کنترل پنل پلسک چیست و نحوه نصب Plesk

رامونا امیری 28 مهر 1399 ۰ دیدگاه

Plesk یک کنترل پنل قدرتمند است که امروزه بسیاری از کاربران ویندوزی از آن برای مدیریت وب هاست خود استفاده می‌کنند. این کنترل پنل در حال حاضر همانند کنترل پنل Cpanel، بسیار پرطرفدار بوده و از رقبای خود بسیار پیشی گرفته است. پلسک یک کنترل پنل بسیار ساده است که ابزارهای کاربردی زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از ویژگی‌های مهم کنترل پنل پلسک پشتیبانی از Github ،Docker ،Node.js ،PHP ،Python ،Ruby ،ASP است. همچنین امکان نصب Plesk بر روی هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز وجود دارد.

نصب plesk

کاربرد کنترل پنل پلسک

کنترل پنل پلسک به‌دلیل پشتیبانی از هر دو سیستم عامل و پلتفرم ویندوزی و لینوکسی، در حوزه هاستینگ از محبوبیتی لازم برخوردار است و توجه مدیران سایت و وب­‌مسترها را به خود جلب کرده است. شما می­‌توانید با استفاده از کنترل پنل پلسک، بدون دانش فنی بالا، تنظیمات هاست خود را مدیریت و کنترل کنید. در این میان کنترل پنل‌هایی برای ویندوز ارائه شده اند، که بیشتر آنها پایدار نیستند و از امنیت پایینی برخوردارند.

آموزش نصب Plesk در ویندوز سرور

کنترل پنل پلسک با ارائه اینترفیس قوی و مناسب به کمک پنل­‌های ویندوزی آمد و با امکاناتی که دارد، تجربه جدیدی برای کاربرانش فراهم کرده است. پلسک بدلیل داشتن Extension های قدرتمند برای مدیر سرورها و برنامه نویسان ابزار مناسبی هم در زمینه گرافیکی و هم در زمینه کنترل و مدیریت است. این امکان نیز وجود دارد که شما پلاگین خود را برنامه نویسی کنید و به‌صورت custom نصب کنید و با استفاده از API پلسک، مدیریت و کنترل سرور را به‌دلخواه خودتان تنظیم و مدیریت کنید. سیستم عامل‌هایی که کنترل پنل پلسک را پشتیانی می‌کنند عبارتند از:

Red Hat, Debian, Winows, Ubuntu, CentOS, FreeBSD, Fedora

ویژگی های کنترل پنل پلسک

کنترل پنل پلسک با پشتیبانی از Docker این امکان را فراهم کرده است که به‌راحتی برنامه‌­های مولتی سیستم را فقط با یک پنل مدیریتی، کنترل کنید. Docker به‌معنای تکنولوژی پیشرفته مجازی سازی ابری است و بسیاری از افراد نسخه‌­های رایگان آن را استفاده می‌کنند. تقریباً می‌توان ادعا داشت که پلسک اولین کنترل پنلی است که در هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز از GIT پشتیبانی می­‌کند و امکان دسترسی به تمامی سورس‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

آموزش نصب Plesk در ویندوز سرور

یکی از عوامل مهم یک کنترل پنل، پشتیبانی از Node JS است. کنترل پنل پلسک با پشتیبانی کامل از Node JS این امکان را فراهم کرده است، که دسترسی‌­های ایمن برای کاربران در بخش پنل هاست و توسط مدیران سرور ارائه کند، تا کاربران بتوانند به‌صورت امن برنامه‌­های Node JS خود را اجرا و مدیریت کنند. پشتیبانی از Nginx تقریباً برای کنترل پنل­‌های دیگر غیرممکن است اما پلسک بدون نقص و به‌طور کامل از Nginx پشتیبانی می­‌کند.

برای بالا بردن امنیت یک سایت لازم است که کنترل پنل از DNSSEC پشتیبانی کند که این مورد را نیز پلسک پشتیبانی می‌­کند. شما به‌راحتی می‌توانید با DNSSEC دامنه خود را مدیریت و در ایمن سازی آن بهتر اقدام کنید. در نسخه لینوکسی، کنترل پنل پلسک از KernelCare و CloudxLinux پشتیبانی می‌­کند که یک گزینه دیگر در زمینه امنیت به‌شمار می­رود.

چه کسانی از کنترل پنل پلسک استفاده می ‌کنند؟

کنترل پنل پلسک انتخاب خوبی برای مدیران سایتی است که می‌خواهند به‌راحتی به وب سرور خود در یک محیط کاربرپسند دسترسی داشته باشند. این پنل برای کاربرانی که قصد راه‌اندازی هاست ویندوز یا دیگر محصولات ویندوز مثل Asp.Net دارند و یا میزبان‌هایی دارند که از کنترل پنل‌های معمولی مثل سی‌پنل پشتیبانی نمی‌کنند، مناسب است. کنترل پنل پلسک یک گزینه هوشمندانه برای کسانی است که می‌خواهند کنترل بیشتری بر backend وب سایت خود داشته باشند یا به‌دنبال راهی موثر برای سازمان‌دهی داخل وب سایت خود یا دامنه‌ها و پایگاه‌داده‌ها هستند، در حقیقت پلسک یک کنترل پنل قدرتمند است و استفاده از آن بسیار آسان است.

آموزش نصب Plesk در ویندوز سرور

پیش نیازهای نصب Plesk

برای نصب Plesk به راه‌ اندازی و اجرای یک ویندوز سرور (۲۰۱۲ یا ۲۰۱۶) نیاز است. سخت افزار توصیه شده نیز مبتنی بر حداقل ۲ گیگابایت رم و ۳۰ گیگابایت فضای دیسک آزاد است. برای اطلاعات دقیق‌تر به ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری رسمی این برنامه مراجعه کنید.

راهنمای نصب Plesk در ویندوز

بعد از نصب و راه اندازی Windows Server می‌توانید نصب Plesk را آغاز کنید. بنابراین از رابط کاربری  Installer Plesk GUI استفاده کنید. البته گزینه‌های دیگری مانند نصب مبتنی بر کنسول نیز موجود است.

دانلود Plesk

برای دانلود  Plesk Installer باید به آدرس https://page.plesk.com/plesk-onyx-free-download مراجعه کرده و به بخش “Plesk Windows Installer” بروید و بر روی آیکون دانلود (در سمت چپ) کلیک کنید.

پیش نیازهای نصب Plesk

اجرای برنامه Installer

راهنمای نصب Plesk در ویندوز سرور

خط فرمان ویندوز را باز کرده و دایرکتوری کاری خود را به آدرسی که برنامه نصب کننده plesk-installer.exe در آنجا دانلود و ذخیره شده است، تغییر دهید:

 cd <download directory>

اکنون می‌توانید فایل نصب را با دستور زیر اجرا کنید:

 plesk-installer.exe --web-interface

این دستور installer GUI را در مرورگر شما راه اندازی خواهد کرد.

نصب Plesk روی ویندوز

هم‌زمان با اجرای برنامه نصب تحت وب، صفحه خوش آمد گویی نصب نیز در مرورگر شما نمایش داده می‌شود. زبان دلخواه خود را انتخاب کرده و با اطلاعات کاربری ویندوز خود وارد شوید. پس از ورود به سیستم، پنجره اصلی نمایش داده می‌شود که به ما امکان دسترسی به اعمالی مانند installations ،upgrades و مدیریت component/feature سیستم را می‌دهد. از آنجا که پلسک هنوز نصب نشده است، تنها گزینه قابل انجام نصب آن است.

راهنمای نصب Plesk در ویندوز سرور

برای تنظیمات بیشتر می‌توانید به بخش Updates source and installation settings بروید. در صورت نیاز به تغییر تنظیمات نصب، این گزینه به شما امکان می‌دهد تا دایرکتوری نصب، سرور پروکسی و زبان رابط کاربری را تغییر دهید. از آنجا که این تنظیمات پیش فرض برای نصب اولیه کافی است، با کلیک بر روی Install or Upgrade Product فرایند نصب را ادامه دهید. صفحه بعد به شما اجازه می‌دهد نسخه‌ای را که می‌خواهید نصب کنید؛ انتخاب کنید. چک باکس کنار Plesk را انتخاب کنید و نسخه محصول (ما از آخرین نسخه استفاده می‌کنیم) و همچنین نوع نصب را از فهرست انتخاب کنید:

نصب پلسک روی ویندوز

نوع نصب مشخص می‌کند که کدام components and features یا قابلیت‌های Plesk نصب خواهند شد:

نصب plesk

انواع نصب Plesk

  • Recommended:

    این نوع نصب شامل تمام ویژگی‌های لازم برای میزبانی وب (از جمله وب‌ سرور، میل سرور، سرور پایگاه داده و غیره) به علاوه‌ی بسیاری از ویژگی‌های محبوب دیگر است که به‌طور گسترده استفاده می‌شوند. اگر مطمئن نیستید که چه نوع نصبی را انتخاب کنید، نوع Recommended مطمئن‌ترین حالت است.

 

  • Full:

     این نوع نصب شامل تمام ویژگی‌ها و امکانات کامل Plesk است. توجه داشته باشید که انتخاب این نوع نصب به بیشترین فضای دیسک نیاز دارد.

 

  • Custom:

     این نوع نصب به شما حق انتخاب آزاد ویژگی‌ها و امکانات پلسک، از میان لیست تمام اجزاء و ویژگی‌های موجود را می‌دهد. این نوع نصب برای مدیران و کاربران با تجربه توصیه می‌شود.

 

نوع نصب انتخاب شده امری دائمی نیست. یعنی پس از نصب Plesk، شما قادر خواهید بود در هر زمان اجزاء و امکانات Plesk را اضافه یا حذف کنید. ما با نوع نصب Recommended بحث را ادامه می‌دهیم. صفحه بعدی برخی از تنظیمات اضافی مانند دایرکتوری یا مسیری که Plesk در آن نصب خواهد شد را نشان می‌دهد. همچنین باید رمز عبور administration  را برای Plesk تعریف کنید. این رمز عبور برای کاربر “admin” است.

نصب plesk

به همین سادگی کار به اتمام رسید. برای شروع نصب بر روی Continue  کلیک کنید. بسته به نوع نصب انتخاب شده، همچنین ویژگی‌ها‌ی سیستم و سرعت اتصال resources/internet‌، کل زمان نصب بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید. بعد از اتمام نصب، تنظیمات پس از نصب باید انجام پذیرد. مرورگر خود را باز کرده و برای انجام تنظیمات پس از نصب به آدرس زیر بروید.

https://<SERVER_NAME_OR_IP_ADDRESS>:8443

امیدواریم که با شرح کاربرد کنترل پنل پلسک و نحوه نصب Plesk بر روی ویندوز سرور راهنمایی لازم را برای شما داده باشیم. در صورتی که حین نصب با مشکلی مواجه شدید، یا هر گونه سوالی در این زمینه داشتید با تیم فنی سینداد تماس حاصل کنید تا مشاوره لازم را به شما بدهند.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.