۱۲ نکته جهت حفظ و نگهداری سرور

supermod 05 دی 1397 ۰ دیدگاه

حفظ و نگهداری سرور موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در این مقاله با ۱۲ نکته‌ی بسیار مهم جهت حفظ و نگهداری سرور آشنا خواهیم شد.

سرورها دستگاه‌های بسیار پیچیده و شگفت‌انگیزی هستند. سرورها در تمام ساعات شبانه‌روز مشغول کار هستند و معمولاً به‌ندرت دچار مشکل می‌شوند؛ اما همانند هر دستگاه دیگری نیازمند حفاظت و نگهداری هستند.

12 نکته جهت حفظ و نگهداری سرور

نگهداری و مانیتورینگ ساده اغلب می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات بزرگ در سرور جلوگیری کند. در این قسمت به نکات کلیدی جهت حفظ و نگهداری سرور اشاره خواهیم کرد:

۱۲ نکته جهت حفظ و نگهداری سرور

۱. اطمینان از صحت عملکرد بکاپ

اولین قدم جهت نگهداری سرور اطمینان از عملکرد سرویس بکاپ است.

برای این کار می‌توانید از بکاپ آزمایشی استفاده کنید. همچنین بررسی کنید که داده‌ها در مکان صحیح ذخیره می‌شوند. 

ذخیره‌سازی داده‌ها اهمیت بسیار زیادی داشته و در نگهداری از سرور اولویت بسیار زیادی دارد. 

12 نکته جهت حفظ و نگهداری سرور
بررسی مخزن دیسک

۲. بررسی مخزن دیسک

از سیستم تولید خود به‌عنوان یک سیستم بایگانی استفاده نکنید. گزارش‌ها، ایمیل‌ها و نرم‌افزارهای قدیمی که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید. حذف برنامه‌های قدیمی از سیستم باعث بهبود امنیت خواهد شد.

اگر از بیش از ۹۰ درصد ظرفیت دیسک استفاده کرده‌اید، یا آن را کاهش دهید یا ظرفیت دیسک را افزایش دهید. اگر از ۱۰۰ درصد ظرفیت دیسک استفاده کنید، سرور متوقف خواهد شد و داده‌های شما ممکن است با مشکل مواجه شوند.

۳. بررسی هشدارهای RAID

تمام سرورها باید از RAID استفاده کنند؛ مهم‌تر اینکه باید وضعیت RAID خود را مانیتور کنید. اگر RAID هشدار دهد و ما به آن اهمیت ندهیم، دیسک دچار مشکل شده و درنتیجه تمام سیستم با شکست مواجه خواهد شد.

هرچند هشدار RAID ممکن است برای ۱ درصد از سرورها اتفاق بیفتد، ولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بررسی هشدارهای RAID
به روز رسانی سیستم عامل

۴. به روز رسانی سیستم عامل

به‌روزرسانی سیستم‌عامل سرور هم ازجمله نکات دیگری است که باید موردتوجه ویژه قرارگرفته شود. سیستم‌عامل‌ سرور ممکن است ویندوز یا لینوکس باشد. در هر دو حالت به‌روزرسانی باید در برنامه‌ی کاری قرار گیرد. البته اگر سیستم‌عامل سرور را به‌صورت دستی به‌روزرسانی کنید، ممکن است برخی از تنظیمات امنیتی را فراموش کنید. این امر باعث خواهد شد توجه هکرها به سمت سرور شما جلب شود. بنابراین در به‌روزرسانی سیستم‌عامل سرور خود باید خیلی دقت کنید. بهتر است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا هفته‌ای یک‌مرتبه یا حداقل ماهی یک‌مرتبه سیستم‌عامل ورژن‌های جدید را چک کند.

۵. به‌ روز رسانی کنترل پنل

اگر از کنترل‌پنل سرور یا میزبانی استفاده می‌کنید، باید آن را هم آپدیت کنید. آپدیت فقط مخصوص خود کنترل‌پنل نیست و گاهی اوقات شامل نرم‌افزار کنترل آن‌هم می‌شود. برای مثال برای WHM/cPanel، باید به‌صورت دستی ورژن PHP را به‌روزرسانی کنید. چراکه آپدیت خود کنترل‌پنل باعث به‌روزرسانی PHP یا آپاچی نخواهد شد.

۶. به روز رسانی برنامه ها

برنامه‌های کاربردی وب در بیش از ۹۵ درصد از شکاف‌های امنیتی نقش دارند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های کاربردی وب را حتماً به‌روزرسانی کنید؛ به‌خصوص برنامه‌های معروف مانند وردپرس.

بررسی ابزارهای مدیریت از راه دور

۷. بررسی ابزارهای مدیریت از راه دور

به‌منظور مدیریت از راه دور سرور ابزارهایی مانند Remote Console، Remote Reboot و همچنین Rescue Mode وجود دارد.

یکی از نکات دیگر جهت حفظ و نگهداری سرور، بررسی عملکرد ابزارهای مدیریت از راه دور است.

این ابزارها باید هر زمان که کاربر بخواهد در اختیار او باشند.  

۸. بررسی خطاهای سخت افزاری

ممکن است در سرور خطاهایی رخ دهد که حتماً باید بررسی شوند. خطاهایی مانند افزایش دما، خطای خواندن دیسک و همچنین قطع شبکه می‌توانند شاخص‌هایی برای مشکلات بعدی سرور باشند.

هرچند احتمال به وجود آمدن این خطاها بسیار نادر است، اما باید موردتوجه قرار بگیرند. چون پیش آمدن یک خطای کوچک ممکن است باعث بروز مشکلات بسیار شدیدتر و از کار افتادن سرور شود.

12 نکته جهت حفظ و نگهداری سرور

۹. بررسی میزان کارکرد سرور

همواره میزان کارکرد دیسک، CPU، RAM و شبکه را در سرور بررسی کنید. اگر میزان کارکرد هریک از این‌ها بحرانی باشد، باید منابع سرور را افزایش داده یا به سروری جدید مهاجرت کنید.

بدین منظور حتماً سعی کنید از ابزارهای مانیتورینگ عملکرد استفاده کنید.

۱۰. بررسی اکانت کاربران

چنانچه تغییراتی در تعداد کاربران به وجود بیاید (مثلاً افرادی که محیط کار را ترک کرده‌اند)، باید آن‌ها را از سیستم خود حذف کنید.

ذخیره‌ی سایت‌ها و کاربران قدیمی ممکن است تبعات امنیتی و حتی قانونی به همراه داشته باشد. 

علاوه بر این اگر یکی از کارکنان شما محیط کار را به هر دلیلی ترک کند، ممکن است در آینده در یکی از شرکت‌های رقیب استخدام شود و با دسترسی‌هایی که از محیط کار قبلی خود دارد، اقدام به خراب‌کاری در سیستم شما کند!!! 

بررسی اکانت کاربران

۱۱. تغییر رمز عبور

توصیه می‌کنیم رمز عبور خود را هر ۶ یا ۱۲ ماه تغییر دهید. به‌خصوص زمانی که رمز عبور خود را به دیگران جهت انجام اموری مانند حفظ و نگهداری یا تعمیر سرور می‌دهید، بلافاصله آن را تغییر دهید.

بررسی امنیت سیستم

۱۲. بررسی امنیت سیستم

پیشنهاد می‌کنیم امنیت سرور را به‌صورت دوره‌ای توسط ابزارهای کنترل از راه دور مانند Nessus بررسی کنید.

بررسی دائم امنیت سرور شامل مواردی همچون بررسی پیکربندی سیستم، آپدیت OS و دیگر موارد امنیتی است. بهتر است این کار را هر ۴ ماه یک‌بار انجام دهید.

مواردی که در بالا مطرح شد، نکاتی بسیار ساده اما حیاتی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سرور خود محافظت و نگهداری کنید.

برای سفارش سرور مجازی و سرور اختصاصی از فناوران شبکه سینداد بر روی یکی از گزینه‌های زیر کلیک کنید:

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.