انتقال سایت از لوکال به هاست با افزونه Duplicator

رامونا امیری 20 فروردین 1399 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم به آموزش انتقال سایت از لوکال به هاست با Duplicator بپردازیم. آیا قصد دارید سایت وردپرس خود را به یک شرکت هاستینگ جدید یا سرور متفاوت انتقال دهید؟ بزرگ‌ترین خطر هنگام تغییر میزبانی وب یا انتقال وب‌سایت وردپرس به سرور جدید، از بین رفتن داده‌ها و downtime است.

هر دو این اتفاقات می‌تواند وب‌سایت وردپرس شما را به‌طور موقت از دسترس کاربران و موتورهای جستجو خارج کند که این مسئله می‌تواند باعث از دست رفتن رتبه و جایگاه شما در موتورهای جستجو و در نتیجه کاهش فروش شود.

انتقال سایت از لوکال به هاست با duplicator

در این آموزش گام به گام، به شما نشان می‌دهیم که چگونه با خیال راحت سایت وردپرس خود را بدون هیچگونه downtime، به یک هاست جدید منتقل کنید.

حال بیایید نگاهی به مراحلی که لازم است سایت وردپرس را (بدون هیچگونه downtime) به سرور میزبان جدید انتقال داد؛ بیندازیم:

۱- هاست جدید برای سایت وردپرس خود انتخاب کنید.

۲- افزونه Duplicator را برای انتقال آسان نصب کنید.

۳- سایت وردپرس خود را به هاست جدید import کنید.

۴- برای جلوگیری از خرابی، فایل Hosts را تغییر دهید.

۵- یک دیتابیس MySQL در هاست جدید خود ایجاد کنید.

۶-اسکریپت Duplicator را برای انتقال وب‌سایت وردپرس خود اجرا کنید.

۷-نام دامنه سرور خود را به‌روز کنید.

مراحل انتقال سایت با افزونه Duplicator

مرحله ۱: هاست جدید برای سایت وردپرس خود انتخاب کنید

اگر حتی بعد از بهینه‌سازی سرعت و عملکرد سایت وردپرس خود نیز کماکان از سرعت پایین میزبانی وب خود رنج می‌برید، وقت آن است که سایت وردپرس خود را به یک هاست جدید منتقل کنید تا بتواند از پس ترافیک رو به رشد شما بر‌آید. در هنگام جستجوی شرکت‌های هاستینگ جدید برای سایت وردپرس، انتخاب دقیق آن بسیار مهم است، تا مجبور نشوید در آینده‌ای نزدیک مجدداً این کار را تکرار کنید. شرکت سینداد یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ برای میزبانی سایت وردپرس شما است.

و توصیه‌های ما:

  • برای یک هاست اشتراکی قابل اعتماد، توصیه می‌کنیم به بسته‌های پیشنهادی در وب سایت سینداد سر بزنید.
  • اگر با توجه به کسب و کار و مشتریان خود موقعیت جغرافیایی هاستینگ برای شما حائز اهمیت است، توصیه می‌کنیم که با مشاورین سینداد تماس حاصل کنید. سینداد با در اختیار داشتن فضای اختصاصی در دیتاسنترهای ایران و دیتاسنترهای آمریکا، امکان میزبانی سرور و تجهیزات سخت‌افزاری را فراهم کرده است
  • اگر به دنبال هاستینگ مدیریت شده برای سایت وردپرس خود هستید، توصیه می‌کنیم که با مشاورین سینداد تماس حاصل کنید تا اطلاعات کافی در این رابطه را در اختیار شما قرار دهند.

اگر بعد از خرید هاست جدید خود ابهاماتی در نصب وردپرس دارید، مشاورین ما می‌توانند به راحتی این کار را در مراحل بعدی برای شما انجام دهند. در حال حاضر، حساب میزبانی وب جدید شما باید بدون هیچ فایل یا پوشه‌ای بوده و دایرکتوری روت شما باید کاملاً خالی باشد.

مرحله ۲: افزونه Duplicator را برای انتقال آسان نصب کنید

اولین کاری که باید انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه Duplicator در وردپرسی است که می‌خواهید اطلاعات جدید خود را در آن منتقل کنید.

 

افزونه Duplicator چیست؟

افزونه Duplicator یک افزونه‌ی رایگان است که ما آن را توصیه می‌کنیم. شما می‌توانید وب‌سایت وردپرس خود را بدون کاهش سئو و توسط این افزونه به دامنه‌های جدید منتقل کنید.

با این حال، در این مقاله شما را با نحوه‌ی استفاده از افزونه Duplicator برای انتقال سایت وردپرس خود از هاست قدیم به هاست جدید بدون هیچ گونه downtime و از دست رفتن سرویس‌ها آشنا می‌کنیم.

نصب و راه اندازی افزونه Duplicator

پس از نصب و فعال سازی Duplicator، به صفحه Duplicator»Packages در ناحیه مدیریتی سرور سایت وردپرس خود بروید. در مرحله بعد، باید در گوشه بالا سمت راست بر روی دگمه “Create New” کلیک کنید.

انتقال سایت از لوکال به هاست با duplicator

سپس بر روی دگمه Next کلیک کرده و مراحل ایجاد package خود را دنبال کنید.

نصب و راه اندازی افزونه duplicator

اطمینان حاصل کنید که نتایج اسکن شما بررسی شده است (همه چیز باید “خوب” باشد) و سپس بر روی دگمه Build کلیک کنید.

نصب و راه اندازی افزونه duplicator

این فرایند ممکن است چند دقیقه به‌طول بینجامد، بنابراین تب مربوطه را نبندید تا افزونه کار خود را انجام دهد.

پس از اتمام مراحل، گزینه‌های دانلود برای Installer و بسته Archive را مشاهده خواهید کرد. برای دانلود هر دو فایل به طور همزمان باید روی لینک “One click download” کلیک کنید.

آموزش انتقال سایت وردپرس به هاست با افزونه duplicator

فایل آرشیو یک کپی کامل از وب‌سایت وردپرس شما است و فایل Installer نیز نصب آن را به‌صورت خودکار برای شما انجام می‌دهد.

 

مرحله ۳: سایت وردپرس خود را به هاست جدید import کنید

حال که فایل‌های آرشیو و Installer نسخه پشتیبان سایت وردپرس خود را دانلود کردید، مرحله بعدی بارگذاری آنها در هاست جدید است. می‌توانید این کار را با اتصال به هاست جدید خود و با استفاده از FTP انجام دهید. به‌طور معمول باید هنگام اتصال FTP، نام دامنه وب‌سایت وردپرس خود را به‌عنوان میزبان وارد کنید.

با این حال، از آنجا که نام دامنه شما هنوز به هاست قدیمی شما مرتبط است، باید با وارد کردن آدرس IP سرور یا نام میزبان سرور خود به آن وصل شوید. می‌توانید این اطلاعات را از داشبورد cPanel حساب میزبان جدید خود پیدا کنید.

آموزش انتقال سایت وردپرس به هاست با افزونه duplicator

اگر قادر به یافتن این اطلاعات نیستید، می‌توانید از شرکت میزبانی وب جدید خود درخواست مشاوره کنید تا آنها به شما کمک کنند. با استفاده از ابزار  FTP client باید فایل installer.php و فایل archive.zip را در دایرکتوری روت وب‌سایت وردپرس خود بارگذاری کنید. آدرس این پوشه معمولاً به‌صورت /username/public_html/ است. باز هم اگر دقیقاً مطمئن نیستید، از شرکت میزبانی وب خود سوال کنید.

اطمینان حاصل کنید که دایرکتوری روت شما کاملاٌ خالی است. زیرا برخی از شرکت‌های میزبانی وب هنگام ثبت نام به‌صورت خودکار سایت وردپرس را نصب می‌کنند. اگر سایت وردپرس قبلاً در دایرکتوری روت شما نصب شده باشد، ابتدا باید آن را حذف کنید. پس از اتمام این مرحله، باید فایل archive.zip و فایل installer.php را در دایرکتوری روت سایت وردپرس جدید خود بارگذاری کنید.

مرحله ۴: برای جلوگیری از downtime، فایل Hosts را تغییر دهید

پس از بارگذاری دو فایل بالا در هاست جدید، باید به کمک یک مرورگر  به فایل installer.php دسترسی پیدا کنید.

به‌طور معمول این فایل با آدرس URL مشابه زیر قابل دسترس است:

                                                                                                 http://www.example.com/installer.php

اگرچه این URL شما را به هاست قبلی می‌برد و با خطای ۴۰۴ مواجه خواهید شد. دلیل این امر آن است که دامنه شما هنوز به میزبانی وب قبلی شما متصل است.

به‌طور معمول، سایر منابع آموزشی ممکن است به شما بگویند nameserver های دامنه خود را تغییر دهید و آن را بر روی شرکت هاستینگ جدید خود تنظیم کنید، اما این اشتباه است. اگر الان این کار را انجام دهید، بازدید کنندگان شما در حین انتقال، با یک وب‌سایت وردپرس خراب و خارج از دسترس روبرو خواهند شد. حال به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید بدون تاثیر گذاشتن بر سایت وردپرس قدیمی خود، به سایت وردپرس جدید در کامپیوتر شخصی خود به‌طور موقت دسترسی داشته باشید. این کار توسط فایل hosts در کامپیوتر شما انجام می‌شود. از فایل hosts می‌توان برای map کردن دامنه‌ها به آدرس‌های IP خاص استفاده کرد. به‌عبارت دیگر به شما این امکان را می‌دهد کامپیوتر خود را فریب دهید تا فکر کند وب‌سایت وردپرس شما منتقل شده است، حتی اگر اینگونه نباشد.

بیایید نگاهی بیندازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم نام دامنه را در فایل hosts اضافه کرده تا بدین ترتیب به شرکت میزبان جدید شما مرتبط شود. اعمال این تغییرات به شما امکان می‌دهد با استفاده از دامنه خود به فایل‌های موجود در هاست جدید خود دسترسی پیدا کنید، در حالی که سایر نقاط جهان هنوز از طریق میزبان قبلی به سایت وردپرس شما دسترسی پیدا می‌کنند. این امر زمان uptime صد در صد را برای شما تضمین می‌کند.

مرحله اول

اولین کاری که شما باید انجام دهید پیدا کردن آدرس IP سرور میزبانی وب جدید شما است. برای یافتن این مورد باید وارد داشبورد cPanel خود شوید و بر روی لینک expand stats در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. آدرس سرور شما به‌عنوان آدرس IP اشتراکی نمایش داده خواهد شد. در برخی از شرکت‌های میزبانی وب، این اطلاعات را تحت عنوان “Account Information” پیدا خواهید کرد.

افزونه duplicator
مرحله دوم

در این مرحله، کاربران ویندوز باید به منوی Programs » All Programs » Accessories رفته و با کلیک راست بر روی Notepad آن را به‌صورت Run as Administrator اجرا کنند.

حال پنجره پیام Windows UAC ظاهر می‌شود و باید برای اجرای Notepad با سطح دسترسی administrator بر روی Yes کلیک کنید.

مرحله سوم

در این مرحله در صفحه Notepad، به منوی File»Open رفته  و سپس به پوشه C:\Windows\System32\drivers\etc بروید. از این پوشه فایل hosts را انتخاب کرده و آن را باز کنید. اگر از Mac استفاده می‌کنید، Terminal را باز کنید و برای ویرایش فایل hosts دستور زیر را وارد کنید:

                                                                                                          sudo nano /private/etc/hosts

برای هر دو گروه از کاربران  Windows و Mac در پایین فایل hosts باید آدرس IP که کپی کرده اید را وارد کرده و سپس نام دامنه خود را وارد کنید. بدین صورت:

                                                                                                      ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۲ www.example.com

مطمئن شوید که آدرس IP را با آدرسی که از cPanel کپی کرده اید و example.com را نیز با نام دامنه خود جایگزین کنید. پس از اتمام، تغییرات خود را ذخیره کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از نام دامنه خود در کامپیوتر شخصی به فایل‌های خود روی هاست جدید دسترسی پیدا کنید.

نکته مهم: فراموش نکنید که تغییراتی که در فایل host ایجاد کرده اید را پس از اتمام انتقال، به حالت قبلی بازگردانید (مرحله ۶).

مرحله ۵: یک دیتابیس MySQL در هاست جدید خود ایجاد کنید 

قبل از نصب و اجرای installer بر روی هاست جدید، نیاز به ایجاد یک پایگاه داده MySQL در حساب میزبانی جدید خود دارید. اگر از قبل پایگاه داده MySQL ایجاد کرده اید، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

 

ایجاد پایگاه داده در cPanel

به داشبورد cPanel حساب میزبانی جدید خود بروید، سپس به بخش Databases رفته و روی علامت پایگاه داده MySQL کلیک کنید.

افزونه duplicator

فیلدی را برای ایجاد یک پایگاه داده جدید مشاهده خواهید کرد. نام پایگاه داده خود را وارد کنید و روی دگمه “Create Database” کلیک کنید.

افزونه duplicator

پس از ایجاد پایگاه داده MySQL، باید به بخش MySQL Users بروید. در مرحله بعد، نام کاربری و رمز عبور خود را برای کاربر جدید تعریف کرده و بر روی دگمه “Create a User” کلیک کنید.

افزونه duplicator

پس از آن، باید این User را به پایگاه داده خود اضافه کنید. با این کار به User که تازه ایجاد کرده اید، همه مجوزهای کار در آن پایگاه داده را می‌دهید.

می‌توانید این کار را با حرکت به قسمت “Add a User to a Database” انجام دهید. کاربر پایگاه داده‌ای که ایجاد کرده اید را از منوی کشویی User انتخاب کرده، سپس دیتابیس خود را انتخاب کنید و بر روی دگمه Add کلیک کنید.

افزونه duplicator

اکنون پایگاه داده شما آماده استفاده در سایت وردپرس است. حتماً نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور را یادداشت کنید. در مرحله بعدی به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

 

مرحله ۶: فرآیند انتقال توسط افزونه Duplicator را شروع کنید

اکنون ما آماده اجرای installer هستیم. در پنجره مرورگر خود به آدرس زیر بروید و example.com را با نام دامنه خود جایگزین کنید:

                                                                                               http://www.example.com/installer.php

افزونه duplicator

برنامه installer چند تست انجام می‌دهد و در کنار تست‌های فایل آرشیو و اعتبار سنجی، اجازه عبور به مرحله بعد را می‌دهد. شما باید گزینه terms & conditions را بررسی و تایید کرده و سپس با کلیک بر روی دگمه Next کار خود را ادامه دهید.

اکنون از شما خواسته می‌شود که نام پایگاه داده MySQL میزبان، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

میزبان شما احتمالاً localhost خواهد بود. پس از آن جزئیات پایگاه داده را که در مرحله قبل ایجاد کرده اید؛ وارد کنید.

افزونه duplicator

برای اطمینان از وارد کردن اطلاعات صحیح، می‌توانید بر روی دگمه “Test Database” کلیک کنید. اگر افزونه Duplicator قادر به برقراری اتصال باشد، عبارتی حاوی Pass را مشاهده خواهید کرد. در غیر اینصورت جزئیات خطای اتصال به پایگاه داده را مشاهده خواهید کرد. برای ادامه روی دگمه next کلیک کنید.

اکنون افزونه Duplicator دیتابیس وردپرس شما را از فایل archive.zip  به دیتابیس جدید شما کپی می‌کند. در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود URL سایت وردپرس یا مسیر را آپدیت کنید. تا زمانی که قصد تغییر نام دامنه را ندارید، در این قسمت نیازی به تغییر نیست. برای ادامه کافی است بر روی دگمه next کلیک کنید. حال افزونه Duplicator مراحل پایانی انتقال را انجام می‌دهد و دگمه login برای شما نشان داده می‌شود.

افزونه duplicator

اکنون می‌توانید به سایت وردپرس خود در هاست جدید وارد شوید تا مطمئن شوید که همه چیز مطابق آنچه انتظار می‌رود؛ کار می‌کند.

مرحله ۷: (Domain Name Server(DNS خود را به روز کنید

در این مرحله، شما یک کپی کامل از پایگاه داده سایت وردپرس و فایل‌های خود در سرور میزبان جدید ایجاد کرده اید، اما دامنه شما هنوز به حساب میزبانی وب قدیمی متصل است. برای به‌روزرسانی دامنه خود، باید نام سرورهای DNS خود را تغییر دهید. این امر تضمین می‌کند که کاربران هنگام وارد کردن دامنه شما در مرورگرهای خود، به آدرس جدید وب سایت وردپرس شما منتقل شوند. اگر دامنه خود را در شرکت های هاستینگ ثبت کرده اید، بهتر است دامنه را به هاست جدید منتقل کنید. اکنون به اطلاعات DNS سرور میزبان وب جدید خود نیاز دارید. این مورد معمولاً چند آدرس URL مشابه موارد زیر است:

                                                                                                                   ns1.hostname.com
                                                                                                                   ns2.hostname.com

حال باید ناحیه مدیریت دامنه را در پورتال شرکت هاستینگ خود جستجو کنید و سپس به دنبال nameserver ها باشید. اگر برای به‌روزرسانی nameserver های خود به کمک نیاز دارید، می‌توانید از شرکت میزبان وب خود کمک بگیرید. بعد از اینکه nameserver‌ ها را با موفقیت به‌روزرسانی کردید، باید بین ۴ تا ۴۸ ساعت منتظر بمانید تا این تغییرات DNS برای تمام کاربران اعمال شود.

حالا از آنجاییکه شما دقیقاً همان محتوای هاست قبلی را در هاست جدید دارید، کاربران اصلاً متوجه انتقال نخواهند شد و انتقال وردپرس شما بدون هیچ مشکل و یا downtime انجام شده است. برای احتیاط، پیشنهاد می‌کنیم که تا ۷ روز منتظر باشید و بعد از پایان روز هفتم، حساب هاست قبلی خود را کنسل کنید.

امیدواریم که این آموزش گام به گام توانسته باشد به شما در انتقال ‌سایت از لوکال به هاست با duplicator  و بدون هیچگونه downtime ‌کمک کرده و مفید واقع شده باشد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.