هاست اشتراکی چیست؟

رامونا امیری 17 دی 1398 ۰ دیدگاه

هاست اشتراکی به نوعی از میزبانی وب اطلاق می‌شود که در آن یک سرور فیزیکی به تنهایی میزبانی چندین سایت را بر عهده دارد. بسیاری از کاربران برای کاهش هزینه‌ها از منابع موجود در یک سرور استفاده می‌کنند. هر یک از کاربران بخشی از سرور را که می‌توانند فایل‌های وب‌سایت خود را در آنجا قرار دهند، در اختیار می‌گیرند. سرورهای اشتراکی می‌توانند میزبان صدها کاربر باشند. هر مشتری با استفاده از پلتفرم میزبانی سرور اشتراکی، به ابزار‌هایی مانند بانک اطلاعاتی، ترافیک ماهانه، فضای دیسک، حساب‌های ایمیل، حساب‌های FTP و سایر افزودنی‌های ارائه شده توسط هاست دسترسی دارد. منابع سیستم بر حسب تقاضای مشتریان روی سرور به اشتراک گذاشته می‌شود، و هر یک درصدی از همه منابع از جمله RAM و CPU و سایر عناصر مانند MySQL Server، سرور آپاچی و سرور ایمیل را دریافت می‌کنند.

هاست اشتراکی چیست

هاست اشتراکی مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای راه‌اندازی یک سایت آنلاین است، زیرا هزینه‌های نگهداری یک سرور بین همه کاربران تقسیم می‌شود. این روش بهترین راه‌حل برای وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های کوچکی است که نیازی به تنظیمات پیشرفته یا پهنای باند بالا ندارند. این روش برای سایت‌های با ترافیک بالا جوابگو نیست، سایت‌های با حجم بالا به‌جای آن باید به دنبال سرور مجازی یا سرور اختصاصی باشند. این مسئله را با یک مثال توضیح می‌دهیم.

هاست اشتراکی مانند استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. مسافرت با اتوبوس می‌تواند یک جایگزین مناسب به جای وسیله نقلیه شخصی باشد. این انتخاب با مزایایی همچون حفاظت از محیط زیست و صرفه اقتصادی همراه است. اما با توجه به ماهیت اتوبوس، شما مسیر را با دیگران مشترک می‌شوید، بنابراین ممکن است در بعضی مواقع شلوغ باشد. اتوبوس در بین مسیر رسیدن از نقطه “A” تا نقطه “B” گاه ‌به ‌گاه متوقف می‌شود و ممکن است زمان سفر شما به‌طور کلی افزایش یابد، اما کماکان کم هزینه، راحت و قابل اعتماد است.

هاست اشتراکی مناسب چه وب سایت هایی است؟

هاست اشتراکی برای سایت‌هایی که ترافیک نسبتاً پایینی دارند و به‌مقدار زیاد حافظه احتیاج ندارند، به خوبی پاسخگوست. اما احتمالاً مشاغل بزرگ‌تر یا سایت‌هایی با ترافیک بالا ممکن است مناسب محیط میزبانی اشتراکی نباشند و همچنین سایت‌های کوچک نیز پس از رشد موفقیت‌آمیز ممکن است به منابع بیشتری برای توسعه نیاز داشته باشند. در این صورت مالک وب‌سایت می‌تواند پلن خود را به سطوح بالاتری از خدمات در میزبانی اشتراکی تغییر دهد، یا کلاً از راه‌حل‌های دیگر مانند سرور اختصاصی یا سرور مجازی استفاده کند. همچنین اگر یک سایت نسبتاً کوچک باقی بماند و مقادیر بیش از حد از منابع سرور اشتراکی را مصرف نکند، این امکان وجود دارد به صورت نامحدود در همان پلن میزبانی اشتراکی بسیار کم هزینه باقی بماند.

هاست اشتراکی مناسب چه وب سایت هایی است؟

یک سرویس shared hosting با کمترین هزینه و حداقل امکانات، کاربران جدید را قادر می‌سازد بتوانند به سرعت در فضای آنلاین حضور یافته و فضای رشد و توسعه داشته باشند.

انواع هاست اشتراکی

جهت اطلاع از انواع هاستینگ سینداد و تعرفه آن‌ها می‌توانید پلن‌های زیر را بررسی کنید.

مزایای هاست اشتراکی

مزایای فراوانی برای انتخاب هاستینگ اشتراکی وجود دارد. بیایید نگاهی به ویژگی‌های اساسی آن بیندازیم:

مزایای هاست اشتراکی

ارزان تر است

هاستینگ اشتراکی مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل هاستینگ را ارائه می‌کند. با مشارکت تعداد زیاد کاربران در تامین هزینه‌های سرور، هزینه هاستینگ بین آن‌ها تقسیم می‌شود. پلن‌های پایه با قیمتی در حدود ۳۰ دلار در سال شروع می‌شوند، در حالی که قیمت‌های بیش از ۱۰۰ دلار در سال برای پلن‌های بالاتر با فضای دیسک، پهنای باند و تعداد وب‌سایت‌های نامحدود نیز قابل انتظار است.

انعطاف پذیر است

کسب‌و‌کار‌های جدید آنلاین می‌توانند کار خود را با یک برنامه اشتراکی شروع کرده و با رشد سایت خود بدون هیچ زحمتی امکانات خود را به‌روزرسانی کنند.

مدیریت آن آسان است

راه‌اندازی و مدیریت در هاست اشتراکی ساده و سرراست است. بیشتر شرکت‌های هاستینگ، برای مدیریت وب‌سایت شما یک کنترل پنل ارائه می‌دهند. این پنل دارای یک رابط کاربری ساده است که اجرای هرگونه وظایف و فرایند‌های مربوط به نظارت و مدیریت عملکرد سرور را تسهیل می‌کند.

می توانید چندین دامنه را میزبانی کنید

می‌توانید وب‌سایت‌های متعددی را در فضای کاربری خود راه‌اندازی کنید؛ فقط باید اطمینان حاصل کنید دامنه‌هایی که خریداری می‌کنید به آن متصل شده باشند. به‌عنوان مثال یک شخص می‌تواند دامنه‌های مختلفی برای وب‌سایت شخصی، وبلاگ سرگرمی و کسب‌و‌کار خود داشته باشد. هاست اشتراکی گزینه‌ای عالی برای این کار است.

هاست اشتراکی چیست

به صورت حرفه ای اداره می شود

هاست اشتراکی به‌طور کلی به نگهداری کمتری نیاز دارد. شرکت هاستینگ شما با انجام وظایف اصلی مدیریت و نگهداری سرور، این بار را از دوش شما بر‌‌می‌دارد. در صورتی که آمادگی راه‌اندازی سرور خود را داشته باشید، مدیریت وب راحت‌ترین گزینه است. این مسئله را بر عهده متخصصان بگذارید تا نگران میزبانی وب شما باشند. با میزبانی اشتراکی می‌توانید از پشتیبانی تیم حرفه‌ای فنی برای آپدیت‌ها و نگهداری سخت افزارها، به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری، حملات DDoS، قطع شبکه و غیره بهره‌مند شوید.

می توانید وب سایت های پویا داشته باشید

وب‌سایت‌هایی که بسته به ویژگی‌های پروفایل شخص متفاوت دیده می‌شوند، تحت عنوان وب‌سایت‌های پویا شناخته می‌شوند. برخی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های پویا عبارتند از Facebook ،Quora و Twitter و سیستم‌های مدیریت محتوای پویا (CMS) نیز شامل WordPress و !Joomla می‌باشند. سایت‌های پویا و CMS‌ها از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Perl ،Python یا PHP استفاده می‌کنند و همه آن‌ها قابلیت اجرا بر روی یک سرور اشتراکی را دارند.

راهنمای خرید هاست اشتراکی

معیارهای بسیار مهمی در انتخاب بین شرکت‌های هاستینگ ارائه‌ دهنده سرویس‌های هاست اشتراکی وجود دارد که فراتر از بحث قیمت‌گذاری است. به‌هنگام جستجو و خرید یک بسته میزبانی اشتراکی باید به ویژگی‌های زیر توجه شود:

راهنمای خرید هاست اشتراکی

uptime

زمانی که به‌دنبال یک پلن هاست اشتراکی هستید، باید نسبت به uptime سرور نیز اطمینان حاصل کنید. مینیموم ۹۹% برای uptime یک هاست قابل قبول است.

سرعت

سایت‌هایی که از سرورهای اشتراکی استفاده می‌کنند، بر سرعت و عملکرد یکدیگر تاثیر نمی‌گذارند، اما این موضوع در بسیاری از شرکت‌های تامین‌کننده خدمات میزبانی وب رعایت نمی‌شود.

آیا میزبانی اشتراکی برای من مناسب است؟

ترافیک

ترافیک پیش ‌بینی شده وب‌سایت خود را در تصمیمات خود در نظر نگیرید، زیرا پیش ‌بینی در مورد ترافیک وب کار ساده‌ای نیست، اما اگر به هر دلیلی انتظار ترافیک بالا برای وب‌سایت خود را دارید، میزبانی اشتراکی احتمالاً برای شما مناسب نیست، زیرا ممکن است سیاست‌های استفاده منصفانه شرکت میزبان خود را نقض کنید.

پشتیبانی

ارزان بودن این سبک میزبانی به‌معنی بی‌نیازی از خدمات پشتیبانی در آن نیست. به‌دنبال یک ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ با تیم پشتیبانی قوی باشید که به‌صورت شبانه‌روزی  و از طریق ابزار‌های ارتباطی از جمله تلفن، ایمیل یا چت زنده در دسترس باشند.

منابع

منابع همیشه محدود هستند، این فرضیه‌ی اساسی کل حوزه اقتصاد است و در مورد shared hosting نیز صادق است. هنگام انتخاب میزبانی اشتراکی، جزئیات خط مشی شرکت ارائه‌دهنده سرویس در رابطه با استفاده منصفانه از منابع را در نظر بگیرید. اگر تعداد بازدید سایت شما بسیار بالا باشد، یا بازدید‌ کنندگان شما در حال دانلود حجم زیادی از محتوا باشند یا به‌عنوان مثال یک اسکریپت باعث کند شدن سرور شود، برای دیگران مشکلاتی ایجاد می‌کند.

هاست اشتراکی چیست

محدودیت در سفارشی سازی

اگر به تنظیمات فنی خاصی نیاز دارید، این طرح احتمالاً برای شما مناسب نیست. شما مجاز به استفاده از نرم‌افزارهای سفارشی نیستید. به‌عنوان مثال، اگر شما نیاز به اجرای یک سیستم عامل جایگزین مانند FreeBSD یا اسکریپت PostgreSQL برای دیتابیس خود دارید و شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاست اشتراکی شما این موارد را ارائه ندهد، پس به سرور اختصاصی نیازمند هستید. در این حالت بهترین گزینه یک سرور مجازی یا فیزیکی خواهد بود، زیرا اکثر آن‌ها از MySQL و PHP استفاده می‌کنند، چون بیشتر موتورهای CMS و وبلاگ‌ساز‌ها برای کار با آن‌ها طراحی شده اند.

موارد دیگری که باید در نظر بگیرید

با وجود یکسان بودن این سبک میزبانی اما ویژگی‌های ارائه شده در بین ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی، متفاوت است. جهت انتخاب و خرید بهترین گزینه، خدمات هاستینگی را انتخاب کنید که امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز شما را ارائه دهد:

فضای دیسک

این امر به فضای هارد دیسک موجود که یک شرکت میزبان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اشاره دارد. اگر سایت شما مخصوصاً دارای تصاویر زیاد و حجیم است، یا فایل‌های صوتی را برای دانلود در اختیار بازدید کنندگان دارید، باید از در اختیار داشتن فضای کافی اطمینان حاصل کنید. میزان استفاده از فضای دیسک مورد استفاده یا میزان استفاده از پهنای باند را از طریق کنترل پنل سرویس میزبانی خود کنترل کنید.

نحوه عملکرد میزبانی اشتراکی

پنل های مدیریت و کنترل

اطمینان حاصل کنید که سرویس میزبانی شما دارای یک کنترل پنل همراه با پلن میزبانی اشتراکی است. این در اصل یک رابط مبتنی بر وب است که به کاربران امکان می‌دهد تنظیمات سرور خود را به‌راحتی توسط پنل مدیریتی وبی خود مدیریت کنند.

نرم افزار های قابل نصب تنها با یک کلیک

برای یکپارچه‌سازی و ادغام سرویس‌هایی مانند WordPress CMS یا ابزار‌های وب‌سایت‌ساز مانند Weebly، از خدمات هاستینگی استفاده کنید که امکانات نصب آسان را ارائه می‌دهند.

آیا میزبانی اشتراکی برای من مناسب است؟

در صورتی که موارد زیر در مورد شما صادق باشد، میزبانی اشتراکی گزینه مناسبی برای سایت شما است:

  • تجربه کمی در زمینه خدمات میزبانی وب داشته باشید
  • به‌دنبال پایین نگه داشتن هزینه‌ها باشید
  • به‌دنبال طراحی یک وب‌سایت تجاری کوچک یا برای دوستان یا خانواده باشید
  • به برنامه‌نویسی گسترده وب نیازی ندارید
  • در حال مطالعه و یادگیری برنامه‌هایی مانند جوملا یا وردپرس هستید
  • در حال اداره یک کسب‌و‌کار کوچک و یا استارت‌آپ هستید
  • در حال تجربه و آزمون در زمینه طراحی وب و برنامه‌نویسی هستید

چیزهای زیادی وجود دارد که احتمالاً در زمان راه‌اندازی یک وب‌سایت برای اولین بار با آن‌ها آشنا نیستید، اما مواردی وجود دارد که می‌توانید روی آنها حساب کنید. اگر سایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، احتمالاً قادر به جذب ترافیک بالایی نیستید، مگر اینکه برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی بزرگ برنامه‌ریزی داشته باشید. پس به‌طور کلی بعید است که یک سایت جدید به پهنای باند بالا نیاز چندانی داشته باشد. علاوه بر این، پیش‌ بینی فضای مورد نیاز شما نیز دشوار است، مگر اینکه ۱۰۰% نسبت به حجم محتوا و تصاویر تولید شده اطمینان داشته باشید. shared hosting یک راه‌حل انعطاف‌پذیر برای مقابله با این ناشناخته‌ها ارائه می‌دهد. چنانچه تمایل دارید بدانید چه زمانی به جای هاست اشتراکی از سرور مجازی استفاده کنید پیشنهاد می کنیم مقاله ۷ تفاوت عمده میان هاست اشتراکی و سرور مجازی را مطالعه کنید.

هاست اشتراکی چیست

نحوه عملکرد میزبانی اشتراکی

به‌طور کلی شکل کلی عملکرد میزبانی اشتراکی به این صورت است. منابع موجود در سرور با سایر کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود، اما هنوز هم می‌توانید از بسیاری از منابع بهره ببرید. شرکت هاستینگ سینداد سیاست‌هایی مبنی بر استفاده منصفانه اتخاذ کرده است تا تمامی مشتریان اطمینان حاصل کنند که همه‌ی آن‌ها به صورت عادلانه به این منابع دسترسی دارند.

میزبانی اشتراکی یک سرویس مبتدی است که می‌تواند مقدار منابعی را که برای یک استارت‌آپ، کسب‌و‌کار محلی یا سایت شخصی به آن نیاز است را ارائه دهد. بسیاری از افراد تازه وارد در دنیای میزبانی وب، میزبانی اشتراکی را انتخاب می‌کنند. این سرویس بسیار محبوب است زیرا مقرون‌ به‌ صرفه‎ترین گزینه است. از آنجا که منابع سرور در میان تعداد زیادی از افراد به اشتراک گذاشته می‌شود، هزینه‌های انفرادی کاربران پایین نگه داشته می‌شود. اکثر بسته‌های Shared hosting دارای امکانات و ابزار‌های کاربردی آسان مانند پنل‌های مدیریتی راحت هستند که به‌شما امکان می‌دهد به‌راحتی فایل‌های وب‌سایت خود را بارگذاری کنید، حساب ایمیل ایجاد کنید و دیتابیس را برای خدماتی که به آن‌ها نیاز دارید؛ اضافه کنید.

بله، هاست اشتراکی به عقیده بسیاری از متخصصان “مبتدی” در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع برای اکثر سایت‌ها کافی و حتی فراتر از نیازهای آن‌ها است.

میزبانی اشتراکی چگونه کار می کند؟

همانطور که در این مقاله به اختصار بیان شد، هاست اشتراکی حالتی است که یک سرور واحد میزبان چندین سایت است. بسته به فضای موجود در هارد دیسک، رم و سرعت پردازش، تعداد سایت‌ها می‌تواند از چند صد تا چند هزارعدد متغیر باشد.

این هاستینگ روی دستگاهی است که مشابه یک سرور اختصاصی است، اما منابع آن توسط تعداد بسیار بیشتری از کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. فایل‌های هر حساب کاربری مربوط به یک وب‌سایت و هر اپلیکیشنی در پارتیشن‌های جداگانه روی سرور ذخیره می‌شوند و هر کدام دارای فهرست درختواره فایل‌های خاص خود هستند. کاربران به سطح روت یا فایل‌های یکدیگر دسترسی ندارند. همه اکانت‌های موجود در سرور اشتراکی در منابع محاسباتی وب سرور، مشترک هستند.

هاست اشتراکی چیست
فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.