نکات کلیدی جهت مشارکت موفقیت آمیز استارت آپها و شرکتها

رامونا امیری 11 آذر 1398 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم به نکات کلیدی جهت مشارکت موفقیت آمیز استارت آپها و شرکتها و آنچه به موفقیت این امر کمک می‌کند؛ بپردازیم. شرکت‌هایی‌ که با استارت‌آپ‌ها همکاری می‌کنند، باعث اشتغال‌زایی بیشتر و‌ همچنین توسعه‌ی منافع کارفرمایان،‌ در بازار کار می‌شوند.

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها
گزارش اخیر مرکز  Congressional Research Service برای اداره‌ی کسب‌و‌کار‌های نوپا حاکی از آن است که استارت‌آپ‌ها معمولاً تاثیری ماندگار بر اقتصاد دارند. البته یک شرط نیز وجود دارد: اینکه آن‌ها باید حداقل تا چند سال دوام بیاورند تا علائم خود را بر جای بگذارند. کاملاً مشهود است که اکثر استارت‌آپ‌ها هرگز از چند سال اول کار خود فراتر نمی‌روند. CB Insights به خوبی این مسئله را تشریح می‌کند. اگر بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها به یک شرکت بزرگ‌تر و باثبات‌تر –که می‌توانند از مزایای آن‌ها هم استفاده کنند– وصل شوند؛ می‌توانند شانس موفقیت خود را در دراز مدت افزایش دهند. دلیلش آن است که شرکت‌ها می توانند درآمدی پایدار برای یک استارت‌آپی که به شدت به آن درآمد احتیاج دارد، تأمین کنند.

چالش در مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها

مشارکت استارت‌ آپها و شرکتها می‌تواند چالش‌‌برانگیز باشد. براساس تحقیقات مرکز Innovation Leader، تنها ۴۵‌ درصد از شرکت‌ها در واقع با استارت‌آپ‌ها وارد تعامل می‌شوند و حتی در این تعامل هم از نحوه‌ی صحیح همکاری آگاه نیستند. این باعث می‌شود بیش از نیمی از شرکت‌ها از فرصت‌های بزرگ برای نوآوری صرف‌نظر کنند و مدیران این شرکت‌ها هنگام انجام این کار نسبت به نتایج آن خوش‌بین نباشند.

با این وجود، استارتاپ‌ها نیز می‌توانند به همان اندازه‌ی شرکت‌های بزرگ، برای ورود به این شراکت‌ مردد باشند. صنایع بزرگ آهسته و بی‌تحرک هستند، این ماجرا کابوس استارت‌آپ‌های agile یا چابک است که در صورت لزوم تمایل به حرکت و تغییرات سریع دارند. خوشبختانه این طرز تفکر اغلب در مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها بی‌اساس است.

نقش شتابدهنده ها یا accelerator

نقش شتاب‌دهنده‌ها یا accelerator ها آن است که استارت‌آپ‌ها را به شرکت‌های بزرگ و موفق وصل کند. پس از برقراری یک رابطه، نوعی همزیستی سودمند بین آن‌ها شکل می‌گیرد. استارت‌آپ‌ها به دلیل جریان درآمد پایدار، فعال باقی می‌مانند و شرکت‌ها نیز به لطف ایده‌ها، محصولات و خدمات جدیدی که از استارت‌آپ‌ها دریافت می‌کنند، به طور فزاینده‌ای چابک و نوآور می‌شوند. شتاب‌دهنده‌ها نقش موثری در شکل‌گیری موفقیت‌‌آمیز مشارکت استارت آپها و شرکتها دارند.

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها

تنظیم مناسبات میان استارت آپ ها و شرکت ها

مشارکت بین استارت آپها و شرکتها می‌بایست با تنظیم مناسبات بین آن‌ها جلو برود. البته حقیقت ماجرا این است که صرف ایجاد یک برنامه مشارکت میان یک استارت‌آپ و یک شرکت بزرگ رابطه به طور خودکار منجر به موفقیت نخواهد شد. استارت آپها و شرکتها باید در مورد مسائلی همچون همسویی ارزش‌ها، اهداف قابل سنجش، تعریف مشترک از “موفقیت” و برنامه‌ریزی زمانی اتفاق‌نظر داشته باشند. در غیر این صورت، مدیران شرکت‌ها تمایل به حذف استارت‌آپ‌ها پیش از حرکت و از زمین برخاستن آن‌ها دارند. استارت‌آپ‌ها نیز ممکن است به ترس در مورد عدم چابکی و همچنین تصور بی‌علاقگی شرکت‌ها برای همکاری واقعی با آن‌ها، دچار شوند.

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها

در اینجا چهار سؤال وجود دارد که توصیه می‌کنیم هر شرکتی قبل از تعامل و مشارکت با استارت‌آپ‌ها از خود بپرسد:

چگونه می توانیم به استارت آپ ها کمک کنیم تا با افراد مناسب در شرکت ما ارتباط برقرار کنند؟

شرکت‌‌‌ هایی که قصد مشارکت با استارت‌‌آپ‌‌ ها را دارند می‌بایست با نیازهای نوآوری همه واحدهای تجاری خود آشنا باشند و زمانی که استارت‌آپی پیدا می‌کنند که می‌تواند به تیمشان کمک کند، بلافاصله آن‌‌را به واحدی که بیشترین نیاز به محصولات و خدمات این استارت‌آپ را دارند مرتبط می‌کند.

شرکت‌هایی که این ارتباطات را ایجاد نمی‌کنند، کمی ذهنیت انزوا‌طلبی دارند که باعث می‌شود نوآوری از بخش‌هایی که بیشترین نیاز به آن‌را دارند، دور نگه داشته شود. این مسئله به نوبه خود، مشارکت استارت‌ آپها و شرکتها را تقریباً غیر ممکن می‌کند. به همین دلیل هرچقدر شرکای شرکت‌ها سریعتر اقدام به ایجاد ارتباطات درونی مناسب کنند، این مشارکت موفق‌تر خواهد بود. بعضی اوقات، تنها راه برای ساختن پل‌های ارتباطی کمک گرفتن و کمک کردن است. 

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها

آیا هر دو طرف در مورد نقاط قوت، ضعف و ارزش های خود صادق و شفاف بوده‌ اید؟

نکته اصلی در ساخت موفقیت‌آمیز این پل‌ها، تشویق به شفافیت است. استارت‌آپ‌ها و بنیان‌گذاران شرکت‌ها باید در مورد آنچه انجام می‌دهند و آنچه انجام نمی‌دهند، صادق باشند تا در مسیر صحیح قرار بگیرند و در کنار هم اهداف خود را برآورده کنند. اگرچه قرار است موانعی به وجود بیاید، اما شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها باید در ارتباط با یکدیگر  صریح و شفاف باشند و چالش‌هایی را که منجر به ایجاد خلل در برنامه آزمایشی آن ها باشد؛ را حل کنند.

درست همان اندازه که بیان نقاط قوت و ضعف در برقراری ارتباط مهم است، مذاکره در مورد ارزش‌های مشترک نیز هم برای استارت‌آپ و هم برای شرکت مهم است. زیرا این امر سبب می‌شود هر دو طرف بدانند که چه کاری را با چه هدفی انجام می‌دهند، و این که هر یک از طرفین به‌هنگام انجام یک کار مشترک آگاه باشند که دستیابی به کارهای بزرگ‌تر در حالت انفرادی امکان‌پذیر نیست.

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها باید با اهداف مشخص و قابل اندازه گیری باشد

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها
مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها باید با اهداف مشخصی باشد برای این منظور یک road map مشخص برای ایجاد رضایت پس از همکاری بین استارت‌‌آپ‌‌ها و شرکت‌‌ها ضروری است. نکته اصلی در ساختن پل ارتباطی موفقیت‌آمیز، تشویق شرکت‌ها به شفافیت در همکاری است‌.  بدون برنامه و اهداف دراز مدت، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها نمی‌توانند به یک سطح قابل قبول از اعتماد و شفافیت برسند. پیشنهاد ما آن است که استارت‌آپ‌ها برای پروژه‌هایی که قرار است در مورد آن همکاری و مشارکت کنند، اهداف سه ساله، یکساله و سه ماهه‌ای که قابل اندازه‌گیری و طبق زمانبندی مشخص است؛ داشته باشند. و در پایان هر دوره سه ماهه اقدام به بررسی و سنجش میزان دستیابی به اهداف مربوط به آن دوره کنند. اهداف هرچه کوچک‌تر و ملموس‌تر باشند، بهتر هستند.

آیا برنامه ای برای بررسی دوره ای مشارکت استارت آپها و شرکتها دارید؟

برنامه برای بررسی دوره‌ ای مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها یعنی همانطور که اهداف را تعیین می‌کنید، باید بررسی‌های منظم تیمی را نیز برای کنترل برآورده شدن اهداف تعیین شده داشته باشید. این کنترل‌ها ابزاری قدرتمند است برای حفظ روابط در موقعیت مناسب و سنجش اینکه آیا تغییراتی برای ادامه حرکت در جهت دستیابی به آن اهداف لازم است یا خیر؟

مشارکت استارت آپ ها و شرکت ها

در این مقاله سعی کردیم در‌باره‌ی نکات کلیدی جهت مشارکت موفقیت‌آمیز استارت‌آپ‌ ها و شرکت‌ ها؛ بپردازیم. همه افراد و گروه‌ها، اعم از استارت‌آپ تا شرکت‌های عظیم می‌توانند از کمک یکدیگر بهره‌مند شوند. با‌ ایجاد ارتباط میان استارت‌آپ‌ها با شرکت‌های با‌ثبات، می‌توانیم نه تنها به رشد اشتغال، بلکه به تاثیری که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ بر جوامع محلی دارند، کمک کنیم.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.