تولد اوبونتو همراه با انتشار نسخه جدید

supermod 30 مهر 1397 ۰ دیدگاه

امسال هم تولد اوبونتو با انتشار نسخه جدید همراه بود. روز گذشته تولد ۱۴ سالگی اوبونتو (Ubuntu) بود و این شرکت در همین روز نسخه جدید را تحت عنوان ورژن ۱۸.۱۰ منتشر کرد. جهت دانلود نسخه‌ی جدید می‌توانید آن را از وب‌سایت رسمی اوبونتو دانلود کنید.

تولد اوبونتو همراه با انتشار نسخه جدید

این یک خبر بسیار خوشحال‌کننده برای کاربران این سیستم‌عامل (توزیع) لینوکسی است. شرکت اوبونتو هر ۶ ماه یک بار نسخه جدید از سیستم‌عامل خود را در ماه‌های چهارم و دهم میلادی منتشر می‌‌کند. امسال هم در اکتبر ۲۰۱۸ و همزمان با چهاردمین سالروز تولد اوبونتو، این شرکت نسخه جدید خود را منتشر کرد.

تغییرات اوبونتو ۱۸.۱۰ نسبت به نسخه ۱۸.۰۴

در نسخه‌ جدید اوبونتو تغییرات زیادی به‌وجود آمده است و در این مقاله قصد داریم تا تغییرات اعمال شده نسبت به نسخه‌های قبلی را توضیح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

تولد اوبونتو همراه با انتشار نسخه جدید
  • GNOME 3.30

GNOME 3.30 در ۱۸ سپتامبر منتشر شد. اوبونتو نسخه ۱۸.۱۰ مجهز به ورژن جدید GNOME است. بسیاری از تغییرات بصری و تحت هود (Hood) در GNOME 3.30 را می‌توان در اوبونتو ۱۸.۱۰ نیز مشاهده کرد.

  • تم‌ها و آیکون‌های جدید

اوبونتو ۱۸.۰۴ قصد داشت تم (theme)های جدیدی را به‌کار بگیرد. اما نتوانست به‌طور کامل از آن‌ها استفاده کند. در نسخه جدید از تم Yaru استفاده شده که باعث شده تا محیطی بسیار زیبا و متفاوت ایجاد شود. 

  • عمر بیشتر باتری لپ تاپ

کمپانی اوبونتو (Canonical) در حال کار بر روی افزایش عمر باتری در کامپیوترهای لپ تاپ است. لینوکس دارای تنظیماتی جهت تغییر کنترل‌کننده‌های هارد، USB و دیگر ابزارها جهت کاهش مصرف باتری در زمانی است که از دستگاه استفاده نمی‌شود. این امر منجر به افزایش عمر باتری خواهد شد.

اگرچه این کار به‌مرور زمان منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد و به همین علت اوبونتو در گذشته این کار را انجام نداده است. تیم توسعه اوبونتو در حال تلاش برای یافتن راهی جهت کاهش مصرف باتری بدون آسیب رسیدن به دستگاه است.

  • پشتیبانی از سیستم اسکن اثر انگشت

اوبونتو ۱۸.۱۰ به سیستم اسکن اثر انگشت مجهز شده است. بدین معنی که اگر سیستم شما دارای اسکنر اثر انگشت باشد، شما می‌توانید در اوبونتو از آن استفاده کنید.

  • کاهش زمان راه‌اندازی و پشتیبانی از برنامه‌های Snap توسط پورتال XDG

کمپانی Canonical همچنان بر روی بسته‌های Snap تمرکز کرده و پیشرفت‌هایی هم در این زمینه ارائه داده است. برنامه‌های Snap به زمان کمتری برای راه‌اندازی نیاز دارند. با پورتال XDG قادر خواهید بود تا Snap را تنها با چند کلیک از وب‌سایت Snapcraft Store نصب کنید.

  • کرنل لینوکس ۴.۱۸

اوبونتو ۱۸.۱۰ دارای کرنل لینوکس ۴.۱۸ است. این ورژن کرنل عملکرد پردازنده‌های AMD و Nvidia ، پورت USB نوع C و همچنین فرکانس CPU را بهینه‌ کرده است.

  • ادامه پشتیبانی از نسخه‌های ۳۲ بیتی خانواده اوبونتو

اوبونتو ارائه isoهای ۳۲بیتی را از زمان انتشار نسخه ۱۷.۱۰ متوقف کرده بود. برخی دیگر از اعضای خانواده اوبونتو مانند Ubuntu MATE، Kubuntu و غیره همچنان از isoهای ۳۲ بیتی تا انتشار نسخه ۱۸.۰۴ پشتیبانی می‌کردند اما همگی آن‌ها از نسخه ۱۸.۱۰ به بعد اعلام کردند دیگر نسخه ۳۲ بیتی را ارائه نخواهند داد.

البته کاربران فعلی نسخه‌های ۳۲ بیتی تا سال ۲۰۲۳ پشتیبانی خواهند شد.

  • نصب و راه‌اندازی سریع‌تر با الگوریتم‌های فشرده‌سازی سریع

با استفاده از الگوریتم‌های فشرده‌سازی جدید مانند LZ4 و ztsd، اوبونتو ۱۸.۱۰ حدود ۱۰% سریع‌تر راه‌اندازی می‌شود. به‌همین ترتیب نصب آن هم سریع‌تر خواهد بود.

این بود چکیده‌ای از تغییرات اساسی که در نسخه‌ی جدید اوبونتو اعمال شده‌اند. البته همانند دیگر به‌روزرسانی‌ها، تغییرات متفرقه دیگری هم در نسخه‌ی جدید اعمال شده است. کاربران اوبونتو ۱۸.۱۰ از محیطی پویاتر با قابلیت نصب و راه‌اندازی سریع‌تر برخوردار خواهند بود.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.