تفاوت سرور ابری و سرور مجازی چیست؟

رامونا امیری 15 مرداد 1399 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که تفاوت سرور ابری و سرور مجازی چیست؟ تشخیص درست درباره تفاوت تکنولوژیکی بین میزبانی سرور ابری و سرور مجازی در صنعت هاستینگ در حال حاضر کمی پیچیده است. عموماً بیشتر افراد تفاوت اساسی بین این دو را نمی‌دانند که دلیل آن نیز عدم آگاهی در مورد تفاوت بین این دو فناوری و کاربرد سرور مجازی و سرور ابری در میزبانی وب است.

با پیشرفت مجازی سازی و فعالیت‌های از راه دور، افزایش قابل توجهی در تعداد سازمان‌ها و حتی استارت آپ‌هایی که برای میزبانی وب سایت‌های خود این راه حل‌ها را انتخاب می‌کنند، مشاهده شده است. آنها دیگر نیازی به داشتن یک معماری فیزیکی (به‌عنوان مثال یک CPU با مشخصات خاص پردازشی، RAM و فضای ذخیره سازی)، یک سیستم عامل بر روی این سخت افزار‌ها و یا همچنین یک وب اپلیکیشن خاص (مانند وردپرس، Magento، دروپال، جوملا و موارد دیگر) برای میزبانی و اجرای وب سایت خود ندارند.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

و این تمام ماجرا نیست، علاوه بر این دیگر به منابع تغذیه کارآمد و اضافی همچنین تعمیر و نگهداری دوره‌ای زیر‌ساخت‌های سخت افزاری برای حصول اطمینان از پایداری و فعال بودن سرور نیز نیازی ندارند. ابتدا بیایید کمی به این مبانی بپردازیم که cloud و مجازی سازی چیست؟ به‌عبارت ساده‌تر، cloud و مجازی سازی همان چیزی است که تجهیزات سخت افزاری، سیستم عامل و اپلیکیشن اجرا شده بر روی یک سخت‌افزار را از یکدیگر جدا می‌کند.

مفهوم اصلی در هر دو فناوری یکسان است. با این وجود قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و در دسترس بودن برخی از شاخص‌های اصلی تفکیک کننده بین این دو فناوری به‌شمار می‌رود.

کاربرد سرور مجازی در چیست؟

میزبانی وب مبتنی بر سرور مجازی (Virtual Private Server) که گاهاً تحت عنوان “Private Cloud” نیز شناخته می‌شود، بر پایه سرورهایی است که با استفاده از مکانیزم مجازی سازی ساخته می‌شوند. معماری آن به‌صورت slot های متعدد اختصاصی بر روی یک ماشین مجازی است. هر slot را می‌توان به یک سری منابع اختصاصی متصل کرد. با این حال، در این فناوری زمان و منابع مشترک است.

یکی از مهم‌ترین معایبی که باعث ممانعت از پیشرفت صنعت میزبانی VPS برای رسیدن به سطوح بالاتر می‌شود، آسیب پذیری آن است، که باعث می‌شود یک slot یا منبع خاص در اثر هر نوع خطا یا خرابی از کار افتاده و در نتیجه اپلیکیشن یا وب‌سایت مستقر بر روی آن تا زمان رفع مشکل، از دسترس خارج شود. با این وجود، بقیه اپلیکیشن‌های موجود در سایر slot ها، بدون هیچ گونه اختلال در سرویس، در حال اجرا خواهند بود.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

اما در هر صورت در موارد استثنایی این امکان نیز وجود دارد که در اثر بروز یک مشکل جدی در یک slot خاص، مانند ترافیک بیش از حد در یک روز یا حملات DDoS، کل سرور و اپلیکیشن‌های در حال اجرا بر روی سرور دچار اختلال شده یا از دسترس خارج شوند، زیرا تمام منابع متعلق به یک ماشین است. با این حال، میزبانی VPS دارای امتیازاتی نیز است، زیرا عملکرد آن به هاست اختصاصی و هاست اشتراکی نزدیک است.

مزایای کاربرد سرور مجازی

  • سرور مجازی آزادی و اختیار عمل کامل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. می‌توانید به‌راحتی سرور خود را همان‌طور که دوست دارید مدیریت کنید، به همه چیز دسترسی دارید و می‌توانید تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را نصب کنید.
  • کاربرد سرور مجازی بالا است. برخلاف میزبانی اشتراکی، VPS به ترافیک یا میزان مخاطبان شما وابسته نیست. شما منابع خود را دارید و از دیگر سرورها جدا هستید.
مقایسه کاربرد سرور مجازی و سرور ابری
  • امنیت میزبانی در VPS بالاتر است. تمام فایل‌های شما بدون توجه به سطح دسترسی آنها در سرور، private و غیر قابل دسترس برای سایر کاربران هستند.

میزبانی سرور ابری چیست؟

کاربرد سرور مجازی

میزبانی ابری در حال حاضر برترین مدل میزبانی برای وب سایت‌ها (یا وب اپلیکیشن ها) است که در دسترس است. این فناوری در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به سطح قابل توجهی از پذیرش و استفاده رسیده است.

وب‌سایت‌های میزبانی شده بر روی سرور ابری در هر زمان و هر مکانی قابل دسترسی هستند. این بدان معنی است که منابع میزبانی برای هر وب‌سایت بر روی هر cluster از سرور ابری تکرار می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر یک سرور ابری در حال استفاده از حداکثر ترافیک خود باشد، آنگاه درخواست‌ها برای یک سایت خاص را به‌طور خودکار به سرور cloud بی‌کار با سطح ترافیک کمتر در cluster هدایت می‌کند. به‌عبارت دیگر، cloud خدمات میزبانی وب را مانند ذخیره‌ سازی فایل SSH ،FTP ،SFTP و خدمات ایمیل (مانند SMTP) و غیره به‌طور همزمان در سرورهای متعدد اجرا می‌کند.

این تخصیص همزمان منابع مساوی روی سرورهای ابری موجود در cluster قابلیت اطمینان بالایی را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر یکی از دستگاه‌ها دچار نقص یا اختلال باشد، این مسئله در کل سرویس هاستینگ باعث خرابی یا اختلال نمی‌شود.

مزایای میزبانی سرور ابری

کاربرد سرور مجازی
  • میزبانی ابری نسبتاً قابل اعتماد است، زیرا وب‌سایت شما در یک پارتیشن مجازی میزبانی می شود که از چندین شبکه فیزیکی بهره می برد. در صورت آفلاین شدن یکی از سرورها، سطح منابع میزبانی ابری شما تا حدودی کاهش خواهد یافت، ولی هیچ گونه تغییر محسوسی شامل از دسترس خارج شدن یا هر مسئله دیگری در وب‌سایت شما مشاهده نخواهد شد.
  • امنیت میزبانی ابری از طریق سرورهای فیزیکی، در مقابل third-parties ها‌یی که به‌دنبال دسترسی به فضای کار خود یا ایجاد اخلال در سرویس‌های آن هستند، تامین می‌شود.
  • میزبانی ابری بسیار توسعه پذیر، انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است و محدودیت‌های یک سرور تنها را ندارد. منابع با توجه به تقاضای شما و به صورت آنی در دسترس هستند.
  • میزبانی ابری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، زیرا فقط هزینه آنچه را که استفاده می‌کنید؛ پرداخت می‌کنید.

مقایسه سرور مجازی و سرور ابری

میزبانی سرور مجازی به‌طور کلی کارایی کمتری دارد، زیرا مقدار مشخصی از منابع محاسباتی را به هر کاربر اختصاص می‌دهد. از این رو در صورت افزایش نیاز، سیستم قادر به رسیدگی به درخواست اضافی نخواهد بود و به راحتی دچار اختلال و افت عملکرد می‌شود. در صورت خراب شدن سرور نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

اما میزبانی سرور ابری با افزایش تقاضا به‌صورت متفاوتی پاسخ می‌دهد. در یک محیط ابری وب‌سایت شما در مخزنی از منابع محاسباتی یکپارچه میزبانی می‌شود. این به این معنی است که اگر یک سرور به حد اشباع خود برسد، سرور دوم آماده اجرا است. به‌طور مشابه، در صورت افت یا خرابی یک سرور، وب‌سایت همچنان در حال اجرا خواهد بود زیرا سرورهای دیگر به میزبانی ترافیک ورودی ادامه می‌دهند.

اگر به‌دنبال قابلیت اطمینان و عملکرد قدرتمند هستید، میزبانی تحت Cloud یک انتخاب عالی است. قیمت‌های مناسب سرویس‌های ابری نشان می‌دهد که بازار پتانسیل رشد بالایی دارد. علاوه بر این، نشان می‌دهد که میزبانی ابری مقرون به صرفه و توجیه پذیر است. VPS برای افرادی مناسب است که علاقه دارند فقط یک وب‌سایت را میزبانی کنند. اگرچه قدرتمند است، اما در صورت ترافیک زیاد یا مشکلات فنی، تضمین کننده آپتایم مورد نظر شما نخواهد بود.

جدول مقایسه سرور ابری و سرور مجازی زیر، تفاوت‌های این دو زیرساخت را نمایش می‌دهد.

کاربرد سرور مجازی

چرا سرور ابری به عنوان بهترین راه حل میزبانی شناخته می شود؟

با این حال میزبانی مبتنی بر cloud بسیار پایدار است و به‌دلیل ماهیت غیر متمرکز آن، چنانچه قسمتی از اجزاء  هاست ابری دچار مشکل شود، در عملکرد کلی هاست تاثیری نمی‌گذارد.

در سرور ابری گزینه‌ای برای ادغام منابع اضافی در صورت نیاز وجود دارد. حافظه رم، فضای دیسک یا پهنای باند و غیره را می‌توان تنها با چند کلیک به منابع سرور اضافه کرد و یا در صورت عدم نیاز و برای ممانعت از بار مالی، آنها را کنار گذاشت. بنابراین میزبانی cloud را همچنین می‌توان به‌عنوان یک راه حل میزبانی وب تعریف کرد که منابع مورد نیاز آن بر حسب سطح تقاضا و نیاز مشتری قابل ارتقاء است. به صورت داینامیک و با توجه به نیاز مشتری سرورهای ابری مقیاس پذیر و قابل تنظیم است، به پرداخت هزینه‌های بالا احتیاجی ندارد و منابع غیر ضروری را می‌توان بدون هرگونه هزینه اضافی حذف کرد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.