نقش رایانش ابری در صنعت بهداشت و درمان

supermod 05 مرداد 1398 ۰ دیدگاه

رایانش ابری چه نقشی می‌تواند در بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی بازی کند؟

در این مقاله به اهمیت نقش رایانش ابری در صنعت بهداشت و درمان خواهیم پرداخت. اگر از هر کارآفرین درباره نگرانی‌های مربوط به فناوری اطلاعات بپرسید، به احتمال زیاد مقیاس‌پذیری، امنیت و عملکرد را به عنوان مسائل مهم مطرح می‌کند. این دغدغه‌ها در ذهن هر تصمیم گیرنده‌ای است. مهم نیست که آن‌ها مربوط به حوزه درمان، سرگرمی، انرژی، حمل و نقل هوایی، کشاورزی یا هر حوزه‌ی دیگری باشند.

در سال‌های اخیر، خصوصاً در صنعت بهداشت و درمان، تعداد قابل توجهی از نقض اطلاعات، این بخش را به میزان چشمگیری تحت فشار قرار داده است. علاوه بر این سیستم مدیریتی بیمارستانی با سرعت پایین و ناکارآمد و امنیت نامطلوب، نقش عمده‌ای را در ممانعت برای رشد IT در این بخش داشته‌ است.

نقش رایانش ابری در صنعت بهداشت و درمان

با این حال، اکثر اطلاعات در صنعت بهداشت و درمان برپایه اسناد کاغذی بوده و قطعات اطلاعاتی که دیجیتالی شده‌اند آنقدر قابل حمل نیستند. این امر به نوبه خود، اشتراک‌گذاری اطلاعات و تعامل بین بیماران و پزشکان را محدود می‌کند. ریسک مربوط به داده‌های بهداشت و درمان و مسائل عملکردی چندین برابر افزایش یافته است.

به همین دلیل فشار زیادی بر روی کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مطب پزشکان است تا انبوهی از پرونده‌های کاغذی را به اسناد الکترونیکی پزشکی که قابل دسترس و ایمن باشند تبدیل کند. با این وجود، یافتن یک پلتفرم مناسب می‌تواند بزرگ‌ترین تاثیر را در صنعت بهداشت و درمان ایجاد کند. اینجا همان جایی است که راه‌حل‌های رایانش ابری می‌تواند جوابگوی این نیازها باشد.

آیا هاست ابری پتانسیل ورود به صنعت بهداشت و درمان را دارد؟

لیدیا لی سرپرست بهداشت و درمان در KPMG و مدیر ارشد اطلاعات سابق شبکه بهداشت دانشگاهی، چگونگی پیگیری ۵۰۰۰ کامپیوتر رومیزی و نظارت بر ۱۰۰۰۰ سنسور را مطرح کرد .او همچنین اشاره کرد که هر دستگاه کامپیوتری در بیمارستان‌ها در حال حاضر به یک شبکه وصل است یا به زودی متصل خواهد شد.

بیایید با هم نگاهی به مزایای ورود هاست ابری به صنعت بهداشت و درمان بیندازیم:

سرویس ابری در زمان صرفه جویی می‌کند

برای هر کسب و کاری زمان یک عامل ارزشمند است. بسیار مهم است که پزشکان دسترسی سریع به اطلاعات دقیق و به‌روز‌شده بیمار داشته باشند تا بتوانند داروها را بر طبق آن و به‌موقع تجویز کنند.

سرویس ابری ازاین مجموعه‌ی بزرگ داده‌ها در زمینه سوابق پزشکی الکترونیکی که شامل دریافت اطلاعات ژنتیکی، عکس و رادیولوژی، تجزیه و تحلیل و ردیابی اطلاعات است، پشتیبانی می‌کند. این منجر می‌شود تا بر اساس این داده‌ها تخمین هزینه و نوع درمان برای بیماران به درستی انجام شود. با کمک سرویس ابری پزشکان می‌توانند به بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند و بیماری‌های جدید را نیز کنترل کنند.

سرویس ابری در زمان صرفه جویی می‌کند

علاوه بر این، سرویس ابری از میزبانی اینترنت اشیاء پشتیبانی می‌کند، که به پزشکان اجازه می‌دهد تا به بیماران در مناطق دوردست  دسترسی داشته باشند. برای مثال، یک دستگاه آداپتور دیجیتال می‌تواند با یک گوشی طبی ادغام شود تا صدای ضربان قلب بیمار بلندتر شنیده شود. سپس، این داده‌ها به سرویس‌های ابری ارسال می‌شوند.

بهتر است بدانید که بسیاری از پزشکان در هائیتی از این ابزار استفاده می‌کنند و این اطلاعات را از طریق سرویس ابری به متخصصین قلب و عروق در ایالات متحده می‌فرستند تا آن‌ها وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار دهند.

در حال حاضر سرویس ابری به عنوان راه حلی برای مدیریت بسیاری از سرور‌های بیمارستان‌ها و برنامه‌های مدیریتی بیمارستان ها در نظر گرفته می‌شود.

سرویس ابری صنعت IT را ساده کرده ‌است

نمی توان این واقعیت را انکار کرد که اداره‌ی فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی مشکل است و نیاز به تخصص فنی برای مدیریت، نگهداری و نظارت بر اطلاعات بیماران دارد. با انتقال داده‌های بهداشتی و درمانی به سرویس‌های ابری، برخی از مسئولیت‌ها شامل ارتقا و به‌روز‌ رسانی تکنولوژی، مدیریت نیروی انسانی و سایر عوامل به سرویس‌های ابری منتقل می‌شود که نه تنها مدیریت منابع آی تی را ساده‌تر می‌کند، همچنین هزینه مصرف منابع را کاهش می‌دهد.

لوموند سرپرست فناوری اطلاعات دریک بیمارستان می‌گوید، با انتقال برنامه مدیریت بحران بیمارستانی به سرویس ابری، ۴۰۰۰۰۰ دلار در سال از حجم بالای کار در سیستم بیمارستانی کاهش یافته است.

سرویس ابری منابع محاسباتی مقیاس پذیر را فراهم می‌ کند

سرویس ابری مجموعه‌ای از سرور هاست که باعث می‌شود بیمارستان‌ها، شرکت‌های بیمه، پزشکان و موسسات تحقیقاتی از امکانات منابع محاسباتی به‌راحتی  بهره‌مند شوند. یعنی دسترسی آن‌ها را بر اساس درخواستشان به منابع محاسباتی به راحتی فراهم می‌آورد، که این خودش یک راه میانبری است برای گذار صنعت بهداشت و درمان ازدنیای سنتی به دنیای تکنولوژی.

سرویس ابری امنیت را فراهم می کند

سرویس ابری امنیت را فراهم می کند

در طول چند دهه گذشته، صنعت بهداشت و درمان درکل جهان به شدت در معرض سرقت اطلاعات بوده و منجر به زیان‌های غیر باوری شده است. این خطر برای داده‌های الکترونیکی بیشتر است، بنابراین نیازمند امنیت شدیدتری است؛ زیرا اگر این اطلاعات محرمانه در دست افراد نامناسب قرار گیرد، می‌تواند هم برای بیمار و هم مراکز درمانی مخرب باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، داده‌های موجود در پرونده‌های پزشکی برای هکرها بسیار ارزشمند هستند.

ارائه دهندگان سرویس‌های ابری سازگار با HIPAA از فناوری‌های پیشرفته مانند فایروال و دیگر تکنیک‌های رمزنگاری بالا استفاده می‌کنند تا این آسیب‌ها را کاهش دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۸۳ درصد از سازمان‌های بهداشت و درمان از برنامه‌های SaaS مبتنی بر سرویس ابری استفاده می‌کنند.

سرویس ابری سریعترین بازیابی اطلاعات را دارد

یکی از مهمترین مشکلات در ذخیره‌سازی داده‌ها در سرورهای داخلی این است که اگر بلایی طبیعی بر ساختمان شرکت شما نازل شود، تمام اطلاعات ممکن است نابود شوند. با این حال، اگر داده‌های بهداشتی و درمانی به سرویس ابر‌ی منتقل شود، جای هیچ نگرانی نیست.

داده‌های ذخیره شده در سرویس ابری بر روی چندین سرور پشتیبانی می‌شوند. به این معنی که اگر یک فاجعه طبیعی یا نقص فنی رخ دهد، داده‌ها  قابل بازیابی هستند. علاوه بر این، اکثر ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری، مراکز اطلاعاتی متعددی را در سراسر جهان دارند که آن‌ها را اداره می‌کنند و حتی اگر یکی از این مراکز دچار اشکال شود، اطلاعات شما به آسانی قابل بازیابی است. سرویس ابری خدمات بازیابی اطلاعات را ارائه می‌کند و اگر اختلالی در روند کار پیش بیاید، سرویس را می توان در عرض ۳۰ دقیقه تعویض کرد.

در جهان تعداد رو به رشدی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری در صنعت بهداشت و درمان کار می‌کنند و فناوری‌های مشتری محور را فراهم می‌کنند. جالب آن است که مراکز بهداشتی و درمانی، ارائه دهندگان کلینیک‌های سلامتی و شرکت‌های دارویی می‌توانند این اطلاعات را  از طریق سرویس ابری جمع‌آوری، پردازش و بررسی کرده و بر اساس نتیجه بدست آمده اقدامات لازم را انجام دهند.

نتیجه‌گیری

در مجموع هزینه پایین، سرعت پردازش بالا و دسترسی سریع به اطلاعات در سرویس‌های ابری باعث افزایش رشد در صنعت بهداشت و درمان خواهد شد. سرویس ابری امکان دسترسی سریع  به پایگاه داده بیماران را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سلامتی می‌دهد که در نهایت منجر به افزایش سرعت در نوآوری، تعامل بین مراکز درمانی با بیماران و درمان به‌موقع‌ می‌شود.

با استفاده از رایانش ابری در بیمارستان‌ها، پزشکان از برنامه‌ها و ابزارهای پیشرفته استفاده خواهند کرد و پرستاران با کمک فناوری‌های جدید اطلاعات بیماران را به سرعت در می‌آوردند که منجر به صرفه‌جویی زمان برای پزشکان و بیماران می‌شود.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.