ده قدم برای ساخت یک وب سایت تجاری

مهسا محق 09 آبان 1401 ۰ دیدگاه
سرور مجازی

فروشگاه‌های اینترنتی در دنیای امروز سهم بزرگی از بازار را در دست دارد. اما با این وجود خیلی از فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ همچنان در بخش دیجیتال مارکتینگ خود پر قدرت عمل نمی‌کنند و در این بازار به دنبال سهمی برای خود نیستند. داشتن یک وب سایت تجاری برای فروش اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ یک امر مهم و ضروری است. اما این به تنهایی کافی نیست و داشتن یک سرور مجازی قدرتمند هم برای پشتیبانی از سایت نیاز است.

مزایای یک وب سایت تجاری

بزرگی یا کوچکی کسب‌وکار شما فرقی داشتن یک وب سایت تجاری مزیت‌های بی‌نظیری را برای شما در بر خواهد داشت. در نهایت وب سایت تجاری یک ویترین برای برند و فروشگاه شما است که می‌توانید به وسیله آن به مشتریانی که فاصله زیادی با شما دارند دسترسی پیدا کنید. یک وب‌سایت به مشتریان این امکان را می‌دهد که شما را از طریق جستجو در سطح وب پیدا کنند یا پس از اینکه سایر مطالب بازاریابی شما را دیدند یا جایی شنیدند اطلاعات بیشتری درباره شما پیدا کنند. این یک عنصر کلیدی برای یافتن و جذب مشتریان جدید است.

اگر محصولات و خدماتی دارید که می‌توانید به صورت آنلاین بفروشید داشتن یک وب سایت تجاری ضروری است. به این شکل می‌توانید به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط باشید. اما در صورتی که چیزی را برای فروش آنلاین ندارید، می‌توانید از یک وب سایت برای دیده شدن برند و کارت ویزیت خود استفاده کنید. شما می‌توانید اطلاعاتی در مورد کسب و کار و خدمات خود ارائه دهید، مشتریان راضی را با توصیفات نشان دهید و تجربه، دانش و سایر اعتبارات خود را به نمایش بگذارید تا مشتریان بالقوه را تشویق کنید تا در برخورد با شما اعتماد داشته باشند. از دیگر مزایای داشتن یک وب سایت به شرح زیر است:

  • دسترسی به بازار جهانی
  • دسترسی به بازارهای خاص
  • افزایش فروش
  • پشتیبانی از اتوماسیون فرآیند فروش
  • گسترش بازاریابی

۱. هدف وب سایت تجاری خود را تعیین کنید

دانستن این موضوع که قرار کاری را کنید می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید برای آینده سایت خود تصمیم بگیرید. وب‌سایت شما قرار است که یک فروشگاه آنلاین باشد یا این‌که فقط یک سری اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهد. سایت شما دارای اطلاعات ثابت است یا این‌که هر روز نیاز به آپدیت شدن دارد. البته می‌توانید برای شروع یک وب‌سایت ساده را با استفاده از یک سرور مجازی معمولی راه‌اندازی کنید و به مرور زمان با توجه به تغییرات مورد نیاز آن را تغییر دهید. اما در نهایت برای برنامه‌ریزی بهتر باید هدف خود را مشخص کنید.

۲. برای سایت خود دامنه خریداری کنید

بدون داشتن دامنه نمی‌توان سایتی را راه‌اندازی کرد. به همین دلیل شما باید در اولین اقدام، یک دامنه برای سایت خود خریداری کنید. انتخاب نام دامنه بسیار مهم است، دلیل آن هم این است که نام دامنه نشان دهنده نام کسب‌وکار شماست.

۳. طراحی سایت را شروع کنید

بعد از خرید دامنه و اتصال به یک سرور مجازی طراحی وب سایت تجاری خود را شروع کنید. برای این کار یک برنامه‌ نویس یا طراح سایت را استخدام کنید. وجود سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) باعث شده تا راه‌اندازی و طراحی آن ساده‌تر شود. اگر هزینه‌های استخدام طراح را ندارید، می‌توانید خودتان با وجود آموزش‌ها آنلاین موجود در سطح وب یک سایت ساده را با استفاده از وردپرس راه‌اندازی کنید.

۴. از یک فروشگاه ساز استفاده کنید

در صورتی که سایت شما یک فروشگاه آنلاین است می‌توانید از یک فروشگاه‌ساز برای این کار استفاده کنید. این به شما برای داشتن یک سایت فروشگاهی بهتر کمک می‌کند.

۵. از یک درگاه پرداخت آنلاین امن استفاده کنید

داشتن یک درگاه پرداخت امن نیاز ضروری یک وب سایت تجاری است. امن‌ترین راه برای پرداخت خریدهای انجام شده همین روش پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های معتبر زیر نظر بانک مرکزی است. به این شکل شما می‌توانید با خیالی راحت همه هزینه‌های دریافت شده را در حساب رسمی خود داشته باشید.

۶. یک میزبان (host) را برای سایت خود انتخاب کنید (احتمالا سرور مجازی)

انتخاب یک هاست و سرور مجازی اهمیت بالایی دارد. شرکت‌های زیادی هستند که این خدمات را ارائه می‌دهند اما کیفیت و سابقه عمل‌کرد آن‌ها را در زمان خریداری هاست مدنظر قرار دهید. سرعت سایت در زمان بارگذاری اطلاعات یا بالا آمدن آن بستگی زیادی به سرویس هاست دارد.

۷. محتوای مفید و جذاب در سایت خود قرار دهید

بعد از طراحی و راه‌اندازی وب سایت تجاری باید آن را با محتوای مفید و جذاب پر کنید. با این کار مخاطبان هدف خود را فراخوانی می‌کنید تا از سایت شما بازدید کنند و در صورت نیاز از خدمات شما استفاده کنند. دقت داشته باشید که محتوای تولید شده توسط شما باید یونیک باشد. در صورت کپی بودن محتوا با مشکل روبرو خواهید شد.

۸. امنیت وب سایت تجاری خود را در اولویت قرار دهید

امنیت داده‌های سایت خود را تأمین کنید. با استفاده از انواع نرم‌افزاهای مانند آنتی‌ویروس و یا افزونه‌ها از خرابی اطلاعات خود جلوگیری کنید. همچنین با تغییر رمز‌ و سطوح دسترسی کارکنان سایت امنیت داده‌های خود را بالا ببرید.

۹. سایت خود را بهینه کنید

Search Engine Optimization یا مخفف آن SEO یکی از موارد مهم بعد از راه‌اندازی سایت است. سئو باعث می‌شود که سایت شما رنک بالاتری نسبت به سایر رقبا در بین موتورهای جستجوگر داشته باشد. این یعنی بیشتر دیده شدن و موفقیت در دیجیتال مارکتینگ که در نهایت فروش خدمات را بالا خواهد برد.

۱۰. تلاش خود برای بازاریابی را افزایش دهید

شاید خود باشید بدانید که می‌توان با استفاده از سایت بازاریابی و تبلیغات خود در بازار افزایش داد. به عنوان مثال تصور کنید که تصمیم دارید که یک بروشور یا کارت تبلیغاتی را برای یکی از کاربران خود ارسال کنید. ایمیل او را می‌گیرید تا لینک حاوی تبلیغات مورد نظر را ارسال کنید. در همین‌جا می‌توانید یک درخواست از او داشته باشید که آیا تمایلی برای دریافت اخبار و تغییرات مربوط به سایت شما را دارد یا نه؟ در صورتی که قبول کند شما همیشه با او در ارتباط خواهید بود و می‌توانید بازاریابی خود را به این شکل گسترش دهید. همچنین ارسال ایمیل‌های خودکار از دیگر راه‌های گسترش بازاریابی از طریق سایت است. شما می‌توانید با راه‌اندازی خبرنامه و مجله هم به گسترش بازاریابی خود به وسیله سایت کمک کنید.

عواملی که می‌توانند بهره‌ وری سایت را بالا ببرند کدامند؟

  • از داده‌ها موجود برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی بهبود حضور آنلاین خود استفاده کنید.
  • از فناوری اطلاعات مبتنی بر فضای ابری استفاده کنید.
  • به مشتریان اجازه دهید محصولات و خدمات را در وب سایت تجاری شما مشاهده کنند.
  • سایت دارای قابلیت‌های بازاریابی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.
  • استفاده از سیستم‌های خوشمند را شروع یا در برنامه‌های دو سال بعدی خود قرار دهید

برای مطالعه بیشتر: سرور مجازی چیست؟

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.