مراحل انتقال دامنه

supermod 27 بهمن 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله علاوه بر مراحل انتقال دامنه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که هنگام انتقال دامنه باید آن‌ها را در نظر بگیریم. بنابراین چنانچه قصد دارید سایت خود را به رجیسترار جدید انتقال دهید، بهتر است با این نکات آشنایی پیدا کنید.

انتقال یک دامنه از یک رجیسترار به رجیستراری دیگر، کاری بسیار حساس و مهم است. دلیل این است که شما دامنه‌هایی دارید که انتظار دارید در حین انتقال کاملاً ایمن و در دسترس بمانند. بنابراین فرایند انتقال باید کاملاً واضح و قانونی باشد.

در این مقاله به مواردی اشاره خواهیم کرد که قبل از انتقال بهتر است با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

مراحل انتقال دامنه

نکات ضروری هنگام انتقال دامنه

۱. هنگامی‌که یک دامنه را انتقال می‌دهید، name serverهای دامنه تغییر نخواهند کرد. البته اگر دامنه‌ی شما از قبل توسط یک ارائه‌دهنده‌ی DNS میزبانی‌شده باشد که به آن اعتماد دارید، ثابت ماندن name serverها چیز خوبی است. به‌عبارت‌دیگر باید به یک DNSimple’s name server سوییچ کنید، و باید این کار را قبل از انتقال انجام دهید. چون رجیسترار قبلی رکوردهای DNS شما را در حین فرایند انتقال یا اندکی پس‌ازآن خاموش خواهد کرد.

۲. دامنه‌ی شما باید حداقل ۶۰ روز قدمت داشته باشد تا بتوانید آن را انتقال دهید.

۳. قبل از انتقال دامنه، باید دامنه‌ی خود را از حالت قفل خارج کنید.

۴. رجیسترارهای معتبر از شما می‌خواهند تا قبل از انتقال، حفاظت شخصی whois خود را حذف کنید.

۵. در اغلب موارد به یک کد مجوز از طرف رجیسترار قبلی خود نیاز خواهید داشت.

۶. انتقال دامنه‌های منقضی امکان‌پذیر نیست. حداقل ۱۰ روز قبل از منقضی شدن دامنه‌ی خود باید اقدام به انتقال آن کنید.

علت رد شدن انتقال توسط رجیسترار فعلی

بنا به دلایل زیر ممکن است درخواست انتقال دامنه‌ی شما توسط رجیسترار فعلی رد شود:

 ۱. وجود نشانه‌هایی از تقلب

 ۲. اقدام به UDRP (سوءاستفاده از نام دامنه)

 ۳. حکم دادگاه

 ۴. اختلاف در مورد هویت شرکت ثبت‌شده

 ۵. بدهی پرداخت‌نشده دوره‌ی قبلی (چه دامنه منقضی شده باشد و چه نشده باشد)

 ۶. وجود اعتراض کتبی به انتقال

 ۷. دامنه در حال حاضر در وضعیت قفل باشد.

 ۸. طول عمر دامنه کمتر از ۶۰ روز باشد.

 ۹. طول عمر دامنه پس از انتقال کمتر از ۶۰ روز باشد.

اکنون با رعایت نکات بالا می‌توانید اقدام به انتقال دامنه‌ی خود کنید. مراحل انتقال دامنه ممکن است چند روز طول بکشد. اکثر مراحل توسط رجیسترار انجام خواهد شد و شما فقط باید چند عدد فرم را تکمیل کنید.

مراحل انتقال دامنه

مراحل انتقال دامنه

مرحله اول: ترک رجیسترار دامنه قبلی

۱. اطلاعات تماس خود را به‌روز کنید.

در حین فرایند انتقال، رجیسترار قبلی و جدید با شما تماس خواهند گرفت. بدین منظور آن‌ها از اطلاعات تماسی که در دامنه‌ی خود ثبت کرده‌اید، استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید اطلاعات تماس خود را از طریق کنترل‌پنل رجیسترار دامنه‌ی فعلی خود به‌روزرسانی کنید.

بدیهی است اگر اطلاعات تماس شما به‌روز نباشد، رجیسترارها نمی‌توانند با شما تماس بگیرند. متعاقباً اگر رجیسترار نتواند با شما ارتباطی برقرار کند، دامنه‌ی شما هم نمی‌تواند انتقال پیدا کند. چون برای انتقال دامنه، مستقیماً به مجوز مالک دامنه نیاز است. 

مراحل انتقال دامنه

۲. برای سرویس جدید یک ایمیل تنظیم کنید.

بسیاری از کاربران، از همان ایمیل قبلی برای سرویس جدید خود استفاده می‌کنند. در حین فرایند انتقال، ممکن است دسترسی شما به ایمیل سرویس برای نام دامنه‌ی شما قطع شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک ایمیل دیگر یاهو یا گوگل دارید که بتوانید از آن استفاده کنید، و این ایمیل را در اطلاعات تماس خود ثبت کنید.

۳. درخواست دهید تا دامنه‌ی شما از وضعیت قفل خارج شود.

فرایند انجام این کار بسته به رجیسترار فعلی شما متفاوت است. اما در اکثر موارد می‌توانید دامنه‌ی خود را در کنترل‌پنل دامنه‌ی خود از قفل خارج کنید. همچنین می‌توانید با ارسال ایمیل به رجیسترار فعلی، درخواست خود را ثبت کنید.

۴. درخواست کد مجوز کنید.

یک درخواست کد مجوز (Authorization Code) یا (EPP Code) برای رجیسترار فعلی خود ارسال کنید. رجیسترار باید در ۵ روز این کد را برای شما ارسال کند. برخی از رجیسترارها به شما اجازه‌ می‌دهند تا بتوانید کد را در کنترل‌پنل خود ایجاد کنید؛ برخی دیگر خودشان کد را برای شما ارسال می‌کنند. برای انتقال دامنه‌ی خود حتماً به این کد نیاز خواهید داشت.

۵. اطمینان حاصل کنید که اخیراً دامنه‌ی خود را انتقال نداده‌اید

شما نمی‌توانید دامنه‌ای را که در ۶۰ روز گذشته منتقل کرده‌اید را مجدداً انتقال دهید. این یک قانون ICANN است. ICANN سازمانی است که آدرس‌های اینترنتی را مدیریت می‌کند.

انتقال دامنه

مرحله دوم: انتقال دامنه

۱. صفحات پشتیبانی رجیسترار جدید را مطالعه کنید.

فرایند انتقال دامنه‌ی شما بسته به اینکه به چه سرویس می‌خواهید انتقال پیدا کنید، متفاوت خواهد بود. بنابراین حتماً پیش از وارد شدن به فرایند انتقال، توضیحات صفحات پشتیبانی رجیسترار جدید را مطالعه کرده و با دستورالعمل‌های آن آشنا شوید.

۲. از صفحه‌ی انتقال رجیسترار جدید دیدن کنید.

احتمالاً قبل از اینکه بتوانید به این صفحه دسترسی پیدا کنید، باید در سایت رجیسترار جدید یک حساب کاربری باز کنید. سپس می‌توانید قسمت انتقال دامنه‌ را مشاهده و مطالعه کنید. اگر در وب‌سایت رجیسترار گزینه‌ای برای شروع انتقال نبود، باید با بخش پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید.

۳. دامنه‌ی خود را وارد کنید.

دامنه‌ی واردشده باید شامل TLD باشد (پسوند دامنه مانند com, net, org و غیره). در اغلب موارد می‌توانید چند دامنه را هم‌زمان انتقال دهید. همچنین دامنه‌ی شما بهتر است شامل آدرس .www باشد.

۴. کد مجوز خود را وارد کنید.

کد مجوزی که از رجیسترار قبلی دریافت کرده‌اید را وارد کنید. توجه داشته باشید که کد را باید به‌صورت صحیح وارد کنید؛ در غیر این صورت انتقال به‌درستی انجام نخواهد شد.

۵. انتقال دامنه را تائید کنید.

رجیسترار قبلی با شما تماس خواهد گرفت تا از شما تائیدیِ انتقال را بگیرد. این یکی از جاهایی است که اطلاعات تماس شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر نام شما به‌‎عنوان مالک دامنه به ثبت نرسیده باشد، شما نمی‌توانید دامنه‌ی خود را منتقل کنید.

۶. منتظر تنظیمات انتقال خود شوید.

هنگامی‌که انتقال تائید شد، رجیسترار جدید DNS و name server ها را پیکربندی خواهد کرد. پس‌ازآنکه رجیسترار جدید انتقال را انجام داد، چند روز طول خواهد کشید تا تغییرات DNS شما در جهان شناخته شود؛ اما سایت شما همچنان در دسترس خواهد بود. توجه داشته باشید که زمان فرایند انتقال به رجیستراری که انتخاب می‌کنید، بستگی خواهد داشت.

۷. دامنه خود را در صورت تمایل خصوصی کنید.

برخی از رجیسترارها به شما اجازه می‌دهند تا اطلاعات ثبت دامنه را مخفی کنید. بدین ترتیب اطلاعات تماس شما هنگام جست‌وجو در WHOIS در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت و به‌جای آن اطلاعات رجیسترار نمایش داده خواهد شد.

۸. سرویس قبلی خود را لغو کنید.

هنگامی‌که انتقال انجام شد، می‌توانید سرویس رجیسترار قبلی خود را لغو کنید. البته قبل از انجام این کار مطمئن شوید که انتقال به‌صورت کامل و صحیح انجام‌شده باشد. در غیر این صورت تا اتمام مراحل انتقال، سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد و به‌اصطلاح down خواهد شد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.