خطاهای انسانی همچنان موضوع اصلی بحث امنیت شبکه

supermod 28 فروردین 1398 ۰ دیدگاه

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹، همچنان در تمامی کسب‌وکارها، از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ، خطاهای انسانی همچنان در صدر نگرانی‌های امنیت شبکه به شمار می‌آید.

خطاهای انسانی همچنان موضوع اصلی بحث امنیت شبکه

آمار ماهانه حوادث امنیت شبکه

خطاهای انسانی به‌خصوص در مورد امنیت شبکه نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد. جدیدترین تحقیقات صورت گرفته توسط سیستم‌های BAE (شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیا) در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از تمام حوادث اینترنتی توسط حملات فیشینگ رخ داده که بیش از دوسوم آن‌ها (حدود ۶۵ درصد) ناشی از ویروس‌ها یا بدافزارها بوده است.

تیم‌های تخصصی امنیتی IT که با تهدیدات اینترنتی مبارزه می‌کنند، هر ماه با تعداد روزافزونی از حوادث مواجه می‌شوند. دوسوم از سازمان‌ها (حدود ۶۶ درصد) در سراسر جهان ماهانه حداقل یک تا حداکثر ۲۵ حادثه‌ی امنیتی را تجربه می‌کنند!

جالب این است که یک‌چهارم از این سازمان‌ها ماهانه تا ۹۹ و ۸ درصد از آن‌ها ماهانه با بیش از ۱۰۰ حادثه‌ی امنیتی روبه‌رو هستند.

تاثیر خطاهای انسانی بر حوادث امنیتی

این آمار آن‌قدر بالاست که گویی بسیاری از سازمان‌ها هیچ تدبیری برای مبارزه با حوادث امنیتی اتخاذ نکرده‌اند. اما اگر وارد سیستم امنیتی کسب‌وکارها شویم، خواهیم دید که از تدابیر بسیار مناسبی برای مبارزه با تهدیدات مختلف استفاده شده است.

اکنون سؤال این است که باوجود استفاده از جدیدترین سیستم‌های مبارزه با تهدیدات اینترنتی، پس چرا همچنان شاهد بروز حوادث امنیتی در اکثر شرکت‌های کوچک و بزرگ در سراسر جهان هستیم؟

بسیاری از سازمان‌ها از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای گران‌قیمت جهت افزایش امنیت شبکه استفاده می‌کنند و انتظار دارند که هیچ حادثه‌ای در شبکه‌ی آن‌ها رخ ندهد. اما غافل از این هستند که هکرها معمولاً به دنبال نفوذ به شبکه و سیستم نیستند! هکرها سعی می‌کنند به شخصی که از سیستم استفاده می‌کند، نفوذ کنند.

خطاهای انسانی همچنان موضوع اصلی بحث امنیت شبکه

اگر شخصی که به شبکه دسترسی دارد و از ماشین‌ها و سیستم‌های سازمان استفاده می‌کند، نتواند موارد امنیتی را به‌خوبی رعایت کند یا با آن‌ها آشنایی کافی را نداشته باشد، این فرصت را در اختیار هکرهای فرصت‌طلب قرار می‌دهد تا تمام شبکه را با تهدیدات جدی مواجه کنند.

بنابراین هرچه‌ قدر شبکه‌ی شما ایمن باشد، اگر در استفاده از آن با خطای انسانی مواجه شوید، شبکه‌ی شما آسیب‌پذیر خواهد شد.

کارشناسان امنیتی به سازمان‌ها هشدار می‌دهند که علاوه بر استفاده از آنتی‌ویروس، فایروال ودیگر تدابیر امنیتی، آگاهی کارمندان و آموزش آن‌ها جهت مبارزه با جدیدترین تهدیدات اینترنتی امری واجب و ضروری است. 

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.