تاثیر نام دامنه بر سئو سایت

supermod 05 اسفند 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله تاثیر نام دامنه بر سئو سایت را بررسی خواهیم کرد. در مقالات قبلی مفصل درباره‌ی دامنه، نحوه‌ی انتخاب نام دامنه، انتقال دامنه، ثبت دامنه‌ای که قبلاً به ثبت رسیده و ثبت دامنه فارسی صحبت کردیم. اما بیایید ببینیم نام دامنه تا چه حد بر روی سئو سایت ما تأثیر خواهد گذاشت؟

همان‌گونه که پیش‌تر عنوان کردیم، در انتخاب نام دامنه‌ی وب‌سایت شخصی یا سازمانی خود، باید خیلی دقت کنید. علاوه بر سادگی، نگارش، برندینگ و دیگر مسائلی که درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم، نام دامنه یکی از عوامل امتیازدهی گوگل به وب‌سایت است. بنابراین در انتخاب آن باید هوشمندانه عمل کنید.

تاثیر نام دامنه بر سئو سایت

دامنه از دو قسمت تشکیل‌شده است:

  • پسوند دامنه یا TLD از قبیل ir , org , net , com
  • نام دقیق دامنه مانند google

ابتدا بیایید با روش کار نام دامنه آشنا شویم.

نام دامنه چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه با نحوه‌ی کار دامنه آشنا شویم، باید به چند سؤال پاسخ دهیم:

 

IP آدرس چیست؟

IP آدرس مخفف عبارت Internet Orotocol Address است.

IP آدرس در حقیقت تعدادی از اعداد مشخص است که به‌منظور شناسایی شبکه، سرور و کامپیوترهای شخصی در اینترنت استفاده می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، IP آدرس برای شناسایی اطلاعات آنلاین و مجوز ارتباط بین شبکه‌ها و تجهیزات استفاده می‌شود.

IP آدرس چیست؟

چرا قبل از دامنه "www" وجود دارد؟

چرا قبل از دامنه "www" وجود دارد؟

درباره‌ی نام دقیق دامنه و پسوند دامنه صحبت کردیم. اما قسمت دیگری هم در دامنه وجود دارد.

این قسمت که قبل از نام دقیق دامنه آورده می‌شود، زیر دامنه یا subdomain نام دارد و هیچ ارتباطی با نام اصلی دامنه ندارد.

بسیار مهم است که CNAME خود را به‌درستی تنظیم کنید. بدین ترتیب اگر کاربری سایت شما را با نام www.example.com یا example.com وارد کند، سایت اصلی شما نشان داده خواهد شد.

پس از تایپ نام دامنه در مرورگر، چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی‌که نام دامنه در مرورگر وارد می‌شود، دامنه به دنبال IP آدرس مرتبط با خود می‌گردد. پس از یافتن IP آدرس، وب‌سایت نمایش داده می‌شود.

دامنه به‌جای IP آدرس استفاده می‌شود. چون به خاطر سپاری آن ساده‌تر است.

تاثیر پسوند دامنه بر روی سئو

تحقیقات حاکی از آن است که پسوند دامنه تأثیر کمی بر روی سئو دارد.

درک کاربران از یک وب‌سایت ممکن است به پسوند دامنه‌ی آن وابسته باشد. برخی از پسوندهای دامنه ممکن است اسپم به نظر بیایند؛ درحالی‌که پسوند com. به نظر دارای بالاترین درجه از اعتبار است. اگرچه این موارد بستگی به‌جایی دارند که شما زندگی می‌کنید. به‌عنوان‌مثال در کشور آمریکا پسوند com. بالاترین درجه‌ی اعتبار را دارد، اما در انگلستان پسوند co.uk. اعتباری به‌مراتب بیشتر از com. دارد.

بنابراین فرهنگ، ملیت و ادراک کاربران خود را در انتخاب پسوند دامنه باید در نظر بگیرید.

درباره‌ی کوتاهی، سادگی، استفاده از کلمات کلیدی و دیگر نکاتی که باید در انتخاب نام دامنه در نظر بگیرید هم پیش‌تر صحبت کردیم که می‌توانید با مراجعه به مقاله‌ی ۲۲ نکته برای انتخاب بهترین نام دامنه در سال ۲۰۱۹ آن‌ها را مطالعه کنید.

ساختار نام دامنه

انتخاب دامنه‌ی مناسب به‌شدت سرعت موتورهای جست‌وجو را بالابرده و ترافیک بازدیدکنندگان را به سمت وب‌سایت شما سوق می‌دهد. دامنه‌ها اغلب در یکی از این ۴ دسته قرار می‌گیرند:

 ۱. دامنه برند

عنوان کردن نام برند در نام دامنه یکی از رایج‌ترین روش‌های انتخاب دامنه است. بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ دنیا، نام خود را در عیناً در نام دامنه‌ی خود قید کرده‌اند.

تأثیرات مثبت بر روی سئو: این اسامی خیلی بر موتورهای جست‌وجو تأثیر نمی‌گذارند. سایت Funnls.com را در نظر بگیرید. تا وارد سایت نشدید، نمی‌دانید که این سایت دقیقاً در چه حوزه‌ای کار می‌کند. صنایع غذایی، نفتی یا بازاریابی؟

معایب: در این حالت محتوا باید بتواند بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی در Url، نوع کسب‌وکار سایت را تعریف کند.

 ۲. دامنه محلی

دامنه‌ی محلی مربوط به کسب‌وکارهایی است که خدمات یا محصولاتشان را در منطقه‌ای خاص ارائه می‌دهند. این سازمان‌ها معمولاً قصد ندارند کسب‌وکارشان را در خارج از محدوده‌ی خود گسترش دهند.

تأثیرات مثبت بر روی سئو: دامنه‌ی محلی به‌خوبی بر مشتریان هدف خود در آن منطقه اثر می‌گذارد. محتوای این نوع دامنه باید بتواند به‌خوبی خدمت سازمان را توصیف کند. این نوع دامنه به‌خوبی به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهند که در آن منطقه واقع‌شده است.

معایب: اگر دامنه‌ی محلی بخواهد ترافیک جست‌وجو را در خارج از منطقه به سمت خود هدایت کند، این کار بسیار دشوار خواهد بود. این کار هم ازلحاظ جست‌وجو و هم ازلحاظ برندینگ بسیار سخت و دشوار است.

 ۳. دامنه خدماتی

این دامنه می‌تواند متعلق به یک شرکت ملی یا محلی باشد که قصد دارد خدمت خاص خود را برای جمعیت محلی خود تبلیغ کند.

تأثیرات مثبت بر روی سئو: با مشخص کردن خدمتی که ارائه می‌شود، این نوع کسب‌وکارها می‌توانند خدمات خود را نه‌فقط در یک شهر، بلکه در شهرهای دیگر هم تبلیغ کنند. هرچند این کسب‌وکارها نیاز دارند موقعیت دقیق خدماتشان را در وب‌سایت خود قید کنند.

معایب: این دامنه‌ها هم به‌راحتی در خارج از منطقه‌ یا خدمتی که ارائه می‌دهند، امتیاز نمی‌گیرند. اگر این نوع شرکت‌ها بخواهند خدمت دیگری ارائه دهند، باید از یک نام دامنه‌ی دیگر استفاده کنند.

 ۴. دامنه محلی / خدماتی

این نوع دامنه ترکیبی از دامنه‌های بند ۲ و ۳ است. در این دامنه هم نوع خدمت و هم موقعیت کسب‌وکار قیدشده است.

تأثیرات مثبت بر روی سئو: این نوع دامنه به‌ موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا راحت‌تر کسب‌وکار و موقعیت سازمان را تعریف کند.

معایب: دامنه‌ی محلی / خدماتی فقط در جوامع جدید یا روستایی استفاده می‌شود. امروزه‌ به‌کارگیری این نوع دامنه در دنیا تا حد زیادی منسوخ‌ شده است.

بررسی املای دامنه

نام دامنه ازلحاظ نوشتاری بسیار حائز اهمیت است. هیچ‌گاه از کاراکترهای غیرمعمول در نام دامنه استفاده نکنید. به‌عنوان‌مثال واژه‌ی information را در نظر بگیرید. هیچ‌گاه در دامنه این واژه را in4mation وارد نکنید. چون خیلی از افراد این با نوع نوشتار آشنایی ندارد.

یکی از سؤالات رایج این است که آیا استفاده از خط تیره در سئو نقش دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر نقشی ندارد؛ اما بهتر است استفاده نکنید.

اگر از خط تیره در نام دامنه‌ی خود استفاده کردید، هرگاه نام دامنه‌ را بخواهید عنوان کنید (مثلاً در ایمیل)، باید خط تیره را هم مشخص کنید. علاوه بر این، استفاده از خط تیره ممکن است باعث شود دامنه قلابی یا اسپم به نظر بیاید.

بررسی املای دامنه

مزایای استفاده از نام دامنه قدیمی یا منقضی شده

دامنه‌های قدیمی یا منقضی شده شانس بیشتری در نتایج جست‌وجوی گوگل دارند؛ درحالی‌که یک دامنه‌ی جدید ممکن است مدت‌زمان بیشتری طول بکشد تا گوگل به آن امتیاز بدهد. این به دلیل رابطه‌ای است که دامنه از قبل با گوگل برقرار کرده است.

اگر بتوانید نام دامنه‌ای قدیمی یا منقضی شده مرتبط با برند یا بازار هدف خود پیدا کنید، حتماً این کار را انجام دهید.

در دامنه‌های قدیمی با اندکی تغییرات در سایت و به‌روزرسانی محتوای قدیمی، می‌توانید تا ۴ برابر سریع‌تر از دامنه‌ی جدید امتیاز بگیرید.

اهمیت محتوا

اهمیت محتوا

شاید با این عبارت آشنا باشید: محتوا شاه است. بهتر است بگوییم محتوا شاه نیست؛ بلکه قلمرو پادشاهی است!

محتوای سایت شما بیشترین نقش را در امتیازدهی گوگل ایفا می‌کند. حتی بهترین نام دامنه هم نمی‌تواند ایرادات یک محتوای ضعیف را پوشش دهد.

یک محتوای عالی مرتبط با نام دامنه‌ای مناسب می‌تواند باعث امتیازدهی بسیار عالی به سایت شما شود.

اگر می‌خواهید محتوای سایت خود را بهینه کنید، می‌توانید مقاله‌ی راهنمای کامل بهینه‌ سازی سئو محتوا را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

نام دامنه یکی از چندین پارامتری است که گوگل برای امتیازدهی به سایت شما از آن استفاده می‌کند.

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، سعی کنید در نام دامنه‌ی خود نوع خدمت، محصول و برند خود را قید کنید. نام دامنه‌‌ای را انتخاب کنید که در آینده هم بتوانید از آن استفاده کنید؛ چون مهاجرت از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر باعث آسیب جدی به سئوی سایت شما خواهد شد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.