سرور مجازی چیست؟

supermod 11 دی 1397 ۰ دیدگاه

سرور مجازی چیست؟ VPS چیست؟ پیرو سؤالات شما عزیزان در این مقاله قصد داریم با سرور مجازی آشنا شده و به سؤالات متداول در این زمینه پاسخ دهیم. بدین منظور ابتدا به معرفی سرور مجازی خواهیم پرداخت.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا VPS مخفف عبارت (Virtual Private Server) است. برخی افراد سرور مجازی را به اشتباه بانام VDS هم می‌شناسند که مخفف عبارت (Virtual Dedicated Server) است. البته vps و vds با هم تفاوت‌هایی دارند.

سرور مجازی در حقیقت یک سرور اختصاصی است که بر روی یک کامپیوتر نصب شده و به چندین وب‌سایت خدمت‌رسانی می‌کند. یک کامپیوتر ممکن است چند vps داشته باشد که هرکدام دارای سیستم‌عامل مجزا هستند و دارای نرم‌افزاری خاص برای میزبانی هر کاربر هستند. به‌عبارت دیگر، سرور مجازی به سروری گفته می‌شود که منابع آن بین چند ماشین یا کاربر تقسیم می‌شود.

سرور مجازی چیست؟

امروزه اشخاص، سازمان‌ها یا کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیازمند وب‌سایت و برنامه‌های مبتنی بر وب هستند تا بتوانند محصولات یا خدماتشان را بهتر بفروشند و بیشتر با مشتریانشان تعامل داشته باشند. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌ی سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت است.

سرورهای مجازی راه‌حل‌های بسیار منعطف و مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای انواع کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ارائه می‌دهند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند کسب‌وکار خود را رشد و توسعه دهند.

سرورهای مجازی در حوزه‌های سیستم‌عامل، تکنولوژی مجازی‌سازی، منابع، و قابلیت مهاجرت به سرویس‌های دیگر بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

سرور مجازی

سرور مجازی چگونه کار می کند؟

سرورهای مجازی ویژگی‌های یک سرور اختصاصی را ارائه می‌دهند؛ درحالی‌که در یک پلتفرم میزبانی اشتراکی قرار دارند. 

چندین سرور مجازی بر روی یک سرور اختصاصی قدرتمند نصب‌شده و همگی مستقل از همدیگر اجرا می‌شوند.

این سرور فیزیکی قدرتمند بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز یا لینوکس اجراشده و از یک تکنولوژی مجازی‌سازی قدرتمند بنام هایپروایزر ( Hypervisor ) استفاده می‌کند. این امر باعث ایجاد ماشین مجازی می‌شود.

سرور مجازی چگونه کار می کند؟

هر ماشین مجازی یک سیستم‌عامل کامل را اجرا می‌کند و دسترسی به منابع فیزیکی مانند حافظه و مخازن ذخیره را محدود می‌سازد. مشتریان به سیستم‌عامل ماشین مجازی دسترسی دارند، اما به سرور فیزیکی دسترسی نخواهند داشت.

سرور مجازی ارزان

یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران خدمات میزبانی وب مبحث هزینه است. افرادی که قصد دارند از سرور مجازی استفاده کنند، عموماً این سؤال را می‌پرسند که ارزان‌ترین سرور مجازی کدام است؟

سرور مجازی ارزان

در پاسخ این سؤال باید بگوییم که ارزان بودن یا گران بودن سرور مجازی، به نوع سرویسی که می‌خواهید بستگی دارد. هنگام انتخاب سرور مجازی، ابتدا باید منابع موردنیاز خود را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید سرور مجازی کنید.

به‌عنوان‌مثال خرید یک سرور مجازی برای مصارف شخصی و با منابع محدودتر، بسیار ارزان‌تر از خرید سرور مجازی سازمانی با منابع گسترده‌تر خواهد بود.

 

به‌منظور انتخاب سرور مجازی ارزان و مقایسه‌ی قیمت‌ها، می‌توانید به صفحات سرور مجازی فناوران شبکه سینداد مراجعه کرده و پیکج‌های سرور مجازی شخصی، شرکتی و سازمانی را با یکدیگر مقایسه کنید.

سرور مجازی ایران یا سرور مجازی خارج از کشور ؟

پس از این‌که از منابع موردنیاز خود مطمئن شدید و دانستید که  چه نوع سرور مجازی مدنظرتان است، اکنون نوبت به این سؤال می‌رسد که سرور مجازی ایران را انتخاب کنم یا سرور مجاز خارج از کشور ؟

بگذارید پاسخ به این سؤال را با یک سؤال دیگر مطرح کنیم. در پاسخ به این سؤال اینک ما از شما می‌پرسیم که کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما در کدام نقطه از دنیا قرار دارند؟ آیا تمام بازدیدکنندگان شما در داخل کشور قرار دارند؟ و این‌که آیا تمایل دارید منابع شما در داخل کشور ذخیره شوند یا در خارج کشور؟

مسلماً تمایل به ذخیره‌ی اطلاعات در داخل یا خارج از کشور، مستقیماً به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد. از طرف دیگر چنانچه مخاطبان شما عمدتاً داخل کشور حضور دارند، پیشنهاد ما به شما استفاده از سرور مجازی ایران است.

البته سرویس‌های خارج از کشور فناوران شبکه سینداد بر روی رک‌های اختصاصی آمریکا قرارگرفته‌اند. پهنای باند کشور ایران از شرکت TeliaSorena تأمین می‌شود. پهنای باند سرورهای مجازی شرکت سینداد در خارج کشور هم از همین شرکت تأمین می‌شود. این امر باعث شده است تا تأخیر (Latency) سرعت بسته‌ها به‌صورت قابل‌توجهی پایین بیاید و سرعت سرور مجازی خارج از کشور با داخل کشور، تفاوت چندانی نداشته باشد.

تکنولوژی مجازی سازی

در سرور مجازی از دو تکنولوژی رایج مجازی‌سازی استفاده می‌شود. این دو تکنولوژی عبارت‌اند از: مجازی‌سازی سخت‌افزار و مجازی‌سازی مخزن.

هر دو تکنولوژی مجازی‌سازی منبع باز بوده و در دسترس هستند.

مجازی سازی سخت افزار

مجازی‌سازی سخت‌افزار زمانی است که تمام اجزای سخت‌افزاری در یک کامپیوتر شبیه‌سازی شوند. منظور از اجزای سخت‌افزاری، تمام سخت‌افزارهای کامپیوتر از قبیل ماوس، کیبورد، کارت ویدیو، هارد، کارت شبکه، پردازنده و حافظه است. این نوع از مجازی‌سازی بهترین عملکرد را ارائه کرده و برخی اوقات از آن به VDS نام برده می‌شود.

نمونه‌هایی از مجازی‌سازی سخت‌افزار:

VirtualBox، Hyper-V، Vmware، Xen و KVM  

مجازی ‌سازی مخزن

مجازی ‌سازی مخزن بر روی سیستم‌عامل به‌عنوان میزبان اجرا می‌شود. این تکنولوژی از یک نرم‌افزار خیالی استفاده می‌کند. این نرم‌افزار به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی سرور مجازی شما، یک سرور مستقل است. مجازی‌سازی مخزن مانند یک سپر از یک vps در برابر vps دیگر حفاظت می‌کند.

نمونه‌هایی از مجازی‌سازی مخزن:

FreeBSD jails، Solaris Zones، OpenVZ، Virtuozzo و LXC

نکاتی که باید هنگام انتخاب سرور مجازی رعایت کنیم

هنگام انتخاب سرور مجازی متناسب با نوع کسب‌وکاری که داریم، بهتر است به نکات زیر توجهی ویژه داشته باشیم:

  • مشخصات سخت‌افزاری سرور میزبان مانند پهنای باند، CPU، RAM و حافظه‌ی مخزن.
  • حداکثر تعداد کاربران در سرور میزبان.
  • تکنولوژی مجازی‌سازی، سیستم‌عامل و ورژن سرور میزبان.
  • میزان هزینه‌های افزایش منابع.

علاوه بر این مواردی همچون نوع شرکت، پشتیبانی، سوابق، شهرت، میزان رضایت مشتریان، میزان downtime سالانه و سیستم بکاپ‌گیری شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس سرور مجازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مدیریت سرور مجازی

پس از انتخاب سرور مجازی به شما یک حساب کاربری تعلق می‌گیرد. در این حساب کاربری شما دارای دسترسی روت (root) خواهید بود که نشان‌دهنده‌ی این است که شما کنترل کامل بر سرور مجازی خود را خواهید داشت.

کنترل کامل بدین معنی است که شما خودتان می‌توانید سیستم‌عامل سرور را نصب و به‌روزرسانی کنید؛ همچنین می‌توانید نرم‌افزارهای دلخواهتان را نصب کنید. اما توصیه‌ی ما این است که این کار را به کارشناسان فنی شرکت ارائه‌دهنده بسپارید.

مدیریت سرور مجازی

مزایای استفاده از سرور مجازی

استفاده از سرور مجازی می‌تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:

  • قابلیت شخصی‌سازی بالا همراه با قابلیت‌های سرور اختصاصی
  • مقرون‌به‌صرفه، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر
  • کنترل کامل سرور شامل دسترسی روت، قابلیت ریبوت سرویس و انتقال IP
  • طیف وسیعی از سیستم‌های عامل و تغییر یکپارچه بین سیستم‌عامل‌های مختلف
  • قابلیت افزایش منابع در سرورهای مجازی دینامیکی

هزینه‌های پایین و انعطاف‌پذیری بالای سرورهای مجازی باعث شده است تا این سرویس راه‌حلی بسیار مناسب برای انواع وب‌سایت‌های شخصی، شرکتی و سازمانی باشد. استفاده از سرور مجازی باعث خواهد شد تا از اکثر مزایا و قابلیت‌های یک سرور فیزیکی بهره ببرید، با این تفاوت که دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های هنگفت خرید، تعمیر و نگهداری سرور فیزیکی نخواهید بود.

سرورهای مجازی و اختصاصی شرکت فناوران شبکه سینداد بر روی رک‌های اختصاصی شرکت در ایران و آمریکا قرارگرفته‌اند که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کارایی می‌شود.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.