۵ رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا

supermod 02 مهر 1398 ۰ دیدگاه

هدف ما از ارائه‌ی این مقاله، آشنایی با ۵ رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا است. این روزها چه گرایش‌هایی در سئو و بازاریابی محتوا وجود دارد؟ بگذارید اینگونه بگوییم: محتوا امروزه مهمتر از همیشه است.

به طور خاص، اگر می‌خواهید که محتوای شما در میان خوانندگان و گوگل موفق باشد، کیفیت متن، نوع رسانه، اعتبار و هدف‌گیری مخاطبان همه و همه تاثیر گذارند.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا

برای موفقیت هرچه بیشتر محتوای خود باید این پنج رویکرد سئو و بازاریابی محتوا را بشناسید.

۱- از محتوای سطحی فراتر (و بسیار فراتر) بروید

امروزه شاهدیم که برند‌ها محتوای سطحی را پشت‌سر گذاشته و به وبلاگ‌ها و مقالاتی که به عمق یک موضوع می‌پردازد، روی آورده‌اند. بله حدس شما درست است‌، این بدان معناست که تعداد وبلاگ‌های با محتوای جامع‌تر و مبتنی بر تحقیقات روز‌به‌روز در حال افزایش است.

به‌عنوان مثال، به نتایج جست‌وجوی “مثال‌هایی از بازاریابی محتوا” در موتور‌های جست‌وجو بنگرید. ۴ نتیجه برتر به طور متوسط دارای طول ۲.۲۲۰۷ کلمه هستند.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا

علاوه بر این، تمام این نتایج پر از مثال‌ها، مطالعات، آمار و واقعیت‌های موجود در دنیای واقعی هستند. این تحقیق باید به صورت دقیق و کامل تدوین، مرجع‌گذاری و استناد شود.

وبلاگ Optinmonster (دومین نتیجه جست‌وجوی گوگل از بالا) نتیجه تحقیقاتی بسیار خوب است. بدین‌معنی که حاوی تعداد زیادی مثال، لینک به منابع و تصاویر مختلف است. همچنین حاوی بیش از ۳۰۰۰ کلمه است. این همان چیزی است که امروزه برای ارزیابی و رنکینگ توسط خوانندگان و موتور‌های جست‌وجو مورد نیاز است.

آیا هنوز هم محتوای بدون برنامه‌ریزی، بدون تحقیق و فاقد طرح و نقشه منتشر می‌کنید؟ این روش دیگر موثر نیست. در واقع، می‌توان استدلال کرد که این روش هرگز موثر نبوده است. محتوای سطحی در بهترین حالت منجر به کسب نتایج سطحی می‌شود. به ندرت می‌توان محتوای بدون ارزشی را یافت که به سرفصل های یک موضوع بپردازد.

محتوای بدون ارزش = عدم موفقیت در کسب علاقه مخاطبان. عدم موفقیت در کسب علاقه مخاطبان = بدون نتیجه

۲- در فرآیندهای تولید محتوا سرمایه‌گذاری کنید

برای خلق بهترین مطالب، هر روزه برند‌های بیشتری نسبت به گذشته در فرآیندهای تولید محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طبق تحقیقات موسسه بازاریابی محتوا‌یی B2C در سال ۲۰۱۹، ۵۶‌ درصد از بازاریابان محتوا هزینه‌های تولید محتوا را در ۱۲ ماه گذشته افزایش داده‌اند.

تصویر روبه رو نمودار رشد سرمایه گذاری‌ها در تولید و خلق محتوا برای بازاریابی محتوا را نشان می‌دهد.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا

این افزایش شامل موارد زیر است:

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی و موضوعات
  • برنامه‌ریزی برای آنچه محتوا باید پوشش دهد (و دلیل آن)
  • تولید محتوا
  • بهینه سازی محتوا
  • ویرایش محتوا
  • ایجاد گرافیک و استفاده از screenshot تصاویر در صفحه، یا توزیع و پخش محتوای نوشتاری در رسانه‌های متعدد

علاقه به تولید محتوا امری منطقی است. براساس Google Trends ، بازاریابی محتوا طی چند سال گذشته به اوج محبوبیت خود رسیده است. بیشتر بازاریابان تمایل دارند قطعه‌ای از سرزمین موعود را در اختیار داشته باشند.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا
نمودار رشد اهمیت بازاریابی محتوایی

سرمایه‌گذاری بیشتر در فرآیندهای تولید محتوا توجیه‌پذیر است. چگونه خواهید توانست محتوای با‌ ارزش و باکیفیت ایجاد کنید که خوانندگان به آن علاقمند بوده و موتورهای جست‌وجو نیز آن‌ها را رتبه‌بندی کنند؟

اگر سرمایه‌گذاری نکنید، منابع لازم برای انجام موفق این کار را نخواهید داشت و این پایان ماجراست.

۳- از شخصی‌سازی محتوا برای تولید محتوای بسیار هدفمند استفاده کنید

یکی دیگر از رویکرد‌های بازاریابی محتوا که مورد استقبال گسترده‌ای نیز قرار گرفته، شخصی‌سازی محتوا است. طبق نظرسنجی که توسط Evergage انجام شده، ۹۳٪ از بازاریابان از شخصی‌سازی محتوا برای حداقل یکی از کانال‌ها‌ی بازاریابی دیجیتال در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا
کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال

این روش در سفارشی‌سازی مطالب و محتوای سایت شما برای کاربران متعددی که در اطلاعات شخصی مانند مشخصات جمعیت شناختی، ترجیحات و تاریخچه جست‌وجوی وب متفاوت هستند، متمرکز شده ‌است.

طبق نظرسنجی Evergage، بیشتر بازاریابان موافق هستند که این روش:

  • به ارائه تجربیات بهتر به مشتری کمک می‌کند.
  • وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.
  • ROI یا شاخص بازگشت سرمایه قابل‌اندازه گیری ایجاد می‌کند.
5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا
فاکتورهای موثر بر شخصی‌سازی محتوا در سازمان‌ها

نکته این است که محتوایی که طیف خاص از کاربران را مخاطب قرار می‌دهد، قادر به برقراری ارتباط با طیف‌های دیگر نیست. به‌عنوان مثال یک بازدید‌کننده که برای بار اول به سایت شما مراجعه می‌کند، نیازهای متفاوتی از بازدید‌کننده‌ای دارد که در حال انجام دهمین بازدید از سایت شماست.

شخصی‌سازی محتوا به هر یک از آن‌ها صفحاتی پر از محتوا، و با اندکی تفاوت ارائه می‌دهد که متناسب با نیازهای شخصی آن‌هاست.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا

این نمودار از ConversionXL نحوه ارائه دو نسخه متفاوت از محتوا به دو کاربر مختلف را نشان می‌دهد. 

۴- افزایش وفاداری مشتری، با تولید محتوای معتبر و شفاف

بنا به نظرسنجی Stackla در سال ۲۰۱۹، ۹۰ درصد از مشتریان معتقدند که اعتبار برندهایی که به آن‌ها علاقمند هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. اکثر بازاریابان از این روند آگاه هستند و می‌خواهند همان صدای معتبری باشند که مردم به دنبال آن هستند.

 پس مشکل کجاست؟ ۹۲٪ از بازاریابان معتقدند محتوائی که ایجاد می‌کنند دارای اعتبار است، اما تنها ۵۱٪ از مشتریان بر این باورند که کمتر از نیمی از کل برند‌ها موفق به دستیابی این اعتبار می‌شوند.

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا
مقایسه نظرات مصرف کنندگان و تولید کنندگان محتوا در خصوص معتبر بودن محتوا

با این حال، هنگامی که برند‌ها موفق به ایجاد و حفظ اعتبار شوند، پاسخ‌های بسیار فوق‌العاده‌ای دریافت می‌کنند. در یک نظرسنجی که توسط Cohn & Wolfe انجام شد، مشخص شد که تقریباً ۹۰٪ از مشتریان مایل هستند با انجام اقداماتی، به اعتبار برند پاسخ دهند:

  • ۵۲٪ گفتند که آن برند را به افراد دیگر توصیه می‌کنند.
  • ۴۹٪ نیز حاضر بودند وفاداری خود را به این برند ثابت کنند.

اگر بازاریابان در مورد اصالت و اعتبار در محتوای خود دچار اشتباه شوند، چگونه می‌توانند از اعتماد به نفس بیش از حد خود عبور کرده و به چه کارهایی باید برسند؟ برندهایی که درک می‌کنند در واقع اعتبار به چه معنی است، به رده‌های بالاتر راه می‌یابند.

 مایکل فرتیک از نویسندگان Forbes اینگونه بیان می‌کند:

اعتبار و اصالت یک برند به معنای پاسخگو بودن و مسئولیت‌پذیر بودن و متعهد بودن برند شماست. این مهم به شفافیت و اندکی انتقاد‌پذیری نیاز دارد. در مورد یک برند معتبر، مشتریان آن‌را به خوبی می‌شناسند، از آن قدردانی می‌کنند و بر این اساس هزینه‌های خود را اولویت‌بندی می‌کنند.

برای مثال در مورد اعتبار یک برند، برندهای بزرگی مانند آمازون، اپل، لگو و اینتل را در نظر بگیرید. تمام این‌ها در لیست ۱۰۰ برند معتبر Cohn & Wolfe توسط مشتریان رتبه‌بندی شده‌اند.

۵- افق‌های خود را از صرفا وبلاگ‌ نویسی گسترش دهید

وبلاگ‌نویسی یک امر بسیار مهم در بازاریابی محتوا‌ست، اما در نهایت، همه چیز نیست.

اشتباه نکنید، وبلاگ‌نویسی بسیار عالی است.

شرکت ما ۹۹ درصد از مخاطبین و فروش‌هایش را مدیون محتوای تولید شده و ارگانیک خود می‌داند. با عنایت به این نکته، ما در یک دنیای دیجیتال پویا، چند‌رسانه‌ای و با تجربیات متعدد زندگی می‌کنیم. اگر فقط افرادی را هدف بگیرید که تنها وبلاگ و مقاله می‌خوانند، تمام افرادی که فقط ویدیو نگاه می‌کنند یا فقط به صدا گوش می‌کنند یا ترکیبی از این‌ها را در اتفاقات روزانه خود ترجیح می‌دهند، از دست می‌دهید.

بزرگسالان آمریکایی بالای ۱۸ سال اکنون تقریبا نیمی از زمان روزانه خود را –که بیش از ۱۱ ساعت در کل است– صرف محتوا می‌کنند. (بیش از ۶ ساعت از این ساعت‌ها به محتوای ویدیو اختصاص داده‌شده‌است!) 

آن‌ها محتوای خود را در همه جا بدست می‌آورند: در تلویزیون زنده، برنامه‌های از قبل ضبط شده، اینترنت، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی، رادیو، دستگاه‌های DVD / Blu-ray و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت.

 

5 رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا

اکثر بازاریابان نسبت به این روند واقف هستند و در حال شیرجه به دنیای وسیع یوتیوب، پادکست‌ها، وبینارها و پخش زنده در کنار استراتژی‌های وبلاگ‌نویسی خود هستند.

اگر هنوز هم تنها مشغول وبلاگ‌نویسی هستید، وقت آن است که به فکر اضافه کردن کانال  یوتیوب ، پادکست یا شکل دیگری از رسانه‌های پویا با توجه به استراتژی بازاریابی محتوا خود باشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کریدم شما را با ۵ رویکرد مهم در سئو و بازاریابی محتوا آشنا کنیم. برای رسیدن به بهترین نتیجه، به جایی بروید که مخاطبان شما زندگی می‌کنند. استفاده از محتوای پرطرفدار و تاکتیک‌های سئو فقط آغاز این مسیر هستند.

با تکامل بازاریابی محتوا، این رویکرد‌ها نیز شروع تغییرات جدید در این صنعت به شمار می‌رود. تنها در طول یک سال گذشته، ما همواره شاهد بوده‌ایم که برند‌ها در حال باز تعریف و اولویت‌بندی مجدد مخاطبان خود هستند و مجدداً در تولید محتوای معتبر تمرکز کرده‌اند و به دنبال استفاده از کانال‌های بیشتری در استراتژی محتوای خود هستند.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.