برای راه اندازی اپلیکشین موبایل چه هاستی بخریم؟

رامونا امیری 14 شهریور 1399 ۰ دیدگاه

یک دهه پیش، برای اینکه بتوانید تبلیغات مربوط به خدمات یا محصولات خود را به‌صورت آنلاین و در وسعت جهانی برای گروهی از کاربران ارائه کنید، نیاز به داشتن سایت داشتید. اما امروزه تنها داشتن یک سایت برای جلب توجه مخاطب هدفتان کافی نیست، بهتر است که یک اپلیکیشن موبایل ساده داشته باشید. مطمئناً اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند در دنیای پیشرفته کسب و کار‌ها نقشی بسیار حیاتی دارند و می‌توانند روشی بسیار هوشمندانه برای ایجاد یک تاثیرگذاری چشمگیر در انتقال تجربه مشتری باشند. البته علاوه بر این، در صورت داشتن یک اپلیکیشن برای کسب و کار خود، داشتن هاست مناسب اپلیکیشن موبایل برای اجرای آنها نیز یک ضرورت غیر قابل اجتناب است. در این مقاله، نکات کلیدی را به منظور تسهیل خدمات توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه جهت بهبود وضعیت کسب و کار شما، عنوان خواهیم کرد.

برای راه اندازی اپلیکشین موبایلی چه هاستی بخریم؟

چرا در کسب و کار خود به یک هاست مناسب اپلیکیشن موبایل نیاز دارم؟

شما مطمئناً برای اپلیکیشن خود به یک سرور اپلیکیشن backend نیاز دارید. اپلیکیشن backend موبایل، در واقع بخشی از اپلیکیشن شما است که بخش منطق کسب و کار، جمع آوری داده‌ها، پردازش‌های سنگین و تامین امنیت را بر عهده دارد. در صورتی که اپلیکیشن کسب و کار شما حداقل با یکی از موارد زیر مرتبط باشد، آنگاه به یک هاست مناسب اپلیکیشن بک اند احتیاج خواهید داشت:

۱- توسعه امنیت security Extened

۲- تجزیه و تحلیل Usage Analyics

۳- مکاتبات بین مشتریان Correspondence between clients

۴- کنترل تبلیغات Advertising handling

۵- سرویس اطلاع رسانی Press Notification Service

کدام هاست برای اپلیکیشن آنلاین مناسب است
به جز در مواردی که اپلیکیشن موبایل شما وظایف و امور بسیار ساده را بر عهده دارد، در بقیه موارد به یک بک اند برای اپلیکیشن موبایل نیاز خواهید داشت. ترکیبی از پردازش سمت مشتری و سرور بک اند برای اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند سبب کاهش اختلال و افت عملکرد در سرویس دهی به مشتریانی می‌شود که از دستگاه‌های ضعیف‌تر استفاده می‌کنند. با این راه حل این دسته از مشتریان نیز امکان استفاده از اپلیکیشن شما را خواهند داشت و شما نیز کنترل و مدیریت موثر‌تری در انتقال تجربه مشتری مورد نظر خود خواهید داشت.

نکاتی برای مدیریت بک اند اپلیکیشن موبایل

بر اساس گزارشی از گروه RSA، تبادلات در برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل نشان دهنده وقوع بیش از ۷۱ درصد تراکنش‌های غیرقانونی است. علاوه بر این، همچنین مشخص شده است که حدود ۱۰،۰۰۰ برنامه بی‌نام و نشان مسئول ۲۸% از کل حملات اولیه بوده اند.

بنابراین، هاست مناسب اپلیکیشن موبایل شما باید یک سرور سریع و امن باشد تا از ایجاد مشکل برای کاربران جلوگیری کند. یک شرکت توسعه اپلیکیشن‌های موبایل برای میزبانی از اپلیکیشن شما باید قادر به مدیریت وظایف زیر باشد:

۱- مدیریت پایگاه داده ها Management of databases

۲- سیستم فریم وورک، از جمله وب سرور System framework, Including web servers

۳- مدیریت تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ Management of Big Data analysis

۴- رمزنگاری امن Secure Cryptography

۵- برنامه نویسی سمت سرور Server-side programming

۶- شبکه‌های ارتباطی Telecommunication networkings

کدام هاست برای اپلیکیشن آنلاین مناسب است؟

شما به‌عنوان مالک یک اپلیکیشن موبایل، باید هزینه‌های میزبانی سرور را در طول چرخه عمر آن تقبل کنید. از همین رو شناخت و آگاهی نسبت به انواع مختلف سرویس‌های میزبانی برای دارندگان اپلیکیشن‌ها حائز اهمیت است. در ادامه انواع سرویس‌های موجود جهت میزبانی اپلیکیشن موبایل معرفی خواهد شد:

خرید هاست مناسب اپلیکشین
  • هاست اشتراکی
  • میزبانی سرور مجازی
  • میزبانی سرور اختصاصی 
  • میزبانی ابری (IaaS: زیرساخت به عنوان یک سرویس)
  • میزبانی ابری  (Paas: پلتفرم به عنوان یک سرویس)

شرکت سینداد به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ با ارائه انواع سرویس‌های هاستینگ به شما در انتخاب هاست مناسب اپلیکیشن با توجه به نیازتان مشاوره می‌دهد.

انواع هاست مناسب اپلیکیشن های موبایل

میزبانی هاست اشتراکی

این بدان معنی است که یک سرور واحد بین صدها وب‌سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. از آنجا که این سرور در بین تعداد زیاد کاربران مشترک است، هزینه‌های تمام شده آن نیز در ماه بسیار ارزان است. این میزبانی عموماً دارای سیستم عامل از پیش تنظیم شده و نرم افزار سمت سرور است. هیچ نرم افزار اضافی روی این نوع سرور‌ها قابل نصب نیست.

خرید هاست مناسب اپلیکشین

به‌عنوان مثال، اگر سرور اشتراکی ارائه شده توسط یک ارائه دهنده هاستینگ با MySQL 5.1 ارائه شده باشد و شما قصد داشته باشید از MySQL 5.5 استفاده کنید، شانسی نخواهید داشت. معایبی در میزبانی اشتراکی از نظر قابلیت اطمینان وجود دارد. از همین رو، هاست اشتراکی فقط برای وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل با ترافیک کم مناسب است.

میزبانی سرور مجازی

VPS یک سرور خصوصی مجازی است. در این نوع میزبانی از مجازی سازی سیستم عامل استفاده می‌شود، بدین صورت که سرورهای بزرگ قادرند چندین سیستم عامل مجزا را به صورت ماشین‌های مجازی اجرا کنند. در این سرورها کاربر کنترل کاملی بر سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده روی آن دارد.

بیشتر پلن‌های سرور مجازی عمدتاً بر مبنای میزان RAM اختصاصی موجود در ماشین مجازی ارائه داده می‌شوند. اگرچه پلن‌های میزبانی سرور مجازی با حدود ۲۵۶ مگابایت حافظه رم اختصاصی شروع می‌شوند، اما معمولاً برای توسعه اپلیکیشن‌ها توصیه می‌شود از VPS با حداقل ۱ گیگابایت رم استفاده کنید. همزمان با توسعه اپلیکیشن، یک سرور مجازی با حافظه رم بالاتر را می‌توان متناسب با نیاز‌های اپلیکیشن و ترافیک مورد انتظار آن ارتقاء داد.

هاست مناسب اپلیکیشن

در یک VPS، خود شما یا برنامه نویس موبایل شما باید دانش مربوط به مدیریت سیستم را داشته باشد. البته می‌توانید از پلن‌های سرور مجازی مدیریت شده توسط شرکت‌های هاستینگ هم استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که این پلن‌های مدیریت شده هزینه دارند.

میزبانی سرور اختصاصی

این نوع میزبانی بسیار شبیه به سرور مجازی است، به این معنی که شما کنترل کاملی بر سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده روی آن دارید. با این حال کل سرور در اختیار اپلیکیشن شما است و هیچ نوع مجازی سازی در آن دخیل نیست. سخت افزار سرور مطابق با نیاز اپلیکیشن شما قابل ارتقاء است. هزینه ماهانه شما نیز به سخت افزار ارائه شده بستگی دارد.

میزبانی ابری (Iaas: زیرساخت به عنوان یک سرویس)

در رویکرد IaaS، میزبانی ابری را می‌توان به‌عنوان مجموعه بزرگی از منابع محاسباتی تجسم کرد. بر خلاف سرورهای اختصاصی که باید به‌هنگام نیاز اپلیکیشن خود، از ۳-۴ روز قبل درخواست خود را به شرکت هاستینگ ارائه دهید، در سرورهای ابری در صورت نیاز، می‌توانید به صورت آنی سرور خود را ارتقاء دهید. در یک زیر ساخت ابری، به‌راحتی و در چند دقیقه می‌توانید منابع مورد نیاز اپلیکیشن خود را در صورت نیاز و بدون وقفه، افزایش یا کاهش دهید. بنابراین می‌توانید به‌راحتی تنظیمات را طوری اعمال کنید که در ساعات غیر اوج ترافیک، اپلیکیشن شما از ۲ سرور استفاده کند و در ساعت اوج ترافیک ۲ سرور دیگر نیز به صورت خودکار شروع به کار کنند، طوری که به راحتی بتوانند کنترل ترافیک اضافی را مدیریت کنند.

هاست مناسب اپلیکیشن

مزایا و معایب سرویس IaaS

یک سرور ابری در پایین‌ترین حالت خود مشابه یک VPS معمولی است. هنگامی که به قدرت پردازش بیشتری نسبت به یک سرور معمولی نیاز دارید، میزبانی سرور ابری می‌تواند راه حل‌های مفیدی را ارائه کند. در این نوع میزبانی نیز مدیریت سیستم عامل و نرم افزار‌ها در حیطه وظایف یک توسعه دهنده اپلیکیشن است. بنابراین راه حل خودکاری که در بالا به آن اشاره شد، بطور اتوماتیک اتفاق نمی‌افتد. در واقع مدیر سیستم شما مسئولیت نوشتن اسکریپت‌های اتوماسیون را بر عهده دارد. در حالت پایه، سرویس ابری EC2 آمازون یک سرویس به‌صورت IaaS است (اگرچه آمازون PaaS را بر روی EC2 نیز ارائه می‌دهد).

محاسبه هزینه‌های یک سرویس ابری IaaS مانند EC2 امری بسیار پیچیده است. چرا که شما در واقع هزینه ظرفیت محاسباتی که استفاده می‌کنید، را پرداخت خواهید کرد. بنابراین هزینه‌های سرور به‌صورت ساعتی، هزینه‌های فضای دیسک به‌صورت هر گیگابایت در ماه، و شارژ پهنای باند شبکه به ازای هر GB  ترافیک خروجی است. این رویکرد با مزایا و معایب خاص خود نیز همراه است. از یک طرف می‌توانید سرورهای ناخواسته را خاموش کنید (به‌خصوص در زمان توسعه) و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. از طرف دیگر، شما نمی‌دانید صورت‌‌‌حساب دقیق شما در پایان ماه چه مقدار خواهد بود، اگرچه می‌توانید هزینه یک سرور کوچک با ۱.۷ گیگابایت رم، را تا حدودی حدس بزنید.

میزبانی ابری (PaaS: پلتفرم به عنوان یک سرویس)

ایده استقرار میزبانی ابری مقیاس‌پذیر در حین اجرا، در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع ایجاد یک محیط استقرار مقیاس‌پذیر، به هیچ وجه آسان نیست. شما به یک مدیر سیستم بسیار با تجربه و همچنین دارای تجربه در زمینه اتوماسیون نیاز دارید. البته چنین مهارت‌هایی با قیمت‌های بالا نیز همراه هستند. اگر وارد PaaS شوید، می‌توانید PaaS را با هاست مدیریت شده مقایسه کنید، PasS قادر است نوع خاصی از برنامه‌ها را با کمترین دخالت مدیر سیستم تا مقیاس معینی تنظیم کند.

هاست مناسب اپلیکیشن

خدمات PaaS معمولاً بر روی یک سیستم ابری از نوع IaaS ساخته شده است، که در آن ارائه دهنده PaaS سرورها را با سیستم عامل خودکار خود در پشت صحنه مدیریت می‌کند. خدمات PaaS البته از برخی جهات دارای محدودیت‌هایی است، زیرا نرم افزار سرور آنها محدودیت‌هایی دارد. به‌عنوان مثال، برخی از آنها فقط می‌توانند تعداد X نوع سرور پایگاه داده و Y نوع سرور اپلیکیشن ارائه دهند. به‌عنوان مثال یکی از ارائه دهندگان خدمات PaaS در ارائه اولیه خود فقط از Ruby On Rails پشتیبانی می‌کرد، اما اکنون از پلتفرم‌های اضافی دیگر مانند (JEE (Java Enterprise Edition نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین در هنگام انتخاب ارائه دهنده خدمات PaaS، باید اطمینان حاصل کنید که تمام نرم افزارهای مورد نیاز اپلیکیشن شما توسط ارائه دهنده PaaS پشتیبانی می‌شوند.

البته محاسبه هزینه‌ها در PaaS از یک منظر دیگر نیز با دشواری همراه است، زیرا هر ارائه دهنده PaaS بر اساس منابع مورد استفاده‌، روش محاسبه و تعرفه خود را دارد. اگرچه PaaS نوعی میزبانی مدیریت شده و بسیار گران‌تر از IaaS خام است، اما در عوض و در قبال این هزینه، مقیاس‌پذیری و قابلیت انعطاف بسیار بالاتری را در صورت افزایش ناگهانی کاربرانتان در سرور خود خواهید داشت. آیا از همان ابتدا هدف شما از توسعه اپلیکیشن همین نیست‌؟

 

انتخاب هاست مناسب اپلیکیشن موبایل

این نمونه‌ها باید به شما در درک انواع اصلی و پایه‌ای جهت انتخاب هاست مناسب اپلیکیشن موبایل کمک کند. البته می‌پذیریم که این مباحث شاید کمی پیچیده باشد، اما با همین سطح دانش نیز باید بتوانید هاست مناسب اپلیکیشن موبایلی که توسط برنامه نویس به شما توصیه می‌شود ارزیابی کنید.

به‌عنوان یک توصیه پایانی، چنانچه شرایط اپلیکیشن موبایل شما اجازه می‌دهد و بودجه کافی دارید، در همان مراحل اولیه توسعه اپلیکیشن موبایل انتخاب بستر PaaS بهترین راه حل جهت پیشبرد اهداف بزرگ است. اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید و صرفاً به دنبال تست و ارزیابی ایده خود هستید، آنگاه به سراغ یک VPS متناسب با بودجه خود بروید. اگر اپلیکیشن موبایل شما پرطرفدار شود، آنگاه باید آن را به یک بستر مقیاس‌پذیر منتقل کنید که البته باید بدانید که سرویس شما در حین انتقال برای مدتی از دسترس خارج خواهد شد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.