راهنمای کامل ایجاد پارک دامین و ادان دامین در سی پنل

supermod 05 آذر 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله راهنمای کامل ایجاد پارک دامین و ادان دامین در سی پنل را شرح خواهیم داد. بدین منظور اول سراغ پارک دامین رفته و تعریف، کاربرد و نحوه‌ی ایجاد آن را در سی‌پنل توضیح خواهیم داد. سپس همین مراحل را برای ادان دامین انجام خواهیم داد. 

پارک دامین چیست؟

منظور از پارک دامین (Park Domain)، دامنه‌هایی است که به یک دامنه اصلی اشاره می‌کنند. محتوای دامنه‌های پارک شده با دامنه اصلی یکسان است. چنان‌چه کاربر نام پارک دامین را در مرورگر خود وارد کند، باز هم صفحه‌ی مربوط به دامنه اصلی را مشاهده خواهد کرد.

پارک دامین چیست؟

از پارک دامین به‌عنوان دامنه‌ جایگزین هم نام برده می‌شود. برای مثال فرض کنید که نام دامنه‌ی شما Domain.com است. گاهی اوقات ممکن است کاربران در مرورگر خود عبارت Domain.ir را وارد کنند. در این حالت اگر شما دامنه‌ی Domain.ir را به‌عنوان پارک دامین خود ثبت کرده باشید، با وارد کردن این عبارت باز هم کاربر صفحه‌ی اول سایت Domain.com را مشاهده خواهد کرد.

این امر باعث خواهد شد تا به‌نوعی خطای تایپی پایین بیاید و آمار بازدیدکنندگان و ب‌سایت شما بالاتر برود. پس شما می‌توانید با اتصال دامنه‌های جایگزین به دامنه‌ی اصلی سایت، کاربران را در پیدا کردن سایت خود یاری دهید.

 

پارک دامین چیست؟

برای انتخاب نام پارک دامین می‌توانید از کلیه‌ی اسامی نام شرکت، نام محصولات یا خدمات، نام‌های مرتبط و … استفاده کنید.

کاربردهای پارک دامین

دلایل بسیاری جهت استفاده از دامنه‌های جایگزین وجود دارد که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هنوز وب‌سایت شما آماده نشده است. گاهی اوقات ممکن است بخواهید تغییراتی را در وب‌سایت خود ایجاد کنید. در این حالت به‌جای این‌که بخواهید از یک آدرس آی‌پی اختصاصی استفاده کنید، می‌توانید از دامنه‌های جایگزین خود استفاده کنید.
  • به وب‌سایت خود دیگر نیازی ندارید. چنان‌چه دیگر به وب‌سایت خود نیازی ندارید و منتظر تاریخ انقضای دامنه‌ی خود هستید، می‌توانید آن را پارک کنید. این‌گونه سایت شما حذف خواهد شد و دامنه تا زمان انقضای خود از دسترس خارج خواهد شد.
  • رزرو دامنه جهت استفاده در آینده. چنان‌چه برنامه‌ای برای آینده‌ی کاری خود دارید، از همین حالا می‌توانید پارک دامین آن را تهیه کنید و هر زمان که خواستید میزبان خود را انتخاب کرده و سایت خود را طراحی کنید. این امر باعث می‌شود تا دست دیگران از دامنه‌ی شما کوتاه بماند.

خلاصه این‌که استفاده از دامنه‌های جایگزین مزایای بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.

کاربردهای پارک دامین

نحوه‌ی ایجاد پارک دامین در سی ‌پنل

جهت ایجاد دامنه جایگزین در نرم‌افزار cPanel کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول

وارد سی‌پنل خود شده و در بخش Domains بر روی گزینه‌ی Aliases کلیک کنید.

مراحل ایجاد پارک دامین

مرحله دوم

در قسمت Create a New Alias، نام دامنه‌ی دلخواه خود را اضافه کرده و سپس بر روی گزینه‌ی Add Domain کلیک کنید.

توجه داشته باشید که دامنه‌هایی که انتخاب می‌کنید باید از قبل به نام شما ثبت شده باشند و به nameserver میزبانی شما متصل شده باشند.

مشاوران فنی سینداد می‌توانند جهت اتصال دامنه‌ها به nameserver شما را راهنمایی کنند.

در ادامه‌ی این مقاله به سراغ ادان دامین می‌رویم و کاربردهای آن و همچنین نحوه‌ی ایجاد و حذف آن در سی‌پنل را توضیح خواهیم داد. 

ادان دامین چیست؟

«ادان دامین» (addon domain)، یک نام دامنه‌ی بسیار پرکاربرد بوده که از طریق یک کنترل پنل مانند سی‌پنل به حساب کاربری میزبانی وب شما متصل می‌شود. در زبان فارسی گاهی اوقات هم تلفظ این نام به‌صورت «ادون دامین» است. قابلیت اصلی ادان دامین این است که به شما این امکان را می‌دهد که در فضای سایت خود اقدام به میزبانی چندین دامنه با محتوای متفاوت از یکدیگر کنید.

بدین معنی که برای هر دامنه که در قسمت ادان دامین اضافه شود، در فضای سایت شما شاخه‌ای با نام همان دامنه ایجاد می‌شود و می‌توانید فایل‌های مربوط به آن سایت را در آن قسمت قرار دهید.

 

ادون دامین چیست؟

کاربردهای ادان دامین

ادان دامین چیست؟

یکی از کاربردهای ادان دامین این است که شما می‌توانید با داشتن آن مطالب متفاوتی نسبت به سایت دیگرتان داشته باشید.

کاربرد دیگر ادان دامین این است که شما قادر هستید چند وب‌سایت و آدرس ایمیل را تحت یک کنترل‌پنل اما در نام دامنه‌های مجزا داشته باشید.

این‌گونه دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های جداگانه برای وب‌سایت‌های خود نخواهید داشت. چون همه‌ی این کارها را می‌توانید با یک حساب کاربری میزبانی وب انجام دهید.

مراحل ایجاد ادان دامین در سی‌پنل

به‌منظور اضافه کردن ادان دامین کافی است مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

وارد سی‌پنل خود شوید و در بخش Domains بر روی گزینه‌ی Addon Domains کلیک کنید.

مراحل ایجاد ادن دامین

در پنجره باز شده باید اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • New Domain Name. نام ادان دامین مورد نظر را وارد کنید. مثل addondomain.com
  • Subdomain or FTP Username. این قسمت پس از وارد کردن نام ادان دامین به‌صورت خودکار تکمیل می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را تغییر دهید.
  • Document Root. مستندات روت نام ادان دامین ایجاد شده را وارد کنید.
  • Password. رمز عبور کاربر FTP جدید را وارد کنید.
  • (Password (again. رمز عبور را مجدداً تکرار کنید.

پس از تکمیل اطلاعات بر روی گزینه Add Domain کلیک کنید.

نحوه ایجاد addon domain

حذف کردن ادان دامین

در صورت تمایل می‌توانید ادان دامین خود را حذف کنید. برای این کار ابتدا باید وارد سی‌پنل شده و سپس به قسمت Addon Domains بروید. در این‌جا لیست ادان دامین‌های موجود در حساب کاری خود را مشاهده خواهید کرد.

برای حذف کردن ادان دامین موردنظر بر روی گزینه‌ی Remove کلیک کنید.

حذف ادان دامین

یک پنجره جدید باز خواهد شد و از شما درباره حذف کردن اکانت FTP متصل به ادان دامین سوال می‌شود. باز هم بر روی گزینه Remove کلیک کنید.

نحوه حذف ادون دامین

اکنون ادان دامین با موفقیت از حساب کاربری شما حذف شده است.

در این مقاله تلاش کردیم پارک دامین و ادان دامین را به‌صورت مختصر توضیح داده و راهنمای ایجاد آن‌ها را در سی‌پنل آموزش دهیم. 

شما می‌توانید جهت ثبت / تمدید دامنه از فناوران شبکه سینداد بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.