مواردی که باید پیش از انتخاب هاست سایت عکاسی خود بدانید

مریم صفائی 22 مرداد 1401 ۰ دیدگاه
هاست سایت عکاسی

اگر شما عکاس حرفه‌ای هستید یا حتی برای سرگرمی اقدام به عکاسی می‌کنید و عکس‌های باکیفیتی تهیه می‌کنید، یک وب‌سایت عکاسی جای مناسبی برای به اشتراک گذاشتن کار خلاقانه شما محسوب می‌شود. اما اگر به دنبال به نمایش گذاشتن تصاویری با وضوح‌بالا بدون کند شدن میزان لودینگ یا کرش وب‌سایت هستید باید به دنبال انتخاب یک وب‌هاست مناسب باشید؛ وب هاستی که شرایط موردنظر شما را داشته باشد و نیازهای شما در مسیر ارائه خلاقیت به دیگران برطرف کند.

چطور کار هاستینگ سایت عکاسی را شروع کنیم

برای ساخت یک رزومه عکاسی و نمونه کار عکاسی باید چند مرحله را در نظر بگیرید. مرحله اول انتخاب تصاویری باکیفیت بالا برای گالری خود، ایجاد طراحی مناسب صفحه، نوشتن محتوا، تلاش‌هایی در راستای اصول سئو و سنجیدن دوباره همه موارد پیش از زدن کلید انتشار است.

بعد از طی این هفت خان رستم،  بسیاری از افراد برای یافتن هاست مناسب سردرگم می‌شوند، و زمانی که همه مراحل قبلی با دقت و وسواس انجام شده، این سردرگمی، مرحله‌ای بسیار ناامیدکننده است.

با وجود تنوع زیاد سایت‌هایی که خدمات هاستینگ ارائه می‌دهند، انتخاب هاست مناسب می‌تواند مرحله‌ای بسیار دشوار باشد. شما باید هاستی پیدا کنید که الزامات فنی خاصی را که یک سایت عکاسی به آن نیاز دارد را برآورده کند و تجربه‌ای روان و کاربرپسند ارائه دهد.

بر اساس تجربه، این ۱۱ مورد را برای انتخاب بهترین سایت هاست عکاسی در نظر داشته باشید:

۱. وب‌سایت عکاسی خود را با یک پلتفرم بسازید و میزبانی کنید

در فضایی مملو از سازندگان وب‌سایت مانند Wix، WordPress، و Squarespace، شما می‌توانید وب‌سایت خود را ساخته و از خدمات میزبانی بهره بگیرید. برای انتخاب هاست خود سهولت استفاده را مدنظر داشته باشید. برای مثال بسیاری از این هاست‌ها، طراحی بصری ساده‌ای دارند که حتی افراد مبتدی که تجربه کدنویسی هم ندارند می‌توانند صفحات وب بسازند. حتی اگر نمی‌خواهید از ابتدا شروع کنید می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید و تنها برخی از گزینه‌های آن را شخصی‌سازی کنید.

۲. هاست مطمئن انتخاب کنید

از دسترس خارج شدن وب‌سایت شما هرگز وجهه خوبی ندارد. اگر وب‌سایت شما دائماً قطع شود، تمام کارهای سخت ساخت و راه‌اندازی آن به فنا می‌رود و مخاطب علاقمند به کارهایتان را ناامید می‌کند. بهترین سایت میزبانی، نمونه کارهای عکاسی شما را بدون بدون هیچ مشکل خاصی آنلاین نگاه می‌دارد. سایتی که سرویس‌دهی خوبی داشته باشد تا ۹۹ درصد مواقع بدون مشکل خدمات ارائه می‌دهد و هرکسی که بخواهد نمونه کارهای عکاسی، طراحی و تصاویر خلاقانه شما را ببیند به‌راحتی به آن دسترسی خواهد داشت.

۳. هاستی را انتخاب کنید که از یک شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده می‌کند

هنگامی‌که وب‌سایت شما و تمام عکس‌های آن به یک سرور محدود می‌شوند، بازدیدکنندگانی که ازنظر جغرافیایی دورتر هستند، زمان بارگذاری بیشتری را تجربه خواهند کرد. بسیاری از سرویس‌های هاستینگ که چندان حرفه‌ای عمل نمی‌کنند، فقط یک یا دو سرور دارند که برای انتقال یک وب‌سایت و همه فایل‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند. این شرایط به ایجاد یک تجربه کاربری نامناسب را بسته به اینکه هر کاربر در کجای جهان قرار دارد، می‌انجامد .

سایتی که نمایش دهنده نمونه کار عکاسی می‌شود به دلیل ماهیت خود که با فایل عکس‌های بزرگ سروکار دارد باید زمان بارگذاری مفید و کارآمدی را به همه بازدیدکنندگان خود ارائه دهند و این مسئله هنگام انتخاب هاست بسیار اهمیت دارد.

اینجاست که ارائه‌دهنده‌ی هاست که از CDN استفاده می‌کند، تفاوت قابل توجهی را در نتیجه کار رقم می‌زند.  CDN (شبکه توزیع محتوا) همه تصاویر و صفحات وب شما را از هر سروری که به مکان بازدیدکننده نزدیک‌تر است توزیع می‌کند – بنابراین گالری عکس شما بدون در نظر گرفتن پایگاه اصلی بازدیدکننده، به‌طور مؤثر بارگیری می‌شود. شبکه‌های توزیع محتوا  (CDN) به‌جای یک سرور واحد، به شبکه گسترده‌ای متکی هستند که در سراسر جهان پخش‌شده است. در این میان برخی از هاست‌ها از مزایای دو شبکه توزیع محتوا سود می‌برند تا بازدیدکننده تجربه کاربری سریع و آسانی داشته باشد.

۴. فضای ذخیره‌سازی را دست‌کم نگیرید

اگر می‌خواهید مجموعه کوچکی از عکس‌ها را انتخاب کنید، ممکن است نگران فضایی که به هاست وب سایتتان اختصاص می‌دهید، نشوید، اما بسیاری از عکاس‌ها، مدام به وب سایتشان عکس اضاف می‌کنند شبیه روزمه‌ای که مدام باید به‌روز شود و این کار به معنای نیاز به فضای بیشتر است. ممکن است در ابتدا تصور کنید که فضای ذخیره‌سازی نامحدود و پهنای باند نامحدودی در اختیار دارید اما این فضا هنگامی که در اختیار یک گالری عکس گسترده قرار گیرد به سرعت محدودیت فضا و پهنای باند به همراه خواهد آورد.

نکته دیگر این است که آیا می‌خواهید محتوای ویدیویی را اضافه کنید. اگر می‌خواهید محتوای ویدیویی به‌جای کد گرفتن از یوتیوب و Vimeo مستقیماً در وب‌سایت خود داشته باشید صورت مساله کاملا عوض می‌شود و باید طرح‌های مختلف سایت‌های هاستینگ را با دید دیگری بررسی کنید.

۵. از دریافت گواهی SSL اطمینان حاصل کنید

همه ما به وب‌سایت‌هایی برخورد کرده‌‌ایم که که فاقد نماد قفل اطمینان در نوار آدرس هستند و در عوض با هشداری ترسناک به شما می‌گویند که عواقب هرگونه گشت و گذار در این سایت به عهده خودتان است و بهتر است که عطای سایت کذایی را به لقایش بخشید و به دنیای امن بازگردید. طبیعی است که با دیدن چنین هشدارهایی از خیر سرزدن به این سایت بگذریم.

توصیه می‌شود به‌جای اینکه گواهی SSL را جداگانه بگیرید، با هاست‌هایی کار را جلو ببرید که خدماتشان شامل گواهی SSL هم می‌شود. بسیاری از هاست‌ها گواهی‌های SSL را در همه طرح‌های خود ارائه می‌کنند.

گواهی SSL نه تنها به بازدیدکنندگان وب‌سایت احساس امنیت می‌دهد، بلکه به رتبه‌بندی سایت نیز کمک می‌کند زیرا خزنده‌های وب (Web Crawlers) گوگل تمایل دارند به وب‌سایت‌هایی را که دارای گواهینامه SSL هستند نسبت به آن‌هایی که ندارند، رتبه‌بندی مطلوب‌تری بدهند.

۶. هاستی را پیدا کنید که می‌توان با آنها صفحات را رمزگذاری کرد

گاهی تصمیم می‌گیرید که کل وب‌سایت را قفل کنید یا صرفاً برای مناطق خاصی محدودیت ایجاد کنید. حفاظت از رمز عبور به شما این امکان را می‌دهد تا روی مسائلی از این دست کنترل داشته باشید که چه کسی می‌تواند صفحه وب شما را ببیند، چه کسی می‌تواند چه سطح دسترسی‌ داشته باشد و چه تغییراتی می‌تواند ایجاد کند.

فرض کنید در حال ایجاد یک گالری عکس جدید هستید و نمی‌خواهید بازدیدکنندگان کار شما را تا پیش از اتمام آن مشاهده کنند. با رمزگذاری آن صفحه می‌توانید گالری عکس خود را از دید عموم مخفی نگه دارید و رمز عبور را فقط با افراد منتخب خود به اشتراک بگذارید. به این ترتیب، می‌توانید در مورد طرح خود بازخورد دریافت کنید، بدون اینکه آن را به روی تمام دنیا بازکنید.

عکاسان حرفه‌ای می‌توانند از قفل کردن صفحاتی خاص و رمزگذاری آنها، برای بهبود گردش کار خود با مشتریان استفاده کنند. به‌جای ارسال ایمیل پیوسته یا اشتراک‌گذاری پوشه‌ها و فایل‌ها، می‌توانید عکس‌های یک مشتری را در وب‌سایت خود آپلود کنید، سپس از طریق یک صفحه محافظت‌شده با رمز عبور به آن‌ها دسترسی انحصاری به کار خود بدهید.

۷. هاست بدون نیاز به تعمیر و نگهداری برای سایت عکاسی خود پیدا کنید

اگر می‌خواهید پس از راه‌اندازی وب‌سایتتان راحت بنشینید و استراحت کنید، خبر بدی برای شما داریم. دسته‌ای از شرکت‌های هاستینگ، انتظار دارند که وب سایتتان رو خودتان پایش کنید. به‌عنوان مثال، برخی از ارائه‌دهندگان هاست از شما می‌خواهند که بسته‌های امنیتی و سایر بسته‌ها را برای ایمن نگه داشتن سایت خود نصب کنید. اگر از این به‌روزرسانی عقب بیفتید، وب‌سایت خود را در برابر آسیب‌‌های احتمالی قرار می‌دهید. اما در این میان برخی از ارائه‌دهندگان هاست هم هستند که وقتی سایت شما فعال می‌شود، نیازی نیست نگران اضافه کردن اصلاحات امنیتی و یا سایر پلاگین‌‌ها باشید، آن‌ها خودشان از به همه این موارد رسیدگی می‌کنند.

۸. به هاستی اعتماد کنید که هر تغییری را فوراً اجرایی می‌کند

حفظ وب‌سایت به معنای ایجاد به‌روزرسانی و تغییرات است. اگر واقعاً در مورد اشتراک‌گذاری عکس‌های جدید هیجان‌زده هستید، نمی‌خواهید منتظر بمانید تا عکس‌هایتان شما منتشر شوند، به‌خصوص اگر مشتری داشته باشید، باید میزبانی  پیدا کنید که هر تغییری که ایجاد می‌کنید فوراً آن بالا می‌رود. هاست باید تغییرات شما را بلافاصله ظاهر کند و به مخاطب یا مشتری نمایش دهد.

۹. از سایت نمونه کارهای خود با نسخه پشتیبان محافظت کنید

آیا تابه‌حال برای شما پیش‌آمده است که تغییری ساده در سایت خود ایجاد کنید و در نهایت چیزی را خراب کنید؟ این اتفاق برای همه ما رخ می‌دهد؛ اما اگر یک نسخه پشتیبان از سایت خود دارید که به شما امکان می‌دهد به نسخه قدیمی‌تر برگردید، به این شکل، مقداری زمان تلف کردید اما همه چیز را از دست نداده‌ای و اتفاق فاجعه‌باری رخ نداده است. بهتر است همیشه بتوانید به نسخه‌های قبلی کارتان رجوع کنید و به نسخه‌های قبلی وب‌سایت خود بازگشته و آن را بازیابی کنید.

۱۰. به هاستی فکر کنید که بهینه‌سازی تصویر را برایتان آسان کند

برای وب‌سایت‌های عکاسی مهم است که تصاویر ریسپانسیو داشته باشند – به این معنی که مقیاس تصاویر برای تطبیق با اندازه و وضوح صفحه نمایش کاربر افزایش یا کاهش می‌یابد. برخی از هاست‌ها به‌طور خودکار تغییراتی ایجاد می‌کنند که عکس‌های شما در صفحات مختلف متناسب به نمایش درآید و شما نگران تغییر تنظیمات نباشید، چراکه این قابلیت ریسپانسیو تصاویر به‌صورت داخلی در داخل هاست تعبیه‌شده است.

یکی دیگر از بخش‌های بزرگ بهینه‌سازی تصویر، اطمینان از فشرده‌سازی صحیح عکس‌ها بر روی آن‌هاست. هاست موردنظر شما باید این امکان را برای شما فراهم کند تا عکس‌های شما سریع بارگیری شوند و در هر دستگاهی عالی به نظر برسند.

وب‌سایت‌های پر تصویر به دلیل سرعت لود پایین خود بدنام هستند. بسیاری از مردم این موضوع را پیش‌فرض تصور می‌کنند که یک وب‌سایت عکاسی به‌کندی لود می‌شود. اما لازم نیست این‌طور باشد. اگر هاست از امکاناتی مثل Lazy loading برخوردار باشد بارگذاری تصاویر به‌موقع انجام می‌شود. ویژگی Lazy loading فقط زمانی تصاویر را به نمایش می‌گذارد که کاربر به سمت آن اسکرول کند. این امر زمان لود شدن سایت کاهش می‌دهد.

۱۱. هاست سایت عکاسی حتما باید دربرگیرنده یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) باشد

بسیاری از مبتدیان این اشتباه را مرتکب می‌شوند که سعی می‌کنند تمام محتوای خود را به‌صورت دستی مدیریت کنند. طرح‌بندی و تغییر دادن هر تصویر با دست زمان زیادی می‌برد و با اضافه کردن محتوای بیشتر، این کار سخت‌تر هم خواهد شد.

اگر هاست انتخابی شما مجموعه سیستم مدیریت محتوا قدرتمندی داشته باشد نگهداری گالری عکس، بلاگ و سایر انواع محتوا، خصوصا زمانی که سایت مرتبا به‌روز می‌شود، برایتان بسیار بی‌دردسر خواهد شد.

پیش از انتخاب بهترین هاست سایت عکاسی خودتان، تحقیق کنید

هنگام انتخاب خدمات وب‌سایت هاست عکاسی عجولانه تصمیم نگیرید. چراکه باید خدماتی را انتخاب کنید که نه‌تنها قابل‌اعتماد باشد بلکه بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد.

انتخاب هاست مناسب همیشه دغدغه اغلب افراد حقیقی و حقوقی است که می‌خواهند وب‌سایت قوی و تجربه کاربری خوبی داشته باشند. هاست مناسب می‌تواند سرعت و امنیت وب‌سایت شما را افزایش دهد که این امر خود عامل افزایش کاربران سایت خواهد بود.

تماس با هاستینگ سینداد
فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.