دلایل پر شدن فضای هاست

رامونا امیری 28 بهمن 1398 ۰ دیدگاه

مسائل مرتبط با فضای دیسک که بر وب‌سایت‌ها اثر گذارند را می‌توان در دو دسته تقسیم بندی کرد؛ مشکلات مربوط به سقف فضای مجاز یا سهمیه هر کاربر و همچنین پر شدن دیسک‌ها در سرور. ما در این مقاله به اختصار به دلایل پر شدن فضای هاست و همچنین نحوه خالی کردن آن می‌پردازیم.

دلایل پر شدن فضای هاست

چرا فضای دیسک در سی پنل را خالی کنیم؟

یکی از فاکتورهای انتخاب هاست برای کاربران میزان فضای هاست می‌باشد، اما گاهی اوقات حجم مصرفی فضای هاست افزایش می‌یابد و کاربران با کمبود فضا مواجه می‌شوند در صورتی که این افزایش حجم ناخواسته باشد و مرتبط با محتویات اصلی سایت نباشد، می‌بایست علت را بررسی کرده و محتوای اضافی را از هاست حذف کنید. در موارد زیر دلایل پر شدن فضای هاست سی پنل را بررسی می‌کنیم و اینکه چرا باید در این موارد فضای دیسک سی پنل را خالی کنیم؟

۱- سقف فضای مجاز هر کاربر Quoto

به هر حساب کاربری در یک سرور سی پنل سهمی از فضای دیسک سرور اختصاص داده می‌شود که حجم آن در درجه اول بر اساس طرح یا پلن خریداری شده توسط مشتری تعیین می‌شود. به این سقف مجاز، سهم یا اصطلاحاً “quota” گفته می‌شود.

سقف مجاز برای هر سهم quoto، در نتیجه استفاده از المان‌های متعددی پر خواهد شد. وظیفه Disk Utilization در سی پنل آن است که تمامی آرشیو داده‌ها و فولدرهایی را که از این quoto یا سقف مجاز استفاده می‌کنند، را لیست می‌کند. در حقیقت از این طریق می‌توان به‌ نحوه چک کردن فضای هاست Cpanel دست پیدا کرد.

چرا فضای دیسک در سی پنل را خالی کنیم؟

اگرچه می‌توان به وب‌سایت‌ها این امکان را داد که برای آرشیو داده‌های خود از quoto استفاده کنند. اما خطاهایی نیز وجود دارد که ممکن است با اشغال این ناحیه قابل دستیابی از فضای دیسک اشکالاتی را نیز برای وب‌سایت ایجاد کند.

الف) بکاپ گیری از داده ها Backup recordsdate

بکاپ‌های متعدد و گاهی فراموش شده در سی پنل می‌تواند یکی از دلایل پر شدن فضای هاست باشد. کاربرد بکاپ معمولاً به‌منظور ریستور کردن اطلاعات پس از بروز یک اتفاق یا فاجعه است. هر از چند گاهی، مشتریان پس از بکاپ گیری از فولدر‌های وب‌سایت خود، فراموش می‌کنند که نسخه بکاپ را در صورت عدم نیاز حذف کنند یا آنها را برای استفاده مجدد ریستور کنند. اگر نسخه‌های پشتیبان به کامپیوتر لوکال شما منتقل نشوند، به‌راحتی سبب اشغال فضا می‌شوند. در نتیجه عملکرد وب‌سایت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

ب) انتقال اطلاعات Migration information

پس از انتقال حساب‌ها از یک سرور سی پنل به سرور دیگر، recordsdata به بسته‌هایی با فرمت “cpmove-account*.gz” تبدیل می‌شوند. این بسته‌ها اگر پس از ریستور کردن داده‌ها از حساب شخص حذف نشوند، به‌سادگی فضای دیسک را اشغال کرده و سبب پر شدن quoto می‌شوند.

ج) انتقال لحظه ای داده ها Momentary recordsdate

آپلود فایل‌ها چه به‌صورت اسکریپت‌های PHP یا به‌صورت لیستی از فایل‌های sort شده، تا زمانی که انتقال کامل آن‌ها به فولدر مقصد انجام شود، توسط سی پنل انجام می‌شود. حال در صورت عدم موفقیت در انتقال کامل دیتا یا قطعی آن در میانه راه، قسمتی از آرشیو داده‌ها یا session آنها در فولدر مقصد باقی می‌ماند و باعت افزایش سقف مجاز quoto می‌شود، که این موضوع یکی از دلایل پرشدن فضای هاست خواهد بود.

جلوگیری از پر شدن فضای هاست سی پنل

د)فایل های لاگ و آماری  Area Statistics

آمارهای یک وب‌سایت برای دارندگان آن‌، جهت تحقیق در مورد تعداد بازدید کنندگان سایت و مشتریان بالقوه بسیار مفید و حائز اهمیت است. آمارهای recordsdata برای پردازش لاگ‌های مربوط به recordsdata سیستم است. گزارشات آماری و لاگ فایل‌های مربوط به recordsdata در صورت عدم مدیریت می‌تواند یکی از دلایل پر شدن فضای هاست شوند. افزایش شدید تعداد بازدیدکنندگان یا همچنین افزایش فروش، حمله‌های DDoS، اسپم‌ها یا هکرها نیز ممکن است باعث افزایش سریع حجم recordsdata شود.

ه) پیوست های ایمیل  Email attachements

از دیگر دلایل پر شدن فضای هاست حجم بالای ایمیل‌ها هستند. در صورتی که تنظیمات ایمیل به گونه‌ای باشد که یک کپی از ایمیل‌ها در سرور باقی بماند، این ایمیل‌ها حتی پس از دانلود نیز از سرور حذف نمی‌شوند. ایمیل‌هایی که دارای فایل‌های attachment بزرگ هستند، می‌توانند به‌راحتی سقف مجاز quoto دیسک را به خود اختصاص دهند. عدم پاک‌سازی ایمیل‌های قبلی یا پاک‌سازی trash ممکن است منجر به پر شدن سقف مجاز quoto توسط ایمیل‌ها شود. 

۲- پر شدن فضای دیسک سرور

هنگامی که سقف مجاز quoto یک شخص پر شود، فقط وب‌سایت او تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما هنگامی که فضای دیسک سرور پر شود، تمام شرکت‌ها و وب‌سایت‌های موجود در سرور تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

میزان استفاده از دیسک یک سرور سی پنل از منوی WHM->System Wellbeing->Present Disk utilization کاربر روت قابل مشاهده است.

دلایل پر شدن فضای هاست

فضای دیسک سرور ممکن است تحت تاثیر عوامل متعدد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، پر شود.

الف) پشتیبان ها Backups

پشتیبان‌ها به‌هنگام بروز اتفاقات بحرانی به‌خصوص در صورت خرابی دیسک سخت به کمک شما می‌آیند. حالت ایده‌آل آن است که نسخه‌های پشتیبان در یک سرور جداگانه از سرور اصلی ذخیره و نگهداری شوند. با این حال بسیاری از دارندگان سرور برای صرفه جویی در هزینه، بکاپ‌ها را در همان سرور نگهداری می‌کنند که اگر تنظیمات به‌طور صحیح انجام نشود، تجمیع این نسخه‌های پشتیبان سبب پر شدن پارتیشن یا فضای دیسک می‌شوند.

ب) داده های لحظه ای Recordsdata Momentory

در کل recordsdataهای مرتبط به سشن‌های recordsdata، PHP فایل‌های آپلود شده توسط اسکریپت‌ها، recordsdata مربوط به پایگاه داده‌ها و recordsdata نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های مختلف ممکن است در فولدر‌های موقت یا short-term سرور ذخیره شوند. عواملی همچون آپلود فایل‌های حجیم، اختلال در class‌ها، اجرای عملیات‌های متعدد پایگاه داده و موارد دیگر می‌توانند منجر به پر شدن این فولدر موقت یا  short-term شده و در نتیجه منجر به افت عملکرد وب‌سایت‌ شرکت‌ها شده و همچنین یکی از دلایل پر شدن فضای هاست باشد.

ج) Core dump recordsdata

Core dump recordsdata یک سری فایل‌های recordsdata طولانی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که یک عملکرد یا متدی ناقص اجرا شده باشد یا در حین اجرا قطع شود. به‌عنوان مثال اختلالات در سرور اینترنت آپاچی می‌تواند منجر به ایجاد core dump recordsdata شود. در صورت عدم توجه، این فایل‌های Core dump recordsdata ممکن است در پارتیشن‌های اصلی سرور جای گرفته و در نتیجه منجر به بروز خطا در وب‌سایت شرکت‌ها شوند.

د) Log recordsdata

هر سرویس، لاگ‌هایی جهت آرشیو کردن لاگین‌ها، تلاش‌ها، خطاها و غیره را‌ دارد. در هر بخشی نیز گزارشات مربوط به میزان استفاده از پهنای باند و جزئیات بازدید کنندگان وجود دارد. در سرورهایی که ترافیک بالا دارند، یا با ریسک حملات مواجه هستند یا میزبان وب‌سایت‌های زیادی هستند، گزارشات recordsdata می‌تواند بسیار حجیم باشد، که اگر به‌طور صحیح مدیریت نشود، این موارد به‌سادگی می‌توانند فضای دیسک سرور را پر کنند.

ه) برنامه های نرم افزاری مرتبط با recordsdata

به‌روز‌رسانی برنامه‌های سرور که شامل آپدیت بسته‌های مدیریتی، آپدیت سی پنل، به‌روز‌رسانی برنامه‌های جانبی و موارد دیگر است، ممکن است که باعث افزایش recordsdata شود. در صورتی که فرایند به‌روز‌رسانی دچار اختلال شود، ممکن است سبب به جای ماندن فایل‌های ناخواسته recordsdata در سرور شود. همچنین دانلود فایل‌های recordsdata به‌صورت دستی و فراموش کردن حذف آن‌ها نیز باعث پر شدن فضای دیسک می‌شود.

دلایل پر شدن فضای هاست

جلوگیری از پر شدن فضای هاست سی پنل

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از دلایل پر شدن فضای هاست را عنوان کنیم. ما در سرورهای تحت کنترل و نظارت خود با انجام این مراحل پیشگیرانه از مقابله با مسائل مربوط به پر شدن فضای دیسک مقابله می‌کنیم.

۱- برای مدیریت شرایط بحرانی و همچنین صرفه جویی در فضای دیسک سرور اصلی، می‌بایست در زمان‌های مناسبی نسبت به تهیه بکاپ و انجام تنظیمات آن در سرور دیگری اقدام کرد.

۲- در سرورهای ذخیره‌سازی بکاپ محلی، برای حفظ فضای دیسک از ذخیره بکاپ و بکاپ گیری دوره‌ای استفاده می‌کنیم.

۳- اعلان‌ هشدار فضای دیسک را به‌نحوی تنظیم می‌کنیم که در زمان بروز مشکل، تیم پشتیبانی به‌صورت ۲۴/۷ بتوانند به سرعت آن‌ها را برطرف کنند و اطمینان حاصل شود که وب‌سایت شرکت‌ها صدمه‌ای نمی‌بینند.

۴- روند به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها و نصب برنامه‌ها تا تکمیل موفقیت‌آمیز مانیتور می‌شود تا recordsdata یا cache‌ها از فضای دیسک سرور حذف شوند.

۵- taskهای سفارشی شده و زمان‌بندی شده به یافتن recordsdata موقت و نامطلوب دیسک که زمان انقضای آن‌ها سپری شده کمک می‌کنند و آن‌ها را از فضای دیسک حذف می‌کنند.

۶- ما به‌صورت دوره‌ای سرور را برای ردیابی recordsdata مخرب، اکانت‌های قدیمی و منقضی شده، اقدامات هک سیستم و به‌طور کلی هر گونه اطلاعات مختلفی که ممکن است در عملکرد فضای دیسک تاثیر داشته باشد، اسکن می‌کنیم.

۷- گزارشات recordsdata به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گرفته یا جابه‌جا می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ بازدید مخرب، خطا یا تجمیع فایل‌های log رخ نمی‌دهد.

۸- بهینه‌سازی فایل سیستم، پارتیشن بندی مجدد فضای دیسک و به‌روز‌رسانی‌ها در شرایط مهم انجام می‌شود.

نکاتی درباره علت پر شدن فضای هاست

خطاهای Disk Area معمولاً در همه سرورها مشاهده می‌شود. تیم پشتیبانی سینداد کلیه اقدامات لازم برای پاک‌سازی فضای دیسک سی پنل را در سرورها به خوبی بر عهده می‌گیرد و در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.