پروژه کوپر : ارسال ۳۲۰۰ ماهواره به فضا توسط آمازون

supermod 07 اردیبهشت 1398 ۰ دیدگاه

شرکت بزرگ آمازون (Amazon) اعلام کرد قصد دارد برای جهانی کردن اینترنت، ۳۲۰۰ ماهواره‌ی جدید راه‌اندازی کند. آمازون این اقدام جدید را پروژه‌ کوپر (Kuiper) نام‌گذاری کرده است. گفته می‌شود بنیان‌گذار آمازون آقای Jeff Bezos یک شرکت خصوصی فضایی به نام Blue Origi داشته و در کل علاقه‌ی زیادی به فضا دارد.

اکنون شرکت آمازون اعلام کرده است که قصد دارد هزاران ماهواره راه‌اندازی کند تا دسترسی به اینترنت را جهانی کند. شرکت آمازون هنوز جزئیات این پروژه را عمومی نکرده است، اما به نظر می‌رسد تمام اصول اولیه‌ی این پروژه را در اتحادیه بین‌المللی مخابرات توسط Geekwire قرار داده است.

پروژه کوپر : ارسال 3200 ماهواره به فضا توسط آمازون

۳۲۳۶ ماهواره در مدار زمین

مستندات حاکی از آن است که شرکت آمازون ۳۲۳۶ ماهواره را در شبکه‌ای در مدار زمین قرار خواهد داد. این ماهواره در ۳ لایه قرار خواهند گرفت. ۷۸۴ ماهواره در مدار ۵۹۰ کیلومتری، ۱۲۹۶ ماهواره در مدار ۶۱۰ کیلومتری و ۱۱۵۶ ماهواره هم در مدار ۶۳۰ کیلومتری زمین قرار خواهند گرفت.

این ماهواره‌ها تمام مناطق جهان را از ۵۶ درجه‌ی شمالی تا ۵۶ درجه‌ی جنوبی پوشش خواهند داد. شهر مسکو در روسیه و همچنین کانادای مرکزی در نقطه‌ی ۵۶ درجه‌ی شمالی قرار دارند و قاره‌ی آمریکای جنوبی در نقطه‌ی ۵۵ درجه‌ی جنوبی است. با این تفاسیر تقریباً ۹۵ درصد از جمعیت کره‌ی زمین قادر به دسترسی به پروژه‌ کوپر خواهند بود، اما سؤال این است که آیا کوپر می‌تواند این جمعیت را پوشش دهد؟

پروژه کوپر : ارسال 3200 ماهواره به فضا توسط آمازون

علت انجام پروژه کوپر چیست؟

ماهواره‌های اینترنتی در حال حاضر دارای سرعت پایین و تأخیر زیاد بوده و از طرفی هم سخت‌افزار‌های موردنیاز آن‌ها بر روی زمین اغلب گران‌قیمت هستند. درآمد آمازون از طریق فروش آنلاین و خدمات ابری است، بنابراین هرچه افراد بیشتری به اینترنت دسترسی داشته باشند، کسب‌وکار آمازون هم رونق بیشتری خواهد داشت. 

با انجام این کار احتمالاً بسیاری از سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای رقیب تحت‌فشار قرار خواهند گرفت. حتی اگر نتایج انجام این پروژه کمی بهتر از اینترنت فعلی باشد، خیلی‌ها به سمت آن خواهند رفت. پیش‌بینی سازمان ملل این است که در حال حاضر ۴ میلیارد نفر از جمعیت کره‌ی زمین به اینترنتی دسترسی ندارد!!!

شرکت آمازون تائید کرد که پروژه‌ی کوپر جدی بوده و هدف از انجام آن “اتصال افراد به اینترنت پرسرعت در مناطق محروم است”. البته شرکت آمازون، کوپر را یک پروژه‌ی طولانی‌مدت توصیف کرد و عنوان کرد که ممکن است انجام آن سال‌ها طول بکشد.

SpaceX رقیب اصلی آمازون

شرکت فناوری‌های اکتشافات فضایی SpaceX در این زمینه یکی از رقبای آمازون به‌حساب می‌آید.

این شرکت قصد دارد بیش از ۱۰۰۰۰ ماهواره جهت افزایش سرعت اینترنت در مدارهای نزدیک‌تر به فضا ارسال کند. 

نام این پروژه Starlink بوده و گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۰ اولین ماهواره‌ی شرکت SpaceX به فضا فرستاده خواهد شد.

شبکه‌ی پروژه‌ی Starlink بسیار بزرگ‌تر از کوپر است.

SpaceX رقیب اصلی آمازون

به‌هرحال به نظر می‌رسد در سال‌های نه‌چندان دور اکثر مردم در کره‌ی زمین می‌توانند به اینترنت سرعت بالا متصل شده و البته سرعت اینترنت با آنچه در حال حاضر می‌بینیم، بسیار متفاوت خواهد بود.

مطالب مرتبط:

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.