۸ نکته کلیدی جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی

supermod 15 مهر 1398 ۰ دیدگاه

۸ گام برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی و راه اندازی کسب و کار خودتان

در این مقاله با ۸ نکته کلیدی جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی آشنا خواهیم شد. در حالی که مشاغل سنتی مزایای خود را دارند، رئیس خود بودن بسیار جذاب است. می‌توانید در هر‌جایی، در هر‌ زمانی و به‌هر‌ صورتی که بخواهید کار کنید و در عین حال علائق خود را دنبال کنید؛ اما قسمت دشوار، دانستن چگونگی شروع کار است.

با وجود ابزارهای در‌دسترس و با‌کاربرد آسان مانند وردپرس‌ و ووکامرس (WooCommerce)‌، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار ساده است. با راه‌اندازی یک فروشگاه e-commerce، می‌توانید محصول ایده‌های خود را بر روی وب برده و به سیل عظیمی از مشتریان موجود در آن دسترسی پیدا کنید.

در این مقاله مراحل گام به گام ایجاد  فروشگاه اینترنی توسط وردپرس و ووکامرس را توضیح خواهیم داد تا به راحتی مدیر کسب‌و‌کار خود شوید.

8 نکته کلیدی جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی

پیش نیازهای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی

اولین چیزی که برای ایجاد فروشگاه اینترنتی نیاز دارید، محصولی است که مشتریان بخواهند آن ‌را بخرند. متأسفانه ما نمی‌توانیم در این مورد به‌شما کمک کنیم. ایده باید کاملاً متعلق به شما باشد! شما همچنین باید راهی برای تولید محصول خود داشته باشید؛ یعنی یا انجام این کار توسط خود شما، یا برون‌سپاری کار به یک شرکت متخصص برای انجام این کار، یا ترکیبی از این دو حالت.

پس از اتمام این مرحله، شما آماده راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود بوده و شروع به فروش کالاهای خود خواهید کرد و در این نقطه مراحل زیر راه‌گشای شما خواهد بود.

۱. امنیت سیستم میزبانی وب و دامنه خود را تامین کنید

دو مورد از اولین ضروریات برای راه‌اندازی هر نوع وب‌سایتی، یافتن شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ و دامنه است. شرکت ‌ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، فایل‌ها‌ی وب‌سایت شما را ذخیره می‌کند. در حالی که دامنه شما آدرسی را فراهم می‌کند که مشتریان بتوانند فروشگاه شما را پیدا کنند.

اگر در حال ساختن یک سایت وردپرس هستید (که توصیه می‌کنیم)، می‌توانید سرویس میزبانی‌وب و هاستینگ وردپرس را نیز مد نظر داشته باشید. هاستینگ‌هایی برای این منظور تعبیه شده‌است و سرورهایی که روی آن اجرا می‌شوند نیز به همین منظور بهینه شده‌اند.

وب هاستینگ و فروشگاه اینترنتی

۲. نصب و راه اندازی وردپرس و ووکامرس

صرف‌نظر از هاست یا میزبان فعلی شما، یک برنامه هاستینگ وردپرس به احتمال زیاد با یک پلتفرم از پیش نصب شده یا یک گزینه نصب‌ با‌یک‌ کلیک همراه است. در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد وردپرس را به صورت دستی نصب کنید.

در مرحله بعد، شما باید ووکامرس را نصب و راه‌اندازی کنید، که یکی از بهترین راه‌حل‌های e-commerce محسوب می‌شود (به‌دلیل آنکه ما آن‌را با سایر رقبا مقایسه کرده‌ایم و فکر می‌کنیم این بهترین پلتفرم e-commerce موجود است).

اولین قدم، نصب و فعال سازی پلاگین WooCommerce است.

فروشگاه اینترنتی

۳. ارزش پیشنهادی خود را مشخص کنید

قبل از شروع به تولید محتوا برای کسب‌‌وکار آنلاین خود، شناسایی و نوشتن در مورد ارزش پیشنهادی خود را نیز مد‌نظر قرار دهید. این بند صرفاً بیانیه‌ای است که رسالت و ارزش کسب‌و‌کار و محصولات شما را توضیح می‌دهد.

دو مورد از مهمترین سوالاتی که ارزش پیشنهادی شما باید به آن پاسخ دهد عبارتند از:

  • محصول من چه مشکلی از مشتریان را حل می‌کند؟
  • چه چیزی باعث می‌شود رویکرد من به این مشکل در مقایسه با سایر کسب‌و‌کار‌های مشابه، منحصر به فرد باشد؟

تعیین ارزش پیشنهادی باعث می‌شود که در آینده موضوعاتی را برای تولید محتوا داشته باشید. همچنین محصول شما یا محتوای طولانی (وبلاگ) شما ، باید منعکس کننده ارزش پیشنهادی شما باشد.

ما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً ارزش پیشنهادی خود را برای مشتریان در وب‌سایت شرکت به اشتراک بگذارید. اکثر شرکت‌ها این کار را در صفحه “درباره ما” یا “بیانیه ماموریت” انجام می‌دهند.

به اشتراک گذاشتن ارزش‌های پیشنهادی با مشتریان می‌تواند به اثبات دلیل اینکه چرا محصول شما به آن‌ها کمک می‌کند، موثر باشد. به‌علاوه، می‌تواند به شما در پیروزی بر رقبایی که مشتریان قبلاً از آن‌ها خریداری کرده‌اند، کمک کند.

۴. صفحات محصول خود را ایجاد کنید

اکنون شما آماده بازگشت به تنظیمات فروشگاه اینترنتی خود هستید. به صفحه ” Products > Add New در وردپرس بروید تا اولین آیتم خود را اضافه کنید. در اینجا تنظیمات زیادی وجود دارد، اما اولویت شما باید عکس و توضیحات محصول شما باشد.

تهیه تصاویر با کیفیت بالا

نمایش محصولات با شفافیت کامل، بسیار مهم است. عکس‌های غیر‌حرفه‌ای و با کیفیت پایین باعث می‌شوند سایت شما غیرقابل‌ اعتماد به‌نظر برسد و این باعث می‌شود تا مشتریان از باز‌کردن کیف پول خود، خودداری کنند.

به این ترتیب، مطمئن شوید که عکس‌های محصولات شما به خوبی نوردهی شده و در مقابل یک پس‌زمینه تمیز گرفته‌ شده ‌است. در صورت امکان، از زوایای مختلفی عکس بگیرید و با نمای نزدیک از برخی جزئیات برای جلب توجه مشتریان کمک بگیرید.

پس از عکس‌برداری از محصولات خود، قبل از بارگذاری آن‌ها در سایت نسبت به بهینه‌کردن آن‌ها با افزونه‌هایی مانند ShortPixel یا Optimole اطمینان حاصل کنید. این امر از کند ‌شدن سایت به‌دلیل وجود پرونده‌های رسانه ای یا media files بزرگ جلوگیری می‌کند.

نوشتن توضیحات جذاب برای محصولات

شما همچنین مشتاق خواهید بود تا با کمک craft your product descriptions (تنظیم دقیق توضیحات محصولات) خود بتوانید بازدیدکنندگان سایت را برای تبدیل شدن به مشتری متقاعد کنید. ارزش پیشنهادی خود را هنگام نوشتن محتوا به خاطر داشته باشید و حتماً به نکاتی در مورد چگونگی ارائه‌ی سود یا ارزش این محصول به مشتریان نیز اشاره کنید. 

از آنجا‌یی که تند‌خوانی محتوا در طول سال‌های اخیر محبوب‌تر شده است، اسکن کردن توضیحات بسیار ضروری است. کوتاه نگه‌داشتن پاراگراف‌ها همراه با استفاده از تکنیک‌های قالب‌بندی مانند bullet point و استفاده از زیر‌عنوان‌ها می‌تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به یک متن طولانی و خشک منتقل کند.

تعیین داده های محصول

در پایان برای این بخش، می‌توانید تنظیمات مربوط به بخش Product Data را در ویرایشگر محصول ایجاد کنید. در این قسمت می‌توانید قیمت محصول خود را تعیین کنید، یک شماره SKU و اطلاعات حمل را اضافه کنید و مشخص کنید که آیا این محصول دارای هر نوع تنوع (به‌عنوان مثال رنگ، اندازه یا …) و موارد دیگر است یا خیر.

به این موارد زمان کافی اختصاص دهید، زیرا آن‌ها وجوه اساسی فروشگاه و کسب‌و‌کار شما هستند. پس از اتمام بخش‌های اولیه، می‌توانید از Linked Products برای کمک به فروش سایر اقلام و کالاهای فروشگاهی مرتبط استفاده کنید و همچنین از نظرات و پیشنهادات برای درگیر‌ کردن مشتریان در سایت خود استفاده کنید.

8 نکته کلیدی جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی

۵. روش های حمل و ارسال محصول را مشخص کنید

حمل و ارسال یکی از عوامل کلیدی موفقیت یا شکست یک فروشگاه اینترنتی است. به این ترتیب، در برگه تنظیمات حمل و ارسال یا Shipping settings می‌توانید هر تنظیمی که می‌خواهید برای اجرای استراتژی تحویل بکار‌ گیرید را اضافه کنید.

اگر قصد دارید محصولات خود را در گستره وسیعی از لحاظ مکانی در‌ دسترس قرار‌دهید، می‌توانید “محدوده مناطق حمل و ارسال Shipping Zones ” ایجاد کنید.

این تنظیمات اساساً به شما امکان می‌دهد تا بسته به مکانی که مشتریان در آن قرار دارند، نرخ‌های مختلفی به آن‌ها ارائه دهید. اگر شما نیز می‌خواهید برای حمل‌و‌نقل و ارسال بین‌المللی هزینه بیشتری طلب کنید، می‌توانید در این قسمت تنظیمات آن را ایجاد کنید.

۶. تصمیم بگیرید که کدام درگاه پرداخت را ارائه دهید

در برگه تنظیمات پرداخت Payments settings، می‌توانید نحوه پرداخت آنلاین برای محصولات خود را مشخص کنید. علاوه‌ بر ‌این، شما می‌توانید روش‌های پرداخت به صورت چک، نقدی یا انتقال بانکی را نیز برای مشتریان خود فراهم کنید.

درگاه‌هایی که تصمیم به ارائه آن دارید نهایتاً به نظر شما براساس سهولت استفاده، کارمزد‌های تراکنش و آشنایی بستگی دارد. البته در نظر گرفتن مشتریان نیز مهم است، زیرا این معیارها دغدغه اصلی آن‌هاست.

وب هاستینگ و فروشگاه اینترنتی

۷. چک لیست SEO در WooCommerce خود را بررسی کنید

شما تقریباً آماده پذیرایی از مشتریان در فروشگاه خود هستید، اما ابتدا باید بتوانید آن‌ها را پیدا کنید. که توسط سئو این کار انجام می‌شود. با بهینه‌سازی محتوای خود برای موتورهای جست‌وجو، این احتمال را افزایش خواهید داد که مشتریان بتوانند هنگام جست‌وجوی محصولات به صورت آنلاین، شما را پیدا کنند.

مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های سایت، افزونه‌های وردپرس می‌توانند به شما کمک کنند. Yoast SEO یک افزونه با رتبه بالا و کارآمد است که می‌تواند به مدیریت فاکتور‌های On-Page SEO از جمله استفاده از کلمات کلیدی، permalinks و خوانایی کمک کند. 

اگر به‌دنبال راهکار‌های کمی تخصصی‌تر باشید، می‌توانید از افزونه Yoast WooCommerce SEO استفاده کنید. این نسخه نسبت به نسخه رایگان برای WooCommerce بهتر بوده و می‌تواند به ترویج محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی نیز کمک کند. این افزونه به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه بوده و می‌تواند یک سرمایه گذاری محکم نیز باشد، به خصوص اگر بتواند به یافتن چند مشتری تازه دیگر از طریق موتور جست‌وجو نیز کمک کند.

۸. فروشگاه اینترنتی خود را منتشر و تبلیغ کنید

همزمان با ویرایش سایت خود می‌توانید در این مرحله آن‌را منتشر کنید. همچنین علاقه‌مند خواهید بود مطمئن شوید که مشتریان می‌دانند شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید. تبلیغ سایت شما در شبکه‌های اجتماعی و از طریق کمپین‌های بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند.

8 نکته کلیدی جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی

خوشبختانه انواع مختلفی از افزونه‌های WooCommerce برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد. شما می توانید خدمات تبلیغاتی مانند Drip ، MailChimp و حتی اینستاگرام را انتخاب کنید تا جایگاه محصولات خود را در میان دنبال‌کنندگان و مشترکین خود ارتقاء دهید.  

بازاریابی یک مسئولیت مداوم است، بنابراین سرمایه‌گذاری در برخی از ابزارها برای کمک به شما در جهت ساده‌تر کردن تلاش‌های خود در طولانی مدت ارزشمند خواهد شد.

همچنین می‌توانید برای یافتن راه‌حل‌های رایگان بیشتر، در WordPress Plugin Directory جست‌وجو کنید، گرچه ممکن است بسته به افزونه، با نقص‌ها و کمبود‌های عملکردی نیز مواجه شوید. 

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم شما را با ۸ نکته کلیدی جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق آشنا کنیم. هیچ‌کس مدعی نیست که تبدیل شدن به رئیس خود آسان بوده و کارهای زیادی وجود دارد که برای آغاز یک کسب‌و‌کار ضروری است. البته وردپرس و WooCommerce می‌توانند بسیاری از کارهای مورد نیاز برای به‌روزرسانی و راه‌اندازی سایت تجارت الکترونیک شما را تسهیل کنند.

آماده‌ی راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین هستید؟ بسته‌های میزبانی‌‌ وب سینداد امکان راه‌اندازی وب‌سایت با قالب ووردپرس را برای شما ایجاد می‌کند.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.