هاست چیست؟ انواع هاست و کاربردهای آن

supermod 13 اسفند 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم ببینیم که هاست چیست؟ انواع هاست و کاربردهای آن در دنیای اینترنت کدام است؟

هاست چیست؟

هاست یا Host در زبان انگلیسی به معنی میزبان است. اما در IT و دنیای اینترنت هاست به محیط مجازی گفته می‌شود که بر روی یک سرور قرار دارد.

به‌عبارت‌دیگر هاست در حقیقت یک کامپیوتر یا دستگاهی است که با دیگر هاست‌ها در یک شبکه ارتباط برقرار می‌کند. هاست‌های موجود در یک شبکه شامل کلاینت‌ها و سرورها می‌شوند که داده‌ها، خدمات یا برنامه‌ها را ارسال یا دریافت می‌کنند. هر سرور ممکن است به یک یا چندین هاست تقسیم‌شده و درنتیجه از یک یا چندین وب‌سایت میزبانی کند.

هاست چیست؟ انواع هاست و کاربرهای آن

انواع هاست

اصطلاح هاست در دنیای فناوری اطلاعات بسته به نوع استفاده از آن به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود:

وب هاست

برای اشخاص یا شرکت‌هایی که وب‌سایت دارند، عبارت هاست در حقیقت یک وب سرور است که داده‌ها را برای یک یا چند وب‌سایت ذخیره کرده و آن‌ها را انتقال می‌دهد.

هاست ابری

هاست ابری مبتنی بر تکنولوژی رایانش ابری است. بدین گونه که تعدادی سرور نقش یک سیستم را ایفا می‌کنند. هاست ابری اغلب شامل شبکه‌ای از چند سرور است که در چند دیتاسنتر در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت وجود دارند. این امر باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند خدمات بیشتری را خریداری کنند. میزبانی ابری گزینه‌ای برای میزبانی یک وب‌سایت است. در سرویس میزبانی ابری یک شبکه عمومی وجود دارد که داده‌هایی را که به‌صورت فیزیکی در یک سرور مجازی ذخیره‌ شده‌اند، انتقال می‌دهد.

هاست چیست؟ انواع هاست و کاربرهای آن

هاست مجازی

از هاست مجازی در ۲ حالت استفاده می‌شود:

حالت اول تکنولوژی است که برای راه‌اندازی چند دامنه یا اپلیکیشن در یک سرور فیزیکی استفاده می‌شود.

حالت دوم مربوط به شرکت‌هایی است که خدمات زیرساخت‌های مجازی را ارائه می‌دهند.

هاست ریموت

هاست ریموت یا هاست کنترل از راه دور در یک مکان فیزیکی متفاوت نسبت به کاربر قرار دارد و کاربر می‌تواند با استفاده از یک شبکه خصوصی یا اینترنت به آن دسترسی پیدا کند. مانند سرورهایی که کاربران می‌توانند از راه دور آن‎‌‌ها را کنترل کنند.

هاست ماشین مجازی

هاست ماشین مجازی مربوط به سخت‌افزار سرور فیزیکی است. در این حالت، منابع سرور برای پشتیبانی از ماشین مجازی برنامه‌ریزی می‌شوند. به این عملیات مجازی سازی هم گفته می‌شود.

هاست ماشین مجازی

Hostname چیست؟

Hostname یک نام ساده است که به دستگاه‌های متصل به شبکه اختصاص داده می‌شود. از این نام برای شناسایی دستگاه‌ها در ارتباطات الکترونیکی مختلف (مانند اینترنت) استفاده می‌شود. در اینترنت، hostname بخشی از یک آدرس وب را تشکیل می‌دهد که دارای ۳ بخش است: زیر دامنه، نام دامنه و دامنه سطح بالا (TLD) یا پسوند دامنه

در این مقاله سعی کردیم با هاست آشنا شده و به انواع هاست و کاربردهای آن اشاره کردیم. شرکت فناوران شبکه سینداد مفتخر به ارائه‌ی خدمات میزبانی وب لینوکس و ویندوز است. به‌منظور خرید هاست لینوکس و ویندوز از سینداد کافی است بر روی یکی از لینک‌های زیر کلیک کنید:

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.