آموزش تنظیم cron job در سی پنل

رامونا امیری 07 آبان 1399 ۰ دیدگاه

Cron یک daemon  تحت لینوکس است که برای اتوماسیون وظایف و task های برنامه ریزی شده (cron jobs) در یک سرور استفاده می‌شود. در صورتی که در وب ‌سایت خود وظایف و task های تکرار‌ی و در حال اجرا دارید، تنظیم cron job ها بسیار مفید هستند. به‌عنوان مثال، اگر یک لیست ایمیل دارید که می‌خواهید خبرنامه‌های خود را (مثلا به‌صورت روزانه) ارسال کنید، cron job ها قادرند عملکردهای ارسال ایمیل را بدون نظارت انسان  و به‌صورت اتوماتک اجرا کنند.

آموزش تنظیم cron job در سی پنل

همچنین از Cron function در وب ‌سایت‌هایی که کاربران در آنها اشتراک دارند، جهت ایجاد و ارسال فاکتورهای دوره‌ای و یادآوری جهت اتمام حساب‌های کاربری نیز استفاده می‌شود. یک استفاده احتمالی دیگر نیز می‌تواند، تهیه نسخه‌های بک آپ از دیتابیس وب‌ سایت‌ها و به‌صورت اتوماتیک باشد. بنابراین با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید هرگونه عملکردی را در وب سایت خود به حالت خودکار در‌آورید. در این مقاله قصد داریم نحوه کانفیگ و راه اندازی cron jobs در حساب cPanel را شرح دهیم.

پیش نیازها

  • یک نام دامنه مانند example.com
  • یک حساب میزبانی وب که از cPanel پشتیبانی می‌کند
  • نام کاربری و رمز عبور cPanel
فعال کردن تنظیم cron job

فعال کردن تنظیم cron job

مرحله ۱: وارد حساب کاربری cPanel خود شوید

می‌توانید با تایپ کردن آدرس www.example.com/cPanel وارد حساب سی پنل خود شوید. البته به‌خاطر داشته باشید که “example.com” را با نام دامنه اصلی مرتبط با حساب میزبانی خود جایگزین کنید. سپس نام کاربری و رمز عبور cPanel خود را مطابق تصویر زیر وارد کنید:

نحوه تنظیم job cron

مرحله ۲: cron jobs scheduler را جستجو کنید

پس از ورود به داشبورد، عبارت “Cron Jobs” را در باکس جستجو  وارد کنید و سپس بر روی لینکی که مطابق شکل زیر نشان داده می‌شود، کلیک کنید:

تنظیم cron job

مرحله ۳: به روز رسانی ایمیل cron

در صفحه بعدی گزینه‌ای برای تنظیم cron job مشاهده خواهید کرد و می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید با هر بار اجرای cron، یک ایمیل دریافت کنید یا خیر؟ برای جلوگیری از سرازیر شدن ایمیل‌های بی‌شمار به inbox خود، می‌توانید آدرس ایمیل خود را برای تست و به‌طور موقت در این بخش وارد کنید و پس از اتمام کار، آن را حذف کنید.

تنظیم cron job

برای ذخیره تغییرات بر روی ‘Update Email’ کلیک کنید.

مرحله ۴: نحوه تنظیم cron job

در مرحله بعد با تنظیم زمان و دستورات، اولین cron job  ایجاد می‌شود مانند تصویر زیر:

تنظیم cron job

زمان بندی Cron job ها

Minute: زمان دقیق اجرای یک cron job بر حسب دقیقه، که می‌تواند مقادیر بین ۰ تا ۵۹ را دریافت کند. 

Hour: این قسمت مقداری بین ۰ تا ۲۳ را می‌پذیرد و ساعت دقیق زمانی را که می‌خواهید cron job اجرا شود را مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال مقدار ۰ یعنی اینکه cron job دقیقاً در نیمه شب اجرا شود.

Day: می‌توانید هر مقداری را بین ۱ تا ۳۱ وارد کنید. این قسمت نشان دهنده روز معینی در ماه است. به‌عنوان مثال برای اجرای یک cron job در اواسط ماه مقدار “۱۵” را وارد کنید.

Month: مقداری بین ۱ تا ۱۲ را اتخاذ می‌کند. به‌عنوان مثال برای برنامه ریزی یک تسک برای ماه اکتبر، باید مقدار “۱۰” را وارد کنید.

Weekday: این پارامتر نیز مشخص کننده روز هفته است. مقادیر مجاز آن نیز بین ۰ تا ۶ است (یکشنبه تا شنبه).

Command: دستوری را که می‌خواهید اجرا کنید در اینجا وارد کنید (به‌عنوان مثال “wget https://www.example.com”)

مرحله ۵: یک مثال از تنظیم cron job

برای برنامه ریزی اجرای یک تسک در دقیقه، از تنظیمات زیر استفاده کنید:

تنظیم cron job

برای اجرای یک cron job به‌صورت یک بار در نیمه شب از تنظیمات زیر استفاده کنید:

تنظیم cron job

کاما بر روی دستورات

برای اجرای یک تسک در روزهای ۱ و ۱۵ ام ماه، مطابق تنظیمات زیر عمل کنید:

تنظیم cron job

برای اجرای یک تسک در ساعت ۳ صبح روز اول ژانویه، از تنظیمات زیر استفاده کنید:

تنظیم cron job

این‌ها روش‌های پایه در تنظیم cron job در سی پنل است. بسته به زمان بندی مورد نظر خود می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید. ضمناً به‌خاطر داشته باشید که حتماً پس از وارد کردن مقادیر مناسب در همه فیلد‌ها بر روی “Add New Cron Job” کلیک کنید. Cron job ها خصوصاً هنگام اجرای برنامه‌های تحت وب در اینترنت بسیار مفید هستند. در کل شما برای اتوماتیک کردن کارهای تکرار‌ی به نوعی به آنها نیاز خواهید داشت و امیدواریم که این مقاله اصول اولیه این کار را به خوبی به شما آموزش داده باشد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.