ده نکته کلیدی برای بانکداری و امنیت وب سایت مالی

مهسا محق 21 آذر 1401 ۰ دیدگاه
سرور اختصاصی

امروزه افراد بیشتری نسبت به گذشته از خدمات آنلاین بانک‌ها استفاده می‌کنند. این استفاده می‌تواند گرفتن یک موجودی ساده باشد یا انتقال پول از حسابی به حساب دیگر. همه مشتریان بانک‌ها انتظار دارند که استفاده از خدمات آنلاین بانکی برای آن‌ها ایمن و امن باشد. ویژگی‌های مهم دیگری هم هستند که باید بانک‌ها در خدمات آنلاین خود داشته باشند اما هیچ کدام از آن‌ها مانند امنیت پر اهمیت نیست به همین دلیل هم ما در ادامه به ده نکته کلیدی برای بانکداری و امنیت وب سایت مالی که یکی از آن‌ها سرور اختصاصی است.

۱. استفاده از سرور اختصاصی

اولین نکته کلیدی برای توسعه یک بانک یا وب‌سایت مالی با بالاترین امنیت، هاستینگ پلتفرم در یک محیط اختصاصی به جای محیط مشترک است؛ این به دلایل مختلفی مهم است. در محیط‌های هاستینگ اشتراکی، وب‌سایت‌ها به معنای واقعی کلمه فضای سرور یکسانی را با سایر وب‌سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند. در شرایط خاص، این می‌تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات برای پلتفرم‌هایی شود که در نهایت به امنیت نیاز دارند، از جمله وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های تلفن همراه برای سازمان‌های مالی مانند بانک‌ها که امنیت برای آن‌ها در اولویت است.

برای مطالعه بیشتر: تفاوت سرور مجازی و سرور احتصاصی

۲. رمز گذاری

دومین نکته کلیدی برای امینت وب‌سایت‌های بانکی به رمزگذاری مربوط می‌شود. استاندارد صنعت، رمزگذاری لایه سوکت‌های امن (که بیشتر به آن SSL گفته می شود) (۲۵۶ بیتی) است؛ اما به طور خلاصه، به عنوان رمزگذاری ۲۵۶ بیتی SSL شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، برای رمزگذاری داده‌ها، باید آن‌ها را دوباره مرتب کرد (یا کدگذاری کرد) به‌گونه‌ای که افراد بدون داشتن کلید نتوانند برای باز کردن قفل کد اطلاعات ذخیره شده در پلتفرم دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، پلتفرم‌های وب بانکی و مالی به رمزگذاری ۲۵۶ بیتی SSL نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که داده‌های مشتریان امن، خصوصی و ایمن در اینترنت هستند.

۳. جلوگیری از حملات Distributed Denial of Service (DDoS)

این نوع حمله به عنوان تاکتیک brute-force نیز شناخته می‌شود. در حملات DDoS، هکرها یا سایر عوامل متخلف تلاش می‌کنند تا سرورهای یک وب‌سایت خاص را بارگذاری کنند، در نتیجه باعث می‌شود که وب‌سایت مورد نظر قادر به پاسخگویی به درخواست‌های واقعی کاربران نباشد. اگر این اتفاق برای یک مؤسسه بانکی رخ دهد، مشتریان آنها ممکن است نتوانند به اطلاعات مالی بانک دسترسی داشته باشند. این می‌تواند آنها را از انجام هر کاری با دارایی‌های خود در آن بانک خاص باز دارد.

۴. اسکن کردن بخش های آسیب پذیر یا Vulnerability Scans

هدف استفاده از اسکن کردن بخش‌های آسیب‌پذیر، شناسایی بخش‌ها یا دستگاه‌هایی روی یک سرور خاص است که ممکن است در برابر آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده در یک شبکه یا گروهی از شبکه‌های خاص باز باشد. هنگامی که این مکان‌های مخرب شناسایی شدند، می‌توان آن‌ها را توسط یک مهندس نرم‌افزار اصلاح کرد تا از تلاش‌ هکرها برای نفوذ به سیستم محافظت شود. در حالت ایده‌آل، یک ابزار اسکن آسیب‌پذیری باید به طور معمول هر نود روز یک‌بار پیاده‌سازی شود تا اطمینان حاصل شود که پلت‌فرم آنلاین بانک ایمن و بدون مشکل است.

۵. پلاگین و CMS سایت خود را به طور منظم بروز رسانی کنید

یکی دیگر از نکته‌های کلیدی در امنیت وب‌سایت بانکب به‌روز رسانی پلاگین‌ها و CMS است. همچنین فراموش نکنید که هر ۹۰ روز یک‌بار باید اسکن آسیب‌پذیری صورت گیرد تا از تلاش‌های احتمالی برای هک وب‌سایت جلوگیری شود. مزیت سرور اختصاصی در این شرایط به خوبی مشخص می‌شود زیرا سایت دیگری بر روی آن سرور برای هک شدن وجود ندارد. در صورتی که نشانه‌های از ناامنی دیده شد باید خیلی زود یک تیم توسعه و امنیت وب سایت با کیفیت بالا باید در بازه‌ زمانی مناسب وارد عمل شوند تا بتوانند امنیت بالای اطلاعات کاربران را تضمین کنند. آپدیت نکردن حتی یک پلاگین هم می‌تواند یک دسترسی را در اختیار هکرها برای به خطر انداختن امنیت سرور اختصاصی یا وب‌سایت بدهد.

۶. تشخیص نفوذ و مانیتورینگ

ششمین نکته امنیت بانکی و مالی برای وب‌سایت‌ها و دیگر پلتفرم‌های آنلاین، نظارت، پشتیبانی و تشخیص نفوذ ۲۴ ساعته است. این عنصر خاص از امنیت وب به روشی بسیار شبیه به سیستم‌های امنیتی خانه یا دوربین‌های نظارتی عمل می‌کند. این بدان معنی است که آن‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که همیشه روشن باشند. بدون نظارت مستمر و همیشگی از یک وب‌سایت بانکی، هکرها می‌توانند هر زمان که چشم ناظر برگردانده می‌شود کار نفوذ و هک را انجام دهند.

۷. حفظ امنیت در مرکز داده و سرور اختصاصی

همانند وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین بانکی مراکز داده و سرور اختصاصی هم باید از پرتکل‌ها و قوانین امنیتی پیروی کنند. حسابرسی مرکز داده SSAE 16 یکی از استاندارهای صنعت بانکداری آنلاین است که باید رعایت شود. اگرچه که این یک استاندارد مربوط به ایالات‌ متحده آمریکا است، اما تا حد زیادی منعکس کننده استاندارد بین‌المللی تعهدات تضمینی یا ISAE (#3402) نیز است، بنابراین بانک‌ها می‌توانند مطمئن باشند که در سراسر جهان مطابقت دارند.

۸. پشتیبان گیری رمزگذاری شده

همانطور که کامپیوترها در صورت از دست رفتن یا خراب شدن داده‌ها نیاز به پشتیبان‌گیری دارند، از وب‌سایت‌ها نیز باید یک نسخه پشتیبانی تهیه شود. این هشتمین کلید برای محافظت از سیستم عامل‌های وب مالی در برابر حملات سایبری یا مشکلات این چنینی است. پشتیبان‌گیری یا همان بک‌آپ گیری منظم و رمزگذاری شده وب‌سایت یک امر ضروری است.

۹. تداوم کسب و کار و بهبود مشکلات

مشاغلی مانند بانک‌ها و سایر نهادهای مالی باید همیشه برای بدترین شرایط آماده شوند. در هر لحظه ممکن است فاجعه رخ دهد و داده‌ها آسیب‌پذیر برای همیشه از بین بروند. زیرا از دست رفتن اطلاعات برای هر سازمانی یک کابوس خواهد بود. ناگفته نماند که نهادهای بانکی حتی بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند زیرا آن‌ها دارای داده‌های مالی هستند. تیم‌های توسعه وب‌سایت و امنیت برای جلوگیری از فاجعه احتمالاً روش‌های خاص خود را خواهند داشت، مانند اجرای fire drills که هر نود روز یک‌بار باید انجام بگیرد. این موارد می‌تواند به ویژه برای مشتریان پلتفرم وب بانکی و مالی و مراکز داده آنها مفید باشد. fire drills یک فاجعه را شبیه سازی می‌کند و از هر نقطه یک چک لیست امنیتی و پشتیبانی تهیه می‌کند. چک لیست تضمین می‌کند که همه چیز در سرورها و وب‌سایت مطابق با برنامه‌هایی است که برای آن سازمان خاص در نظر گرفته شده است.

۱۰. افزونگی

دهمین و آخرین نکته کلیدی امنیت و پشتیبانی از بسترهای بانکی و مالی وب، افزونگی است. خیلی مهم است که افزونگی نکته پایانی باشد زیرا، از منظری خاص، هر آنچه را که تاکنون ذکر شد، در بر می گیرد، هرچند نیازها و الزامات خاص خود را دارد. در واقع، نکته اصلی در مورد افزونگی، تعادل بار برای سرورهای یک وب‌سایت مالی است. تهادل بار ایده‌ای بسیار شبیه به پخش وزن یک جسم سنگین بر روی چندین سازه نگهدارنده، مانند ستون‌ها یا تیرهای سقف است. برای رایانه‌ها و سرورها، Load Balancing توانایی وب‌سایت را برای عملکرد عادی و بدون نگرانی از دست دادن داده پشتیبانی می‌کند.

برای مشاوره و خرید هاست همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.