۷ تفاوت عمده میان هاست اشتراکی و سرور مجازی

supermod 15 دی 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم با ۷ تفاوت عمده میان هاست اشتراکی و سرور مجازی آشنا شده و ببینیم کدام سرویس برای شما و کسب‌وکارتان مناسب‌تر است؟

انتخاب بهترین گزینه برای میزبانی وب مسلماً باعث بهبود تنظیمات سایت شما خواهد شد. بدین منظور نیاز دارید تا بدانید برای شخص یا سازمان شما کدام یک بهترین گزینه است؟ یکی از تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب میان هاست اشتراکی ( میزبانی اشتراکی ) و سرور مجازی است.

7 تفاوت عمده میان هاست اشتراکی و سرور مجازی

در ابتدا باید بگوییم که هیچ‌کدام بهتر از دیگری نیست و همه‌چیز بستگی به نیازهای ویژه‌ی وب‌سایت شما دارد. شما ممکن است نیازهای خاصی مانند امنیت بسیار بالا، سرعت بیش‌ازحد زیاد، قیمت بسیار پایین یا منابع مقیاس‌پذیر داشته باشید. بنابراین در ابتدا باید نیاز خود را بشناسید و سپس اقدام به تهیه‌ی سرویس متناسب با نیازهای خود کنید.

بااین‌حال تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد که نیازمند بررسی است. پس بیایید تا باهم مروری بر این تفاوت‌ها داشته باشیم.

اصول اولیه هاست اشتراکی و سرور مجازی

هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی یا میزبانی اشتراکی، سایت شما در سروری قرار می‌گیرد که با سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته شده است. این دقیقاً مانند یک آپارتمان است که شما یک واحد از آن را می‌گیرید. این سرویس را می‌توان ارزان‌ترین سرویس دانست. چون ارائه دهنده می‌تواند با یک ماشین به چند مشتری سرویس‌دهی کند. سرورهای اشتراکی به مشتریان میزان کمی از پهنای باند، مدیریت، انعطاف‌پذیری و عملکرد را عرضه می‌کنند. اما این میزبانی حاوی پشتیبانی بسیار مناسبی از قبیل امنیت، پیکربندی و نگهداری است.

سرور مجازی

سرور مجازی

یک گام بالاتر از میزبانی اشتراکی، سرور مجازی یا VPS است که فضای بیشتری را با محدودیت‌های کمتری عرضه می‌کند.

در این حالت شما فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت که می‌توانید ازآن‌جهت میزبانی وب‌سایت یا برنامه‌هایتان در یک سرور مجازی که به شما اختصاص داده شده است، استفاده کنید.

در سرور مجازی شما همچنان سرور فیزیکی را با افراد کمی شریک شده‌اید. در سرور مجازی شما کمتر نگران پهنای باند یا کاهش سرعت سایت خود هستید.

سرور مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی هزینه‌های بیشتری را خواهد داشت اما نسبت به سرویسی که می‌گیرید، این هزینه‌ها معقول هستند.

درمجموع هر ۲ گزینه دارای مزایا و معایبی هستند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۷ تفاوت عمده میان هاست اشتراکی و سرور مجازی

اکنون‌که با اصول اولیه‌ی این ۲ سرویس آشنا شدیم، بیاید به‌صورت دقیق‌تر آن‌ها را با همدیگر مقایسه کنیم.

۱. عملکرد

مهم نیست که وب‌سایت شما چقدر مفید و زیباست. مهم این است که چقدر وب‌سایت شما در دسترس است.

کاربران انتظار دارند که وب‌سایت شما در ۲ ثانیه بارگذاری شود. جدیدترین تحقیقات نشان داده‌اند که کاربران وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری آن‌ها بیش از ۲ ثانیه طول بکشد را ترک می‌کنند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند ۷۹ درصد از کاربرانی که به دلیل مشکل عملکرد وب‌سایتی را ترک کرده‌اند، دیگر به آن رجوع نکرده‌اند. 

بنابراین انتخاب سرویس میزبانی مناسب یک تصمیم بسیار جدی است. این تصمیم زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که فقط چند میلی‌ثانیه مشخص می‌کند که آیا مردم با شما کار خواهند کرد یا خیر؟

در سرویس سرور مجازی سرعت نسبت به هاست اشتراکی بسیار بالاتر است. بدین دلیل که کاربران شما نیاز نیست همراه با مراجعه‌کنندگان سایت‌های دیگر به شما دسترسی پیدا کنند. اما معنی این عبارت چیست؟

به‌عنوان‌مثال فرض کنید که در یک کارناوال چندین فروشنده‌ی مواد غذایی وجود داشته باشد. اگر این فروشنده‌ها در یک خط باشند و خریداران مجبور باشند همگی پشت سر همدیگر قرار بگیرند، صفی طولانی تشکیل می‌شود. اما اگر هر یک از فروشندگان در یک خط جداگانه قرار بگیرند، طول صف‌ها آن‌قدر طولانی نخواهد شد.

سرویس VPS منابع و قدرت پردازش بیشتری را ارائه می‌دهد که باعث افزایش سرعت وب‌سایت شما خواهد شد. البته اگر وب‌سایت شما نسبتاً کوچک باشد، میزبانی اشتراکی برای شما بسیار مناسب خواهد بود. چنانچه سایت شما بزرگ‌تر بوده یا کسب‌وکارتان به‌صورت چشمگیری در حال رشد است، سرور مجازی برای شما مناسب‌تر است.

کدام سرویس میزبانی وب را انتخاب کنیم؟

۲. ثبات و قابلیت اطمینان

هنگامی‌که از ثبات و قابلیت اطمینان صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که وب‌سایت ما چه مواقعی در دسترس است و چه مواقعی به علت مشکلات شبکه‌ای خارج از دسترس است. به این قابلیت آپ‌تایم گفته می‌شود. آپ‌تایم با درصد نمایش داده می‌شود و سروری که بتواند آپ‌تایم ۹۹.۹ درصد و بالاتر را داشته باشد، بسیار ایدئال است. فاکتور آپ‌تایم از اهمیت بسیار زیادی به‌خصوص برای وب‌سایت‌های تجاری و فروشگاه‌های آنلاین برخوردار است. چراکه این نوع وب‌سایت‌ها باید همواره در دسترس باشند تا مشتریان بتوانند در هر ساعتی از شبانه‌روز وارد سایت شوند.

ثبات و قابلیت اطمینان

اکثر مشکلاتی که ممکن است برای هاست اشتراکی یا سرور مجازی به وجود بیاید، ناشی از کیفیت سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور است. این مشکلات شامل پشتیبانی، مدیریت و تخصص ارائه‌دهنده‌ی سرویس است. عموماً می‌توانید انتظار داشته باشید که این مشکلات در VPS کمتر وجود داشته باشند، چراکه در هر سرور تعداد کاربر کمتری حضور دارند. در سرور مجازی، هر پارتیشن می‌تواند به‌صورت جداگانه پیکربندی و شخصی‌سازی شود و این امر باعث بالاتر رفتن امنیت و پایداری خواهد شد.

در محیط هاست اشتراکی تعداد زیادی وب‌سایت وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد اضافه‌بار در سرور شوند. اما در VPS سایت‌های دیگر نمی‌توانند تأثیری بر روی وب‌سایت شما داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال دیواری را فرض کنید که از چندین آجر تشکیل‌شده است. اگر تک‌تک آجرها محکم و ایمن باشند، درنتیجه دیوار هم محکم خواهد بود. اما اگر برخی از آجرها از ایمنی مناسبی برخوردار نباشند یا اصلاً وجود نداشته باشند، تمام دیوار ضعیف خواهد شد. هاست اشتراکی مانند دیواری است که از چند صد آجر تشکیل‌شده است. اگر برخی از آجرها دچار مشکل شوند، تمام دیوار هم با مشکل مواجه خواهد شد.

۳. امنیت

در یک هاست اشتراکی خطرات امنیتی بیشتر است. دلیل این امر بسیار ساده است. چون در یک هاست اشتراکی چندین وب‌سایت وجود دارد و تعداد وب‌سایت بیشتر یعنی موقعیت‌های بیشتر برای مهاجمین.

هنگامی‌که یکی از مشتریان هاست اشتراکی فراموش می‌کند که وردپرس خود را آپدیت کند یا به هر نحوی در معرض خطری قرار بگیرد، این خطر می‌تواند ممکن است دیگر سایت‌های موجود بر روی هاست را هم تهدید کند.

وب‌سایت‌هایی که کاربران و تراکنش‌های مالی زیادی دارند اغلب VPS را انتخاب می‌کنند. هرچند گزینه‌هایی مانند ابزارهای مانیتورینگ و فایروال‌ در افزایش امنیت انواع سرور نقش مهمی دارند.

۴. هزینه

عموماً باید انتظار داشت که هزینه‌های سرور مجازی از هاست اشتراکی بیشتر باشد. چراکه هزینه‌های هاست اشتراکی بین کاربران آن تقسیم می‌شود. میزبانی سرور مجازی منابع بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده و از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار است. به همین علت هزینه‌های آن‌هم بیشتر است.

ازلحاظ هزینه‌ای، هاست اشتراکی مقرون به‌صرفه‌ترین سرویس میزبانی وب است.

۵. مدیریت خدمات

مدیریت خدمات سرور مجازی و هاست اشتراکی

در اکثر موارد سرویس میزبانی اشتراکی توسط کارشناسان خبره‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات میزبانی وب مدیریت می‌شوند. در میزبانی اشتراکی، سرورها توسط ارائه‌دهنده به‌روزرسانی، نظارت، تعمیر و نگهداری و ایمن می‌شوند.

خدمات سرور مجازی می‌توانند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشند. مشتری می‌تواند مدیریت سرور را به ارائه‌دهنده واگذار کند، یا این‌که خودش مسئولیت انجام کارها را به عهده بگیرد.

خدمات سرور مجازی می‌توانند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشند. مشتری می‌تواند مدیریت سرور را به ارائه‌دهنده واگذار کند، یا این‌که خودش مسئولیت انجام کارها را به عهده بگیرد.

۶. مقیاس پذیری

مقیاس‌پذیری میزان ظرفیت تطبیق‌پذیری میزبانی هم‌زمان با رشد وب‌سایت شماست. مقیاس‌پذیری دارای جنبه‌های مختلفی مانند ظرفیت مخزن و قابلیت‌های سرور است.

به‌عنوان‌مثال اگر شما به‌طور میانگین ۱۰ هزار بازدیدکننده در ماه داشته باشید، هاست اشتراکی می‌تواند از این سطح پشتیبانی کند. اما با گسترش و رشد وب‌سایت و بالاتر رفتن بازدیدکنندگان، خدمات هاست اشتراکی ممکن است دیگر جواب‌گوی نیازهای شما نباشد.

سرورهای هاست اشتراکی در پشتیبانی از افزایش حجم کار محدود هستند، اما سرورهای مجازی دارای پتانسیل بسیار بیشتری در این زمینه هستند.

7 تفاوت عمده میان هاست اشتراکی و سرور مجازی

تعداد بازدیدکنندگان برخی از وب‌سایت‌ها مانند فروشگاه‌های آنلاین ممکن است خیلی سریع افزایش پیدا کند. بنابراین سرور مجازی گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به هاست اشتراکی برای این نوع وب‌سایت‌ها خواهد بود.

۷. شخصی سازی

برخی اوقات نیاز خواهید داشت که کنترل بیشتری بر نرم‌افزارها داشته باشید تا بتوانید عملکرد سایت خود را بهبود بخشید. در سرویس میزبانی هاست اشتراکی، شما محدودیت بیشتری در نصب نرم‌افزارهای خود بر روی سرور خواهید داشت. درحالی‌که در سرورهای مجازی دست شما برای انجام چنین کارهایی بازتر خواهد بود.

البته باید مراقب باشید در این زمینه زیاده‌روی نکرده و فقط نرم‌افزارها و برنامه‌های ضروری را بر روی سرور نصب کنید. نصب برنامه‌های اضافی ممکن است باعث ایجاد ضررهای بزرگی شود.

و در نهایت هاست اشتراکی بخریم یا سرور مجازی؟

کوچک‌ترین پیامد انتخاب نامناسب سرویس میزبانی وب می‌تواند کمبود منابع باشد. از طرف دیگر هزینه یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب گزینه‌ی مناسب است. برای انتخاب بین هاست اشتراکی و سرور مجازی ابتدا باید نیازهای وب‌سایت سازمانی یا شخصی خود را با پتانسیل‌های سرویس موردنظر تطبیق داده و سپس تصمیم به انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله بتواند شمارا در انتخاب بهترین گزینه‌ی میزبانی وب راهنمایی کند.

برای تهیه سرویس میزبانی اشتراکی یا سرور مجازی از فناوران شبکه سینداد می‌توانید بر روی گزینه‌های زیر کلیک کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.