هاست cPanel چیست؟

رامونا امیری 24 آذر 1398 ۰ دیدگاه

شاید برای برخی افراد این سوال به‌وجود بیاید که هاست cPanel چیست؟در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد و به مزیت‌های این پنل مدیریتی می‌پردازیم. هاست cPanel در اصل یک پنل مدیریتی برای مدیریت سرویس هاستینگ بوده و در کلیه بسته‌های میزبانی گنجانده شده‌ است. نکته مهم این است که به افراد غیر آشنا به مسائل فنی این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به مهارت‌های فنی پیشرفته، همه موارد مربوط به میزبانی وب خود را مدیریت کنند.

هاست cPanel چیست

بیشتر افراد از cPanel برای امور پایه‌ای و روزمره مانند مدیریت ایمیل خود استفاده می‌کنند. انجام کارهایی مانند ایجاد حساب کاربری ایمیل، بازیابی گذرواژه‌ها و تنظیم فورواردر ایمیل با cPanel بسیار آسان است.

برخی دیگر از ویژگی‌های پر کاربرد در cPanel مواردی همچون تنظیم domain parking است که در آن شما یک دامنه را به دامنه دیگر انتقال دهید یا  addon domains است که چندین دامنه را تحت یک حساب میزبانی کنید.

مزایای هاست cPanel چیست؟

هاست cPanel به خاطر خدمات میزبانی وب اشتراکی و کارهای روزمره در مدیریت VPS و سرورهای اختصاصی بسیار محبوب است. در این بخش به برخی از مزایای اصلی آن اشاره می‌کنیم:

بسیار پرکاربرد و ساده:

هاست سی پنل تقریباً یک پنل مدیریتی با استاندارد صنعتی برای میزبانی‌های تحت لینوکس است.

مقیاس‌پذیر‌:

محدوده‌ی استفاده cPanel وسیع است و آن‌را می‌توان در میزبانی اشتراکی shared hosting، میزبانی نمایندگی‌ها reseller hosting، سرورهای‌ مجازی VPS و سرورهای اختصاصی استفاده کرد.

پنل ساده WHM:

برای نمایندگی‌ها Reseller و همچنین لایسنس‌های سرور مجازی و اختصاصی، مدیریت سرور cPanel از طریق رابط WHM انجام می‌شود.

کم هزینه:

لایسنس‌های cPanel گران نیستند. اگر بر روی یک میزبانی اشتراکی shared hosting فعالیت می‌کنید، شرکت میزبان شما (به‌عنوان مثال سینداد) هزینه لایسنس‌ها را پرداخت می‌کند.

محدودیت‌های پایین در لایسنس‌ها:

برخلاف برخی دیگر از پنل‌های کنترلی، هاست cPanel محدودیتی در تعداد سایت‌هایی که می‌توان با یک لایسنس استفاده کرد؛ ندارد.

قابلیت نصب آسان:

پس از نصب سرور لینوکس، فقط باید اسکریپت نصب cPanel را اجرا کنید.

پشتیبانی امن و آسان:

به‌روز‌رسانی و امنیت cPanel بسیار ساده است.

ابزاری آسان برای استفاده:

cPanel دارای یک منحنی یادگیری ملایم بوده و در عین حال دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای است، که افراد مبتدی نیز به راحتی قادر به انجام کارهای مهمی مانند ایجاد حساب‌های ایمیل هستند.

دارای امکانات کامل:

هاست سی پنل به مدیران وب‌سایت اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک نرم‌افزار ساده one click installation software یا همان Softaculous، به سرعت قابلیت‌های جدیدی را به وب‌سایت‌های خود اضافه کنند. اضافه کردن یک وبلاگ یا نرم‌افزار eCommerce نیز بسیار ساده است.

قابلیت انتقال (فرآیند انتقال آسان)‌:

انتقال از یک سرور cPanel به سرور دیگر بسیار آسان است. این امر به‌هنگام انتقال سرویس هاستینگ خود از یک تامین‌کننده به تامین‌کننده دیگر بسیار حائز اهمیت می‌شود.

بک‌آپ‌گیری آسان‌:

cPanel شامل تعدادی گزینه‌ی بک‌آپ برای محافظت از اطلاعات ارزشمند شما است. همچنین قابلیت ادغام با بک‌آپ‌های ۳rd party مانند r1soft/idera را دارد.

خدمات ارزش‌ افزوده‌:

cPanel دارای افزونه‌های جانبی ۳rd party application است که اگر از یک سرور مجازی یا اختصاصی استفاده می‌کنید، می‌توانید با فعال کردن آن‌ها، به ارائه خدمات ارزش‌ افزوده نیز بپردازید.

ویژگی‌‌های پیشرفته‌:

cPanel در کنار ویژگی‌هایی برای انجام امور روزمره مانند مدیریت ایمیل، دارای بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته مانند مدیریت DNS records‌، تنظیمات پایگاه داده و غیره است.

از آنجایی که هاست cPanel دارای ویژگی‌های متعدد و بسیاری است. اگر شما یک کاربر تازه‌کار باشید، احتمالاً تنها به‌تعداد محدودی امکانات آشنایی خواهید داشت. در ادامه با برخی از ویژگی‌های اصلی مورد نیاز برای شروع و راه‌اندازی این پنل آشنا خواهید شد.

مدیریت ایمیل

هاست cPanel ابزاری قوی در مدیریت ایمیل است. ایجاد، ویرایش و حذف حساب‌های ایمیل با cPanel بسیار آسان است. می‌توانید رمز عبور را تغییر دهید، برای Inbox ایمیل خود سقف حجم مجاز تنظیم کرده و ایمیل خود را با نرم‌افزار‌های مدیریت ایمیل مورد علاقه خود مانند Outlook تنظیم کنید.

حتی می‌توانید ایمیل‌های خود را به‌نحوی تنظیم کنید تا به حساب Gmail شما فرستاده شوند. اگر می‌خواهید در همه حال به ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی این کار را با استفاده از webmail و از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت انجام دهید.

هاست cPanel چیست

مدیریت فایل

هاست cPanel مجموعه‌ی کاملی از ابزارهای مدیریت فایل را در اختیار دارد. با وجود اینکه جایگزین قوی و مناسبی برای یک ابزار FTP حرفه‌ای نیست، اما این امکان را به شما می‌دهد تا فایل‌ها و پوشه‌ها را بارگذاری، ایجاد، حذف یا سازماندهی کرده و پرونده‌های خود را در پوشه‌ها جابجا کرده و همچنین permission فایل‌ها و پوشه‌ها را تغییر دهید.

به‌طور کلی امکانات اولیه‌ی لازم برای مدیریت فایل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید فایل‌های بک‌آپ خود را با کمک cPanel File Manager به صورت کامل یا جزئی مدیریت کنید.

هاست cPanel چیست

نرم افزار Softaculous در هاست cPanel

Softaculous یا one click installation software ابزاری خارق‌العاده است که به شما امکان می‌دهد فقط با چند کلیک صدها نرم‌افزار کاربردی را بر روی هاست خود نصب کنید. خواه هدف شما یک وبلاگ وردپرس، یک سایت تجارت الکترونیکی مبتنی بر Magento یا راه‌اندازی یک فروم PHPBB، یا فروش نمایندگی‌های سرویس‌های میزبانی وب با استفاده از WHMCS باشد، Softaculous همه نیاز‌های شما را پوشش می‌دهد.

هاست cPanel چیست

مدیریت دامنه

در هاست سی پنل مجموعه‌ای از ابزار‌های فوق‌العاده برای مدیریت موثر دامنه‌های خود در اختیار دارید. به‌عنوان مثال، می‌توانید دامنه‌های پارک شده parked domain را طوری تنظیم کنید تا به هر دامنه تحت مالکیت شما هدایت شوند، یا دامنه‌های Addon ایجاد کنید تا هزینه هاستینگ شما کاهش یابد. همچنین می‌توانید تنظیمات subdomain، تغییر مسیر و DNS خود را نیز از طریق cPanel مدیریت کنید.

هاست cPanel چیست

امنیت هاست cPanel

وقتی صحبت از امنیت می‌شود، هاست cPanel کاملاً تمام مسائل را تحت پوشش قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل نصب گواهی SSL (برای امنیت بهتر و بهبود SEO توصیه می‌شود)، مسدود کردن آدرس‌های IP خاص یا تنظیمات ModSecurance می‌شود.

پایگاه داده

هاست cPanel دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های مدیریت پایگاه داده است. cPanel معمولاً با MySQL به صورت استاندارد تنظیم شده است، اما می‌توانید با استفاده از PHPmyAdmin پایگاه داده‌های خود را مدیریت کنید.

هاست cPanel چیست

سایر نرم افزارها

هاست cPanel همچنین به‌صورت پیش فرض با تعدادی نرم‌افزار مفید دیگر که از قبل نصب شده‌اند، ارائه می‌شود و همانند یک سازنده حرفه‌ای  وب‌سایت گزینه‌های پیشرفته برنامه‌نویسی، مانند Ruby on Rails و RubyGems  نیز در آن تعبیه شده است.

هاست cPanel چیست

ابزارهای پیشرفته

هاست سی پنل همچنین طیف وسیعی از ابزارها برای مدیریت بهتر وب‌سایت شما به‌همراه دارد. به‌عنوان مثال، می‌توانید کارهای تکراری (مانند صدور فاکتور‌های روزانه) را با استفاده از CRON Job به‌صورت خودکار انجام دهید؛ یا می‌توانید صفحات خطا مانند ۴۰۴ یا عیب‌یابی مشکلات DNS را تنظیم کنید.

هاست cPanel چیست

معیارها

در حالی که بیشتر وب‌سایت‌ها از Google Analytics و Google Webmaster Tools برای بررسی کلی ترافیک وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، cPanel حاوی شاخص‌های مفیدی مانند ارزیابی خطاها، استفاده از پهنای باند و گزارش‌های Raw Access است.

هاست cPanel چیست

سرعت بخشیدن و ارتقاء امنیت وب سایت با کمک CloudFlare

کاربران جهت سرعت بخشیدن و ارتقاء امنیت وب‌سایت‌های خود می‌توانند از CloudFlare استفاده کنند. CloudFlare یک شبکه توزیع محتوا (CDN) است و مجموعه‌ای از سرورهای توزیع شده مستقر در سراسر جهان است. هدف CDN ها فراهم آوردن دسترسی و کارایی بالا با ذخیره کردن کش صفحات وب استاتیک از سایت شما در شبکه سرورهای آن‌ها بوده که دارای ۳ مزیت مهم است:

  • بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت‌ها تا ۲ برابر
  • مصرف کمتر پهنای باند
  • بهبودامنیت: CloudFlare حملات مخرب را تشخیص داده و از آن جلوگیری می‌کند

cPanel با کمک نرم افزارهای ۳rd Party از اسپم‌ها جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال برخی از این نرم‌افزارها کلیه‌ی ترافیک ایمیل‌های وارد شده به سرور شما را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند. الگوریتم‌های قدرتمند آن این قابلیت را دارند که اسپم‌ها را قبل از اینکه حتی به ایمیل شما برسند، ردیابی کرده و متوقف کنند.

هاست cPanel چیست

امیدواریم که در این آموزش آنچه که در مورد cPanel و مزایای آن هست، را شرح داده باشیم. برای آشنایی با نحوه کار با هاست cPanel می توانید مقاله مدیریت وب هاستینگ یا WHM را مطالعه کنید و سوالات خود را در این زمینه با تیم سینداد درمیان بگذارید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.