آموزش مدیریت سرور ویندوز

رامونا امیری 07 اسفند 1398 ۰ دیدگاه

پس از نصب ویندوز سرور با در نظر گرفتن امکانات خاص آن و با توجه به عملکرد آن‌ها، در مرحله بعد می‌بایست به مدیریت این سرور‌ها پرداخت. ویندوز سرور شامل تعدادی ابزار کاربردی برای کمک به شما در درک محیط ویندوز سرور، مدیریت سرورهای خاص، بهینه‌سازی عملکرد و در نهایت اتوماتیک کردن بسیاری از امور و کارهای مدیریتی است. در این مقاله به نحوه مدیریت سرور ویندوز خواهیم پرداخت.

مدیریت سرور ویندوز

مدیریت سرور ویندوز و محیط آن

ابزاری که شما برای مدیریت استفاده می‌کنید، به میزان زیادی به نوع سیستم‌هایی که راه‌اندازی کرده اید از جمله (ویندوز سرور با محیط دسکتاپ یا سرور Core)، ماشین‌ فیزیکی یا ماشین مجازی که سرورهای شما در آن قرار دارند، بستگی دارد. برای انجام کارهای اصلی مدیریت سرور ویندوز می‌توانید از اطلاعات زیر استفاده کنید. از جدول زیر برای مشخص کردن ابزار مورد نیاز خود استفاده کنید:

مدیریت سرور ویندوز

علاوه بر ابزارهای ذکر شده، می‌توانید از Remote Desktop Services نیز برای دسترسی به سرورهای در محل، راه دور و مجازی استفاده کنید. سپس می‌توانید از Server Manager برای انجام کارهای مدیریتی استفاده کنید.

مدیریت سیستم های در محل on-premises با کمک سرور منیجر

مدیریت سرور Server Manager یک کنسول مدیریتی است که در نصب کامل ویندوز سرور گنجانده شده است. (در بسته‌های فاقد UI در دسترس نیست – سرور Core حاوی سرور منیجر نمی‌باشد).  مدیریت ویندوز سروری که قصد نصب یا حذف رل‌ها در سرور، افزودن یا حذف سرور‌های راه دور، راه‌اندازی یا متوقف کردن سرویس‌ها و همچنین مشاهده داده‌ها در محیط سرور خود را دارید، توسط سرور منیجر به‌راحتی قابل انجام است.

آموزش مدیریت ویندوز سرور

مدیریت سیستم های در محل، سیستم های راه دور و سیستم های بدون UI با Windows Admin Center

مدیریت سرور ویندوز

Windows Admin Center یک ابزار مدیریت مبتنی بر مرورگر است که مدیریت داخلی سرورهای ویندوز را بدون وابستگی به Azure یا Cloud امکان پذیر می‌کند. Windows Admin Center امکان کنترل کامل جنبه‌های زیرساختی سرور شما را فراهم کرده و به‌طور خاص برای مدیریت شبکه‌های خصوصی که به اینترنت متصل نیستند، نیز بسیار مفید است. می‌توانید Windows Admin Center را بر روی ویندوز ۱۰، بر روی یک سرور gateway یا مستقیماً بر روی سیستم ویندوز سرور که قصد مدیریت آن را دارید؛ نصب کنید.

مدیریت سیستم های راه دور و سیستم های فاقد UI با ابزار های مدیریت سرور از راه دور (RSAT)

اگر محیط شما شامل نصب و راه‌اندازی سرور Core یا سرورهای راه دور (چه در محل و چه ماشین‌های مجازی) باشد، می‌توانید از ابزار‌های مدیریت سرور از راه دور یا (Remote Server Administration tools (RSAT برای مدیریت آن‌ها استفاده کنید. RSAT در برگیرنده Server Manager است، بنابراین می‌توانید از آن برای مدیریت تمامی سرورهای خود استفاده کنید.

آموزش مدیریت ویندوز سرور

مدیریت سرویس های آپدیت در ویندوز سرور

می‌توانید از (Windows Server Update Services (WSUS برای مدیریت و نصب به‌روزرسانی‌ها در محیط ویندوز سرور خود استفاده کنید.

آموزش مدیریت ویندوز سرور

گردآوری اطلاعات در محیط سرور ویندوز

بسیاری از تصمیماتی که شما به‌عنوان سرپرست و مدیر سیستم اتخاذ می‌کنید، به داده‌های مربوط به سیستم‌ها و کاربران در محیط شما بستگی دارد. برای جمع آوری این داده‌ها از اطلاعات و ابزارهای زیر استفاده کنید. با داده‌های Configure Windows diagnostic در سازمان خود در خصوص اطلاعات و داده‌های تشخیصی که از ویندوز ۱۰ یا ویندوز سرور قابل جمع آوری می‌باشند؛ شروع کنید.

جمع آوری ایونت ها Setup and Boot Event Collection

Setup and Boot Event Collection به شما امکان می‌دهد یک کامپیوتر را برای نقش “جمع آوری کننده اطلاعات” تعیین کنید که می‌تواند انواع مختلف ایونت‌های مهمی را که هنگام بوت شدن یا فرآیند‌های نصب در کامپیوترهای دیگر روی می‌دهند؛ جمع آوری کنید. سپس می‌توانید رویدادهای جمع آوری شده را با کمک Event Viewer، Message Analyzer، Wevtutil یا Windows PowerShell cmdlets تجزیه و تحلیل کنید.

گزارش گیری از موجودی نرم افزار Software Inventory Logging

ویژگی Software Inventory Logging مجموعه‌ای از دستورات PowerShell cmdlets است که به ادمین کمک می‌کند تا لیستی از نرم‌افزارهای مایکروسافت که بر روی سرور‌ها نصب شده است، را گزارش بدهد. همچنین این ابزار امکان جمع آوری و انتقال این اطلاعات را به‌صورت دوره‌ای بر روی شبکه و از طریق HTTPS Protocol تا رسیدن به وب‌سرور هدف، فراهم می‌آورد. مدیریت این ویژگی در درجه اول برای جمع آوری ساعتی و ارسال اطلاعات با دستورات PowerShell قابل انجام است.

گزارش گیری از ورود کاربران User Access Logging

ویژگی (UAL) User Access Logging اطلاعات منحصر به‌فردی از کلیه رویداد‌ها و درخواست‌های کاربران برای ورود به سیستم‌های مبتنی بر Windows Server 2016، Windows Server 2012 R2 یا Windows Server 2012 را در یک پایگاه داده محلی گردآوری می‌کند. این سوابق سپس توسط مدیران سیستم برای بازیابی مقادیر و اتفاقات و بر اساس فیلتر‌هایی همچون نقش سرور، کاربر، دستگاه، سرور محلی، تاریخ، مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این UAL توسعه دهندگان نرم‌افزار غیر مایکروسافت را نیز قادر می‌سازد تا وقایع UAL خود را جمع کنند.

تنظیم محیط سرور ویندوز جهت بهبود عملکرد

محیط سرور ویندوز خود را برای بهبود عملکرد تنظیم و بهینه کنید. به‌منظور بهبود عملکرد محیط کاری خود از اطلاعات زیر استفاده کنید.

دستورالعمل تنظیمات جهت بهبود عملکرد

می‌توانید در این دستورالعمل‌ها، مجموعه تنظیماتی را برای Windows Server 2016 جهت بهبود عملکرد، دستیابی به عملکرد بالا و بهره‌وری از انرژی به‌دست آورید. به‌خصوص زمانی که ماهیت کار به مرور زمان تغییر کند.

Microsoft Server Performance Advisor

با کمک Microsoft Server Performance Advisor (SPA)، می‌توانید معیارهایی را برای تشخیص مشکلات عملکرد در سرورهای ویندوز بدون اضافه کردن نرم‌افزارهای جانبی یا تنظیمات مجدد سرورها، جمع آوری کنید. SPA گزارش‌های جامع عملکردی و نموداری بر اساس تاریخ  و به‌همراه نظرات را ارائه می‌کند.

خودکار سازی مدیریت سرور ویندوز

ویندوز سرور شامل مجموعه‌ای از دستورات و ماژول‌های Windows PowerShell است که می‌توانید از آن‌ها برای اتوماتیک کردن وظایف مدیریتی استفاده کنید.

Windows PowerShell

Windows PowerShell زبان اسکریپت نویسی است که به شما امکان می‌دهد وظایف مدیریتی را اتوماتیک کنید.

آموزش مدیریت ویندوز سرور

Windows Command

دستورات command-line در ویندوز برای انجام تسک‌های مدیریتی در ویندوز استفاده می‌شود. با استفاده از رفرنس‌های دستورات می‌توانید با ابزارهای command-line آشنا شوید، کار با command shell را یاد بگیرید تا بدین ترتیب اطلاعات بیشتری در مورد این محیط کسب کرده و کارهای خود را با استفاده از فایل‌های batch یا ابزارهای اسکریپت نویسی به‌صورت خودکار انجام دهید.

پیش نمایش Windows Server Insider

System Insights

System Insights یکی از ویژگی‌های جدید است که تجزیه و تحلیل‌های پیش بینانه را به‌صورت محلی در ویندوز سرور ارائه می‌کند. این قابلیت‌های پیش بینی کننده به‌صورت محلی داده‌های سیستم ویندوز سرور را مانند performance counters یا رویدادهای ETW تجزیه و تحلیل کرده و به مدیران IT کمک می‌کنند تا به‌صورت پیش‌گیرانه رفتارهای مشکل ساز را در عملیات اجرایی خود تشخیص دهند و به حل آن‌ها بپردازند.

آموزش مدیریت ویندوز سرور
فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.