سرور مجازی لینوکس چیست؟

رامونا امیری 21 اسفند 1398 ۰ دیدگاه

در این مقاله به توضیح اینکه سرور مجازی لینوکس چیست؟ خواهیم پرداخت. اگر دارای یک سایت با ترافیک بالا هستید، یا حداقل انتظار دارید که در آینده سایت شما ترافیک بالایی را تجربه کند، احتمالاً بسته میزبانی سرور مجازی لینوکس برای شما جالب توجه خواهد بود. اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی موارد نصب شده بر روی سرور میزبان وب‌سایت‌های خود داشته باشید، بسته میزبانی سرور مجازی لینوکس بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

سرور مجازی لینوکس به چه معناست؟

در اصل Linux Vps مخفف Virtual Private Server است که بر روی سیستم لینوکس اجرا می‌شود. یک virtual private server در حقیقت سرور مجازی است که بر روی یک سرور فیزیکی میزبانی می‌شود. سرور مجازی سروری است که در کامپیوتر میزبان اجرا می‌شود. کامپیوتر میزبان به‌نوبه خود می‌تواند چند سرور مجازی دیگر را نیز اجرا کند.

مزایای سرور مجازی لینوکس چیست؟

با لینوکس آشنا نیستم میتوانم از سرور مجازی لینوکس استفاده کنم؟

البته، اگر از یک شرکت هاستینگ یک بسته وی پی اس لینوکس مدیریت شده توسط آن شرکت را خریداری کنید، شرکت هاستینگ موظف است که سرویس شما را مدیریت کند و به احتمال زیاد هر آنچه را که برای اجرا در سرور خود احتیاج دارید، بر روی وی پی اس لینوکس شما نصب و تنظیم خواهد کرد. اگر وی پی اس لینوکس خود را از سینداد خریداری کنید، ما از سرور شما به‌صورت ۷/۲۴ پشتیبانی خواهیم کرد و تمامی ملزومات را برای شما نصب، تنظیم و به‌روزرسانی خواهیم کرد. تمام این خدمات به صورت رایگان در بسته‌های میزبانی سرور مجازی لینوکس توسط سینداد ارائه می‌شود.

بنابراین اگر از خدمات میزبانی سینداد استفاده کنید، بدان معنی است که می‌توانید از مزایای استفاده از سرور مجازی لینوکس بدون هیچ گونه دانش از نحوه کار با آن، بهره ببرید. گزینه دیگر برای سهولت در استفاده از سرور مجازی لینوکس برای تازه کارها، تهیه یک VPS همراه با cPanel، DirectAdmin یا هر کنترل پنل میزبانی دیگر است. اگر از یک کنترل پنل استفاده می‌کنید؛ می‌توانید سرور خود را از طریق آن مدیریت کنید که به‌خصوص برای مبتدیان بسیار ساده است. اگرچه مدیریت یک vps لینوکس توسط command line نیز بسیار جالب است و می‌توانید با انجام این کار نکات زیادی یاد بگیرید.

آیا می توانم VPS لینوکس خود را با دیگر کاربران به اشتراگ بگذارم؟

در بیشتر موارد بله. با این حال، این بدان معنا نیست که شما دچار downtime یا افت عملکرد هستید. هر سرور مجازی سیستم عامل خاص خود را اجرا میکند و هرکدام از این سیستم‌ها به‌طور مستقل از یکدیگر قابل مدیریت هستند.

سرور مجازی لینوکس به چه معناست؟

هر سرور مجازی سیستم‌عامل، داده‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارد که از سایر سیستم‌ها، برنامه‌ها و داده‌های دیگر روی سرور فیزیکی میزبان و سایر سرورهای مجازی مجزا هستند. با وجود مشترک بودن سرور فیزیکی با دیگر سرورهای مجازی، شما کماکان می‌توانید از خدمات و مزایای آن  همانند یک سرور اختصاصی و بدون پرداخت هزینه‌های بالا بهره مند شوید.

مزایای سرور مجازی لینوکس چیست؟

مزایای متعدد استفاده از VPS لینوکس عبارتند از سهولت استفاده، افزایش امنیت، بهبود قابلیت اطمینان و هزینه پایین است. با این حال برای اکثر وب مسترها، برنامه‌نویسان، طراحان و توسعه‌دهندگان وب، مزیت اصلی یک سرور مجازی لینوکس انعطاف پذیری آن است. هر سرور مجازی محیط مجزا خود را دارد، به این معنی که می‌توانید سیستم‌عامل مورد نظر خود را به‌راحتی و با اطمینان خاطر نصب کنید و همچنین هر زمان که بخواهید می‌توانید نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های کاربردی را به‌راحتی حذف یا اضافه کنید.

همچنین می‌توانید محیط سرور مجازی خود را متناسب با نیازهای عملکردی خود تغییر داده و تجربه کاربران یا بازدید کنندگان سایت خود را بهبود ببخشید. این انعطاف پذیری می‌تواند همان مزیتی باشد که شما برای متمایز بودن از رقبای خود می‌خواهید.

توجه داشته باشید که برخی از ارائه دهندگان خدمات سرور مجازی لینوکس به شما دسترسی کامل و سطح روت به سرور را نمی‌دهند، که در این صورت محدودیت‌هایی در عملکرد خواهید داشت.

آیا میزبانی سرور مجازی لینوکس برای همه مناسب است؟

حتماً از شرکت‌های هاستینگی خدمات سرور مجازی لینوکس تهیه کنید که در آن دسترسی کامل به سرور داشته باشید، در این صورت می‌توانید هر تغییری که مایل هستید را در سیستم خود اعمال کنید.

آیا میزبانی سرور مجازی لینوکس برای همه مناسب است؟

سرور مجازی لینوکس

بله، حتی اگر یک وبلاگ شخصی در رابطه با علاقمندی های خود نیز داشته باشید، مطمئناً می‌توانید از بسته میزبانی وی پی اس لینوکس بهره‌مند شوید. همچنین اگر در حال ایجاد و توسعه وب‌سایت برای یک شرکت هستید نیز می‌توانید از مزایای آن بهره مند شوید. اصولاً  اگر برای وب‌سایت خود انتظار رشد و افزایش ترافیک دارید، یک  VPS لینوکس بی‌شک برای شما مناسب خواهد بود.

افراد و شرکت‌هایی که می‌خواهند انعطاف پذیری بیشتری در قابلیت‌ها و امکانات سفارشی‌سازی و توسعه برای سایت خود داشته باشند، حتماً باید به‌دنبال یک VPS لینوکس باشند. به‌خصوص افرادی که به‌دنبال کسب عملکرد بالا و خدمات عالی هستند که البته تمامی این موارد می‌تواند هزینه‌بر باشد، ولی با استفاده از سرور مجازی این هزینه‌ها کاهش می‌یابد ولی عملکردی همانند یک سرور اختصاصی ارائه داده می‌شود.

تفاوت یک VPS لینوکس با یک سرور اختصاصی چقدر است؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، یک سرور مجازی تنها یک پارتیشن مجازی در کامپیوتر میزبان است. سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود که می‌تواند قیمت و هزینه‌های سربار را بین کاربران متعدد پارتیشن های مجازی، تقسیم و سرشکن کند. به‌همین دلیل است که یک VPS لینوکس نسبتاً ارزان‌تر از یک سرور اختصاصی است و همانطور که از نام آن پیداست، فقط به یک کاربر اختصاص داده شده است. برای بررسی دقیق‌تر تفاوت‌ها، مقاله سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی را مطالعه کنید.

وی پی اس لینوکس گذشته از اینکه مقرون به‌صرفه‌تر از سرورهای اختصاصی هستند، اغلب روی سیستم‌هایی کار می‌کنند که از سرورهای اختصاصی قدرتمندتر هستند طوری که عملکرد و ظرفیت بالاتری به‌نسبت سرور اختصاصی دارند.

سرور مجازی لینوکس

انتقال از هاست اشتراکی به وی پی اس لینوکس امکان پذیر است؟

اگر در حال حاضر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید داده‌های خود را به یک VPS لینوکس منتقل کنید. یک راه‌حل این است که خودتان این کار را انجام دهید، اما این روند انتقال اطلاعات ممکن است کمی پیچیده باشد و قطعاً برای تازه‌کارها توصیه نمی‌شود.  

سرور مجازی لینوکس

بهترین گزینه شما یافتن شرکت میزبانی وبی است که سرویس انتقال رایگان ارائه می‌دهد و به آنها اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهند. شما حتی می‌توانید از یک هاست اشتراکی همراه با یک کنترل پنل به یک VPS لینوکس فاقد کنترل پنل منتقل شوید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.