سرویس بکاپ چیست؟

supermod 26 آذر 1397 ۰ دیدگاه

بسیاری از افرادی که از خدمات میزبانی وب استفاده می‌کنند، این سؤال برایشان به وجود می‌آید که سرویس بکاپ چیست؟ سرویس بکاپ چه کاربردهایی دارد؟ و اصلاً چه لزومی به استفاده از سرویس بکاپ است؟

در این مقاله قصد داریم تا با سرویس بکاپ و انواع آن آشنا شده و اهمیت استفاده از آن را توضیح دهیم.

سرویس بکاپ چیست؟

«بکاپ» یا «بک‌آپ» معادل فارسی کلمه ( Backup ) بوده و معنی آن پشتیبانی یا پشتیبان گیری است. بکاپ به‌ معنی کپی کردن فایل‌های فیزیکی یا مجازی یا دیتابیس به یک مکان دیگر برای حفاظت از اطلاعات در صورت بروز هرگونه حادثه است. شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب اطلاعاتی را که ممکن است در صورت بروز هرگونه رویداد پیش‌بینی نشده آسیب‌پذیر باشند را بکاپ‌گیری می‌کنند. اطلاعاتی که بکاپ‌گیری می‌شوند معمولاً در یک سرور جداگانه ذخیره می‌شوند تا در صورت نیاز مورداستفاده قرار گیرند.
سرویس بکاپ چیست؟

هدف اصلی از بکاپ این است که مطمئن شویم اطلاعات حساس و مهم ما در مکانی امن ذخیره می‌شوند و در صورت به وجود آمدن هر مشکلی خیلی سریع می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

اصلاحات بکاپ و حفاظت از اطلاعات معمولاً به‌جای همدیگر استفاده می‌شوند؛ درصورتی‌که این دو با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. حفاظت از اطلاعات بر اهداف گسترده‌تری از کسب‌وکار، امنیت داده، مدیریت چرخه‌ی عمر اطلاعات و جلوگیری از ویروس‌های کامپیوتری تأکید دارد.

از چه داده‌هایی و در چه زمانی باید بکاپ گرفته شود؟

فرآیند بکاپ گیری از داده‌ها و تعیین زمان انجام آن توسط سیاست‌های پشتیبانی از پیش تعریف‌شده انجام می‌گیرد. سیاست‌های بکاپ‌ و توافقات سطح خدمات (SLA) مشخص می‌کنند که چه تعداد کپی و در چه زمان‌هایی موردنیاز است. بهترین حالت این است که بکاپ‌گیری حداقل هفته‌ای یک‌بار انجام شود. زمان انجام آن‌هم بهتر است در روزهای آخر هفته یا تعطیلات باشد. نوع داده‌هایی که باید بکاپ گرفته شوند هم معمولاً فقط داده‌هایی است که نسبت به آخرین بکاپ تغییر پیدا کرده‌اند.
از چه داده‌هایی و در چه زمانی باید بکاپ گرفته شود؟

رسانه ذخیره‌سازی بکاپ

اطلاعات بکاپ معمولاً در سروری جداگانه ذخیره می‌شوند. نرم‌افزار بکاپ باید بتواند اطلاعات را به نحوی مدیریت کند که از داده‌هایی که قبلاً بکاپ گرفته‌شده است، مجدداً بکاپ‌گیری نشود و فقط داده‌های جدید ذخیره شوند. همچنین نرم‌افزار بکاپ باید دارای قابلیت‌هایی نظیر تعیین زمان بکاپ، تعداد کپی‌ها و مکان ذخیره‌سازی اطلاعات باشد.

پیش از این‌که دیسک به منبع اصلی ذخیره‌سازی اطلاعات در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی تبدیل شود، سازمان‌ها عموماً از نوار مغناطیسی به‌منظور ذخیره‌ی اطلاعات خود استفاده می‌کردند. امروزه همچنان از نوار مغناطیسی استفاده می‌شود، اما برای اطلاعاتی که نیازی به بازیابی سریع آن‌ها نباشد.

سیستم‌های اولیه بکاپ دیسک را به‌عنوان کتابخانه نوار هم می‌شناختند، چون حاوی دیسک‌هایی بودند که مانند نوار کار می‌کرد. البته با افزایش حجم اطلاعات این کتابخانه هم جای خود را به هارد و منابع دیسکی داد.

البته از هاردهای SSD به‌ندرت برای بکاپ استفاده می‌شود. چون قیمت این هارد بسیار زیاد بوده و از لحاظ اقتصادی برای سازمان‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

بکاپ محلی و آفلاین

امروزه فایل‌های بکاپ عموماً از طریق پهنای باندی امن بر روی هارد دیسک در دیتاسنتر ذخیره می‌شوند. یکی از مزایای بکاپ محلی، قابلیت بکاپ‌گیری تحت نظارت یک فایروال است. همچنین بکاپ محلی با سرعت بالاتری انجام می‌پذیرد و کنترل بیشتری را جهت دسترسی به داده‌ها فراهم می‌کند.

بکاپ آفلاین یا بکاپ سرد همانند بکاپ محلی است، البته معمولاً با بکاپ‌گیری از دیتابیس نیز همراه است. بکاپ آفلاین ممکن است باعث افت سرعت شود، چون اغلب فرآیند بکاپ زمانی اتفاق می‌افتد که ارتباط دیتابیس با شبکه قطع‌شده است.

بکاپ و ذخیره‌سازی ابری

اصطلاح بکاپ خارج از سایت (Off-site) در ذخیره‌سازی ابری مطرح می‌گردد. بکاپ خارج از سایت به معنی ذخیره‌سازی اطلاعات در مکانی دور (مانند دیتاسنتر دوم شرکت) است. بکاپ داده‌های خارج از سایت به معنی ذخیره‌سازی ابری به‌عنوان سرویسی است که باعث کاهش هزینه و مقیاس‌پذیری می‌شود و نیاز مشتری به خرید و نگهداری سخت‌افزار بکاپ را از بین می‌برد.

باوجود افزایش استفاده از سرویس بکاپ ابری، استفاده از این سرویس نیازمند کدگذاری و رعایت مسائل امنیتی توسط کاربر است.

بکاپ و ذخیره سازی ابری

انواع سرویس بکاپ ابری

  • ذخیره‌سازی ابری عمومی: کاربران داده‌های خود را به ارائه‌دهندگان خدمات ابری واگذار می‌کنند. ارائه‌دهندگان خدمات ابری با توجه به میزان ذخیره‌سازی، هزینه‌‌هایی را از کاربران دریافت می‌کنند. وب‌سرویس آمازون، ابر گوگل و مایکروسافت Azure بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی ابری عمومی هستند.
  • ذخیره‌سازی ابری خصوصی: داده‌ها در چندین سرور تحت نظارت فایروال یک کمپانی ذخیره می‌شوند. به همین دلیل از این سرویس با عنوان ذخیره‌سازی ابری داخلی هم نام‌برده می‌شود.
  • ذخیره‌سازی ابری هیبرید: در این حالت شرکت هم از ذخیره‌سازی محلی وهم خارج از سایت استفاده می‌کند. سازمان‌ها از سرویس ذخیره‌سازی ابری عمومی برای نگهداری طولانی‌مدت داده‌ها، و از ذخیره‌سازی خصوصی برای دسترسی محلی و سریع‌تر به داده‌های حساس خود استفاده می‌کنند.

سرویس بکاپ برای کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه

کاربران کامپیوترهای PC می‌توانند اطلاعات هارد دیسک داخلی کامپیوتر خود را در یک هارد خارجی (External) بکاپ محلی بگیرند. کاربران تلفن‌های همراه هوشمند هم می‌توانند اطلاعات خود را در فضای ابری خصوصی نظیر BOX، Carbonite، Dropbox، Google Drive، Microsoft OneDrive و غیره بکاپ‌گیری کنند.

این سرویس‌ها یک فضای خصوصی رایگان را در اختیار همه‌ی کاربران قرار می‌دهند. در صورت نیاز به فضای بیشتر، کاربران می‌توانند فضای اضافی را خریداری کنند. البته این خدمات معمولاً سطح نیازهای سازمانی را برآورده نمی‌کنند و فقط برای استفاده‌های شخصی مناسب هستند.

نرم‌ افزار و سخت‌ افزار بکاپ

شرکت‌هایی که سخت‌افزارهای بکاپ را ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

Barracuda Networks, Cohesity, Dell EMC (Data Domain), Drobo, ExaGrid Systems, Hewlett Packard Enterprise (HPE), Hitachi Data Systems, IBM, NEC Corp., Oracle StorageTek (tape libraries), Quantum Corp., Rubrik, Spectra Logic, Unitrends and Veritas NetBackup.

  و شرکت‌هایی که نرم‌افزار بکاپ را ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

Acronis, Arcserve, Asigra, Commvault, Datto, Druva, EMC Data Protection Suite (Avamar, Data Protection Advisor, Mozy, NetWorker and SourceOne), EMC RecoverPoint replication manager, Nakivo, Veeam Software and Veritas Technologies.

نرم‌افزار VMware vSphere ابزارهای بسیار مناسبی برای بکاپ و حفاظت از اطلاعات ارائه می‌دهد. مخزن vStorage که برای حفاظت از اطلاعات طراحی شده است، به VMware اجازه می‌دهد تا بتواند یک بکاپ کامل از ماشین‌های مجازی بگیرد. VMware vSphere به ماشین‌های مجازی این امکان را می‌دهد تا بتوانند بین چندین پلتفرم حرکت کرده و درنتیجه بکاپی سالم گرفته شود.

انواع بکاپ

بکاپ کامل

بکاپ کامل یا همان «فول بکاپ» یک نسخه از تمام داده‌ها کپی می‌کند. اگرچه یک بکاپ کامل ممکن است به زمان و تعداد زیادی از مخازن دیسک یا نوار نیاز داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها، بکاپ کامل را در فواصل زمانی معین انجام می‌دهند.

بکاپ افزایشی

جایگزینی برای فول بکاپ است که فقط از داده‌هایی که نسبت به آخرین بکاپ تغییر پیداکرده‌اند، کپی می‌گیرد. ایراد این نوع بکاپ این است که ممکن است بازیابی اطلاعات در این حالت بیشتر طول بکشد.

بکاپ دیفرانسیل

فقط از داده‌هایی که نسبت به فول بکاپ قبلی تغییر پیداکرده‌اند، بکاپ می‌گیرد. این امر باعث خواهد شد تا بازیابی اطلاعات سریع‌تر از حالات قبلی اتفاق بیفتد. برای مثال تصور کنید که روز دوشنبه شما یک بکاپ کامل گرفته‌اید. بکاپ روز سه‌شنبه یک بکاپ افزایشی خواهد بود و بکاپ روز چهارشنبه یک بکاپ دیفرانسیل از داده‌هایی است که از روز دوشنبه تا چهارشنبه تغییر پیدا کرده‌اند.

بکاپ دیفرانسیل با ترکیب کردن نسخه کامل قبلی با بکاپ افزایشی، یک فایل جدید تولید می‌کند. این فایل مونتاژ شده یک کپی مستقیم از هیچ‌کدام از بکاپ‌های قبلی نیست؛ بلکه فایل اصلی و هرگونه تغییری که بعدازآن در آن رخ‌داده را شامل می‌شود.

ایرادی که این بکاپ دارد این است که ممکن است بر روی پنجره‌ی بکاپ شما تأثیر منفی بگذارد.

فول بکاپ سنتتیک یا فول بکاپ ترکیبی

نوعی از بکاپ دیفرانسیل است. در فول بکاپ ترکیبی، سرور بکاپ یک نسخه‌ی کامل بر پایه‌ی فول بکاپ اصلی می‌سازد و داده‌ها از بکاپ افزایشی بر روی آن اضافه می‌شوند.

بکاپ افزایشی دائم

سرعت دسترسی به داده‌های بازیابی شده را افزایش می‌دهد. این بکاپ مجموعه‌ای از تمام داده‌ها جمع‌آوری کرده و سپس با بکاپ افزایشی کار خود را ادامه می‌دهد. مجموعه داده‌ها معمولاً در سرور بکاپ ذخیره می‌شوند.

بکاپ افزایشی معکوس

عبارت است از تغییرات بین ۲ نمونه از یک آینه. هنگامی‌که یک فول بکاپ داخلی انجام شد، هر بکاپ افزایشی تغییراتی را بر روی فول بکاپ موجود به وجود می‌آورد. بدین ترتیب یک نسخه‌ی جدید از بکاپ به وجود می‌آید که بازگشت به فول بکاپ قبلی را نیز میسر می‌سازد.

بکاپ دینامیکی یا بکاپ داغ

این نوع بکاپ بر روی داده‌هایی انجام می‌شود که کاربر در حال به‌روزرسانی آن‌هاست. این روش به‌شدت بهره‌وری را افزایش می‌دهد. ریسک بکاپ دینامیکی این است که اگر داده‌ها درحالی‌که بکاپ‌گیری در حال انجام است (اصلاح شوند)، نسخه بکاپ حاصل ممکن است باحالت نهایی داده‌ها مطابقت نداشته باشد.

 تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های تکمیل فرآیند بکاپ

حفاظت مداوم از داده‌ها (CDP)

حفاظت مداوم از داده‌ها، به لایه‌های مختلف فناوری‌ جهت افزایش حفاظت از داده‌ها اشاره دارد. یک سیستم مبتنی بر CDP هرزمانی که یک تغییر ایجاد شود، از تمام داده‌ها بکاپ می‎‌‌گیرد. ابزار CDP امکان تهیه چندین نسخه از داده را فراهم می‌کند. اکثر سیستم‌های CDP دارای یک موتور هستند که داده‌ها را از سرور اولیه به سرور بکاپ کپی می‌کنند. معماری اصلی سیستم‌های CDP، بکاپ دیسک به دیسک است.

CDP پیوسته

این سیستم از داده‌ها در فواصل زمانی معین بکاپ می‌گیرد. این بکاپ همانند سیستم CDP عمل می‌کند؛ با این تفاوت که فواصل زمانی در آن تعریف‌شده هستند.

کاهش داده‌ها

کاهش داده‌ها منجر به کاهش میزان ذخیره‌سازی می‌شود. برای کاهش داده‌ها از ۲ روش می‌توانیم استفاده کنیم: فشرده‌سازی داده‌ها و کپی‌برداری از داده‌ها. از این روش‌ها می‌توان به‌صورت جداگانه استفاده کرد؛ اما معمولاً این دو روش را باهم دیگر ادغام می‌کنند. کاهش سایز داده‌ها بر روی پنجره‌های بکاپ و زمان‌های بازیابی تأثیر می‌گذارد.

شبیه‌ سازی دیسک 

شبیه‌سازی دیسک عبارت است از کپی کردن محتوای هارد کامپیوتر، ذخیره‌ی آن به‌عنوان یک فایل image و انتقال آن به مخزن ذخیره‌سازی.

از شبیه‌سازی دیسک برای تأمین سیستم، بازیابی سیستم، راه‌اندازی مجدد یا بازگردانی سیستم به پیکربندی اصلی خود استفاده می‌شود.

بکاپ تخت

بکاپ تخت طرحی برای حفاظت از داده‌ها بوده که در آن یک کپی مستقیم از داده‌ها بدون استفاده از نرم‌افزار بکاپ سنتی به مخزنی با هزینه‌های پایین‌تر منتقل می‌شود. داده‌های اصلی با فرمت قبلی خود باقی می‌مانند. درصورتی‌که نسخه‌ی اصلی غیرقابل استفاده گردد، از نسخه کپی بکاپ تخت استفاده می‌شود.

معکوس کردن

معکوس کردن یا آینه کردن، فایل داده‌ها را روی بیش از یک سرور قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که برای کاربران قابل دسترسی است. در این حالت، داده‌ها به‌صورت هم‌زمان بر روی یک دیسک محلی نوشته می‌شوند. این نوشته‌ها تا زمانی که از مخزن اصلی تائید نشوند، غیرقابل دسترسی هستند. درنتیجه می‌توان اطمینان حاصل کرد که در هر دو مکان یک کپی یکسان وجود دارد. چنانچه نوشته‌ها غیر هم‌زمان باشند، نوشته‌ها پیش از ارسال تائید از سرور اصلی، به‌صورت کامل در نظر گرفته می‌شوند.

تکثیر

تکثیر به کاربران اجازه می‌دهد تا تعداد کپی از داده‌های موردنیاز خود را انتخاب کنند. تکثیر داده‌ها را از یک مکان به مکانی دیگر کپی کرده و یک کپی از تاریخ به‌روز را ارائه می‌دهد.

بازیابی در محل

بازیابی در محل یا بازیابی فوری به کاربران این امکان را می‌دهد تا موقتاً برنامه‌ی تولید را مستقیماً از بکاپ ماشین مجازی راه‌اندازی کنند. بنابراین درعین‌حالی که ماشین مجازی اولیه بازسازی می‌شود، قابلیت دسترسی به داده‌ها حفظ می‌شود. نصب مستقیم یک ماشین مجازی یا فیزیکی روی سرور بکاپ منجر به تسریع سیستم بازیابی می‌شود. بازیابی از یک image نصب شده منجر به کاهش عملکرد می‌شود، زیرا سرورهای بکاپ برای حجم کاری بالا تولید نمی‌شوند.

مدیریت کپی‌ کردن و به اشتراک‌گذاری داده‌ها

مدیریت داده‌های کپی شده (CDM) امری بسیار مهم در سرویس بکاپ است. CDM نرم‌افزاری بسیار قدرتمند جهت مدیریت داده‌های کپی شده است. این نرم‌افزار به گروهی از کاربران مجزا اجازه‌ی استفاده کردن از یک کپی از داده‌های مشترک را می‌دهد. اگرچه ازلحاظ فنی CDM یک تکنولوژی بکاپ نیست، اما به شرکت‌ها امکان مدیریت داده‌های کپی شده را از طریق شناسایی کپی‌های غیرضروری یا کم‌مصرف می‌دهد. درنتیجه ظرفیت مخزن و پنجره‌های بکاپ کاهش پیدا می‌کند.

ابزار به‌ اشتراک‌گذاری و سینک کردن فایل از داده‌های موجود در دستگاه‌های تلفن همراه کارکنان یک سازمان محافظت می‌کند. اساس کار این ابزار بدین گونه است که فایل‌های تغییریافته‌ی  کاربر را در گوشی‌های تلفن همراه دیگر کپی می‌کند.

انتخاب بهترین روش بکاپ

هنگام انتخاب روش بکاپ چند نکته را باید در نظر بگیریم. داده‌ها در سیستم بکاپ‌گیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. شرکت‌ها معمولاً چند روش بکاپ را باهم ترکیب می‌کنند. استراتژی بکاپ  توسط SLA ها اداره می‌شوند.

انتخاب نوع بکاپ تحت تأثیر کاربرد آن است. سیستم بکاپ باید تضمین کند که همه‌ی داده‌ها ذخیره می‌شوند و بازیابی آن‌ها در هر زمان قابل انجام است. بنابراین بهتر است از سیستم‌های بکاپ ترکیبی برای حفاظت هرچه بیشتر از داده‌های خود استفاده کنید.

به اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.