شناسه نیک چیست؟

رامونا امیری 25 دی 1398 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم به اختصار توضیح دهیم که شناسه نیک چیست؟ و به آموزش ساختن شناسه نیک بپردازیم. شناسه نیک یا NIC-Handle شناسه‌ای ۱۱ حرفی است که از طریق سایت نیک nic.ir برای مدیریت دامنه‌ها با پسوند ir به متقاضیان داده می‌شود. به‌منظور ثبت دامنه‌های ir ایجاد شناسه نیک ضروری است. برخلاف دامنه‌های بین‌المللی، ثبت دامنه ملی شرایط و قوانین خاص خودش را دارد که تمامی آن‌ها توسط ایرنیک تعیین شده است. هدف از ایجاد شناسه ایرنیک دادن مالکیت ۱۰۰ درصد دامنه به متقاضیان است. پس از ثبت این شناسه متقاضی می‌تواند در پنل مدیریتی، اجازه مدیریت (انتقال، تمدید…) این دامنه را داشته باشد. همچنین این شناسه رایگان است و راه‌اندازی آن هزینه‌ای ندارد.  

شناسه نیک چیست

پس از ثبت‌نام در سایت ایرنیک علاوه بر اینکه مشخصات شناسه برای متقاضی ارسال می‌شود، ایمیلی که با آن در سایت ایرنیک ثبت کرده نیر حکم همان شناسه متقاضی را خواهد داشت. برای ثبت هر دامنه نیازی به شناسه جدید نیست و از یک شناسه می‌توان برای ثبت چندین دامنه نیز استفاده کرد. پس از ایجاد شناسه ایرنیک، متقاضی می‌تواند dns‌های دامنه خود را به dns هاست خریداری شده تغییر دهد، یا نسبت به تغییر رابط‌های شناسه‌ی خود اقدام کند.

متقاضیان می‌بایست اطلاعات خواسته شده در سایت نیک را صحیح و کامل وارد کنند به‌دلیل آنکه هنگامی که اقدام به خرید یک شناسه ایرنیک می‌کنند، دامنه به‌نام و مالکیت مدیر شناسه یعنی شخصی که داخل سایت ایرنیک ثبت نام کرده و شناسه را دریافت کرده است؛ ثبت می‌شود. مشخصات whois دامنه نیز دقیقاً مشابه همان اطلاعاتی است که در هنگام ثبت شناسه نیک وارد می‌کنید. ایرنیک اطلاعات را بررسی کرده و در بعضی موارد از متقاضی مدارکی را جهت تکمیل فرایند ثبت می‌خواهد.

ثبت دامنه ir

شما می‌توانید پس از دریافت شناسه نیک، به پورتال مشتریان سینداد مراجعه کرده و سفارش خود را جهت خرید دامنه ir ثبت کنید. چنانچه قبلاً سفارش دامنه ir خود را ثبت کرده اید، کافی است که یک تیکت به تیم پشتیبانی سینداد ارسال کرده و شناسه ایرنیک خود را برای تیم پشتیبانی بفرستید.

توصیه می‌کنیم قبل از ثبت دامنه ir، مقاله چگونه دامنه فارسی ثبت کنیم؟ را مطالعه کنید.

آموزش ساختن شناسه ایرنیک

۱- ابتدا به سایت nic.ir مراجعه کنید.

۲- از منوی ” مشخصه‌های شناسه”، زیر منوی “ساختن شناسه‌ کاربری” را انتخاب کنید.

نحوه ساختن شناسه نیک

۳- در این مرحله وارد صفحه‌ی ساختن شناسه‌ی کاربری جدید خواهید شد. انواع شناسه‌های مختلفی را در این قسمت می‌توانید ایجاد کنید که بسته به نوع آن می‌توانید انواع مختلفی از دامنه‌ها را ثبت کنید. در هر بخش از شناسه‌ها انواع پسوند دامنه‌ها‌ی قابل ثبت نوشته شده است و می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در ادامه در ۲ مرحله آموزش ساخت شناسه‌ی حقیقی و شناسه‌ی حقوقی را به شما آموزش خواهیم داد.

انتخاب نوع شناسه

۴- چنانچه تمایل دارید شناسه حقیقی ایجاد کنید، در قسمت شخص حقیقی بر روی کلید “تکمیل فرم و دریافت شناسه ” کلیک کنید.

نحوه ساختن شناسه ایرنیک

اطلاعات نام شخص و سازمان

۵- در قسمت نام شخص و سازمان، اطلاعات زیر را مطابق تصویر وارد کنید. توجه داشته باشد که وارد کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است:

  • نام (لاتین/فارسی)  الزامی  
  • نام خانوادگی (لاتین/فارسی) الزامی 
  • نام سازمان (لاتین/فارسی) غیر الزامی
شناسه نیک چیست

اطلاعات احراز هویت

۶- در قسمت اطلاعات احراز هویت موارد زیر را که در تصویر نیز قید شده است وارد کنید، برای تکمیل به توضیحات سایت ایرنیک هم توجه کنید:

  • کد ملی (الزامی)
  • گذرنامه (غیر الزامی)
خرید دامنه ir

اطلاعات نشانی پستی

۷- در قسمت نشانی پستی موارد زیر را به با توجه به توضیحات خود سایت ایرنیک وارد کنید، این نکته را درنظر بگیرید که این اطلاعات می‌بایست با حروف لاتین وارد شود و جهت تکمیل نشانی پستی نهایت دقت را داشته باشید زیرا این اطلاعات جهت دسترسی به شما و در مواقع ضروری است و چنانچه هر یک از اطلاعات به‌درستی وارد نشود و در صورت عدم دسترسی به شما، عواقب آن بر عهده ثبت کننده شناسه خواهد بود:

  • کشور (الزامی)
  • استان/ایالت  (الزامی)
  • شهر  (الزامی)
  • نشانی  (الزامی)
  • کد پستی  (الزامی)
  • تلفن  (الزامی)
  • نمابر  (غیر الزامی)
ثبت دامنه ir

اطلاعات نشانی پست الکترونیک

۸- در قسمت نشانی پست الکترونیکی موارد زیر را وارد کنید. نکته مهم آن است که حتماً جایی پرسش و پاسخ محرمانه خود را نگه دارید که در صورت فراموشی رمز عبور خود برای ورود به شناسه ایرنیک از آن‌ها کمک بگیرید‌، در غیر اینصورت قادر نخواهید بود که رمز ورودی خود را باز‌یابی کنید.

  • پست الکترونیک (آدرس ایمیل)
  • پرسش محرمانه (به انگلیسی یک سوال مطرح کنید)
  • پاسخ سوال محرمانه (فقط حروف لاتین وارد کنید)
شناسه نیک چیست

اطلاعات رابط های مجاز

۹- در قسمت حریم خصوصی موارد زیر را وارد کنید:

رابط های مجاز:

در این قسمت می‌توانید میزان ارتباط این شناسه با سایر شناسه‌ها و اینکه چه کسانی بتوانند برای ثبت دامنه از این شناسه استفاده کنند، را تعیین کنید.

  • خصوصی (فقط توسط صاحب شناسه قابل استفاده است)
  • آزاد برای نمایندگان فروش (این گزینه برای مواردی نیاز است که می‌خواهید از طریق نمایندگان فروش ایرنیک یا خودتان این شناسه را به‌عنوان صاحب امتیاز با هر یک از رابط‌های دامنه قرار دهید )
  • آزاد (قابل استفاده توسط عموم به‌عنوان صاحب امتیاز یا رابط دامنه)
شناسه نیک چیست

۱۰- در مرحله‌ی بازنگری کلیه اطلاعات وارد شده مجدداً به شما نمایش داده خواهد شد که می‌توانید آن‌را بررسی کنید. در پایین صفحه نیز یکسری قوانین درج شده است که می‌بایست آن‌ها را مطالعه کنید.

شناسه نیک چیست
شناسه ایرنیک

۱۱- بعد از مطالعه قوانین، در مرحله بعدی نام کامل سازنده شناسه را به‌صورت لاتین وارد کنید، و بعد از وارد کردن کد تصویری، کلید “موافقم،دریافت شناسه” را کلیک کنید.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

۱۲- در آخرین مرحله‌، شناسه‌ی شما ایجاد می‌شود و همانطور که در تصویر زیر مشخص است به‌ شما نمایش داده خواهد شد.

آموزش ساخت شناسه نیک

امیدواریم که با توضیحاتی که داده شد شما را با شناسه نیک و نحوه ساختن آن آشنا کرده باشیم.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.