لایسنس cPanel چیست؟

رامونا امیری 27 فروردین 1399 ۰ دیدگاه

قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم که لایسنس cPanel چیست و چه کاربردی دارد؟ نوع لایسنس cPanel مورد نیاز و استفاده شما بستگی به نوع سروری(سرور مجازی، سرور اختصاصی) دارد که می‌خواهید سی پنل را بر روی آن نصب کنید. کلیه لایسنس‌های cPanel همراه با یک (WHM(Web host manager بر روی IP پایه و رابط کاربری cPanel برای کلیه حساب‌ مشتریانی که در آن سرور راه‌اندازی می‌شوند، ارائه می‌شود.

یک سرور اختصاصی نیاز به یک لایسنس cPanel کاملاً اختصاصی دارد. در این نوع سرور هیچ نرم‌افزار مجازی‌سازی اجرا نمی‌شود. تنها یک لایسنس برای تمام حساب‌های کاربری نصب شده در آن سرور اختصاصی (دامنه نامحدود) کافی است و می‌توانید تعداد نامحدودی حساب کاربری cPanel مشتریان خود را تنها با یک لایسنس نصب و راه‌اندازی کنید.

کاربرد لایسنس cPanel

لایسنس‌­های سی پنل برای VPS ما فقط بر روی سرورهایی با نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مانند VMware کار می‌کند. نرم‌افزارهای مجازی‌سازی، ماشین‌های مجازی متعددی را در یک سرور فیزیکی راه‌اندازی می‌کند که می‌توان آنها را به مشتریان فروخت. در این حالت برای هر ماشین مجازی که روی سرور خود راه‌اندازی کرده‌اید، باید یک لایسنس cPanel VPS مجزا داشته باشید. البته می‌توانید تمام لایسنس‌های مورد نیاز خود را برای فروش مجدد پارتیشن‌های خود به مشتریان، از قبل و به‌صورت یکجا خریداری کنید.

هیچ تفاوتی بین لایسنس WHM full cPanel برای سرور اختصاصی و لایسنس سی پنل  برای سرور مجازی وجود ندارد. تمام قابلیت‌ها، عملکردها و امکانات کاملاً یکسان هستند. در هر دو لایسنس‌ها تا زمانی که بر روی IP پایه سرور، لایسنس cPanel نصب باشد، تمامی Unlimited IP ها، حساب‌های مجازی، حساب‌های مبتنی بر IP و هر نوع حساب دیگری که بر روی سرور نصب شده باشد، کاملاً تحت پوشش قرار می‌گیرد. یک لایسنس cPanel را نمی‌توان بر روی دو سرور نصب کرد. بر روی یک سرور نیز نمی‌توان از هر دو نوع لایسنس cPanel (سرور مجازی و سرور اختصاصی) استفاده کرد، بنابراین نباید لایسنس cPanel سرور اختصاصی خود را بر روی سرور مجازی خود نصب کنید.

در صورتی برای سرور مجازی یا سرور اختصاصی خود به لایسنس‌های cPanel سینداد نیاز دارید، با تیم فنی سینداد تماس بگیرید.

کدام لایسنس cPanel را خریداری کنم؟

نوع لایسنس موردنیاز شما درنهایت بستگی به نوع سرور شما برای میزبانی سایت‌ها دارد. قبل از پرداختن به تفاوت‌ لایسنس‌های سی پنل، باید خاطرنشان کنیم که قابلیت‌های لایسنس cPanel و WHM برای لایسنس‌های سرور اختصاصی و سرور مجازی کاملاً یکسان است.

Dedicated cPanel & WHM

توجه به این نکته ضروری است که باید اطمینان حاصل کنید که لایسنس مناسب سرور مورد استفاده خود را خریداری کرده‌اید. نسخه لایسنس cPanel و WHM اختصاصی به‌گونه‌ای طراحی شده است که بر روی یک سرور اختصاصی نصب شود که در آن تمام منابع سخت‌افزار به فعالیت‌های همان دستگاه اختصاص پیدا کند.

در طی مراحل نصب cPanel و WHM، فرایند نصب به‌طور خودکار تشخیص می‌دهد که شما در یک محیط اختصاصی یا مجازی مشغول به‌کار هستید، و اجزای مورد نیاز را به‌طور متناسب نصب خواهد کرد. همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر سعی کنید لایسنس سرور مجازی را بر روی یک سرور اختصاصی فعال کنید، نرم‌افزار غیرفعال می‌شود و تا زمانی که لایسنس اختصاصی را خریداری نکنید، به این نرم‌افزار دسترسی نخواهید داشت.

VPS cPanel & WHM

اگر در زمینه هاستینگ تازه‌کار باشید، به‌احتمال زیاد ابتدا با یک سرور مجازی یا ابری شروع به‌کار خواهید کرد، زیرا این گزینه‌ها قطعاً از یک سرور اختصاصی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. اگر به‌عنوان‌مثال از VMware یا KVM استفاده می‌کنید، بهتر است لایسنس‌های  VPS cPanel & WHM را خریداری کنید.

در حین نصب، VPS cPanel & WHM تنظیمات اولیه را به نحوی برای شما بهینه می‌کند تا بهترین استفاده از حافظه و پردازنده‌ها در یک ماشین مجازی به‌عمل آید. می‌توانید فهرست کاملی از محیط‌های مجازی پشتیبانی شده را در آدرس https://go.cpanel.net/virtualization پیدا کنید.

نصب لایسنس cPanel

برای نصب لایسنس سی پنل کار خاصی نیازی نیست. همین که شما لایسنس را خریداری کنید، لایسنس روی IP اصلیِ سرور شما تنظیم می‌شود و اگر سی پنل را هنوز نصب نکرده باشید، مراحل نصب به‌راحتی اجرا و تکمیل می‌شود. اگر سی پنل را از قبل نصب کرده باشید، قابلیت استفادۀ کامل آن مهیا است.

اما اگر لایسنس شما از نوع اشتراکی است، لازم است با حساب روت وارد سرور شده و چند دستور ساده را اجرا کنید تا لایسنس فعال گردد. پس از خرید لایسنس حتماً دستور‌العمل نصب آن هم برای شما ارسال خواهد شد. شرکت هاستینگ موظف است که شما را در این کار راهنمایی کند.

بنابراین برای استفاده از کنترل پنل سی‌پنل که روی سرور لینوکس نصب می‌شود و امکان مدیریت سرور و همچنین ارائۀ هاست را می‌دهد، باید لایسنس تهیه کنیم که برای این مورد انواع مختلف لایسنس قابل استفاده است.

فعال سازی لایسنس cPanel

فعال‌سازی لایسنس cPanel برای هر سروری که از سی پنل استفاده می‌کند مورد نیاز است. هنگامی که شما cPanel خود را خریداری کردید، به‌راحتی می‌توانید توسط دستور زیر، به فعال‌سازی لایسنس cPanel سرور خود بپردازید. هنگامی که لایسنس cPanel سفارش می‌دهید، از شما آی پی سرور درخواست می‌شود و با فعال‌سازی لایسنس cPanel توسط دستور زیر، آی پی سرور شما توسط سی پنل بررسی می‌شود و به‌صورت اتوماتیک فعال می‌گردد.

در سایر کنترل پنل‌ها معمولاً به‌عنوان لایسنس، به کاربر کد لایسنس ارائه داده می‌شود و کاربر با وارد کردن آن کد‌ها، می‌تواند لایسنس خود را معتبر کند ولی در سی پنل موضوع متفاوت است و فعال‌سازی لایسنس سی پنل به‌صورت تایید آی پی سرور از سی پنل انجام می‌شود. برای این که بتوانید لایسنس سی پنل خود را فعال کنید، دستور زیر را در محیط ssh وارد کنید و در نهایت لایسنس شما فعال خواهد شد:

                                                                                                           /usr/local/cpanelcpkeyclt

فعال‌سازی لایسنس cPanel، برای مواقعی مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت که آی پی سرور شما تعویض شده است  و لایسنس خود را تغییر داده اید یا از لایسنس تریال استفاده می‌کردید و حال، لایسنس خریداری کرده اید. فعال‌سازی لایسنس سی پنل بسیار ساده است و با دستور بالا قابل انجام است.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.