آیا هاستینگ ابری برای بانکداری و وب سایت های مالی مناسب است؟

مهسا محق 05 دی 1401 ۰ دیدگاه
رایانش ابری

سیستم بانکداری همیشه به دلیل حساسیت‌هایی که دارد به نسبت سایر بنگاه‌های اقتصادی و سیستم‌های مدیریتی خیلی کندتر تکنولوژی‌های جدید و نوین را می‌پذیرد. صنعت بانکداری و سیستم‌های مالی یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های مدیریتی در دنیای امروز هستند که همیشه فناوری‌های خود را از گذشته به ارث برده‌اند و در طول سال‌های زیاد در برابر تغییرات بیشترین مقاومت را از خود نشان داده‌اند.

البته دلیل این مقاومت هم بسیار واضح است. دغدغه اول همه بانک‌ها حفظ امنیت است، از همین‌رو دغدغه همه مؤسسات مالی در برابر فناوری‌های نوین حفظ امینت حساب‌های خود است. امروزه از هر ۱۰ نفر ۹ نفر به طور مستقیم با فناوری روز و فضای مجازی در ارتباط هستند، به همین دلیل هم نمی‌توان نسبت به این تکنولوژی بی‌توجه بود. البته هر زمان که به دنیای مجازی پا می‌گذارید باید مراقب دو چیز باشید یکی اطلاعات و دیگری پول، زیرا هکرها به دنبال این دو چیز هستند.

نگرانی‌ها در مورد تهدیدهای امنیتی مانع از آن می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات اطلاعات خود را در هر هاستی میزبانی کنند؛ به همین دلیل، بانک‌ها ترجیح دادند کسب و کار خود را در آن سیستم‌های رایانش ابری انجام دهند که متعهد به محافظت از اطلاعات بسیار حساس مشتریان خود هستند.

با همه این موانع، پیشرفته‌تر شدن فناوری رایانش ابری و تکامل مکانیزم‌ها و الگوریتم‌های امنیتی به سطحی رسیده‌اند که حتی می‌توان به آن‌ها با وجود حساس‌ترین اطلاعات اعتماد کرد. بخش بانکداری با پذیرش سامانه ابری به عنوان زیر ساخت خود در حال پیوستن به تحول‌های بزرگ دنیای دیجیتال است. با این حال مزایا و معایب زیادی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه زیادی کرد.

رایانش ابری چه مزایایی می تواند برای بانک ها به همراه داشته باشد؟

در صورتی که یک بانک تصمیم داشته باشد از رایانش ابری استفاده کند مزیت‌های زیر را می‌توان برای آن در نظر گرفت.

برای مطالعه بیشتر: رایانش ابری در زندگی روزمره

۱. ارتباطات چند کاناله ساده تر می شود

تا اوایل سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۶۵ درصد کاربران بانک‌ها به وسیله چند کانال و راه می‌توانستند با آن‌ها در ارتباط باشند. بانک‌ها برای ارتباط با مشتری‌های خود راه‌های مختلفی را امتحان کردند تا جایی که در حال حاضر کاربران می‌توانند از طریق ایمیل، چت زنده، رسانه های اجتماعی و یک برنامه تلفن همراه با بانک در ارتباط باشند.

به طور طبیعی، با دریافت اطلاعات از طریق کانال های متعدد، بانک‌ها به سرعت با حجم داده‌هایی که باید پردازش و ذخیره شوند، اشباع می‌شوند. در این اینجا، محاسبات ابری یک راه حل ذخیره سازی بهینه اطلاعات است. در رایانش ابری، اطلاعات یک مؤسسه بانکی می‌تواند داده‌هایی را که از منابع متعدد دریافت می‌شود، تقریباً نامحدود دریافت کند.

رایانش ابری می‌تواند مشکل تعویض کانال‌های ارتباطی مشتریان را حل کند. به عنوان مثال، یک مشتری ممکن است از طریق مرکز تماس با بانک ارتباط برقرار کند و سپس با استفاده از یک چت زنده ادامه دهد. برای تیم پشتیبانی، زمانی که همه داده‌ها به صورت مرکزی ذخیره می‌شوند، بدون در نظر گرفتن کانال ارتباطی مورد استفاده، می‌توان به آنها دسترسی داشت و حل مشکل آسان‌تر خواهد شد.

۲. مقیاس پذیری و حضور جهانی

صنعت بانکداری نیز مانند هر صنعت دیگری تحت تأثیر روند جهانی شدن است. بانک‌ها دیگر مؤسسه‌های مستقلی نیستند که به تعداد محدودی از مشتریان محلی خدمات رسانی کنند. آنها در حال تبدیل شدن به شبکه‌های گسترده‌ای هستند که شعبه‌ها و دفاتری را در چندین کشور در سراسر دنیا باز می‌کنند. در اینجا است که رایانش ابری قابلیت‌های خود را نشان می‌دهد.

ظرفیت‌ و قابلیت‌های بیشتر سیستم رایانش ابری را می‌توان به سرعت و یکپارچه مستقر کرد. اکثر ارائه دهندگان سیستم رایانش ابری دارای شبکه‌های جهانی با مراکز داده متعددی هستند که به صورت استراتژیک در کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند تا از پوشش قابل اعتماد، افزونگی کافی، حفاظت فیزیکی قوی و سطح کافی امنیت اطمینان حاصل کنند. بانکی که یک شعبه یا دفتر جدید راه اندازی می‌کند باید منطقه رایانش ابری را انتخاب کند که به منطقه مورد نیاز او خدمات می‌دهد و منابع مورد نیاز برای شروع کسب‌وکار را درخواست کند.

۳. مقرون به صرفه بودن

رایانش ابری، بر خلاف زیرساخت‌های داخلی فیزیکی، به بانک‌ها اجازه می‌دهد در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کنند و از تخصیص هزینه‌های اختصاص داده شده بهتر استفاده کنند. البته، میزبانی ابری هزینه اشتراک دارد، اما به اندازه هزینه نگهداری زیرساخت فیزیکی بالا نیست.

در یک سیستم ابری اکثر هزینه‌های موجود توسط شرکت ارائه دهنده رایانش ابری صورت گرفته است. همه زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند سرورهای ابری نصب و راه‌اندازی شده‌اند. همچنین وظیفه نگهداری آن‌ها هم با خود شرکت ارائه دهنده خدمات است. همچنین ایجاد امنیت هم در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی به عهده شرکت ارائه دهنده خدمات ابری است. در سیستم رایانش ابری مشتری فقط برای خدماتی که دریافت می‌کند هزینه پرداخت خواهد کرد.

۴. انعطاف پذیری بالا در ادغام

منابع ابری معمولاً به‌عنوان مجموعه‌ای از خدمات ارائه می‌شوند که می‌توانند در صورت نیاز به صورت گزینشی انتخاب شوند. این در حالی است که می‌توانید مطمئن باشید همه اجزای انتخاب شده با یکدیگر تضاد ندارند. به عنوان مثال، یک بانک ممکن است از انتخاب CRM مبتنی بر رایانش ابری و ابزارهای ارتباطی با چندین ویژگی داخلی مانند ثبت تماس، چت زنده، به اشتراک گذاری فایل و غیره بهره‌مند شود و هیچ مشکلی برای کاربر پیش نیاید.

مواردی که باید مراقب آن ها باشید

هیچ چیز کامل نیست، و با تمام مزایای رایانش ابری، باید با دقت از آن استفاده کرد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام تصمیم‌گیری در انتخاب سیستم ابری بیشتر به آن‌ها توجه کنید.

۱. موارد لازم در قانون

در صنعت بانکداری قوانینی تنظیم شده است و در مدیریت اطلاعات و نحوه استفاده از آن‌ها قوانینی وضع شده است. به عنوان مثال ممکن است با توجه به دستورات قضایی فقط برخی از دیتاها ذخیره شوند. این باعث می‌شود از انباشت اطلاعات بی‌دلیل جلوگیری شود و اطلاعات مورد نیاز در زمان حساس به سادگی در دسترس باشند.

۲. قفل فروشنده

وجود حجم بالایی از اطلاعات ممکن است که رایانش ابری را دچار قفل شدن کند. در چنین شرایطی انتقال اطلاعات از یک سیستم رایانش ابری به یک سیستم رایانش ابری دیگر کار سختی است. با توجه به این، در چنین شرایطی باید به شرکت ارائه دهنده خدمات ابری مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید که کار حفظ و امنیت اطلاعات شما را انجام دهند. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی همه موارد قانونی را در بندهای قرارداد در نظر بگیرید.

سخن آخر

زمان آن فرا رسیده است که بانک‌ها استفاده از فناوری‌های ابری را آغاز کنند. مزایای رایانش ابری برای صنعت بانکداری بر همگان روشن است. با این حال، برای دستیابی به بهترین عملکرد و اطمینان از حفاظت از اطلاعات، انتقال داده‌ها به ابر باید بر اساس تجزیه و تحلیل و تحقیق کامل باشد. با وجود این‌ها، بهبود عمل‌کرد و رقابت ارزش تلاش را خواهد داشت.

برای مشاوره و خرید هاست همین حالا با کارشناسان سینداد تماس بگیرید

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.