ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است

supermod 04 اسفند 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله مراحل ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است را به‌صورت مفصل شرح خواهیم داد. در مقالات قبلی به مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب بهترین نام دامنه باید رعایت کنیم، اشاره کردیم. بنابراین بهتر است پیش از مطالعه‌ی این مقاله نگاهی به این نکات بیندازید.

اما بیاید ببینیم اگر نام دامنه‌ای که انتخاب کرده‌ایم قبلاً توسط فرد دیگری به ثبت رسیده بود، چه‌کارهایی باید انجام بدهیم؟ آیا شانسی برای ثبت آن دامنه به ‌نام خود داریم یا نه؟

تاکنون میلیون‌ها نام دامنه در دنیا به ثبت رسیده است! پس احتمال اینکه نام دامنه‌ی موردنظر شما قبلاً به ثبت رسیده باشد، خیلی زیاد است. بدتر از همه اینکه نام دامنه‌ی دلخواه شما قبلاً ثبت‌شده ولی از آن استفاده نمی‌شود و مالک فقط آن را پارک کرده است. اما این پایان راه نیست و باید شانس خود را برای به دست آوردن آن امتحان کنید. به‌منظور ثبت دامنه‌ای که قبلا به ثبت رسیده است ، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است

۱. با Whois شروع کنید

کار خود را با جست‌وجو آغاز کنید. با Whois گرفتن از نام دامنه‌ می‌توانید بفهمید چه کسی آن را ثبت کرده است. Whois در اکثر موارد اطلاعات زیر را به شما نشان خواهد داد:

  • سرویس ثبت دامنه (رجیسترار)
  • زمان ثبت دامنه
  • نام شخص یا شرکتی که دامنه را ثبت کرده است
  • اطلاعات تماس شخص با شرکت ثبت‌کننده‌ی دامنه
  • تاریخ انقضای دامنه

توجه داشته باشید هنگامی‌که شخصی دامنه‌ای را ثبت می‌کند، ممکن است از موارد امنیتی برای دامنه استفاده کند. در این حالت جزئیات شخصی و اطلاعات تماس شخص در Whois نمایش داده نخواهد شد.

ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است

برای Whois گرفتن از نام دامنه، مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد سایت whois.com شوید.
  • در باکس جست‌وجو نام دامنه‌ی موردنظر خود را وارد کنید.
  • اطلاعات نمایش داده‌شده را ضبط کنید.

اگر در اطلاعات نمایش داده‌شده، اطلاعات تماس مالک دامنه وجود داشت، می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید.

۲. با مالک دامنه تماس بگیرید

اگر اطلاعات تماس مالک دامنه در Whois نشان داده شد – و دامنه در حال حاضر استفاده نمی‌شود (یا پارک نشده است) – بهترین راه تماس با مالک دامنه است.

گاهی اوقات افراد دامنه‌هایی را خریداری می‌کنند تا بعداً آن‌ها را با قیمت‌های بالاتر بفروشند. در برخی مواقع هم دامنه ثبت‌شده است، اما مالک آن هیچ‌گاه سایتی بر روی آن ایجاد نکرده است.

با مالک بر سر فروش دامنه مذاکره کنید. اگر خوش‌شانس باشید، دامنه را باقیمتی مناسب می‌توانید خریداری کنید. هرچند باید انتظار داشت که هزینه‌ی بیشتری برای آن پرداخت کنید، اما اگر این همان نام دامنه‌ی موردنظر شماست، ارزش پرداخت هزینه‌های بیشتر را دارد.

۳. از دلال کمک بگیرید!

در این حوزه هم افرادی به‌عنوان دلال وجود دارند. دلال‌ها مبلغی از شما دریافت می‌کنند تا با مالک دامنه مذاکره کرده و آن را به قیمت پایین‌تر برای شما خریداری کنند. دلال‌ها هم برای مالکین و هم برای خریداران دامنه کار می‌کنند. برخی از دلال‌ها قیمت مشخصی دارند و برخی دیگر به‌صورت درصدی کار می‌کنند.

مزیت استفاده از دلال این است که دلال تجربه‌ی بیشتری در این زمینه داشته و راه و رسم مذاکره با فروشنده را بهتر می‌داند.

ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است

۴. از مراکز فروش خریداری کنید

ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است

اگر به هر طریقی نتوانستید با مالک مذاکره کنید و دامنه را خریداری کنید، می‌توانید از مراکز فروش استفاده کنید.

 مراکز فروش و سایت‌های حراج دامنه، اغلب گزینه‌هایی بسیار مناسب برای خرید دامنه هستند. بدین منظور کافی است به یکی از مراجع معتبر حراج دامنه مراجعه کنید و نام دامنه‌ی موردنظر خود را جست‌وجو کنید.

مزیت استفاده از مراکز فروش این است که حتی اگر نام دامنه‌ی موردنظر خود را پیدا نکردید، با جایگزین‌های زیادی مواجه خواهید شد. برخی از این پیشنهاد‌ها ممکن است حتی از دامنه‌ی موردنظر شما بهتر باشند.

برخی از مشهورترین مراکز حراج دامنه عبارت‌اند از:

  • Sedo
  • AfterNic
  • Bido
  • NameJet
  • Flippa
  • GoDaddy
  • Namecheap

۵. دامنه را Backorder کنید

چنانچه نتوانستید نام دامنه‌ی دلخواه خود را از پیشنهاد‌های مراکز فروش پیدا کنید، می‌توانید دامنه را Backorder کنید.

هر دامنه‌ای درنهایت منقضی خواهد شد. برخی از دامنه‌ها ممکن است پس از منقضی شدن دیگر تمدید نشده و برای شما بازشوند تا بتوانید آن‌ها را ثبت کنید. سرویس Backorder می‌تواند توسط رجیسترار یا به‌وسیله‌ی مراکز فروش انجام شود.

زمانی که دامنه‌ها از دسترس خارج باشند، معمولاً گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید به‌وسیله‌ی آن دامنه را Backorder کنید. البته باید هزینه‌ی این سرویس را از قبل به رجیسترار خود بپردازید. این هزینه بابت قرار دادن دامنه در لیست Backorder است. توجه داشته باشید که قرار دادن دامنه در لیست Backorder بدین معنی نیست که شما حتماً دامنه را ثبت خواهید کرد. فرایند منقضی شدن دامنه گاهی اوقات بدین‌صورت است:

  • مالک دامنه ایمیل‌هایی را دریافت می‌کند که در آن‌ها به مالک هشدار داده‌شده که دامنه‌ی شما به‌زودی منقضی می‌شود. در این ایمیل‌ها از او خواسته می‌شود که برای تمدید دامنه اقدام کند.
  • هنگامی‌که دامنه منقضی شد، بازهم به مالک دامنه ایمیل فرستاده می‌شود.
  • مالک دامنه چندین ایمیل دریافت می‌کند که در آن‌ها هشدار داده‌شده است که دامنه‌ی شما منقضی شده، ولی همچنان راه‌هایی برای تمدید آن وجود دارد.

این فرایند از تاریخ انقضای دامنه حدوداً ۷۵ روز طول می‌کشد تا شخص دیگری بتواند دامنه را ثبت کند. در این ۷۵ روز، مالک قبلی همچنان می‌تواند به روش‌هایی دامنه را تمدید کند.

سرویس Backorder این فرایند را مانیتور کرده و به‌محض آزاد شدن دامنه، آن را ثبت می‌کند. اما بازهم باید بگوییم که هیچ ضمانتی برای اینکه شما ثبت‌کننده‌ی آن دامنه هستید، وجود ندارد. ممکن است چند نفر جداگانه برای یک دامنه از سرویس Backorder استفاده کنند و سرویس‌های دیگر سریع‌تر از شما دامنه را ثبت کنند.

۶. دامنه را مستقیماً خریداری کنید

ممکن است که ثبت دامنه در Whois مخفی باشد، اما دامنه به فروش گذاشته‌شده باشد. اگر مستقیماً وارد دامنه شوید، ممکن است در صفحه‌ی اصلی سایت آگهی فروش دامنه را مشاهده کنید. بدین‌ ترتیب می‌توانید از طریق تماس مستقیم با مالک، بر سر فروش دامنه مذاکره کنید.

۷. جایگزین‌ها را در نظر بگیرید

چنانچه نتوانستید دامنه‌ی ایدئال خود را ثبت کنید، می‌توانید دامنه‌های سطح بالای دیگری را امتحان کنید. درحالی‌که دامنه‌ی com. از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است، اما خیلی از کسب‌وکارهای معروف در دنیا از این پسوند استفاده نمی‌کنند.

امروزه دامنه‌های سطح بالای دیگری هم در دنیا محبوب شده‌اند. هیچ الزامی نیست که حتماً باید از com. استفاده کنید. بسیاری از استرات‌آپ‌ها از دامنه‌هایی نظیر me, org, net, ir و دیگر TLDهای مشهور استفاده می‌کنند.

ثبت دامنه ای که قبلاً به ثبت رسیده است

بنابراین خود را محدود به پسوند com. نکنید و سعی کنید از پسوندهای دیگری برای ثبت دامنه‌ی خود استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب بتواند شما را در یافتن بهترین نام دامنه یاری کند. شما می‌توانید دامنه‌ی موردنظر خود را در شرکت فناوران شبکه سینداد ثبت کرده و از دیگر سرویس‌های ما استفاده کنید. برای شروع کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید:

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.