بررسی سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud

مریم صفائی 01 شهریور 1401 ۰ دیدگاه
سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud

سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud با اکثر فضاهای ذخیره‌سازی ابری که نامشان برایتان آشنا است یا احتمالا با آنها کار کرده‌اید، متفاوت است. Nextcloud  متن باز است و به شما این امکان را می‌دهد در صورت نیاز، خودتان میزبانی نرم‌افزار را در اختیار بگیرید. در صورت تمایل هم برای راه‌اندازی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید از ارائه‌دهنده خدمات Nextcloud  استفاده کنید.

با اینکه این رویکرد کمی نامتعارف ممکن است و رضایت از کاربران خانگی و حرفه‌ای را به دنبال نداشته باشد، اما اگر خدمات Nextcloud را از شرکتی که خدمات Nextcloud را ارائه می‌دهد دریافت کنید، خواهید دید که و تجربه کار کردن با آن چندان متفاوت با Dropbox یا OneDrive نیست.

ویژگی‌های Nextcloud

Nextcloud در سال ۲۰۱۶ از پروژه رایگان و متن باز دیگری به نام OwnCloud منشعب شد. هدف آن ارائه یک راه‌حل ابری خصوصی برای کسانی است که به آن نیاز دارند. سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud مانند اپل یا گوگل یک راه‌حل واحد مشتری-سرور نیست که صرفاً در آن ثبت‌نام کنید و یک درایو ابری دریافت کنید. بلکه مجموعه ابزارهایی است که روی پلتفرم Nextcloud کار می‌کنند تا راه‌حلی کاملاً سفارشی برای مشتری فراهم کنند.

به این معنی که از سمت کاربر باید تلاش بیشتری صورت بگیرید. اما در عین حال می‌تواند راه‌حل سفارشی شده به مشتری خود ارائه کند و اگر نخواهید هم مجبور نیستید به سرورهای آن سوی دنیا اتکا کنید. Nextcloud فایل‌ها، مخاطبان و تقویم‌های شما را مدیریت می‌کند. اپلیکیشن‌هایی هم برای سیستم‌های عامل Windows، macOS، Linux، Android و iOS دارد.

در قلب این عملیات، فایل‌های Nextcloud قرار دارند که امکان همگام‌سازی فایل‌ها از کامپیوترهای دسکتاپ رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه، اشتراک‌گذاری بین اعضای تیم و ادغام با سایر پلتفرم‌های ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. اگر به دنبال یک راه‌حل خود میزبان هستید، میزان فضای موجود کاملاً به شما بستگی دارد، اگرچه همان‌طور که اشاره شد، شما همواره می‌توانید راه‌حل‌های از پیش نصب‌شده و میزبانی‌شده را از یک ارائه‌دهنده خدمات Nextcloud خریداری کنید.

همچنین یک ابزار چت و همکاری وب به نام Nextcloud Talk هم برای رفع مشکلات کاربری دارد. دسترسی به مجموعه آفیس آنلاین با ویژگی‌های ویرایش و همکاری به نام Collabora Online  و همچنین مجموعه‌ای از ابزارهای مهم تجاری، از جمله Outlook، SharePoint و Mozilla Thunderbird نیز در Nextcloud برای کاربرانش در نظر گرفته‌شده است.

رابط کاربری Nextcloud

سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud

به‌محض ثبت‌نام و راه‌اندازی Nextcloud، از طریق یک رابط وب (مطابق با WebDAV) به قابلیت‌های زیادی دسترسی پیدا می‌کنید و از طریق آن می‌توانید فایل‌ها را مشاهده کنید، به اشتراک بگذارید و همچنین ویرایش کنید. این رابط نرم‌افزار بسیار سریع عمل می‌کند. همگام‌سازی فایل‌های local و کلاینت‌های دسکتاپ بسیار ساده و کاملاً کاربردی است و می‌توانید هر فایلی را که دوست دارید (با در نظرگیری گزینه همگام‌سازی با چندین سرور در صورت نیاز) همگام‌سازی کنید.

مطمئناً یک گزارش کامل از تمام فعالیت‌ها در وب، دسکتاپ و موبایل نیز ذخیره نگهداری می‌شود. بنابراین همیشه می‌توانید مراحل کار خود را دوباره دنبال کنید و اگر مشکلی پیش آمد بفهمید که در کجا چه اتفاقی افتاده است. سرعت آپلود، دانلود و همگام‌سازی در Nextcloud بسیار خوب است. اگرچه بدیهی است که این سرعت تاحدی به محل ذخیره فایل‌های شما بستگی دارد. Nextcloud از نسخه‌بندی (Versioning) نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید به نسخه‌های قدیمی‌تر فایل‌های خود نیز رجوع کنید.

Nextcloud دارای برخی ترفندهای اضافی نیز هست که در آن میان می توان به گزینه اعمال محدودیت برای پهنای باند برای به اشتراک‌گذاری یکنواخت منابع و تنظیماتی اشاره کرد. در صورت تلاش برای همگام‌سازی یک پوشه با حجمی بیش‌ازاندازه تعریف‌شده یک هشدار نشان می‌دهد. واضح است که فکر و دقت زیادی برای طراحی رابط کاربری Nextcloud صورت گرفته است و این امر باعث سهولت دسترسی به سایر بخش‌های دیگر نیز می‌شود.

اگر شما هم طرفدار اصول متن باز هستید و مشکلی با استفاده از نرم‌افزار روی وب، روی دسکتاپ و روی موبایل ندارید از کار کردن با سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud لذت می‌برید. به‌روزرسانی‌های Nextcloud به طور منظم منتشر می‌شود و موجب بهینه‌سازی عملکرد و ویژگی‌های بیشتری برای تجربه کار با Nextcloud خواهد بود.

امنیت Nextcloud

با توجه به این‌که Nextcloud یک‌ راه‌حل خود میزبان است ( مگر این که از یک ارائه‌کننده خدمات Nextcloud را دریافت کنید) حفاظت‌های امنیتی در مدل خود میزبانی تا حدی بر عهده خود شما است. از یک‌سو، فایل‌های شما با فایل‌های میلیون‌ها نفر دیگر در سرویس X جایی در وب جمع نمی‌شوند. اما از سویی دیگر باید اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس به شکل فیزیکی یا به‌صورت ریموت به سرورهایی که Nextcloud شما روی آن اجرا می‌شود، دسترسی نداشته باشد. تا زمانی که بدانید چه‌کاری انجام می‌دهید، Nextcloud کمک زیادی به شما می‌کند، چرا که این سرویس یکی از امن‌ترین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری به شمار می‌رود.

گذشته از اقدامات امنیتی که خودتان انجام می‌دهید Nextcloud یک مدل بسیار امن ارائه می‌کند که در آن می‌توانید محتویات سرور را رمزگذاری کرده و از فناوری‌های رمزگذاری حین انتقال، سرتاسری یا  end-to-end سمت سرور و سمت مشتری استفاده کنید. پشتیبانی از LDAP/Active Directory، SSO/SAML 2.0 ، Kerberos، OAuth2، OpenID Connect، JWT، CAS و هر پایگاه داده SQL به واسطه ماژول‌های Apache و همچنین احراز هویت دومرحله‌ای، کلیدهای سخت‌افزاری و احراز هویت بیومتریک نیز در نظر گرفته شده است.

خدمات رایگان و غیر رایگان Nextcloud

با توجه به این‌که Nextcloud یک نرم‌افزار متن باز است، شما می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای آن را نصب کنید که  البته هزینه آن را با فضای ذخیره‌سازی خود پرداخت می‌کنید. وقتی پای پرداخت هزینه به میان می‌آید سرویس ذخیره سازی ابری Nextcloud انعطاف زیادی برایتان نشان می‌دهد، چرا که می‌توانید بر اساس مبلغی که پرداخت می‌کنید، خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که همگام‌سازی فایل و گزینه‌های  ذخیره‌سازی این سرویس کاملاً رایگان است.

برای استفاده در امور حرفه‌ای می‌توانید از یکی از طرح‌های خدمات پریمیوم Nextcloud استفاده کنید. دریافت این خدمات شامل پشتیبانی برای راه‌اندازی ، ابزارهای مدیریت کاربر پیشرفته و دسترسی به موارد اضافی مثل برنامه  Collabora Online نیز می‌شود.

کلام آخر

با توجه به این ویژگی‌ها هیچ کاربری نیست که تحت تأثیر Nextcloud قرار نگیرد، چرا که Nextcloud  تمام ویژگی‌هایی را که سرویس‌های Google Drive، OneDrive، iCloud، Dropbox عرضه کرده را در کسری از هزینه و با انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهد. تنها مسئله‌ای که هنگام انتخاب مسیر خود میزبانی باید به آن توجه کنید این است که پشتیبان گیری از فضای ذخیره‌سازی مسئولیت خود شماست.

مزیت‌های Nextcloud بسیار متعدد است اما در میان همه آن‌ها می‌توان به ماهیت منبع باز آن اشاره کرد. اما باید درباره نحوه استفاده از آن و نحوه عملکرد راه‌حل‌های ذخیره‌سازی on-site و off-site فکر کنید. اگر می‌خواهید بیش از اجرا بدانید که نحوه عملکرد Nextcloud به چه صورت است، Nextcloud یک نسخه دمو بسیار ساده دارد که می‌توانید با چند کلیک از آن استفاده کنید.

اگر هم نمیخواهید که درگیر مسایل و جزییات فنی شوید یا سینداد تماس بگیرید.

شرکت فناوران شبکه سینداد، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات Nextcloud در دنیاست و از مسیر سینداد می‌توانید ساده و بی‌دردسر به خدمات NextCloud دسترسی داشته باشید

تماس با خدمات سینداد
فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.