اتاق سرور چیست؟

رامونا امیری 14 اسفند 1399 ۰ دیدگاه

اتاق سرور یک موقعیت مکانی مهم برای بسیاری از کسب و کارها است که به منظور قرار دادن سرورهای کامپیوتری و سایر تجهیزات در نظر گرفته شده است. این اتاق‌ها ممکن است از ابتدا و به طور خاص برای این منظور طراحی شده باشند، یا در صورت نیاز از بخشی از فضای موجود جدا شده تا سرور و سایر تجهیزات، در آن قرار داده شوند. در هر صورت یک اتاق سرور مطلوب، باید محیطی باشد که بتوان با آرامش خاطر، سرور‌ها و تجهیزات مرتبط به آنها را در آن مکان قرار داده و به کار گرفت، تا راه اندازی شبکه و سایر فعالیت‌ها آسان‌تر و موثرتر انجام پذیرد. درک چگونگی راه اندازی دقیق و تنظیمات مناسب اتاق سرور، به راه اندازی و نگهداری موثر‌تر آن کمک می‌کند.

اتاق سرور چیست؟

اندازه اتاق سرور

در انجمن‌های IT، اکثر مردم اتاق سرور را یک فضای نسبتاً کوچک با مساحتی در حدود چند ده تا چند صد متر مربع تصور می‌کنند. اگر اندازه یک اتاق به طور قابل توجهی از این فضا فراتر رود و تجهیزات کامپیوتری بیشتری در خود جای دهد، می‌تواند به یک دیتا سنتر تبدیل شود. به هر حال از نظر فنی، یک server room می‌تواند تقریباً هر اندازه‌ ای داشته باشد.

اتاق‌های سرور می‌توانند تقریباً به هر شکلی باشند. در بسیاری از مواقع، یک server room احتمالاً اهداف دیگری مانند فضای ذخیره سازی، اتاق پرینت و یا فضای اداری را نیز دنبال می‌کند. به همین دلیل ممکن است اتاق به روشی غیر استاندارد چیده شود. دلیل اهمیت اندازه اتاق سرور آن است که می‌تواند در برنامه ریزی جهت مدیریت محیط، از جمله جریان هوا و خنک کنندگی فضا نیز اثر گذار باشد.

طراحی اتاق سرور چگونه است؟

با رشد مشاغل و کسب و کار‌های کوچک و افزایش نیاز آنها به سرورهای کامپیوتری و سایر تجهیزات، اختصاص یک فضای خاص جهت قرار دادن این تجهیزات چندان هم امر غیر معمولی نیست. در بیشتر مواقع، این مکان به صورت یک فضای کوچک و موقتی و بعضاً خارج از محل اصلی است که در واقع فقط قادر به نگهداری حجم کمی از تجهیزات است. در این رویکرد، کارکرد مناسب تجهیزات کامپیوتری هدف ویژه طراحی “computer closets” قفسه‌های کامپیوتری نیست.
اندازه اتاق سرور

وقتی یک شرکت، فضایی را به منظور استفاده به عنوان اتاق سرور طراحی کرده یا توسعه می‌دهد، باید الزامات خاصی را نیز برآورده کند. با یک طراحی خاص می‌توانید از برخی مشکلات که می‌تواند برای یک اتاق سرور جدید رخ دهد، اجتناب کنید. برای اینکه تجهیزات فنی بتوانند به درستی کار کنند، باید برخی یا حتی تمام جنبه‌های طراحی زیر در مورد یک server room رعایت شده باشد:

  • کنترل دقیق محیطی:

    یک اتاق سرور باید دارای سنسورهایی در کل فضا باشد تا دما و رطوبت را به طور دقیق و مرتب اندازه گیری کند. سیستم‌های کنترل محیط باید همچنین قادر باشند شرایط کل اتاق را در سطح مطلوب حفظ کنند.

 
  • کنترل جریان هوا:

    سرورها و سایر تجهیزات کامپیوتری گرمای زیادی تولید می‌کنند. یک طراحی مناسب برای جریان هوا، باعث جلوگیری از شکل گیری مناطق داغ می‌شود و گرمای فضا را دفع می‌کند، و بدین ترتیب از بروز آسیب و خسارت جلوگیری می‌کند.

 
  • سیستم اطفاء حریق:

    در صورت وقوع آتش سوزی مطمئناً نمی توان یک server room را با آب پاش تحت کنترل در آورد. مسلماً آب سبب ایجاد خسارت به کلیه تجهیزات شده و در نتیجه با یک فاجعه بزرگ مواجه خواهید شد. گزینه‌های اندکی برای این نوع سیستم اطفاء حریق وجود دارد، از جمله می‌توان به سیستم‌های Inergen، سیستم‌های Novec و سیستم‌های FM-200 اشاره کرد. این سیستم‌ها همگی به منظور اطفاء حریق و در عین حال ایمن نگه داشتن تجهیزات کامپیوتری طراحی شده اند.

 
  • راه حل‌های مدیریت کابل:

    اتاق‌های سرور بعضاً ممکن است کابل کشی تا طول چندین کیلومتر را در خود جای دهند. طراحی دقیق اتاق سرور برای عبور مناسب کابل‌ها از سقف یا زیر کف‌، باعث جلوگیری از خراب‌کاری های عظیم می‌شود.

 
  • منابع برق کمکی:

    داشتن منابع برق کمکی نه تنها برای اطمینان از تداوم کار و پایدار ماندن تجهیزات مهم است، بلکه باعث جلوگیری از نوسانات جریان برقی می‌شود که باعث آسیب به سرورها و سایر تجهیزات موجود در اتاق است.

 
  • امنیت فیزیکی:

    اتاق‌های سرور هزاران یا حتی میلیون‌ها دلار تجهیزات با ارزش را در خود جای می‌دهند. علاوه بر این، داده‌های ذخیره شده در این اتاق‌ها می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. اتخاذ تدابیر امنیتی فیزیکی لازم برای ایمن نگه داشتن آن بسیار ضروری است.

 
  • مکان DMARK:

    اتاق‌های سرور معمولاً دارای چندین مدار داده هستند که اغلب از چندین شرکت مخابراتی مختلف به آنها متصل می‌شوند. داشتن یک مکان خاص (DMARK point) جهت نقل و انتقال داده از شرکت‌های مخابراتی به کسب و کارها بسیار مهم است.

تجهیزات اتاق سرور چیست؟

هنگامی که یک اتاق سرور از نظر فیزیکی راه اندازی و آماده استفاده می‌شود، وقت آن است که نصب تجهیزات نهایی را شروع کنید. البته هر server room بنا به نیاز شرکت‌، تجهیزات مختلفی را در خود جای خواهد داد. موارد زیر از جمله تجهیزات مختلفی است که امروزه در بیشتر اتاق‌های سرور مشاهده خواهید کرد:

طراحی اتاق سرور به چه صورت باید باشد؟
  • رک‌های سرور:

    رک‌های سرور در یک اتاق سرور نصب می‌شوند و برای قرار دادن تجهیزات فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رک‌ها نوعی حفاظت فیزیکی، کنترل بهتر دما و بسیاری از مزایای دیگر را برای سرور‌ها فراهم می‌کنند.

 
  • سرورهای کامپیوتری:

    همانطور که از نام آنها بر‌می‌آید، این اتاق‌ها باید سرورهایی را نیز در خود جای دهند. این سرور‌ها می‌توانند به صورت سرورهای stand-alone، سرورهای blade یا حتی تجهیزات سرورهای مجازی باشند. جایگیری مناسب همه این تجهیزات برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها بسیار مهم است.

 
  • روترها و سوئیچ‌ها:

    روترها، سوئیچ‌ها و سایر تجهیزات شبکه برای ارسال، دریافت و مسیریابی داده‌های داخل و خارج از server room ضروری هستند.

 
  • Network Cabling:

    اتاق‌های سرور اغلب دارای چندین نوع کابل کشی شبکه از جمله کابل‌های CAT-5 و فیبر‌های نوری هستند.

 
  • Cable Management Equipment:

    نصب ایمن و حفظ امنیت کابل‌ها که از رک سرور شروع و در ادامه کل مسیری که کابل‌ها کشیده شده است را شامل می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. Cable management equipment شامل بسته‌های زیپی، واشر‌های نصب شده و تجهیزات دیگر برای هدایت و محافظت از کابل‌ها است.

 

طراحی یا مقاوم سازی یک اتاق برای استفاده به عنوان اتاق سرور یک امر بسیار حساس و اساسی است. البته اگر به درستی انجام شود، فضایی متمرکز در اختیار کسب و کار شما قرار می‌دهد که می‌توانید طیف وسیعی از تجهیزات را در آن ایمن نگه دارید. همچنین مدیریت تجهیزات کامپیوتری و نرم افزاری مورد استفاده برای راه اندازی یا اجرای کسب و کار شما نیز تسهیل می‌شود.

مشخصات محل اتاق سرور

معمولاً اتاق سرور در پایین‌ترین طبقه درنظر گرفته می‌شود اما اگر server room از ابتدا در طبقات دیگر موجود باشد و امکان جابجایی وجود نداشته باشد، می‌توان با مقاوم سازی اتاق را در برابر عوامل طبیعی از قبیل زلزله و غیره ایمن کرد. البته این امر مستلزم هزینه است. حال به مواردی که می توان برای ایمن سازی سرور روم انجام داد، می‌پردازیم:

تجهیزات اتاق سرور چیست؟

ویژگی اتاق سرور

– پوشاندن سطوح با یک لایه سیمانی

– لایه ای از ماده ضد آتش Fire Tard روی لایه سیمانی کشیده شود

– ایجاد کف و سقف کاذب جهت عبور لوله‌های اطفای حریق‌، برق و شبکه

– عایق بودن دیوارها، سقف و درها

– عدم داشتن پنجره در اتاق به دلایل امنیتی

– ارتفاع کف تا سقف به اندازه دو متر و هفتاد سانتی متر

– بکارگیری کف پوش کاذب از نوع آنتی استاتیک

– استفاده و بکارگیری از درب‌های ضد حریق و ضد سرقت

 راه انداری سیستم تهویه و تخلیه گرد و خاک

با نشستن گرد و خاک روی چیبست‌ دستگاه‌ها، ممکن است عمل خنک سازی آنها با مشکل روبرو شود در نتیجه خرابی زودرس اتفاق می‌افتد. از اینرو استفاده از سیستم تهویه هوا برای اتاق ضروری است.

 

راه اندازی سیستم اطفاء حریق

در مکان‌های مختلف سرور روم مانند داخل رک‌ها، تجهیزات برق داخلی و غیره، سنسورهای تشخیص حریق نصب می‌شود. عدم بکارگیری کابل‌ها یا سیستم‌های خنک کننده در مکانی یکسان در سقف یا در کف.

 

استفاده از رنگ ضد حریق

استفاده از رنگ ضد حریق برای جلوگیری از هر گونه آتش سوزی و آسیب جدی برای سرور روم ضروری است.

 

نصب دوربین‌های کنترلی

نصب دوربین‌های کنترلی درون سرور روم بسیار مؤثر است. دوربین‌ها بطور ۲۴ ساعته اتاق را مانیتور کرده و Log ها را در سرور مربوطه ذخیره می‌کنند.

 

سیستم دسترسی کنترل تردد

نصب سیستم کنترلی مناسب جهت ثبت تردد افراد و مدیریت آن ضروری است. افراد مجاز برای ورود به اتاق باید کارت تردد را همراه داشته باشند. همچنین ثبت اثر انگشت و وارد کردن کد مخصوص از دیگر گزینه‌هایی است که می‌توان آن ها را فعال کرد.

 

تامین روشنایی

روشنایی اتاق  باید به گونه ای باشد تا در هنگام خروج شخص، اتاق  خاموش شود تا از تولید حرارت اضافی جلوگیری شود.

مشخصات محل اتاق سرور

سیستم خنک کننده

دمای مناسب برای سرور روم بهتر است که ۱۸ درجه باشد.

 

ساختار برق شهر و برق اضطراری

کابل کشی اتاق باید مطابق استاندارد‌های کابل کشی ساخت یافته با تجهیزات باکیفیت پیاده سازی شود. قسمت‌های مختلف جهت داشتن سیستم برق رسانی مطمئن شامل: تابلو برق یو پی اس ژنراتور تامین چاه ارت تابلو برق وATS است.

 

ساختار شبکه کامپیوتری

دراین راستا سه عامل مد نظر هستند: پیاده سازی مدل سه لایه کابل کشی استاندارد، ثابت کردن رک‌ها  و کانال‌های عبور.

 

سرور مناسب

سرورها، کامپیوترهای قدرتمند با توان پردازش و ذخیره سازی بالایی هستند که به عنوان مرکز منطقی نرم‌ افزارهای مختلف شبکه درنظر گرفته می‌شوند. با توجه به فضای محدود اتاق و لزوم استفاده بهینه از فضا، استفاده از سرور‌های کشویی Rackmount پیشنهاد می‌شود. این سرور‌ها مهندس شبکه را قادر خواهند ساخت تا به راحتی به آن ها دسترسی داشته و بنا به شرایط آن ها را افزایش یا کاهش دهد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.