آموزش سئو داخلی سایت

supermod 26 شهریور 1397 ۰ دیدگاه

سئو داخلی سایت یا همان On-Page SEO، مجموعه اقداماتی است که با استفاده از عناصر بهینه‌سازی سایت، موجب افزایش رتبه و ترافیک سایت در موتورهای جست‌وجو می‌شود. سئو داخلی سایت در واقع بهینه‌سازی محتوا و کدهای HTML وب‌سایت است. سئو خارجی یا Off-Page SEO شامل بهینه‌سازی لینک‌های خارج از سایت و دیگر عملیاتی است که سیگنال‌ها را از محیط اینترنت به‌سمت سایت شما سوق می‌دهد. هدف از این نوشته، فراهم ساختن چارچوبی ساده جهت تولید محتوایی غنی برای مخاطبان وب‌سایت شماست. جهت بهینه‌سازی سئو داخلی سایت کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: کلمات کلیدی و ارتباط بین آن‌ها

مهم نیست که از چه مدلی برای انتخاب عنوان استفاده کرده‌اید، همه‌ چیز بستگی به ارتباط بین لغات و عبارات دارد. سوال این است که به‌عنوان تولیدکننده‌ی محتوا، چگونه کلمات را سازماندهی کنیم که بیشترین تاثیر را بر موتورهای جست‌وجو در انتخاب مناسب‌ترین عنوان بگذارد؟

هنگامی که از کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم، موتورهای جست‌وجو به‌دنبال دیگر عبارات و مفاهیمی هستند که با همدیگر مرتبط باشند. پس اولین قدم ما این است که کلمات کلیدی را جست‌وجو کرده و ارتباط بین عبارات و مفاهیم آن‌ها را بیابیم. یک محتوای غنی شامل موارد زیر است:

  • متغیر‌ها و مترادف‌های نزدیک: شامل اختصارات، مترادف و عباراتی است که یک معنی را بدهند.
  • کلمات کلیدی مرتبط اولیه: شامل کلمات و عباراتی است که با کلمات کلیدی اصلی مرتبط هستند.
  • کلمات کلیدی مرتبط ثانویه: شامل کلمات و عباراتی است که با کلمات کلیدی مرتبط اولیه ارتباط داشته باشند.
  • روابط نهادی: شامل مفاهیمی است که ویژگی‌ها و ارتباط بین مردم، مکان‌ها و اشیا را توصیف می‌کند.

آموزش سئو داخلی سایت

یک کلمه کلیدی مناسب آن است که حضور عبارات و کلمات کلیدی دیگر را در صفحه پیش‌بینی کند. برای مثال، اگر کاخ سفید را به‌عنوان کلمه کلیدی در نظر بگیریم، می‌توانیم کلمات دیگری نظیر رئیس‌جمهور، دولت و واشنگتن را پیش‌بینی کنیم.

مرحله دوم: موقعیت، تناوب و فاصله

این‌که یک صفحه چگونه سازمان‌دهی شده است، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی ارتباط مفاهیم با یکدیگر بگذارد. زمانی که موتورهای جست‌وجو کلمات کلیدی شما را در صفحه پیدا می‌کنند، باید تعیین کنند که کدام‌یک مهم‌ترین است و کدام‌یک با دیگری بیشترین ارتباط را دارد. در این مورد ۳ تکنیک وجود دارد:

  • موقعیت: کلمات کلیدی در نواحی مهم مانند عناوین، سرفصل‌ها و قسمت بالایی متن اصلی قرار داده شوند.
  • تناوب: موتورهای جست‌وجو مستندات را با همدیگر مقایسه می‌کنند تا متوجه شوند که عبارات کلیدی چند مرتبه در مستندات ظاهر می‌شوند.
  • فاصله: لغات و عبارات مرتبط معمولاً نزدیک به همدیگر یا در یک گروه از عناصر HTML یافته می‌شوند. این به معنای استفاده از فاصله‌ی معنایی به‌جای قرار دادن مفاهیم مربوط به یکدیگر با استفاده از پاراگراف‌ها، لیست‌ها و بخش‌بندی مطالب است.

بهترین روش برای سازماندهی سئو داخلی محتوا، به‌کارگیری کلمات کلیدی مرتبط اولیه و ثانویه جهت پشتیبانی از کلمه کلیدی اصلی است. هر عبارت مرتبط اولیه، به بخش خودش تبدیل می‌شود که با عبارت مرتبط ثانویه پشتیبانی می‌شود.

آموزش سئو داخلی سایت

مرحله سوم: لینک‌ها و محتوای مکمل

اکثر مدیران وب‌سایت‌ها به اهمیت لینک توجهی ندارند. تحقیقات نشان می‌دهند که تحلیل لینک‌های یک وب‌سایت راهی برای تعیین ارتباط با محتواست. این تحلیل شامل لینک‌های درونی سایت و لینک‌های خارجی به سایت‌های دیگر است. شرکت گوگل محتوای مکمل را لینک‌های درونی سایت به صفحات دیگر به‌عنوان مرجع تعریف می‌کند.

مرحله چهارم: نهادها و نشانه‌گذاری

ارتباط اجزای محتوا با همدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گوگل نهادها را به‌صورت خودکار از صفحه وب شما استخراج می‌کند. نهاد به مردم، مکان‌ها و اشیائی اطلاق می‌شوند که ارتباطی خاص با همدیگر دارند. اگرچه استخراج نهادها به‌صورت خودکار صورت می‌پذیرد، اغلب ضروری است که محتوا را با طرحی برای حمایت از نهادها مانند اطلاعات کسب‌وکار و محصولات نشانه‌گذاری کنید. هرچند رتبه‌بندی بر اساس طرح‌بندی نهادها هنوز ۱۰۰% اعلام نشده است، اما انجام این کار مزایای زیادی خواهد داشت.

مرحله پنجم: ساخت چارچوب داخلی

نیازی نیست که ساعات زیادی را صرف تحقیق و جست‌وجو درباره‌ی تولید محتوای بهینه و با کیفیت کنید. زیبایی این چاچوب در آن است که توسط هر فردی از وبلاگ‌های کوچک گرفته تا کسب‌وکارهای بزرگ قابل انجام است. برای رعایت چارچوب کافی است موارد زیر را رعایت کنید:

  • یک عنوان که کاملاً با موضوع نوشته در ارتباط باشد.
  • یک مقدمه که آن‌چه در صفحه وجود دارد را مختصراً توضیح می‌دهد.
  • محتوایی که در بخش‌های موضوعی دسته‌بندی شده است.
  • بررسی جنبه‌های مختلف موضوع و پاسخ به سوالات مربوط به آن.
  • ارائه‌ی منابع و مستندات

توجه داشته باشید که محتوا نباید خیلی آکادمیک و تخصصی باشد. تا حد ممکن باید تلاش کنید که صفحه‌ی وب پویا و سرگرم‌کننده باشد. “رند فیشکین مدیر عامل شرکت (SEOmoz) می‌گوید: “چیزی به‌عنوان بهترین سئو یا بهینه‎‌ترین صفحه وجود ندارد و افرادی موفق‌ترند که بتوانند همه‌ی موارد را رعایت کنند”.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.