انواع کنترل پنل هاست

رامونا امیری 29 آبان 1399 ۰ دیدگاه

یک کنترل پنل هاست در واقع یک رابط گرافیکی برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید به کمک آن، وب‌سایت خود را مدیریت کنید و اساساً یک ابزار مدیریت هاست است. با کمک یک کنترل پنل هاست قادر به انجام اموری مانند مدیریت فایل‌ها، اپلیکیشن‌ها، ایمیل و موارد دیگر در سایت خود خواهید بود. تمامی کنترل پنل‌های هاست دارای یک پنل وب برای کمک به مشتریان خود به منظور مدیریت موثر وب‌سایت خودشان هستند.

انواع کنترل پنل هاست

بدون رابط گرافیکی، باید خودتان وارد سرور شوید و تمام فایل‌های سایت خود را به روش‌های قدیمی مدیریت کنید. البته بعضی از کاربران روش قدیمی را ترجیح می‌دهند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این روش مستلزم دانش و تجربه بسیار بالا در زمینه توسعه وب است. فقط یک اشتباه در محل قرارگیری یک فایل، ممکن است وب‌سایت شما را با ریسک از کار افتادن مواجه کند.

چرا باید از کنترل پنل هاست استفاده کرد؟

از آنجا که بیشتر وب‌سایت‌ها توسط مبتدیان و افراد فاقد تجربه کافی در برنامه نویسی راه اندازی می‌شوند، کنترل پنل‌ها به این کاربران امکان می‌دهد تا کارهای پیچیده را تنها با یک کلیک انجام دهند. آیا قصد نصب وردپرس در سایت خود را دارید؟ می‌توانید از اپلیکیشن one-click-install که برای نصب وردپرس تنها با یک کلیک در کنترل پنل موجود است، استفاده کنید. همچنین نه تنها برای وردپرس، بلکه می‌توانید این کار را برای سایر پلتفرم‌های وبلاگ نویسی نیز انجام دهید. می‌خواهید برای ایجاد یک سایت یک subdomain جدید ایجاد کنید؟ از کنترل پنل هاست استفاده کنید. آیا می‌خواهید یک حساب ایمیل تحت نام دامنه خود ایجاد کنید؟ از email app کنترل پنل استفاده کنید.

انواع کنترل پنل هاست

اموری که در بالا بدانها اشاره شد، تنها بخش کوچکی از کارهایی است که شما می‌توانید در کنترل پنل هاست خود انجام دهید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین ویژگی‌های کنترل پنل‌های موجود نگاه اجمالی خواهیم داشت. در صورتی که حین نصب یا کار با هر یک از این کنترل پنل‌ها با مشکلی مواجه شدید، یا هر گونه سوالی در زمینه عملکرد آنها داشتید با تیم فنی سینداد تماس حاصل کنید تا مشاوره لازم را به شما بدهند.

هاست سی پنل

هاست سی پنل یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین کنترل پنل‌های موجود است. علاوه بر این بسیاری از مالکان وب‌سایت‌ها بر این عقیده‌ اند که این پلتفرم یکی از بهترین کنترل پنل‌های موجود است. با توجه به استفاده گسترده از آن توسط میزبانان وب، این تصور احتمالاً درست است. اگرچه در حال حاضر این کنترل پنل فقط در یک محیط لینوکس قابل دسترس است.

چرا باید از کنترل پنل هاست استفاده کرد؟

در این پلتفرم برای کاربر نهایی از رابط کاربری cPanel و همچنین برای مدیریت سمت سرور از رابط کاربری WHM استفاده می‌شود. این محیط‌ها با هم کار می‌کنند تا یک پلتفرم مدیریت و میزبانی سایت همراه با ابزارهای مفید مدیریت سرور را ارائه کنند. به‌روزرسانی‌های اخیر سبب بهبود قابل توجه سرعت و عملکرد cPanel شده است.

cPanel و WHM مجموعه امکانات زیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند:

کنترل پنل هاست پلسک

ویژگی های کنترل پنل cPanel و WHM

  • ابزار پشرفته مدیریت و ویرایش DNS
  • تدابیر امنیتی پیشرفته، مانند دایرکتوری‌های محافظت شده با رمز عبور، محدودیت دسترسی آدرس‌های IP خاص و بسیاری موارد دیگر
  • مدیریت و نگهداری از اکانت‌های ایمیل، همراه با محافظت در برابر spam‌ها
  • طیف گسترده ای از اپلیکیشن‌های جانبی برای توسعه عملکرد و قابلیت‌ها
  • مدیریت فایل و دسترسی به FTP
  • مدیریت و ایجاد پایگاه داده MySQL
  • ابزار رصد عملکرد وب‌سایت و سرور
  • ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری و شرایط قیمت گذاری
  • نظارت عمیق سرور
  • بک‌آپ گیری و انتقال خودکار
  • برندینگ بک اند با هدف ارائه یک تجربه cPanel سفارشی

cPanel و WHM امروزه یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌های موجود و در دسترس به شمار می رود که با ارائه مجموعه متنوع و گسترده ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها، یک وب پنل کاربر پسند با امکانات گسترده سفارشی سازی، جهت پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای میزبانی، طراحی شده است.

هاست پلسک

کنترل پنل هاست Plesk برای هر دو محیط میزبانی لینوکس و ویندوز در دسترس است و از لحاظ کاربردی یکی از آسان‌ترین کنترل پنل‌هایی است که برای محیط میزبانی ویندوز در دسترس است. همچنین به‌طور گسترده ای در فضای میزبانی کشور‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنترل پنل هاست دایرکت ادمین

این پنل یک رابط کاربری بسیار ساده و همچنین قابلیت‌های متعدد متناسب با محیط‌های مختلف هاست را ارائه می‌دهد. به‌علاوه، امکان کلاسترینگ سرورها نیز در آن به‌راحتی میسر می‌باشد و امکان مدیریت دسترسی کاربران نیز فراهم است.

کنترل پنل هاست سی پنل

رابط گرافیکی آن نیز به نحوی طراحی شده است تا بار مدیریت سخت هاست را از دوش شما بر دارد. علاوه بر این، مجموعه‌ای از ابزارهای امنیتی نیز برای افزایش امنیت وب‌سایت و محیط میزبانی شما در آن ارائه شده است. همچنین انواع مختلفی از ابزارهای اتوماتیک نیز در آن ارائه شده که می‌توانید با آرامش خاطر بر روی وب سایت‌های خود تمرکز کنید و دغدغه مراقبت و نگهداری زیرساخت‌ها را نداشته باشید. اگر به‌دنبال گزینه‌های سفارشی سازی بیشتر هستید، می‌توانید از بسیاری از برنامه‌های جانبی در صفحه کنترل پنل خود استفاده کنید. معمولاً از Plesk نیز همانند cPanel‌، در بسیاری از شرکت‌های بزرگ میزبانی استفاده می‌شود.

کنترل پنل هاست دایرکت ادمین

کنترل پنل هاست Direct Admin یک پلتفرم بسیار آسان برای سیستم‌های تحت لینوکس و BSD است. این کنترل پنل نیز دارای رابط گرافیکی ساده و همچنین بسیار پایدار و سریع است. بعلاوه، قیمت پایین آن سبب توجه بیشتر مدیران وب سایت‌ها به آن شده است. همچنین قابلیت مدیریت تنظیمات مشتریان متعدد را نیز دارد.

کنترل پنل هاست سی پنل

این کنترل پنل سه سطح دسترسی مختلف شامل Admin، User و Reseller را ارائه می‌کند و قابلیت‌ها و امکانات متنوعی از جمله موارد زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • سهولت ایجاد حساب‌های اضافی admin یا reseller
  • ایجاد، اصلاح یا حذف هرگونه DNS record در سیستم
  • مدیریت آدرس‌های IP
  • امکان مشاهده آمارهای کامل
  • DNS clustering
  • ابزار ضد spam داخلی
  • مدیریت FTP
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده MySQL
  • بک‌آپ گیری منظم از سایت
  • مجموعه‌ای از افزونه‌ها و برنامه‌های جانبی برای توسعه عملکرد پنل وب

هاست ایرانی بهتر است یا هاست خارجی؟

در حقیقت این نیاز کلی وب‌سایت شما است که تعیین می‌کند هاست ایرانی یا هاست خارجی کدام مناسب شما است. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند هاست ایرانی تفاوت چشمگیری در سرعت نسبت به هاست خارجی دارد اما در واقع اینطور نیست زیرا اگر شما یک هاست خارجی با کیفیت راه‌اندازی کنید، همواره سرعت بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد. به‌طور کلی اگر سایت دولتی یا سازمانی ندارید هیچ اجباری به استفاده از هاست‌های ایرانی ندارید و بهتر است که از هاست‌های خارجی استفاده کنید. زیرا هاست‌های خارجی کنترل پنل‌های مناسبی مانند سی پنل دارند و توسط این پنل‌ها راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت شما بسیار راحت‌تر خواهد بود، البته دقت کنید که انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب برای خرید هاست ایرانی یا هاست خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم به انواع هاست و کاربردهای آن اشاره کنیم. شرکت فناوران شبکه سینداد مفتخر به ارائه‌ی خدمات میزبانی وب لینوکس و ویندوز است. به‌منظور خرید هاست لینوکس و ویندوز از سینداد کافی است که با مشاوران سینداد تماس حاصل کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.