تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

رامونا امیری 25 اسفند 1398 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم به چند تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی بپردازیم، همچنین بررسی کنیم که ویندوز سرور چیست؟ سیستم عامل ویندوز بخش قابل توجهی از سهم بازار سیستم عامل‌ها را شامل می‌شود به همین سبب می‌توان آن را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها به‌حساب آورد. این سیستم عامل در دو گروه اصلی ارائه می‌شود:

۱- ویندوز برای دسکتاپ

۲- ویندوز سرور

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

Microsoft Windows Server 2019 جدیدترین نسخه سروری از خانواده ویندوز ۱۰ است. حتماً برای شما جالب است بدانید که این دو چه ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌کنند؟ 

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی چیست؟

Microsoft Windows Server 2019 آخرین نسخه سروری از خانواده ویندوز ۱۰ است. این نرم‌افزار برای امور تجاری است و دارای امکانات سخت افزاری بالایی است. با وجود دارا بودن دگمه Task View و Start Menu یکسان با ویندوز دسکتاپ، یافتن تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی دشوار است.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

اما چند تفاوت مهم می‌تواند در تعریف ماهیت آنها کمک کند:

۱- فضای ذخیره‌سازی، کنترل و شبکه

۲- دسترسی کمتر

۳- پشتیبانی از Core

۴- پشتیبانی از حافظه

۵- اتصالات شبکه

۶- پشتیبانی از مرورگر Edge یا Microsoft Store

۷- به‌روزرسانی‌های Windows

۸- هزینه نصب

مهم ترین تفاوت های ویندوز سرور با ویندوز معمولی

۱) فضای ذخیره سازی، کنترل و شبکه

در حالی که ویندوز نسخه دسکتاپ برای محاسبات و سایر کارهای روزانه در شرکت‌ها یا مدارس استفاده می‌شود، ویندوز سرور عمدتاً برای اجرای سرویس‌هایی که مردم از طریق یک شبکه خاص استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را به‌ صورت یک‌ سری از enterprise-class server OSes که برای به اشتراک گذاری خدمات در بین کاربران متعدد طراحی شده و کنترل مدیریتی گسترده‌ای بر روی ذخیره داده‌ها، برنامه‌ها و شبکه‌های شرکتی دارند؛ در نظر گرفت.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

۲) دسترسی کمتر

تفاوت ویندوز سرور با سرور معمولی

یکی دیگر از آیتم‌هایی که موجب ایجاد تفاوت ویندوز سرور با سرور معمولی است، دسترسی آنها است. در ویندوز سرور نمی‌توانید وارد اکانت Microsoft شوید. این امر دامنه دسترسی‌های شما را بسیار محدود می‌کند، زیرا نمی‌توانید از حساب کاربری خود به تنظیمات کامپیوتر دیگر خود بروید و از اکانت Microsoft خود برای دانلود فایل‌ها، اسناد و فولدر‌های مهم از طریق OneDrive یا Office Apps استفاده کنید. فقط می‌توانید با یک اکانت دامنه وارد شوید.

۳) پشتیبانی از Core

از لحاظ پشتیبانی از Core ها، ویندوز ۱۰ نسخه ۳۲ بیتی تنها می‌تواند از ۳۲ هسته پشتیبانی کند. اما نسخه ۶۴ بیتی قادر است تعداد بیشتری (۲۵۶ Core) را مدیریت کند. به عبارت دیگر ویندوز سرور می‌تواند از تعداد بی‌نهایت Core پشتیبانی کند.

۴) پشتیبانی از حافظه

ویندوز سرور و ویندوز هر دو از اندازه‌های مختلف حافظه پشتیبانی می‌کنند. یک کامپیوتر با Windows 10 Enterprise قادر به پشتیبانی یک حافظه ۴ گیگابایتی برای نسخه‌های X86 و یک حافظه ۲TB برای نسخه ۶۴ بیتی است. اما با تغییر به نسخه ویندوز سرور، این اعداد چند برابر می‌شوند. وب‌سایت مایکروسافت محدودیت‌های حافظه برای نسخه‌های پشتیبانی شده ویندوز و ویندوز سرور را شرح می‌دهد.

۵) اتصالات شبکه

یکی دیگر از آیتم‌هایی که موجب ایجاد تفاوت ویندوز سرور با سرور معمولی است، اتصال شبکه است. اگر تمایل به اتصال تعداد بالای شبکه دارید، نسخه دسکتاپ ویندوز پاسخگوی انتظارات شما نخواهد بود. زیرا این ویژگی در ویندوز دسکتاپ تنها  به ۲۰ اتصال محدود می‌شود. اما در مقابل، ویندوز سرور می‌تواند به هر تعدادی که بخواهید اتصالات شبکه را پوشش دهد، مشروط بر اینکه ظرفیت سخت افزاری کافی وجود داشته باشد.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

۶) پشتیبانی از مرورگر Edge یا Microsoft Store

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

این مورد حوزه‌ای است که ویندوز نسخه دسکتاپ نسبت به ویندوز سرور امتیاز بالاتر را کسب می‌کند. امکاناتی مانند Windows Subsystem ,Progressive Web Apps و Your Phone for Linux در Microsoft Store ارائه می‌شوند. ویندوز سرور از Microsoft Store پشتیبانی نمی‌کند.  به همین ترتیب، اگر به‌دنبال Edge برای اجرا در ویندوز سرور هستید، نا امید خواهید شد. بر خلاف ویندوز ۱۰، ویندوز سرور از IE (اینترنت اکسپلورر) استفاده می‌کند.

۷) به روز رسانی های ویندوز Windows Updates

حوزه دیگری که ویندوز نسخه دسکتاپ مزایایی را نسبت به ویندوز سرور ایجاد می‌کند، Windows Updates می‌باشد. به‌روز‌رسانی‌های ویندوز نسخه دسکتاپ به‌مراتب سریع‌تر و منظم‌تر از نسخه ویندوز سرور عرضه می‌شود. همچنین این ویژگی دارای یک Timeline است که در ویندوز سرور مشاهده نمی‌شود.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

۸) هزینه های نصب و استقرار

مطمئناً یک عامل مهم که موجب تفاوت ویندوز سرور با سرور معمولی است، هزینه‌های نصب و استقرار است. و عاملی که نیاز به توجه جدی دارد قیمت محصول است. لایسنس‌های ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسبتاً گران هستند. به‌عنوان مثال، اگر صاحب یک کسب و کار هستید، بسته به اندازه و نیاز شما، یک لایسنس واحد در حدود ۵۰۰ تا ۶۲۰۰ دلار هزینه دارد. به‌همین دلیل، بیشتر خریداران به جای آن روش Volume License را انتخاب می‌کنند. ویندوز سرور در درجه اول برای کسب‌و‌کار‌ها و امور تجاری کاربردی است، در نتیجه قیمت‌گذاری آن نیز بر همین مبنا است. بنابراین توصیه می‌شود سیستمی را انتخاب کنید که مناسب شما و نیازهای شما باشد، همچنین به لزوم مسائلی همچون بازیابی اطلاعات، تعمیر یا انتقال اطلاعات نیز توجه داشته باشید.

تفاوت ویندوز سرور با سرور معمولی

نسخه‌های اخیر ویندوز سرور انعطاف پذیری بیشتری دارند، زیرا قابلیت نصب و استقرار هم بر روی یک سیستم ابری مانند Microsoft Azure و هم بر روی یک سخت افزار در دیتاسنتر‌های یک سازمان را دارند. علاوه بر این، اضافه کردن قابلیت‌های جدید مانند Server Manager و Active Directory ویندوز سرور را به جایگزینی بسیار مناسب تبدیل می‌کند. در حالی که ابزار اول، ابزاری برای مدیریت رل‌های سرور و ایجاد تغییرات در تنظیمات کامپیوتر‌های محلی است، ابزار دوم نیز امکان اتوماتیک کردن آسان مدیریت داده‌های کاربران را فراهم می‌کند.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.