مدیریت سرور مجازی

رامونا امیری 18 اسفند 1398 ۰ دیدگاه

هنگامی که شما یک بسته سرور مجازی را از شرکت هاستینگ خریداری می‌کنید که قصد مدیریت آن را شخصاً و بدون نیاز به پشتیبانی شرکت دارید، مسئولیت‌های زیادی را بر عهده می‌گیرید. اگرچه آزادی عمل در انجام تنظیمات سرور به‌هرحال لذت بخش است، باید با چگونگی ارتباط با کنترل پنل و نصب ابزارهای اولیه آشنایی داشته باشید.

خوشبختانه برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانی که به‌کار خود تسلط دارند، ممکن است این نوع وب سرور برای نیازهای آنها ایده‌آل باشد. اولین قدم برای مدیریت سرور مجازی یا VPS شامل نصب نرم‌افزارهای مناسب و آشنایی با محیط سرور است. در این مقاله، الزامات اولیه مورد نیاز برای مدیریت سرور مجازی را پوشش خواهیم داد، با ما همراه باشید.

مدیریت سرور مجازی

چرا سرور مجازی خود را مدیریت کنم؟

در یک پلن سرور مجازی مدیریت شده، شرکت میزبانی وب شما مسئول مدیریت تنظیمات و پشتیبانی سرور خواهد بود. برخی ترجیح می‌دهند که مدیریت سرور مجازی خود را به شرکت‌های هاستینگ بسپارند. اگرچه، توسعه‌دهندگان وب و کاربران با تجربه اغلب ترجیح می‌دهند مدیریت محیط‌ سرورهای خود را شخصاً در اختیار داشته باشند.

چنانچه مدیریت سرور مجازی خودتان را بر عهده دارید، شما مسئول همه امور بر روی سرور خود هستید. این حالت این امکان را برای شما فراهم می‌کند که سیستم‌عامل (OS) و هر نرم‌افزار جانبی مورد نظر خود را نصب کنید. علاوه بر این، هزینه‌ی بسته‌های سرور مجازی مدیریت نشده توسط شرکت هاستینگ پایین‌تر است.

مزایای مدیریت سرور مجازی چیست؟

مزایای مدیریت سرور مجازی چیست؟

مدیریت سرور مجازی توسط شخص خودتان مزایایی دارد که شامل:

۱- با داشتن یک سرور مجازی، صفحات معمولاً خیلی سریع‌تر و مطمئن‌تر در مقایسه با حالت میزبانی اشتراکی لود می‌شوند، حتی در زمان‌های ترافیک بالا.

۲- شما کنترل کامل محیط سرور را در دست دارید و می‌توانید هر نرم‌افزاری را که بدان نیاز دارید نصب کنید و از وب‌سایت‌ها و حساب‌های ایمیل نامحدود مورد نیاز خود استفاده کنید.

۳- دسترسی به (SSH(secure shell امکان کنترل command-line، انتقال سریع‌تر فایل‌ها و بکاپ‌گیری از راه دور را ایجاد می‌کند.

۴- با قرار دادن اطلاعات خودتان در یک سرور مجازی مجزا از سایر مشتریان، می‌توانید خطر هک شدن یا قرار گرفتن آدرس IP خود در لیست سیاه را کاهش دهید.

۵- اتصال SSL رمزگذاری شده (HTTPS) از اطلاعات اعتباری ورود کاربران محافظت می‌کند و به‌خصوص برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۶- می‌توانید حساب‌های کاربری شخصی خود را به مشتریان و دوستان خود ارائه دهید.

نحوه مدیریت سرور مجازی

۷- می‌توانید هزینه‌های مجوز‌های کنترل پنل و مدیریت را کاهش دهید.

۸- می‌توانید به‌سرعت و بدون نیاز به ارسال تیکت‌های پشتیبانی و انتظار برای پاسخ، همه مسائل پیش‌آمده را حل کنید.

۹- در صورت لزوم، انتقال اطلاعات شما به یک سرور بکاپ یا سرور ارتقاء یافته ساده‌تر است.

۱۰- دانش زیادی در مورد نحوه عملکرد وب‌سرورها کسب خواهید کرد.

با این حال VPS اشکالاتی نیز به همراه دارد که عبارتند از:

مدیریت سرور مجازی

۱- VPS نسبت به میزبانی اشتراکی یک راه‌حل نسبتاً پرهزینه‌تر‌ی است.

۲- برای مدیریت سرور مجازی، به مهارت‌های فنی و همچنین مهارت‌های مدیریتی نیاز دارید.

۳- برای پشتیبانی سرور، باید تلاش‌های منظم و پیوسته‌ای را انجام دهید.

آماده سازی قبل از انتقال اطلاعات به سرور مجازی

قبل از انتقال وب‌سایت‌ها بر روی VPS باید موارد زیر را انجام دهید. با کمک یک حساب کاربری در سرویس میزبانی وب، می‌توانید با دسترسی سطح روت به سرور مجازی خود و منابع آن جهت اجرای سایت‌ها دسترسی داشته باشید. حداقل یک آدرس IP منحصر‌ به‌فرد و اطلاعات ورود به سیستم (نام کاربری و رمز عبور) برای دسترسی مدیریتی به شما داده می‌شود که برای راه‌اندازی مجدد سرور و نصب سیستم‌عامل به آن نیاز دارید. 

مدیریت سرور مجازی

برای هر وب‌سایتی که از اتصال SSL استفاده می‌کند، یک آدرس IP اضافی نیاز است. این حساب کاربری ممکن است بلافاصله یا طی دو روز ایجاد شود.

اکنون برای هر وب‌سایت بایستی دسترسی در سطح  administrative  به نام دامنه داشته باشید. این امر مستلزم پرداخت سالانه حق ثبت به نام ثبت‌کننده دامنه است. به شما یک رمز عبور و یک نام کاربری داده می‌شود که می‌توانید تنظیمات سرور را که نام دامنه شما را به آدرس IP شما متصل می‌کند؛ تغییر دهید. اعمال این تنظیمات در سیستم نام دامنه (DNS) ممکن است تا ۴۸ ساعت به طول بینجامد. تا زمان انتشار، می‌توانید از طریق آدرس IP به VPS دسترسی پیدا کنید.

یک سیستم‌عامل مناسب روی سرور نصب کنید. اغلب اوقات ارائه‌دهندگان میزبانی، سیستم عامل‌های استاندارد را برای کاربران نصب می‌کنند. اگر با یک سرور راه دور سر و کار دارید، باید برنامه‌های سمت کلاینت (مانند PuTTY و WinSCP برای ویندوز و Transmit در مک) نصب کنید. به این ترتیب می‌توانید دستورات و فایل‌ها را از طریق اتصال SSH به سرور مجازی خود ارسال کنید.

نحوه مدیریت سرور مجازی توسط شخص

یادگیری چگونگی مدیریت سرور مجازی به‌طور شخصی ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با این وجود پس از آشنایی با سرور جدید خود، برای مدیریت وب‌سایت یا پروژه‌های خود آزادی مطلق خواهید داشت. سه نکته زیر به شما در این مسیر کمک می‌کند:

۱- با کنترل پنل آشنا شوید

کنترل‌پنل اصلی ابزاری برای نحوه مدیریت سرور است. با استفاده از آن، شما قدرت، کنترل و همچنین دسترسی لازم به سیستم و داده‌های مهم (مانند اطلاعات IP) را خواهید داشت.

این کنترل پنل‌ها اغلب نرم‌افزارهای قوی جهت تغییر سیستم عامل و دسترسی به کنسول ارائه می‌کند.

همچنین شما را قادر می‌سازد تا سرور خود را خاموش، بوت و راه‌اندازی مجدد کنید. همچنین فضای دیسک، میزان استفاده از حافظه و پهنای باند را آنالیز می‌کنند. علاوه بر‌این، گزارش‌ها و آمارهای مختلفی را ارائه می‌کنند که ممکن است برای مدیریت سرور مجازی شما مفید باشد.

مدیریت سرور مجازی

۲- مدیریت سرور DNS

در مرحله بعد به‌دنبال این خواهید بود که دامنه (های) مورد نظر خود را برای اجرا به سیستم VPS خود متصل کنید. بدین منظور یا باید دامنه‌های خود را توسط یک شرکت هاستینگ ثبت کرده باشید، یا قبل از شروع کار آنها را به زیر‌ساخت‌های شرکت هاستینگ مد نظر خود منتقل کنید.

 

مدیریت سرور مجازی

در این صورت شما شخصاً مسئول مراقبت و نگهداری از‌ DNS‌های خود خواهید بود، بنابراین اگر از تجربه کافی در خصوص مدیریت DNS برخوردار باشید این روش را به شما توصیه می‌کنیم. برای انجام این کار می‌توانید ابزار‌های BIND یا NSD را برای شروع کار نصب کنید.

۳- نرم افزار های مورد نیاز خود را نصب کنید

در این مرحله زمان آن است که برنامه‌های کاربردی مورد استفاده خود را نصب کنید. شرکت‌های مختلف میزبانی وب برای این منظور پلتفرم‌های مختلفی ارائه می‌کنند. بسیاری از این پلتفرم‌ها امکان نصب و مدیریت مجموعه قابل توجهی از برنامه‌ها را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این شما را قادر می‌سازد بسیاری از امور مدیریتی را نیز کنترل و اجرا کنید. برخی از این موارد شامل مدیریت تنظیمات DNS، پایگاه داده و ایمیل است.

نکات کلیدی جهت انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب

در هنگام جستجو برای یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی در کنار هزینه‌ها، به کیفیت شبکه، قابلیت اطمینان و پشتیبانی مناسب نیز توجه داشته باشید. تنها شرکت‌های هاستینگ با زیر ساخت قدرتمند می‌توانند همه این موارد را کامل و همراه با هم ارائه کنند. خواندن نظرات کاربران نیز ایده خوبی است. فروم‌ها مکان‌های خوبی برای مشاوره هستند. سعی کنید به‌هنگام انتقال به یک شرکت میزبان VPS جدید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

مدیریت سرور مجازی

۱- در این شرکت چقدر فضای دیسک و رم ارائه می‌شود؟ شما باید حداقل ۲۰ گیگابایت فضای دیسک و ۱ گیگابایت رم داشته باشید.

۲- آیا محدودیتی در میزان ترافیک ماهانه وجود دارد؟ اگر این سرور دارای محدودیت است، باید بدانید که وب‌سایت شما چه مقدار از ترافیک شبکه استفاده می‌کند و میزان پهنای باند مورد نیاز خود را تعیین کنید.

۳- از چه نوع hypervisor برای سرور مجازی استفاده می‌شود؟ Xen و KVM نسبت به OpenVZ یا Virtuozzo ارجحیت دارند، زیرا امکان کنترل لایه Kernel در آنها به‌منظور مقابله با حملات وجود دارد.

۴- آیا امکان اتصال IPv6 وجود دارد؟

۵- آیا پشتیبانی آنها مشتری پسند و به‌موقع است؟نظرات سایر کاربران را مطالعه کنید و بازخورد‌هایی را که در فروم‌های مختلف وجود دارد را بررسی کنید. این اطلاعات به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

۶- آیا بکاپ‌گیری خودکار وب‌سایت وجود دارد؟ درغیر اینصورت، چگونه نسخه بکاپ تهیه خواهید کرد؟ 

 

مدیریت سرور مجازی

۷- آیا وضعیت دیتاسنتر از لحاظ زیر ساختی مناسب است؟ نگهداری سرور نیاز به برق و پشتیبانی دقیقی دارد.

انتخاب یک بسته سرور مجازی مدیریت شده از شرکت هاستینگ

 

البته مسلماً لازم نیست که شما یک VPS را به تنهایی مدیریت کنید. همواره می‌توانید برای تسهیل در امور خود یک پلن مدیریت شده را از یک شرکت هاستینگ خریداری کنید.

از این گذشته، با انتخاب یک پلن مدیریت شده می‌توانید تمرکز خود را بر سایر جنبه‌های کسب‌و‌کار خود معطوف کنید. همچنین نگرانی در مورد نقص در عملکرد  سرور یا هک سرور شما نیز وجود ندارد زیرا شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ به صورت آماده باش در صورت بروز هر گونه مشکلی به آن پرداخته و آنها را برطرف می‌کنند. علاوه بر این، شما همچنان به ابزار‌های cPanel و همچنین کنترل VPS خود دسترسی خواهید داشت.

مدیریت سرور مجازی

تیم حرفه‌ای پشتیبانی فنی سینداد به‌طور مستمر سرور شما را تحت نظارت قرار می‌دهند و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی، بلافاصله آماده واکنش خواهند بود. علاوه بر این، آنها اطمینان حاصل می‌کنند که VPS شما به‌طور مستمر در حال اجرا است و اینکه نرخ‌های uptime شما در وضعیت مناسبی است.

در شرکت سینداد، سرور مجازی مدیریت شده شما با جدیدترین بسته‌های نرم‌افزاری مجهز است. برخی از این موارد شامل PHP ،Node.js و Apache است. البته بدیهی است می‌توانید برنامه‌های دیگر را نیز در صورت نیاز برای پروژه‌های خود نصب کنید، به این معنی که VPS مدیریت شده توسط شرکت هاستینگ سینداد می‌تواند گزینه مناسبی برای توسعه دهندگان و همچنین صاحبان کسب‌و‌کار‌ها باشد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.