هاست ایران بهتر است یا خارج

رامونا امیری 03 اردیبهشت 1399 ۰ دیدگاه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تصمیم گیری وب مستران و مدیران سایت تاثیر می‌گذارد اهمیت سرعت بارگذاری سایت است که با توجه به لوکیشن سرور که در داخل یا خارج از کشور واقع شده است؛ مشخص می‌گردد. در چند سال اخیر، با افزایش روند رو به رشد فن‌آوری‌های مرتبط با اینترنت در داخل کشور و به‌خصوص توسعه و بهبود زیرساخت دیتاسنترها، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ و میزبانی وب موفق به راه‌اندازی سرویس‌های هاست داخل ایران با کیفت مناسب شده‌اند. این امر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی را متمایل به منتقل کردن وب‌سایت‌ها و سرویس‌های خود به هاست‌های داخل ایران کرده است.  در این مقاله سعی شده است به جنبه‌های مهم در انتخاب و خرید هاست مناسب بپردازیم  و همچنین عنوان کنیم که در کل هاست ایرانی یا هاست خارجی کدام بهتر است؟.

هاست ایرانی یا هاست خارجی کدام بهتر است؟

نکات مهم در خرید هاست ایرانی یا هاست خارجی

بازار هدف

اگر کسب‌و‌کار شما به گونه‌ای است که تنها کاربران داخل ایران را شامل می‌شود و به جهانی بودن آن فکر نمی‌کنید مشخص است که استفاده از سرورهای داخلی اولویت بیشتری خواهد داشت.

در صورتی که فر‌آیند کسب‌و‌کار بین المللی ندارید و تنها بازار هدف شما، بازار داخلی است و بازدیدکنندگان سایت شما داخل کشور هستند، توصیه ما به شما استفاده از هاست ایرانی است. با توجه به اینکه هاست‌های ایرانی در داخل کشور میزبانی می‌شوند، مشکلی از نظر تحریم و تهدید امنیت اطلاعات نخواهید داشت. هاست ایرانی به ­خاطر فاصله فیزیکی نزدیک به کاربران ایرانی، سرعت بارگذاری سایت را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

خرید هاست ایرانی یا هاست خارجی

امنیت بالا اطلاعات

هاست ایرانی بهتر است یا خارجی

به‌دلیل عدم امکان دسترسی شرکت‌های خارجی به سرور داخلی، سایت‌های موجود بر روی هاست ایرانی از امنیت بالاتری برخوردار هستند. این مورد برای سایت‌های دانشگاهی و سازمان‌های دولتی از اهمیت بالاتری برخوردار است. بنابراین برای بالا بردن امنیت این‌گونه سایت‌ها اکیداً توصیه می‌شود از هاست ایرانی برای میزبانی وب‌سایت خود استفاده کنید.

سرعت بارگذاری وب سایت

برای کاربران داخل ایران که از اینترنت داخلی استفاده می‌کنند، به‌دلیل وجود اطلاعات سایت در سرورهای داخلی دسترسی به سایت از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود. اگر سرور در داخل ایران باشد سرعت دسترسی به اطلاعات برای کاربران داخل ایران سریع‌تر از دسترسی به اطلاعات در دیتاسنترهای خارج از کشور است و این بیشتر به دلیل فاصله مسافت است.

هاست ایرانی یا هاست خارجی

عملکرد سئو

یکی از پرسش‌هایی که برای بیشتر کسب‌و‌کارها برای انتخاب مکان سرور مطرح است این است که آیا قرارگیری سرور در داخل کشور موجب پایین‌تر شدن رتبه سایت آنها در موتورهای جستجو می‌شود یا خیر؟

با توجه به اینکه مکان قرارگیری سرورهای موتورهای جستجو در خارج از کشور است، دستیابی و ایندکس کردن سایت‌هایی که در خارج از کشور هستند، برای آنها به نسبت سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. بنابراین هاست خارجی در بدست آوردن رتبه مناسب برای سایت، موثرتر خواهد بود. البته این بدان معنا نیست که برای داشتن یک رتبه خوب در زمینه سئو حتماً لازم است از هاست خارجی استفاده شود. 

هاست ایرانی یا هاست خارجی

مباحث زیاد و متنوعی در زمینه سئو و بهینه ‌سازی سایت مطرح است که می‌توان با استفاده مناسب از آنها رتبه سایت خود را ارتقاء داد.

اگر سایت خود را در هاست ایرانی میزبانی می‌کنید توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

۱- سرعت دسترسی به سایت برای موتورهای جستجو بسیار مهم است.

۲- سرعت دسترسی سایت‌هایی مانند گوگل، به سایت شما در ایران کمتر است که امتیاز این موضوع از نظر گوگل خوب نیست.

۳- سرعت لود سایت برای اغلب کاربران شما که احتمالاً داخل ایران هستند، بیشتر است که امتیاز این موضوع از نظر گوگل خوب است.

۴- گوگل به محلی‌سازی اهمیت می‌دهد که ممکن است مکان قرارگیری هاست سایت نیز جزئی از آن باشد.

در مورد نکته‌ی چهارم باید گفت که محلی‌سازی بیشتر به لوکیشن فیزیکی کسب‌و‌کارها مرتبط است اما تجربه ثابت کرده است که محل میزبانی هم می‌تواند بخشی هرچند کوچک از پروسه‌ی محلی‌سازی گوگل باشد.

استفاده از درگاه پرداخت بانکی

برای اشخاصی که در سایت خود نیاز به استفاده از درگاه‌های بانکی داخلی را دارند، هاست ایرانی توصیه می‌شود. با توجه به اینکه پرداخت‌ها مربوط به داخل کشور است بنابراین استفاده از هاست ایرانی باعث عملکرد بهتر و سرعت بیشتر سایت خواهد شد و در نتیجه کاربران شما راضی‌تر خواهند بود.

هاست ایرانی یا هاست خارجی

قیمت سرویس

تهیه سرویس‌های خارج از ایران با استفاده از یکی از ارزهای رایج انجام می‌پذیرد. به‌همین دلیل با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، معمولاً قیمت هاست‌های داخل ایران نسبت به هاست خارجی آن ارزان‌تر خواهند بود. اگر قیمت برای شما مهم است، قطعاً هاست ایرانی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته در ایران قیمت اتصال به اینترنت و پهنای باند گران‌تر از بسیاری کشورهای دیگر است و همین امر بر روی قیمت تمام شده‌ی هاست ایرانی تاثیر زیادی می‌گذارد. اگه بخواهیم مقایسه‌ای بین هاست ایرانی یا هاست خارجی از نظر کیفیت داشته باشیم، با توجه به این که خارج از کشور، به‌خصوص در کشور‌های اروپایی قیمت سخت افزار‌های سرور بسیار پایین است همچنین قیمت پهنای باند اینترنت هم خیلی کمتر از ایران است، در نتیجه قیمت هاست خارجی به نسبت کیفیت به‌کار برده شده؛ مناسب‌تر است.

هاست ایرانی یا هاست خارجی

ثبات و پایداری سرور

سرورهای خارج از ایران از پایداری و ثبات بالاتری به نسبت سرورهای داخلی برخوردار هستند. دلیل آن هم پایداری در شبکه و مسیریابی در سرورهای خارجی است و به‌طور کلی در سرورهای خارج از ایران مشکلات مربوط به اینترنت و شبکه، کمتر است.  

هاست ایرانی یا هاست خارجی

از این بابت هاست خارجی به نسبت هاست ایران حائز اهمیت است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین هاست ایرانی یا هاست خارجی از نظر ثبات و پایداری داشته باشیم، به‌دلیل این که هاست‌های خارج از کشور معمولاً ساختار شبکه‌ای بسیار منظم و پرسرعتی دارند و همچنین در هاست‌های خارج از کشور به دلیل پایین بودن قیمت تجهیزات، از سخت افزار‌های استاندارد‌ استفاده می‌شود، بنابراین هاست‌های خارج از کشور ثبات یا پایداری بیشتری نسبت به هاست‌های ایرانی دارند.

مقایسه کلی سرویس هاست ایرانی یا هاست خارجی

در حقیقت این نیاز کلی وب‌سایت شما است که تعیین می‌کند هاست ایرانی یا هاست خارجی کدام مناسب شما است. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند هاست ایرانی تفاوت چشمگیری در سرعت نسبت به هاست خارجی دارد اما در واقع اینطور نیست زیرا اگر شما یک هاست خارجی با کیفیت راه‌اندازی کنید، همواره سرعت بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد. به‌طور کلی اگر سایت دولتی یا سازمانی ندارید هیچ اجباری به استفاده از هاست‌های ایرانی ندارید و بهتر است که از هاست‌های خارجی استفاده کنید. زیرا هاست‌های خارجی کنترل پنل‌های مناسبی مانند سی پنل دارند و توسط این پنل‌ها راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت شما بسیار راحت‌تر خواهد بود، البته دقت کنید که انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب برای خرید هاست ایرانی یا هاست خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.