مقایسه دایرکت ادمین و سی پنل

supermod 12 آذر 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم تفاوت دایرکت ادمین و سی پنل را توضیح دهیم. یکی از سؤالات رایج در دنیای IT این است که جهت کنترل سیستم میزبانی وب، دایرکت ادمین انتخاب کنیم یا سی‌پنل؟ و این‌که تفاوت میان این دو ابزار در چیست؟

 

میزبانی یک نکته‌ی حیاتی در موفقیت شماست. اما هنگامی‌که وارد حساب کاربری میزبانی خود می‌شوید باید بدانید که سی‌پنل را انتخاب کنید یا دایرکت ادمین؟

مقایسه دایرکت ادمین و سی پنل

دایرکت ادمین و سی ‌پنل در یک نگاه

دایرکت ادمین ( DirectAdmin ) و سی پنل ( cPanel ) هر دو کنترل ‌پنل‌هایی هستند که به‌منظور مدیریت میزبانی وب استفاده می‌شوند. این ابزارها به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید تنظیمات زیادی را روی حساب کاربری میزبانی خود انجام دهید.

اگرچه این دو کنترل پنل یک کار را انجام می‌دهند، اما انتخاب میان آن‌ها به سلیقه‌ی کاربر برمی‌گردد. در این قسمت به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث تفاوت سلیقه در انتخاب این دو می‌شود:

مقایسه دایرکت ادمین و سی پنل
  • هر دو کنترل پنل پولی هستند اما هزینه‌هایشان یکسان نیست.
  • دایرکت ادمین یک کنترل‌پنل بسیار ساده است که به شما دسترسی آسان به وب‌میل، تنظیمات ادمین، مدیریت فایل و دیتابیس و غیره را می‌دهد. تمام گزینه‌ها بر روی صفحه‌ی اصلی هستند و همین باعث مدیریت ساده‌تر حساب کاربری میزبانی می‌شود.
  • سی‌پنل برای انواع کاربران مبتدی و حرفه‌ای بسیار مناسب است. چون پیدا کردن تنظیمات و گزینه‌ها بسیار ساده بوده و برخلاف دایرکت ادمین، سی‌پنل جزئیات را در دسته‌بندی‌هایی جدا می‌کند و باعث می‌شود تا پیدا کردن آن‌ها ساده‌تر باشد.
  • علاوه بر این، سی‌پنل جزئیات و پلاگین‌های بیشتری نسبت به دایرکت ادمین دارد.
  • هر دو با استفاده از واسط گرافیکی کاربر (GUI)، تنظیمات زیادی را جهت پیکربندی سرور ارائه می‌کنند؛ اما سی‌پنل تنظیمات بیشتری نسبت به دایرکت ادمین دارد.
  • دایرکت ادمین قابل ارتقا است اما هزینه‌ی افزودن قابلیت‌های جدید در مقایسه با سی‌پنل بسیار زیاد است. در مقابل پلاگین‌ها و ماژول‌های سی‌پنل را می‌توانید با کم‌ترین هزینه نصب کنید.

حال بیاید ببینیم تفاوت‌ سی‌پنل و دایرکت ادمین در چیست؟

کنترل پنل سی‌ پنل ( cPanel )

پیش‌تر به‌طور مفصل کنترل پنل سی‌پنل را توضیح داده‌ایم. اما در اینجا مجدداً نکاتی را دراین‌باره مطرح می‌کنیم. اولین ورژن سی‌پنل در سال ۱۹۹۶ ساخته شد و از آن زمان تابه‌حال این کنترل‌پنل طرفداران بسیار زیادی را بین کاربران داشته است. سی‌پنل در حقیقت اولین کنترل‌ پنلی بود که وارد بازار شد و در آن زمان سی‌پنل رقیبی نداشت.

رابط کاربری این نرم‌افزار دارای طراحی بسیار مناسبی بوده و کاملاً منطقی طبقه‌بندی شده است. سی‌پنل تنظیمات بیشتری نسبت به دایرکت ادمین دارد اما هزینه‌های آن مقداری از دایرکت ادمین بالاتر است.

نمایی از این کنترل پنل را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

مقایسه دایرکت ادمین و سی پنل
سی‌پنل از سیستم‌عامل‌ها و محیط‌های مجازی زیر پشتیبانی می‌کند:

centOS, Red Hat, FreeBSD and CloudLinux, KMV, Linux-Vserver, Microsoft Server 2008 Hyper-V, Open VZ, Oracle VirtualBox, Virtuozzo, VMWare, Xen

مزایای اصلی سی‌پنل

  • ویژگی‌ها و تنظیمات گسترده
  • رابط کاربری بسیار عالی

معایب سی‌پنل

  • هزینه بالاتر

کنترل پنل دایرکت ادمین

مقایسه دایرکت ادمین و سی پنل

کنترل پنل دایرکت ادمین در سال ۲۰۰۳ توسط گروه نرم‌افزاری JMBC ساخته شد و توانست به شهرت زیادی در میان کاربران برسد.

رابط کاربری این نرم‌افزار بسیار ساده و آسان است؛ اما گاهی اوقات یادگیری استفاده کامل از آن ممکن است مقداری طول بکشد. این کنترل برای انواع سرورهای کم و پرترافیک بسیار مناسب است.

نمایی از این کنترل پنل را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

دایرکت ادمین سیستم‌عامل‌های زیر را پشتیبانی می‌کند:

Ubuntu, Debain, FreeBSD, centOS, Red Hat, Fedora

مزایای اصلی دایرکت ادمین

  • رابط کاربری آسان
  • بدون نیاز به سیستم پیشرفته
  • هزینه پایین

معایب دایرکت ادمین

  • ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانید به‌طور کامل با آن کار کنید.
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که در نبرد بین کنترل‌پنل‌های سی‌پنل و دایرکت ادمین، این سی‌پنل است که برنده می‌شود. البته انتخاب بین این دو مستقیماً به سلیقه‌ی کاربر برمی‌گردد. جهت سفارش هاست لینوکس از فناوران شبکه سینداد می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:
فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.