آموزش کامل کار با دستور arp

supermod 29 خرداد 1398 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم روش کار با دستور arp را به صورت کامل توضیح دهیم. در مقالات قبلی آموزش کار با فرمان‌های tracert و route را توضیح دادیم. پیش از شروع کار با فرمان arp، بیایید با این دستور و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

دستور arp چیست؟

ARP یا همان Address Resolution Protocol یکی از پروتکل‌های TCP/IP است. وظیفه‌ی اصلی arp پیدا کردن آدرس سخت‌افزاری MAC Address  دستگاه‌ها در شبکه است. در سیستم‌عامل ویندوز نیز این دستور برای مدیریت عملکرد پروتکل ARP به‌کار می‌رود و به ما اجازه‌ی مشاهده‌ی کش مربوط به پروتکل ARP را می‌دهد؛ تا در صورت نیاز آن‌را بتوان ویرایش کرد.

آموزش کامل کار با دستور arp

آموزش کار با دستور arp

برای به‌کاربردن فرمان arp باید cmd ویندوز را به‌صورت Run As Administrator اجرا کرده و با وارد کردن این دستور می‌توان اطلاعات مربوط به راهنمای آن‌را مشاهده کرد. به مثال زیر توجه کنید:

arp

آموزش کار با دستور arp

مشاهده فهرست با استفاده از کش پروتکل ARP

برای مشاهده آدرس‌های سخت‌افزاری کش شده با پروتکل ARP، پارامتر a- را می‌توان به‌کاربرد:

arp –a

با توجه به تصویر زیر، فرمان arp فهرست MAC آدرس‌های ذخیره شده به‌همراه IP Address مرتبط را به‌نمایش می‌گذارد.

پارامتر g- هم دقیقاً مانند a- عمل کرده و فهرست MAC آدرس‌های کش شده را نمایش می‌دهد.

مشاهده فهرست با استفاده از کش پروتکل ARP

در ستون Type کلمه‌ی Dynamic به معنی تنظیم خودکار MAC ADDRESS توسط پروتکل ARP بوده و برای این کش زمان انقضاء وجود دارد.

در ستون Type کلمه‌ی Static به معنی تنظیم دستی است و زمان آن موقت نیست؛ اما پس از اولین توقف TCP/IP در ویندوز این نوع کش MAC ADDRESS نیز حذف می‌شود.

دستور نمایش ARP Table مختص هر Interface

برای نمایش جدول ARP یک کارت شبکه، می‌بایست از فرمان arp به‌همراه پارامترهای a- و n- استفاده کرد. در این دستور مشخص شده که جدول Arp متعلق به کارت شبکه‌ای که آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۴۵ روی آن تنظیم شده است، نمایش داده شود.

 به مثال زیر توجه کنید:

arp -a -n 192.168.1.145

اضافه کردن MAC Address به جدول ARP

برای اضافه کردن MAC Address به جدول ARP، می‌بایست از فرمان arp و پارامتر s- استفاده کرد. برای کار با این دستور کافی است بعد از پارامتر s- آدرس آی پی مورد نظر خود و سپس با یک فاصله آدرس سخت افزاری کارت شبکه مربوط به آن را وارد کنید. به مثال زیر توجه کنید:

در این دستور مشخص شده که آدرس سخت‌افزاری ۰۰-۱f-fb-c4-e6-c5 به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ مربوط می‌شود:

arp -s 192.168.1.1 00-1f-fb-c4-e6-c5

اضافه کردن MAC Address به جدول ARP

حذف کردن MAC Address از جدول ARP

برای حذف آدرس سخت‌افزاری از جدول ARP باید از فرمان arp و پارامتر d- استفاده کرد. در این دستور IP Adress: 192.168.1.1  باید از جدول ARP حذف شود. به مثال زیر توجه کنید:

arp -d 192.168.1.1

اگر به جای آدرس سخت افزاری خاص از علامت (*) استفاده کنید، کل جدول Arp به صورت کامل خالی می‌شود.

arp -d *

در صورت بروز هرگونه نکته یا مشکل در حین اجرای دستور، می‌توانید آن را با کارشناسان فنی سینداد مطرح کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.