آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp

رامونا امیری 20 بهمن 1398 ۰ دیدگاه

زمانی که سرعت بالا و قابلیت اطمینان را تجربه کنید، دیگر به عقب باز نخواهید گشت. دوران قبل از اینترنت پر سرعت را به‌خاطر می‌آورید؟ یا زمانی که باید منتظر بافر شدن ویدیوها می‌ماندید؟ هر چند که تجربه‌های خوبی نبودند اما با اینترنت پر سرعت بسیاری از این مشکلات حل شدند.

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp

اگر عادت دارید سایت‌های خود را روی یک سرور فعال بسازید، دقیقاً همان احساس را در زمان انتقال به یک محیط توسعه لوکال مانند XAMPP تجربه خواهید کرد. در این روش تجربه توسعه سایت خود با سرعتی چشمگیر و قابلیت اطمینان فوق‌العاده را خواهید داشت طوری که هرگز نمی‌توانید به روش‌های قدیمی برگردید.

در این مقاله آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp را در عرض چند دقیقه برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه XAMPP را بر روی کامپیوتر شخصی تحت ویندوز خود نصب کنید و یک سایت وردپرس (به صورت Multisite) را نیز بر روی آن راه‌اندازی کنید. همچنین برخی از مشکلات متداول را که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید و چگونگی رفع آن‌ها را نیز پوشش خواهیم داد. پس با ما در این آموزش همراه باشید

زمپ Xampp چیست؟

به بیان خلاصه، XAMPP یک سرور محلی و یک وب ‌سرور واقعی در مقیاس کوچک است که می‌توانید بر روی لپ تاپ یا دسک تاپ خود نصب کنید. XAMPP یک توزیع کاملاً رایگان و متن ‌باز سرور Apache همراه با MariaDB (MySQL سابق)، PHP و Perl است. XAMPP برای تمامی سیستم عامل‌های مطرح قابل ارائه است و نصب و استفاده آن نیز بسیار آسان است. این دلایل توضیح خوبی برای آن است که محبوبیت این سرور را برای توسعه سایت های PHP نشان دهد. در اینجا معانی هر کدام از حروف کلمه XAMPP را توضیح می‌دهیم:

 cross platform(X) -X  سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف

 A- سرور HTTP Apache

 Maria DB –M (سابق MySQL) 

 PHP -P

 PERP -P

نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp

جدا از اجزای اصلی ذکر شده در بالا، XAMPP معمولاً با ابزارهای مفید دیگری مانند میل سرور Mercury، phpMyAdmin برای مدیریت پایگاه داده، Webalizer برای تحلیل گزارشات وب‌ سرور، OpenSSL، Apache Tomcat برای اجرای کدهای جاوا و  FileZilla FTP server همراه است.

کاربرد Xampp چیست؟

در کل محیط توسعه سایت به‌صورت لوکال برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وردپرس توصیه می‌شود. می‌توان گفت که یک محیط لوکال این امکان را به‌شما می‌دهد تا فرایند‌های متعدد نصب وردپرس جدید را در زمان بسیار اندک به انجام رسانید و از آنجا که به صورت لوکال در سیستم میزبانی می‌شود، هیچ تاخیری در بارگذاری تغییرات جدید و مشاهده آن‌ها در مرورگر وجود ندارد.

آیا می‌خواهید یک تم جدید را امتحان کنید؟ فقط آن را کپی کرده و در آدرس wp-content/themes قرار دهید و تمام. تم جدید بلافاصله بارگذاری می‌شود. در مورد افزونه‌ها و هر گونه تغییر در تنظیمات همین روند جاری خواهد بود. بدون تاخیر از سمت سرور، بدون دردسر بارگذاری و بدون زمان انتظار غیر ضروری. همه چیز در آن واحد اتفاق می‌افتد. درست مانند اینکه اتومبیل خود را به یک پیست مسابقه برده و آن را تا حد توان تحت فشار قرار دهید. یک محیط تست عالی برای پیشروی بدون هیچ گونه پیامد جانبی (البته تقریباً).

با نصب زمپ بر روی کامپیوتر می‌توانیم کار خود را حتی در مکانی دور افتاده و بدون اتصال به اینترنت بر روی سایت خود ادامه دهیم. طراحی و توسعه سایت به صورت لوکال بسیار امن‌تر از آنلاین است. زیرا سایت شما هنوز آفلاین بوده و از چشم هکرها (و مشتری‌های مزاحم) دور است.

چرا وردپرس را روی لوکال هاست Xampp نصب کنیم؟

مانند همه نرم‌افزارها، وردپرس نیز پیش نیازهای خاصی برای اجرا دارد. الزامات پیشنهادی فعلی وردپرس عبارتند از:

  • PHP نسخه ۷.۳ یا بالاتر
  • MySQL نسخه ۵.۶ یا بالاتر یا MariaDB نسخه ۱ یا بالاتر
  • پشتیبانی HTTPS
  • سرور Apache یا nginx

XAMPP تمام موارد فوق را بررسی می‌کند. این نرم‌افزار رایگان، قابل اعتماد و استفاده از آن نیز بسیار ساده است و در تمام سیستم عامل‌های مهم کار می‌کند و با آن دچار اشتباه نخواهید شد.

نصب XAMPP روی ویندوز

مرحله ۱- دانلود XAMPP

با دانلود آخرین نسخه XAMPP از وب سایت Apache Friends شروع کنید. نسخه فعلی و به‌روز آن XAMPP 7.3.8  و  PHP 7.3.8.است.

توجه: اگر از سرور لینوکس یا OSX استفاده می‌کنید، مراحل نصب تقریباً یکسان است. فقط مطمئن شوید که نسخه مناسب XAMPP برای سیستم عامل خود را دانلود می‌کنید.

مرحله ۲- نصب XAMPP

پس از دانلود، فایل نصب زمپ را اجرا کنید.

اجزاء و نیازمندی‌های مورد نظر خود برای نصب را انتخاب کنید. اگر قصد نصب یک سایت وردپرس با XAMPP را دارید، فقط به Apache، MySQL، PHP و phpMyAdmin نیاز دارید. اما در این آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp تمام اجزای موجود را چک خواهیم کرد، زیرا در ادامه با تمامی آن‌ها کار خواهیم کرد.

نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp

مسیر نصب XAMPP را انتخاب کنید (مسیر پیش فرض توصیه می‌شود).

نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp

گزینه “Learn more about Bitnami” را غیر فعال کنید. Bitnami مجموعه ابزارهای all-in-one را برای نصب برنامه‌های متن باز محبوب در XAMPP فراهم می‌کند. این ابزارها شامل ماژول‌های جانبی برای نصب WordPress است. اگر چه در این آموزش ما آن را به‌صورت دستی نصب خواهیم کرد.

نحوه نصب وردپرس لوکال هاست XAMPP

ممکن است در پایان نصب با یک هشدار امنیتی Windows مواجه شوید. در این مرحله باید با کلیک بر روی دکمه Allow access، سرور Apache HTTP را در لیست سفید یا مجاز Windows Defender Firewall خود قرار دهید. از انتخاب و فعال کردن گزینه ”Private networks, such as my home or work network” نیز اطمینان حاصل کنید. این گزینه بسیار مهم است. در غیر این صورت XAMPP به‌دلیل نداشتن دسترسی‌های لازم کار نخواهد بود. فرایند نصب را کامل کرده و کنترل پنل XAMPP را اجرا کنید.

نصب وردپرس در حالت Multisite در لوکال هاست XAMPP

راهنمای نصب ۱: UAC را از بخش تنظیمات Windows غیرفعال کنید

شما ممکن است با هشدار کنترل دسترسی کاربر (UAC) در ویندوز مواجه شوید. موضوع نگران کننده‌ای نیست. فقط مطمئن شوید که XAMPP را در مسیر Program Files  خود نصب نکرده اید، زیرا UAC ممکن است با مجوزهای نوشتن XAMPP در این مسیر تداخل داشته باشد. دایرکتوری نصب به‌صورت پیش فرض C:\XAMPP است، بنابراین اگر آن را تغییر ندهید همه چیز عادی خواهد بود. اگر می‌خواهید با نحوه غیرفعال کردن UAC آشنا شوید (هر چند انجام آن، جزء در موارد بسیار ضروری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود)، پشتیبانی مایکروسافت نقطه خوبی برای شروع است.

 

راهنمای نصب ۲: آنتی ویروس یا فایروال را به طور موقت غیرفعال کنید

برخی از برنامه‌های آنتی ویروس یا فایروال ممکن است مشکلاتی را در خصوص نصب زمپ برای شما ایجاد کنند. در اینصورت، پیشنهاد می‌شود تا زمانی که زمپ با موفقیت نصب شود، آنها را به‌طور موقت غیرفعال کنید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه سؤالات متداول Windows XAMPP مراجعه کنید.

مرحله ۳- کنترل پنل XAMPP را باز کنید

کنترل پنل زمپ شامل یک رابط کاربری ساده است که تمام ماژول‌های سرور لوکال شما را لیست می‌کند. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا فقط با یک کلیک ماژول‌های مجزا را  اجرا یا متوقف کنید. به قسمت Admin، Config files و Log‌ها تنها با یک کلیک دسترسی پیدا خواهید کرد. بخش پایین آن نیز کلیه اقدامات و خطاهای شما را (در صورت وجود) نشان می‌دهد.

مشکلات رایج در نصب وردپرس در لوکال هاست

جدا از ابزارها و امکانات فوق، کنترل پنل XAMPP دگمه‌های دیگری را نیز در سمت راست خود دارد:

  • Config: برای config کردن تنظیمات کلی XAMPP 
  • Netstat: نمایش تمام اتصالات فعال TCP (و پورت‌ها) در کامپیوتر شما
  • Shell: اجرای XAMPP در یک خط فرمان سفارشی (CMD)
  • Explorer: فولدر روت زمپ را در Windows Explorer باز می‌کند
  • Services: کلیه خدمات Windows را در کنسول Microsoft Management نشان می‌دهد
  • Help: ارتباط با فروم‌های پشتیبانی Apache 
  • Quit: خروج از کنترل پنل XAMPP (سرور به کار خود در پس زمینه ادامه خواهد داد)

 

مرحله ۴- ماژول های Apache و MySQL را اجرا کنید

بر روی دگمه شروع در کنار ماژول Apache کلیک کنید. اگر همه چیز درست تنظیم شده باشد، سرور آپاچی شما باید با موفقیت بر روی پورت‌های ۸۳ و ۴۴۳ اجرا می‌شود.

نصب وردپرس در localhost زمپ

با کلیک روی دکمه Admin در کنار آن می‌توانید به داشبورد سرور آپاچی خود دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید با روشی دیگر و از طریق آدرس http://localhost/dashboard/  در مرورگر خود نیز به آن دسترسی داشته باشید.

نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp

سپس ماژول MySQL را اجرا کنید. اگر با یک هشدار امنیتی Windows برای قرار دادن mysqld.exe در لیست سفید مواجه شدید، بر روی Allow access کلیک کنید. مانند قبل مطمئن شوید که گزینه “Private networks,…” نیز انتخاب و فعال شده است.

نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp
نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp

می‌توانید با کلیک روی دکمه Admin در کنار ماژول MySQL به داشبورد phpMyAdmin خود دسترسی پیدا کنید، یا می‌توانید به‌راحتی و با تایپ آدرس http://localhost/phpmyadmin/ درمرورگر خود به همان صفحه بروید. در این قسمت می‌توانید بانک‌های اطلاعاتی تحت MariaDB (یا MySQL) پروژه‌های وب خود را مدیریت کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp
نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp

این بخش آخرین مرحله از نصب زمپ به‌عنوان محیط توسعه لوکال شما است. اکنون آماده میزبانی از هر نرم‌افزار مبتنی بر PHP (به‌عنوان مثال WordPress) خواهید بود.

تست نصب وردپرس در localhost زمپ

بهترین راه برای بررسی اینکه آیا سرور لوکال شما به درستی نصب و تنظیم شده است یا خیر؟ ایجاد یک صفحه تست PHP، قرار دادن آن در فولدر localhost متعلق به XAMPP و سپس دسترسی به آن از طریق مرورگر است.

بیایید همین کار را انجام دهیم. فولدر جدیدی به نام test را در مسیر C:\xampp\htdocs\ خود ایجاد کنید. همچنین با کلیک بر روی دکمه Explorer در کنترل پنل زمپ و سپس رفتن به فولدر htdocs نیز می‌توانید به این مسیر دسترسی پیدا کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp

با کد زیر فایلی به نام test.php ایجاد کنید و آن را در پوشه C:\xampp\htdocs\test قرار دهید.

نصب وردپرس در لوکال هاست Xampp

در مرورگر خود آدرس http://localhost/test/test.php را باز کنید. اگر پیام  “Hello World! Welcome to WPMU DEV” نمایش داده شد، بدین معنی است که زمپ با موفقیت در سیستم شما نصب و تنظیم شده است.

نحوه نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP

مرحله ۱: یک پایگاه داده MySQL جدید برای نصب وردپرس خود ایجاد کنید

قبل از نصب وردپرس، به یک پایگاه داده نیاز داریم. در کنترل پنل زمپ خود، بر روی دکمه Admin در بخش MySQL کلیک کنید. پنجره مرورگر جدید به‌طور خودکار در صفحه رابط داشبورد phpMyAdmin باز می‌شود. در سمت چپ بالا صفحه بر روی Databases کلیک کنید.

اکنون از شما خواسته می‌شود که یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید. به‌عنوان مثال نام wpmudev را برای آن انتخاب می‌کنیم.

پس از وارد کردن نام، بر روی Create  کلیک کرده و پنجره را ببندید.

مرحله ۲: دانلود و نصب وردپرس

آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنید.

وردپرس را در فولدر مناسبی در آدرس زمپ از حالت فشرده خارج کنید. در مورد این آموزش، این مسیر C:/xampp/htdocs است. نام فولدر را به هر چه دوست دارید تغییر دهید اما توصیه می‌شود نام سایت مورد نظر خود را هم‌نام فولدر قرار دهید. در این آموزش نام wptest را بر روی فولدر قرار می‌دهیم.

حالا وارد فولدر WP سایت خود شوید، فایل wp-config-sample.php را پیدا کرده و نام آن را به wp-config.php تغییر دهید.

فایل را باز کنید و به پایین صفحه تا رسیدن به کدهای زیر مراجعه کنید:

کدهای موجود در این خطوط جزئیات ورود به پایگاه داده را تعیین می‌کنند. طبق دستورالعمل‌های زیر آنها را ویرایش و به‌روز کنید:

  • “database_name_here” را با نام پایگاه داده خودجایگزین کنید، که در این آموزش، نام آن wpmudev است.
  • “username_here” را با “root” جایگزین کنیدو قسمت “password_here” را خالی بگذارید.
  • فایل را ذخیره کرده و آن را ببندید.

حال می‌توانیم به نصب وردپرس ادامه دهیم. مرورگر خود را باز کنید و به آدرس http://localhost/wptest/ بروید.

حال باید صفحه نمایش انتخاب زبان در نصب وردپرس را مشاهده کنید.

پس از انتخاب زبان، به صفحه بعدی ادامه داده و نام سایت، نام کاربری و مشخصات رمز عبور خود را وارد کنید. سپس بر روی Install WordPress کلیک کنید.

تبریک. نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp با موفقیت انجام شد.

نصب وردپرس در حالت Multisite در لوکال هاست XAMPP

مرحله ۱: فعالسازی WP Multisite در فایل wp-config.php 

فایل wp-config.php خود را باز کنید و خط زیر را دقیقاً بالای خط حاوی کد /* That’s all, stop editing! Happy publishing. */ اضافه کنید.

 

define(‘WP_ALLOW_MULTISITE’, true)

با این کار حالت نصب Multisite در سایت وردپرس فعال می‌شود.

مرحله ۲: شبکه Multisite خود را نصب و تنظیم کنید

به داشبورد وردپرس رفته و سپس به منوی Tools>Network Setup بروید.

نام شبکه multisite خود را انتخاب کرده و آدرس ایمیل مدیر شبکه را وارد کنید. سپس بر روی Install کلیک کنید.

اکنون وردپرس از شما می‌خواهد فایل‌های wp-config.php و htaccess. را ویرایش کنید.

مرحله ۳: دستورالعمل های نمایش داده شده توسط WordPress را دنبال کنید

فایل wp-config.php خود را مجدداً باز کنید و کدی که توسط WordPress داده شده است را در پایین ویرایش قبلی خود اضافه کنید.

سپس، مجدداً فایل htaccess.  باز کرده و تمام کدهای آن را با کدهایی که توسط وردپرس داده می‌شود جایگزین کنید (توجه: باید محتوای موجود را به صورت کامل در اینجا جایگزین کنید، نه فقط به صورت اضافه یا ویرایش).

اگر شما نمی‌توانید فایل htaccessرا پیدا کنید، مطمئن شوید که تنظیمات display hidden files  را در کامپیوتر خود فعال کرده اید. اگر هنوز هم قادر به پیدا کردن آن نیستید، یک فایل جدید در همان مسیر فایل wp-config.php ایجاد کنید.

اکنون ویژگی Multisite باید با موفقیت در نصب وردپرس فعال شده باشد. در این مرحله باید دوباره وارد سیستم شوید و سپس می‌توانید از داشبورد خود به هر یک از سایت‌ها در شبکه multisite خود دسترسی پیدا کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Add New سایت جدید در شبکه خود اینجا ایجاد کنید.

مشکلات رایج در نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp

با اینکه نصب وردپرس روی لوکال هاست Xampp در این آموزش بدون هیچ مشکلی پیش رفت، اما باید بدانیم که همیشه همه چیز به این خوبی پیش نمی‌رود. در هر مرحله از نصب وردپرس در localhost زمپ احتمال مواجهه با مشکل وجود دارد. در این بخش برخی از موضوعات متداول مرتبط با XAMPP و راه‌حل متناسب با آن‌ها ارائه شده است (برای بررسی راه‌حل بر روی آن کلیک کنید):

نکاتی درباره نصب وردپرس روی لوکال هاست زمپ

زمپ به شما امکان می‌دهد به‌راحتی محیط سرور لوکال را بر روی سیستم تحت ویندوز خود نصب و راه‌اندازی کنید. بهترین چیز در این مورد آن است که این برنامه کاملاً رایگان و متن باز است. پس از نصب، ممکن است که کلاً فراموش کنید که بر روی لوکال شما نصب شده است. حتی می‌توانید زمپ را در یک درایو USB به همراه وردپرس نصب کنید.

با استفاده از زمپ می‌توانید سایت‌های وردپرس را سریع و به‌راحتی بر روی سیستم خود بسازید و تست کنید، به‌جای اینکه این کار را به یک روش سخت در یک سایت آنلاین انجام دهید. می‌توانید تم‌ها و افزونه‌های مختلف را امتحان کنید، featureهای مختلف آن‌ها را تست کنید و بسیاری از جنبه‌های دیگر سایت خود را بدون مشکل بررسی کنید. علاوه بر این، می‌توانید در صورت تمایل WordPress را به دفعات متعدد نصب کنید (از جمله در حالت Multisite). شاید این جمله “جهانی فکر کنید، محلی عمل کنید” برای توسعه وب نیز صادق باشد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.