جایگاه سیستم عامل CentOS در پنج سال آینده کجاست؟

supermod 19 مرداد 1398 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم شما را با آینده احتمالی سیستم عامل CentOS و آپدیت‌های جدید آن آشنا کنیم. اما پیش از آن بیایید با دلایل محبوبیت این سیستم‌عامل لینوکسی بیشتر آشنا شویم.   

چرا سیستم عامل CentOS از محبوب‌ ترین توزیع های لینوکس است؟

سیستم عامل CentOS به‌عنوان سیستم‌عاملی که کاملاً با Red Hat Enterprise Linux یا همان RHEL سازگار است، اکثر مزایای استفاده از توزیع تجاری را به طور رایگان ارائه می‌دهد.

علاوه بر این CentOS به طور گسترده‌ای در میزبانی وب مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا CentOS به پلتفرم WHM سرویس می‌دهد که محبوب‌ترین پنل وب است.

جایگاه سیستم عامل CentOS در پنج سال آینده کجاست؟

پس از آن که IBM توانست Red Hat را خریداری کند، بسیاری از افراد در دنیای فناوری اطلاعات در مورد آینده CentOS نگران بودند. با این حال، صاحبان جدید Red Hat به درک این موضوع رسیدند که Centos باید ادامه داشته باشد.

از آنجا که سیستم عامل CentOS قرار است پابرجا بماند، در این مقاله به بررسی پیش‌بینی‌ کارشناسان برای پنج سال آینده CentOS می‌پردازیم.

آینده سیستم عامل CentOS

نسخه CentOS 8

آخرین نسخه اصلی Red Hat Enterprise یعنی RHEL 8، ماه گذشته راه‌اندازی شد و CentOS 8 در حال حاضر در حال توسعه است.

پس از انتشار نسخه جدید، نسخه‌های قدیمی به تدریج از رده خارج می‌شوند. در حال حاضر CentOS 6 در انتهای چرخه قرار دارد و تنها تا نوامبر ۲۰۲۰ نسخه آپدیت شده پشتیبانی را دریافت می‌کند و سپس از رده خارج می‌شود.

آپدیت نسخه CentOS 7 نیز در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ پایان خواهد یافت، در حالی که نسخه آپدیت شده پشتیبانی تا سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود.

در نتیجه Sys Admin ها CentOS 8 را پس از انتشارش در سرورها استفاده خواهند کرد و همچنان نسخه‌های پشتیبانی قدیمی‌تر را آپدیت می‌کنند.

آینده سیستم عامل CentOS

با اینکه RHEL ابزاری را فراهم می‌کند که اجازه ارتقاء از نسخه ۷ به نسخه ۸  را می‌دهد، بعید است که در CentOS گنجانده شود. علاوه بر این، فرایند به‌روز‌رسانی ممکن است ناموفق باشد یا حتی باعث خرابی سیستم عامل شود، بنابراین استفاده از آن در محیط تولید، امن نیست.

شرکت‌ها مدام در حال آپدیت سیستم‌های خود هستند؛ از قدیمی‌ترین دستگاه‌ها شروع ‌کرده تا آپدیت سیستم‌های جدید با CentOS 8.

انقلابی جدید در Core Application

چندین برنامه کاربردی و core application در RHEL 8 جایگزین یا دوباره طراحی شده‌اند و روندی را ایجاد کرده‌اند که در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت.

Core Application در سیستم عامل CentOS

Iptables ساختاری را برای اکثر فایروال‌ های لینوکس برای مدت طولانی فراهم کرده اما در نهایت چارچوب nftables جایگزین آن شده است که مورد استفاده فایروال هم بوده است.

بسته مدیریتی yum نیز دوباره طراحی شده که در حال حاضر مبتنی بر dnf مدرن است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های yum جدید پشتیبانی از محتویات مادولار به صورت application stream است، که به نسخه‌های مختلف نرم‌افزار مشابه اجازه نصب می‌دهد. 

چرخه انتشار سریع

همواره RHEL و CentOS بر ثبات مورد نیاز در محیط‌های تولید متمرکز شده اند، و بسته‌هایی را ارائه می‌دهند که به‌طور دقیق بررسی شده‌اند. البته بخشی از جامعه لینوکس و تعدادی از sys admin های توزیع اوبونتو این رویکرد را مورد انتقاد قرار دادند.

احتمال دارد که به زودی‌ چرخه‌ی انتشار  CentOS نیز کوتاه‌تر شود و بسته‌های جدیدتری را بسازد که خیلی سریع در دسترس قرار گیرند. به عنوان مثال نسخه ۵.۴ PHP در CentOS 7 تقریباً چهار سال است که منقضی شده‌ است. در مقابل آن RHEL 8 با یک کرنل جدید به همراه نسخه‌های جدیدی از MySQL ، Python و PHP ارائه می‌شود. 

قابلیت مدیریت GUI بیشتر

حتی اگر محیط‌های مختلف گرافیکی همواره در دسترس بوده باشند، همچنان سیستم لینوکس به طور سنتی مبتنی بر انعطاف‌پذیری و قدرت خط فرمان است.

محبوبیت رو به رشد پلتفرم‌های GUI مانند WHM یا Plesk توسعه‌دهندگان Red Hat را متقاعد کرده که برای اولین بار ابزار مدیریت گرافیکی را در آخرین نسخه اصلی RHEL ارائه دهند.

در حالی که Cockpit مانند برخی از گزینه‌های تجاری پیچیده نیست، بسیاری از کارهای مهم سیستم‌عامل را می‌توان از طریق آن کنترل کرد. ما انتظار داریم این روند ادامه یابد. باتوسعه بیشتر Cockpit ، شاید ابزارهای اضافی GUI در سال‌های آینده بیشتر در دسترس قرار گیرد.

تمرکز بر مجازی سازی و مخازن

مجازی‌ سازی (Virtualization)، مخازن (containers) و سرویس‌های کوچک (micro services) در حال حاضر بسیار مرسوم است و CentOS مجبور به انطباق و ارائه پشتیبانی قوی برای این فناوری‌ها است.

CentOS 8 نسخه جدیدی از qemu-kvm را در بر خواهد داشت که قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند hot-plug پردازنده‌های مجازی و همچنین پشتیبانی از ذخیره‌سازی UEFI و Ceph را ارائه خواهد داد.

RHEL 8 سه ابزار جدید برای مدیریت مخازن معرفی کرده‌ است که اسامی آن‌ها Buildah ، Skopeo و Podman است. در حالی که Buildah دستورالعمل‌هایی را که معمولاً در یک dockerfile یافت می‌شود‌ تکرار می‌کند، Podman مسئول ایجاد مخزن و نگهداری از آن‌هاست.

جایگاه سیستم عامل CentOS در پنج سال آینده کجاست؟

سخن آخر

حال با توجه به برنامه‌های موجود قدرتمند، باید دید که این ابزارها می‌توانند در بخش‌های بسیار رقابتی مخزن موفق باشند یا خیر؟

به طور کلی، CentOS همچنان به دنبال تغییراتی است که RHEL اعمال می‌کند، که ممکن است با بخشی از تکنولوژی IBM گره بخورد. صرفنظر از این پیشرفت‌ها, سیستم عامل CentOS قطعاً به عنوان یکی از توزیع‌های اصلی لینوکس در پنج سال آینده باقی خواهد ماند و همچنین یک مهره کلیدی در بازار هاستینگ خواهد بود.

مطالب مرتبط:

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.