آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

رامونا امیری 13 بهمن 1398 ۰ دیدگاه

نصب WordPress به صورت لوکال بر روی کامپیوتر برای تست کار با تم‌ها و افزونه‌ها، در روند کاری بسیاری از کاربرها حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم به آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست wamp بپردازیم.

سایت‌های لوکال بسیار سریع‌تر اجرا می‌شوند. به‌علاوه، تست محصولات روی سیستم لوکال بسیار مطمئن‌‌تر از تست در یک سایت آنلاین است، البته ارزان بودن سرور لوکال امر مهمی است زیرا نیازی به پرداخت هزینه‌های میزبانی وب نیست.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

آموزش تصویری نصب وردپرس روی لوکال هاست

راه‌اندازی یک سرور لوکال برای WordPress به‌هیچ وجه کار دشواری نیست و در طولانی مدت نیز باعث صرفه‌جویی در وقت شما خواهد شد، زیرا در هر بار تست و یا افزودن یک ابزار جانبی برای  وردپرس، دیگر نیازی به حذف و نصب مجدد یک نسخه تازه از وردپرس به صورت آنلاین را ندارید.

گزینه‌های زیادی برای ویندوز وجود دارد. در این مقاله به آموزش نصب wamp، که شامل نصب، ایجاد پایگاه داده و نصب WordPress است؛  می‌پردازیم. مراحل راه‌اندازی سایت‌های چندگانه یا Multisite را نیز در این مقاله پوشش می‌دهیم.

Wamp سرور چیست؟

ومپ سرور یا WampServer یک محیط web development محبوب تحت ویندوز است که به شما امکان ایجاد برنامه‌های وب با کمک Apache2، PHP و پایگاه داده MySQL را می‌دهد.

WordPress یک برنامه مستقل نیست و برای اجرا به یک سرور احتیاج دارد. ومپ سرور یک محیط سروری را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید به‌جای استفاده از اینترنت، به‌راحتی نصب وردپرس در لوکال هاست wamp را اجرا کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

آموزش نصب WampServer

به سایت WampServer مراجعه کنید و آخرین نسخه این نرم‌افزار را دانلود کنید. ومپ سرور یک پروژه متن باز است و استفاده از آن رایگان است. سایت ومپ سرور دو نسخه از این نرم‌افزار را در سیستم‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی ارائه می‌کند. بر روی نسخه مورد نظر خود کلیک کنید. یک پیام هشدار نمایش داده می‌شود. بر روی “دانلود مستقیم” کلیک کنید تا به وب‌سایت SourceForge منتقل شوید. دانلود به‌صورت خودکار در ۵ ثانیه آغاز می‌شود. فایل اجرایی ومپ سرور فقط ۴۱.۵ مگابایت است، که در مقایسه با XAMPP که ۱۲۵ مگابایت است کم حجم است.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

ممکن است هنگام نصب نرم‌افزار روی کامپیوتر خود پیام‌های هشدار دریافت کنید، که البته مانند نصب هر نرم‌افزار دیگری بر روی ویندوز، مسئله‌ای طبیعی است. بنابراین‌، بهتر است برای ادامه و تکمیل فرایند نصب، این هشدارها را نادیده بگیرید. ویزارد نصبی ومپ سرور، شما را حین setup راهنمایی خواهد کرد.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود که با شرایط و ضوابط نرم‌افزار موافقت کنید. گزینه “I accept the agreement” را انتخاب کرده و بر روی “Next” کلیک کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

در مرحله بعد، محل نصب نرم‌افزار را انتخاب کنید و روی “Next” کلیک کنید. محل پیش فرض، c:wamp است که ما در این آموزش نیز از آن استفاده می‌کنیم.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

در پنجره بعدی می‌توانید یک shortcut برای دسترسی سریع و راحت به ومپ سرور بر روی کامپیوتر خود ایجاد کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

اکنون نرم‌افزار آماده نصب است، بنابراین بر روی “Install” کلیک کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

پس از نصب، ممکن است از شما درخواست شود مرورگر پیش فرض خود را انتخاب کنید. در این مورد، Google Chrome را انتخاب می‌کنیم. سپس از شما خواسته می‌شود تا سرور SMTP و آدرس ایمیل مورد استفاده توسط PHP را مشخص کنید. این تنظیمات زیاد مهم نیستند، بنابراین موارد پیش فرض‌ را تغییر نداده و بر روی “Next” کلیک کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

در این مرحله فرایند نصب ومپ سرور کامل شده است. بر روی “Finish” کلیک کنید تا نرم‌افزار نصب ‌شود.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

آیا ومپ سرور در حال اجرا است یا خیر؟        

اگر نرم‌افزار بعد از کلیک بر روی کلید “Finish” اجرا نشود و شما با خطا در اجرا مواجه شوید، ممکن است به این علت باشد که توابع کتابخانه‌ای ++Microsoft Visual C بر روی سیستم شما نصب نیست. در حقیقت Apache و PHP بدون آن‌ها اجرا نمی‌شوند.

پیش نیاز نصب WampServer

برای ویندوز ۳۲ بیتی بسته Visual C++ 2010 SP1 Redistributable x86 را نصب کنید:

VC10 SP1 vcredist_x86.exe

برای ویندوز ۶۴ بیتی بسته Visual C++ 2010 SP1 Redistributable x64 را نصب کنید:

VC10 SP1 vcredist_x64.exe

بسته به سیستم لوکال شما، ممکن است نیاز داشته باشید که هر دو فایل را نصب کنید. اگر WampServer همچنان اجرا نشود، مجدداً بعد از نصب Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2012 Update 4 آن ‌را اجرا کنید. اگر همچنان مشکل دارید، به فروم گفتگوی WampServer forum مراجعه کنید. اگر با هشدارهای امنیتی از قبیل هشدارهای مربوط به فایروال مواجه شدید، مطمئن شوید مجوز‌های دسترسی لازم به نرم‌افزار داده شده است، در غیر اینصورت کار نخواهد کرد.

اگر با کلیک بر روی “Finish” نرم‌افزار اجرا شود، آیکون سبز رنگ WampServer در نوار ابزار سیستم ظاهر می‌شود.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

بررسی وضعیت wampserver در کامپیوتر شخصی

رنگ آیکون ومپ سرور به شما این امکان را می‌دهد به سرعت وضعیت سرورهای خود را تشخیص دهید.

۱- اگر رنگ آیکون قرمز باشد، سرور آفلاین بوده و در حال اجرا نیست. احتمالاً باید ومپ سرور را راه‌اندازی مجدد کنید، یا جهت رفع مشکل به فروم‌های ومپ سرور رجوع کنید.

۲- اگر رنگ آیکون نارنجی باشد، سرور به‌صورت partially در حال اجرا است، یعنی ممکن است Apache در حال اجرا باشد و سرویس MySQL آفلاین باشد. بر روی آیکون WampServer کلیک کنید، وضعیت سرویس‌ها را از منوی کنار Apache و MySQL بررسی کنید تا ببینید در حال اجرا هستند یا خیر؟ ممکن است مجدداً نیاز به نصب Wamp داشته باشید و اگر همچنان مشکل برطرف نشد، به فروم‌های WampServer مراجعه کنید.

۳- اگر رنگ آیکون سبز باشد، بدین معنی است که سرور در حال اجرا است و باید بتوانید از مرورگر خود به localhost دسترسی پیدا کنید. برای تست آن به آدرس “localhost” در مرورگر خود بروید.

آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

تنظیم دیتابیس برای نصب وردپرس

قبل از نصب WordPress، به یک پایگاه داده نیاز داریم. بر روی آیکون WampServer در نوار ابزار سیستم خود کلیک کنید و سپس بر روی phpMyAdmin کلیک کنید.

نحوه نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

در مرورگر یک پنجره جدید به‌طور خودکار برای رابط phpMyAdmin باز خواهد شد.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

بر روی گزینه “Databases” در سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و از شما خواسته می‌شود که یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید. در این آموزش نام پایگاه داده را “WP” می‌گذاریم. پس از وارد کردن نام، بر روی “Create” کلیک کرده و پنجره را ببندید.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

نحوه نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

آخرین نسخه WordPress را دانلود کنید. برای اینکه بتوانید نصب وردپرس را در لوکال هاست wamp اجرا کنید، باید آن را در پوشه مناسب unzip کنید. بنابراین وردپرس را در آدرس extract ,C:/wamp/www کنید. می‌توانید نام فولدر WordPress را به هر چه که تمایل دارید تغییر دهید. در این آموزش نام آن ‌را به همان صورت “WordPress” حفظ می‌کنیم.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

در گام بعد، فولدر WordPress خود را باز کنید، فایل wp-config-sample.php را پیدا کرده و نام آن را به wp-config.php تغییر دهید. سپس آن را باز کنید و به پایین صفحه برای رسیدن به کدهای زیر بروید:

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

این کدها جزئیات ورود به پایگاه داده شما را تعیین می‌کنند. عبارت “database_name_here” را با نام پایگاه داده خود جایگزین کنید، که در مورد این مثال “WP” است. بخش “username_here” را با “root” جایگزین کرده و “password_here” را خالی بگذارید. فایل را ذخیره کنید و آن را ببندید.

اکنون می‌توانیم نصب WordPress را شروع کنیم. مرورگر خود را باز کنید و به آدرس http://localhost/wordpress بروید. به‌هنگام شروع روند نصب پنج دقیقه‌ای وردپرس، صفحه welcome را مشاهده خواهید کرد.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

جزئیات مربوط به خود را وارد کرده و بر روی “Install WordPress” کلیک کنید. اکنون نصب WordPress شما کامل شده است.

نصب Multisite WordPress یا وردپرس سایت های چندگانه

نصب سایت‌های چند گانه یا اصطلاحاً Multisite در localhost روشی سریع و آسان برای تست یا توسعه تم‌ها و افزونه‌ها خارج از یک 

سایت آنلاین را فراهم می‌کند. مجدداً فایل wp-config.php خود را باز کنید و کد‌های زیر را به‌منظور فعال شدن حالت نصب چند سایت

 Multisite، اضافه/ویرایش کنید:

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

بر روی آیکون WampServer در نوار ابزار سیستم خود کلیک کنید و مطمئن شوید که سرورهای Apache و MySQL در حال اجرا هستند. در مرورگر خود وارد localhost شوید و اکنون در قسمت “Tools” گزینه جدیدی با نام “Network Setup” خواهید داشت.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

یک نام برای شبکه و همچنین آدرس ایمیل خود را وارد کنید، سپس روی “Install” کلیک کنید.

WordPress از شما می‌خواهد که فایل‌های wp-config.php و htaccess. خود را ویرایش کنید. با توجه به دستورالعمل‌های این صفحه، 

فایل wp-config.php را باز کرده و خطوط زیر را به ویرایش قبلی خود اضافه کنید:

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

سپس فایل htaccess. را باز کنید. در صورت پیدا نکردن، مطمئن شوید که فایل‌های hidden در سیستم شما نمایش داده می‌شوند. فایل htaccess. شما به صورت زیر می‌باشد:

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

برای تکمیل حالت نصب Multisite، فایل htaccess. خود را ویرایش کنید. اکنون حالت Multisite باید در WordPress شما فعال و آماده به‌کار باشد.

نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

 نصب و راه اندازی وردپرس روی لوکال هاست ومپ

ومپ سرور روشی نسبتاً آسان برای راه‌اندازی یک محیط سرور لوکال در سیستم تحت ویندوز شما ارائه کرده و امکان تست و توسعه وب‌سایت‌ها را به‌صورت لوکال به‌جای آنلاین برای شما فراهم می‌آورد. نصب وردپرس در لوکال هاست wamp باعث صرفه‌جویی در زمان شما خواهد بود، زیرا دیگر لازم نیست هر بار برای تست تم‌ها و افزونه‌های وب‌سایت خود، درگیر حذف و نصب یک نسخه جدید WordPress شوید.

اگر چه ومپ سرور یک نرم‌افزار رایگان و متن باز است، اما بروز برخی اختلالات در حین نصب آن در ویندوز بسیار محتمل است. همانطور که در این مقاله نیز مشاهده شد، در روند این آموزش نیز با پاره‌ای مسائل در حین نصب و راه‌اندازی Apache مواجه شدیم. البته XAMPP نسبتاً ساده‌تر است و آن را به‌عنوان یک جایگزین مطمئن‌تر توصیه می‌کنیم. به‌طور کلی، تنظیم محیط سرور نسبتاً کم دردسر است و رویه‌ای است که ما به هر توسعه دهنده WordPress توصیه می‌کنیم.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.