VMware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

supermod 25 آذر 1397 ۰ دیدگاه

در مقالات قبلی با مجازی‌سازی و مفهوم آن آشنا شدیم. اکنون در این مقاله قصد داریم تا ببینیم VMware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

VMware چیست ؟

VMware نام یک کمپانی در ایالت کالیفرنیا است که در سال ۱۹۹۸ میلادی تأسیس شد و کار خود را در زمینه‌ی فراهم آوری پلتفرمی برای مجازی‌سازی زیرساخت IT آغاز کرد. این شرکت در سراسر جهان به vSphere VMware Hypervisor شناخته می‌شود.

از سال ۱۹۹۸، شرکت VMware دارای رشدی بی‌سابقه بوده است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی EMC خریداری شد ( EMC هم در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت Dell خریداری شد). به همین دلیل محصولات دیگری به موجودی‌های شرکت VMware اضافه شد.

در حال حاضر VMware حضور گسترده‌ای در دیتاسنترهای خصوصی، مدیریت خدمات ابری، ذخیره‌سازی مجازی، شبکه و نرم‌افزارهای دکستاپ دارد.

VMware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

VMware vSphere

از بهترین محصولات VMware می‎‌توان به vSphere اشاره کرد. vSphere خود شامل بسیاری از محصولات ازجمله هایپروایزر ESXi و مجموعه برنامه‌های کاربردی vCenter است.

ESXi چیست؟

ESXi یک سیستم‌عامل نصب‌شده بر روی مجموعه‌ای از سرورهای سازمانی است. ESXi توسط VMKernel طراحی‌شده است و ماشین‌های مجازی را جهت برقراری ارتباط مدیریت می‌کند. VMKernel مستقیماً هاست بین منبع و ماشین مجازی را کنترل می‌کند. کاربران می‌توانند مستقیماً به یک آی‌پی ESXi با استفاده از vSphere متصل شوند و شروع به ساخت ماشین‌های مجازی خود کنند.

VMware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

vCenter چیست؟

مدیریت یک هاست در محیط‌های آزمایشگاهی قابل انجام است؛ اما در محیط‌های سازمانی از چندین هاست با چندین حافظه و مؤلفه‌های شبکه‌ای استفاده می‌شود. به‌منظور استفاده از امکانات سازمانی vSphere از قبیل سرورهای مشابه، Vmotion و DRS باید از یک سرور vCenter استفاده کنیم.

سرور vCenter یک محصول رسمی است که به شما توانایی پیکربندی، پیاده‌سازی و مدیریت ماشین مجازی از یک مکان خاص را می‌دهد. از vCenter جهت مدیریت چندین هاست ESXi استفاده می‌شود. سرور vCenter خودش یک ماشین مجازی است که به هنگام نصب vSphere پیاده‌سازی می‌شود.

هر محیط مجازی به حداقل یک سرور vCenter نیاز دارد. هنگامی‌که vCenter نصب شد، از طریق یک GUI قابل‌دسترسی بوده و بدین ترتیب می‌توان تمام قسمت‌های مجازی شده را مدیریت کرد. از vCenter برای مدیریت ماشین‌های مجازی، مدیریت دامنه و همچنین مدیریت زیرساخت استفاده می‌شود.

vCenter چیست؟

VMware vCloud

VMware vCloud یک نرم‌افزار تعریف شده مبتنی بر پیاده‌سازی vSphere خصوصی است. این نرم‌افزار یک راه‌حل ابری کامل توسط مجازی‌سازی دیتاسنتر، عملیات خودکار، دسترسی بالا و زیرساخت انعطاف‌پذیر ارائه می‌کند.

VMware vCloud حاوی چندین کلید جهت تنظیمات است. این نرم‌افزار از vSphere برای انجام محاسبات، و از اتوماسیون vRealize برای قواعد محاسبات استفاده می‌کند. 

VMware vCloud

VMware Hyper Converged Infrastructure یا HCI

یکی از آخرین روش‌های VMware، مجازی‌سازی امکانات دیتاسنتر مبتنی بر سخت‌افزار است. از زمان انتشار vSphere 5.0 در سال ۲۰۱۴، VMware دو محصول را باهدف مجازی‌سازی حافظه و شبکه‌های دیتاسنتر عرضه کرد. دیتاسنترهای سنتی حاوی چندید هاست ESXi، ابزارهای ذخیره، سوئیچ‌های SAN و همچنین لایه‌های زیرساخت شبکه هستند. VMware vSAN و VMware NSX یک لایه‌ی مجازی حافظه و یک لایه‌ی شبکه مجازی را در hyper-converged infrastructure به وجود می‌آورند.

VMware Hyper Converged Infrastructure (HCI)

vSAN یک نرم‌افزار تعریف‌شده برای ذخیره‌سازی سازمانی است. این نرم‌افزار قادر است که از هر حافظه‌ی سرور به‌عنوان قسمتی از حافظه‌ی مجازی بزرگ‌تر استفاده کند. این امر باعث خواهد شد که عملکرد حافظه در مقایسه با روش‌های سنتی بسیار بهتر شود.

VMware به‌تازگی نرم‌افزاری به‌نام NSX را معرفی کرده است. این نرم‌افزار قادر است تمام شبکه را مجازی‌سازی کند. NSX می‌تواند هر نوع فایروال، سوئیچ، روتر یا لود بالانسر را مجازی‌سازی کند. NSX به شما اجازه می‌دهد تا زیرساخت را به بخش‌های مختلف شبکه تقسیم کنید و درنتیجه امنیت شبکه را بهبود بخشید.

محصولات دکستاپ Vmware

نرم‌افزارهایی که تا به اینجا معرفی شدند، همگی برای خدمات زیرساخت دیتاسنتر استفاده می‌شوند. اما VMware امکانات بسیار زیادی هم برای محیط کاری دکستاپ دارد. VMware به سیستم‌های لینوکسی و ویندوزی اجازه‌ی استفاده از ماشین‌های مجازی را می‌دهد.

VMware Horizon نام یک دکستاپ مجازی است که به دکستاپ و برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا مستقیماً به‌ کاربران در هر ایستگاه کاری خدمت‌رسانی کنند. از این نرم‌افزار معمولاً در سازمان‌ها به‌منظور تأمین دسترسی کارمندان به تمرکز و کنترل بر برنامه‌های احراز هویت استفاده می‌شود.

مدیریت خدمات ابری VMware

مدیریت خدمات ابری VMware برای خدمات ابری مبتنی بر زیرساخت ارائه شده‌اند. این خدمات به اشخاص و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا از محصولات VMware استفاده‌های شخصی کنند. بسیاری از سازمان‌ها در حال حرکت به سمت خدمات ابری هستند؛ ازاین‌رو استفاده از مدیریت خدمات ابری VMware روزبه‌روز در حال افزایش است.

مدیریت خدمات ابری VMware

نتیجه‌گیری

VMware یک نرم‌افزار مجازی‌سازی در زمینه‌ی میزبانی وب است. ماشین مجازی VMware باعث می‌شود که بیش از یک سیستم‌عامل در یک سرور اجرا شود. در یک سرور فیزیکی می‌توانیم تا ۱۶ ماشین مجازی داشته باشیم. Vmware همه‌ی سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز و یونیکس را پشتیبانی می‌کند. ماشین‌های مجازی VMware به شما این امکان را می‌دهند که منابع سرور را به حداکثر برسانید.

درمجموع VMware از طریق یکپارچه‌سازی هاست‌های مجازی روی سرور، در کاهش هزینه‌ها و مدیریت هرچه بهتر سیستم‌عامل‌ها، دیتاسنترها، خدمات ابری، ذخیره‌سازی، شبکه و نرم‌افزارهای دکستاپ به شرکت‌های میزبانی وب کمک می‌کند.

VMware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.