۵ نکته جهت بهینه سازی عملکرد سرور مجازی

supermod 18 دی 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله با ۵ نکته جهت بهینه سازی عملکرد سرور مجازی آشنا خواهیم شد. در مقالات قبل درباره‌ی سرور و سرور مجازی، تفاوت آن با سرور اختصاصی و هاست اشتراکی توضیحاتی را ارائه دادیم. سرور مجازی سرویسی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده که مزایای بسیار زیادی دارد؛ اما چگونه می‌توانیم عملکرد سرور مجازی یا VPS را افزایش دهیم؟

سرور مجازی تکنولوژی بسیار قدرتمندی است که با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی کسب‌وکار خود را گسترش دهید. سرور مجازی بسیاری از ویژگی‌های سرور اختصاصی را ارائه می‌دهد؛ با این تفاوت که نسبت به سرور اختصاصی بسیار ارزان‌تر بوده و مدیریت آن‌هم ساده‌تر است.

5 نکته جهت بهینه سازی عملکرد سرور مجازی

به‌منظور بهره بردن از تمام مزایای VPS، بهتر است راهی پیدا کنیم که بتوانیم عملکرد آن را بهینه کنیم. علاوه بر این، بسیاری از تنظیمات برنامه‌های سرور مجازی مانند آپاچی، پایین‌تر از میزان عملکرد مورد انتظار شما هستند. همچنین مواردی هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها زمان بارگذاری سایت را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود دهید. این موارد شامل حافظه‌ی موقت، تجزیه‌وتحلیل معیارهای عملکرد و به‌کارگیری شبکه توزیع محتوا ( CDN ) است.

در این قسمت به ۵ نکته جهت بهینه سازی عملکرد سرور مجازی اشاره خواهیم کرد. این ۵ نکته را رعایت کنید و البته سعی کنید تمام آن‌ها را انجام دهید.

نکته: این موارد برای افرادی مناسب است که از VPS به‌عنوان یک وب سرور استفاده می‌کنند.

۱. پیکربندی آپاچی را بهینه کنید

بهبود عملکرد VPS را با بهینه‌سازی پیکربندی «آپاچی» ( Apache ) شروع کنید. پیکربندی ضعیف آپاچی باعث استفاده‌ی بیهوده از اکثر منابع سرور شده و درنتیجه بر تمام فرآیندها تأثیر منفی می‌گذارد.

عملکرد سرور را می‌توانید با بهبود تنظیماتی مانند StartServers, KeepAlive, MaxClients,  و MaxRequestsPerChild آغاز کنید. در پایین به برخی از این تنظیمات اشاره خواهیم کرد:

بهینه سازی پیکربندی آپاچی

StartServers

این دستورالعمل، تعداد فرآیندهای سرور هنگام راه‌اندازی را تعیین می‌کند. مقدار StartServers در سرور مجازی عدد ۵ توصیه شده است.

KeepAlive

گزینه‌ی KeepAlive باید همواره «روشن» باشد، مگر این‌که سرور درخواست‌های زیادی را به‌طور هم‌زمان از تعداد زیادی IP داشته باشد. در سرورهای با حجم بالا یا سرورهای Load balanced این گزینه بهتر است «خاموش» باشد تا بازدهی سرور بالاتر برود.

مقدار ۱۰۰ برای MaxKeepAliveRequests در سرور مجازی توصیه می‌شود. برای KeepAliveTimeout هم توصیه می‌شود تا مقدار آن را به ۵ کاهش دهید.

MaxClients

این گزینه تعداد درخواست‌های هم‌زمان را محدود می‌کند تا سرور راحت‌تر بتواند به آن‌ها پاسخ دهد. درخواست‌های مازاد بر این محدوده در صف قرار خواهند گرفت تا سرور بتواند به درخواست‌های قبلی پاسخ داده و سپس به سراغ درخواست‌های بعدی برود. مقدار توصیه شده برای MaxClients در سرور مجازی عدد ۱۵۰ است.

MaxRequestsPerChild

این دستورالعمل تعداد درخواست‌هایی که یک Child server شخصی می‌تواند مدیریت کند را محدود می‌کند. در سرور مجازی مقدار این گزینه ۳۰۰ توصیه شده است.

۲. ورژن MYSQL را به‌روز نگه دارید

به روز رسانی ورژن MYSQL

به‌روزرسانی ورژن MYSQL باعث می‌شود عملکرد VPS تا حد ممکن بالا رفته و امنیت آن تضمین شود.

البته به‌روزرسانی ورژن MYSQL مقداری دشوار بوده و نیازمند تجربه و دانش کافی است؛ بنابراین چنانچه دانش کافی را در این زمینه ندارید، کارشناسان فنی فناوران شبکه سینداد به‌صورت شبانه‌روزی  برای پشتیبانی از سرویس‌های شما آماده هستند.

۳. محتوای خود را Cache کنید

Chash کردن روشی دیگر برای بهبود عملکرد VPS است. درخواست پیوسته‌ی فایل‌های استاتیک به یک منبع سنگین تبدیل شده و منجر به کاهش عملکرد می‌شود. با Cash کردن این فایل‌ها در حافظه‌ی RAM، می‌توانید سرعت پردازش را بالا برده و تأخیر را توسط ذخیره‌ی موقت داده‌ها کاهش دهید. نرم‌افزارهای Caching مانند Vatnish و Memcached عملکرد وب‌سایت‌های دینامیکی را افزایش داده و به سایت‌هایی که به دیتابیس وابسته‌ هستند، کمک می‎‌کنند.

محتوای خود را Cache کنید

۴. محتوای خود را بهینه کنید

روش‌های زیادی برای بهینه‌سازی محتوای سایت وجود دارد. بدین منظور بهترین راه استفاده از ابزارهای رایگان و آنلاین بوده که مشکلات سایت شما را شناخته و پیشنهاد‌هایی را برای بهبود وضعیت به شما ارائه می‌دهند. ۲ ابزار معروف عبارت‌اند از: Google’s PageSpeed و WebPageTest.org. استفاده از این دو ابزار می‌تواند باعث افزایش سرعت و عملکرد سایت شما شود. این ابزارها سایت شما را در محدوده‌ای از معیارهای عملکرد قرار می‌دهند و بازخورد دقیقی در مورد نحوه‌ی بهبود تنظیمات back-end و front-end سرور در اختیار شما قرار می‌دهند.

۵. از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید

انتقال داده‌ها در بستر اینترنت زمان‌بر است. به‌خصوص هنگامی‌که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما در نقاط دوردست جغرافیایی حضور داشته باشند. در این حالت هم درخواست بازدیدکننده و هم پاسخ آن طولانی خواهد شد. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، شبکه توزیع محتوا یا CDN سرویسی است که محتوای استاتیک شما را در چندین سرور در نقاط مختلف جغرافیایی ذخیره می‌کند. بدین ترتیب هنگامی‌که یک بازدیدکننده درخواستی را ثبت می‌کند، محتوای استاتیک از نزدیک‌ترین موقعیت به سمت او فرستاده می‌شود.

درنتیجه محتوا سریع‌تر به دست کاربر می‌رسد و وب‌سایت سریع‌تر بارگذاری می‌شود. علاوه ‌بر این، با واگذاری بخش اعظمی از محتوا به سرورهای دیگر، سرور شما می‌تواند سرویس‌های دیگر را بهتر ارائه دهد.

در تصویر زیر بهتر می‌توانید وضعیت سایت را در حالت استفاده از CDN با عدم استفاده از آن مقایسه کنید:

سخن آخر

با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید در بهینه‌سازی عملکرد سرور مجازی خود نقش مهمی را ایفا کنید. با انجام مراحل بالا، سرور مجازی شما هم سریع‌تر کار می‌کند و هم بازدهی آن بالاتر می‌رود. بهبود پیکربندی آپاچی، به‌روزرسانی MYSQL، عملیات Caching، بهینه‌سازی محتوا و شبکه توزیع محتوا همگی راه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا زمان بارگذاری سایتتان را کاهش دهید و درنتیجه بازدیدکنندگان شما تجربه مشتری بهتری داشته باشند.

کلیه‌ی سرویس‌های سینداد بر روی رک‌های اختصاصی شرکت در ایران و آمریکا قرار گرفته‌اند که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کارایی می‌شود. سرورهای سینداد بیش از ۹۹.۹ درصد آپ‌تایم دارند و این موجب رضایتمندی کاربران شده و زمینه رشد تجاری شما را فراهم می‌آورد. جهت خرید سرور مجازی از فناوران شبکه سینداد بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.