پسوند دامنه و کاربردهای آن

supermod 13 تیر 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم با پسوند دامنه و کاربردهای آن آشنا شویم. بنابراین در ابتدا به تعریف پسوند دامنه می‌پردازیم.

پسوند دامنه چیست؟

پسوند دامنه آخرین بخش از نام دامنه است و اغلب به “دامنه‌ی سطح بالا” یا TLD موسوم است. پسوندهای معروف دامنه عبارتند از: “com، org و net”. اما پسوندهای دیگری نیز وجود دارد.

پسوند دامنه و کاربردهای آن

کاربردهای پسوند دامنه

هر پسوند دامنه نوع وب‌سایتی که با نام دامنه نشان داده می‌شود را تعریف می‌کند. برای مثال، دامنه‌های “com” متعلق به وب‌سایت‌های تجاری هستند درحالی‌که دامنه‌های “org” توسط سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، از آن‌جایی که هر نهادی می‌تواند نام‌های دامنه را با این پسوندها ثبت کند، پسوند دامنه همیشه نوع وب‌سایتی را که از نام دامنه استفاده می‌کند، نشان نمی‌دهد.

برای مثال، بسیاری از افراد و سازما‌ن‌ها پسوند “com” را برای اهداف غیر تجاری ثبت می‌کنند چون پسوند “com” بیشترشناخته شده است. پسوند “tv” از دیگر پسوندهای معروف و پرکاربرد است که برای وب‌سایت‌های ایستگاه‌های تلویزیونی استفاده می‌شود.

همچنین، هر کشور دارای پسوند دامنه‌ی خاص بوده که برای وب‌سایت‌های درون آن کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، وب‌سایت‌های برزیلی از پسوند دامنه‌ی “br” استفاده می‌کنند و وب‌سایت‌های کشورهای استرالیا و چین به ترتیب از پسوندهای “au” و “cn” استفاده می‌کنند.

در ایران هم وب‌سایت‌ها معمولاً از پسوند “ir” استفاده می‌کنند. این TLD های مبتنی بر کشور که گاهی به عنوان “کدهای کشوری” شناخته می‌شوند نیز برای مشخص کردن نسخه‌های مختلف یک وب‌سایت بین‌المللی استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال در کشور آلمان به‌جای “www.google.com“، صفحه‌ی گوگل “www.google.de” نام دارد.

پسوندهای متعدد دیگری در اینترنت وجود دارند که برای اخبار، راهنمایی و اطلاعات، تجارت و بازاریابی، علوم و تحقیقات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.