راهنمای کامل بهینه‌ سازی سئو محتوا

supermod 17 شهریور 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم تا راهنمای کامل بهینه‌ سازی سئو محتوا را آموزش دهیم. شرکت گوگل اعلام کرده که محتوا یکی از ۳ عامل مهم رتبه‌بندی وب‌سایت است. اما چه چیزی باعث بهبود سئوی محتوا می‌شود؟ تولید محتوای بدون استراتژی جهت بهینه‌سازی سئو همانند خودروی بدون موتور است که قابلیت حرکت کردن را ندارد. محتوای سایت شما به سئو نیاز دارد تا بتواند در میان میلیون‌ها وبلاگ دیده شود. متاسفانه این روزها موتورهای جست‌وجو فقط به کیفیت بالای محتوا امتیاز نمی‌دهند و محتوای شما باید علاوه بر کیفیت، از لحاظ سئو هم بهینه شده باشد. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا در چند مرحله راهنمای کامل بهینه‌ سازی سئو محتوا را توضیح دهیم.

راهنمای کامل بهینه‌ سازی سئو محتوا

مرحله اول: بهینه‌سازی استراتژی محتوا

بسیاری از بازاریابان منتظر می‌مانند تا تولید محتوا انجام شود و سپس آن را سئو کنند. آن‌ها ابتدا تلاش می‌کنند تا محتوای تولید شده را کاملاً مطالعه کنند و سپس آن را با چند کلمه کلیدی و لینک بهینه کنند. اما یک استراتژی بازاریابی محتوای تاثیرگذار باید با کلمات کلیدی و تحقیق درباره‌ی نحوه‌ی سرچ کردن کاربران شروع شود. اگر بدانید که کاربران شما چه چیزهایی را جست‌وجو می‌کنند و به‌دنبال چه محتوایی هستند، می‌توانید محتوایی را تولید کنید که به سوالات آن‌ها پاسخ داده و آن‌ها را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید.

یک محتوای با کیفیت دارای این ویژگی‌هاست:

  • مبتنی بر درک کاربران و کلمات کلیدی است. از زبان کاربران استفاده کنید و اطلاعاتی را فراهم کنید که کاربران به‌دنبال آن‌ها هستند.
  • تا حد ممکن کامل است. محتوای طولانی (بیش از ۱۰۰۰ لغت) نتایج بهتری در رتبه‌بندی می‌گیرد و به کاربر اجازه می‌دهد تا بر روی محتوا تمرکز کند و هر اطلاعاتی که می‌خواهد را به‌دست بیاورد.
  • مخاطب را می‌شناسد. هنگامی که خوانندگان و خریداران خود را بشناسید، به‌ آن‌ها می‌توانید اطلاعاتی را بیشتر از آن‌چه که می‌خواهند ارائه کنید.

مرحله دوم: طراحی مناسب برای محتوا

UX خوب در حقیقت سئوی خوب است ( UX به تجربه کاربر از مشاهده‌ی سایت گفته می‌شود). هنگامی که کاربران با محتوا درگیر شوند، از آن بیشتر استفاده کرده و آن را به‌اشتراک می‌گذارند. پس تا جایی که می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای مناسبی را طراحی می‌کنید.

چندین فلسفه درباره‌ی این‌که چه ویژگی‌هایی محتوای شما را بهینه یا جذاب می‌کنند وجود دارد. در حقیقت جهت تولید محتوای مناسب، همه‌ی ویژگی‌ها باید درنظر گرفته شوند. تعدادی از این ویژگی‌ها عبارتند از: ساده/ صریح/ منسجم، غیر منتظره، دارای پیوستگی، قابل‌اعتماد/ صحیح/ آزمایش‌شده، عاطفی، سرگرم‌کننده، جالب، آموزشی، مرتبط، کامل، عملی و منحصربه‌فرد (هم از لحاظ ارزش و هم محتوا). علاوه بر این ویژگی‌ها توجه داشته باشید که شما مطالب را برای مردم می‌نویسید، پس سعی کنید مخاطبانتان را به‌خاطر داشته باشید.

یک محتوای با کیفیت:

  • برای مخاطبان نوشته می‌شود، نه همکاران. اطمینان حاصل کنید که متن به زبان عامیانه نوشته شده باشد و از به‌کارگیری اصطلاحات نامفهوم خودداری کنید.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری دارد. پس از تولید محتوا از خودتان بپرسید که آیا این متن ارزش به اشتراک گذاشتن را دارد؟ اگر خودتان بودید، این محتوا را به اشتراک می‌گذاشتید؟ آیا کلیدهای به اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی برای این محتوا در دسترس هستند؟
  • قابلیت اسکن شدن دارد. از پاراگراف‌های کوتاه، راهنما، متن‌های بولد شده، بولت، لیست، نقل قول و غیره جهت سهولت خواندن متن برای چشم انسان استفاده کنید.
  • عناوین و القاب قوی دارد. از عناوینی استفاده کنید که حاوی کلمات کلیدی هستند. CoSchedule ابزار تحلیلی مناسبی برای کمک در این راستا دارد.
  • ویژگی‌ها و چارچوب زمانی مناسبی دارد. نگرانی‌، دلهره و آرزوهای مخاطبان را درنظر بگیرید.
  • بهتر از رقیبان است. رقیبان خود را تحت نظر قرار دهید. صفحات آن‌ها را مطالعه کنید و کلمات کلیدی را بیابید. سپس تلاش کنید تا محتوای خود را از آن‌ها بهتر طراحی کنید.

بهینه‌ سازی سئو محتوا

مرحله سوم: تولید محتوای مناسب

تولید محتوای مناسب باعث صعود شما در رتبه‌بندی گوگل خواهد شد. یکی از سیگنال‌های رتبه‌بندی، استفاده از گرامر و دستور زبان مناسب است. همچنین استناد به منابع دیگر یکی از تکنیک‌های عالی برای بهینه‌سازی سئو است. هنگامی که به منابع دیگر لینک خروجی می‌دهید، به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهید که با منابع مناسب همکاری می‌کنید.

  • عاری از خطاهای گرامری است. ابتدا متن را اصلاح کنید و سپس اجازه دهید تا شخص دیگری هم آن را ویرایش کند.
  • به منابع معتبر لینک می‌شود. تلاش کنید تا به منابع معتبر همچون ویکی‌پدیا رفرنس بدهید.

مرحله چهارم: بررسی کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی لزوماً به‌معنی استفاده از آن‌ها در محتوا نیست، بلکه چگونگی استفاده از کلمات کلیدی در محتواست. استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوا کار دشواری است. گوگل در مورد شناخت کلمات کلیدی بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. ممکن است کاربران به‌دنبال کلمات کلیدی نگردند. اما گوگل در شناخت کلمات مترادف هم بسیار هوشمند است.

از دیگر ویژگی‌های محتوای باکیفیت:

  • سرشار از کلمات کلیدی اولیه نیست. در حقیقت قانونی در این رابطه نیست. اما بهتر است کلمات کلیدی را عیناً در متن تکرار نکنید. بهتر است از کلمات مترادف، مختصر و جمع هم استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی در جاهای مختلف به‌کار گرفته شده‌اند. کلمات کلیدی خود را در عنوان اصلی، تصاویر، کپشن‌ها و URL به‌کار ببرید.
  • کلمات کلیدی در ۱۰۰ لغت اول وجود دارند. از به‌کارگیری کلمات کلیدی در ابتدای متن باکی نداشته باشید و تا جایی که امکان دارد آن‌ها را به‌کارگیری کنید.

برخی از تکنیک‌های سئوی محتوا

بیشتر عوامل سئو تکنیک‎‌هایی هستند که باید بررسی شوند. قبل از این‌که بخواهید محتوا را بهینه‌سازی کنید، باید این تکنیک‌ها را رعایت کنید. در این قسمت تعدادی از این تکنیک‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • محتوا به سرعت بارگذاری می‌شود. محتوای تولید شده باید کمتر از ۳ ثانیه به‌طور کامل بارگذاری شود. اطمینان حاصل کنید که تصاویر و مولتی‌مدیاهای دیگر سرعت بارگذاری را کاهش نمی‌دهند.
  • محتوا در گوشی موبایل هم عملکرد مناسبی دارد. پس از تولید محتوا مطمئن شوید که محتوا در تلفن‌های همراه هم به‌خوبی قابل مشاهده است. تصاویر در مرکز قرار دارند و فونت متن به‌درستی نمایش داده می‌شود.
  • لینک‌های داخلی به محتوا اشاره می‌کنند. مطمئن شوید که لینک‌های داخلی با همدیگر مرتبط هستند و از کلمات کلیدی به‌درستی استفاده می‌کنند.
  • URL ها کوتاه هستند. بیشترین رتبه مخصوص سایت‌هایی با URL کوتاه است. میانگین حروف URL برای رتبه اول گوگل ۵۹ حرف است.

منبع: Searchengineland

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.