قوانین و مقررات و گواهی‌ها در زمینه دیتاسنترهای سبز

مهسا محق 14 شهریور 1401 ۰ دیدگاه
دیتاسنتر سبز

دیتاسنترهای زیست سازگار می‌توانند بهترین مخزن برای ذخیره‌سازی، تحلیل، مدیریت و انتشار داده‌ها باشند. به‌واسطه این فناوری می‌توان با به حداقل رساندن اثرات مخرب زیست‌محیطی، به‌راحتی شرایط را برای استخراج دانش در حوزه‌ها و علوم پزشکی، الکتریکی، مکانیکی، کامپیوتری و غیره به هدف اخذ تصمیمات و راه‌کارهای استراتژیک و کسب بهره‌وری فراهم کرد. در این مقاله هدف ما بیان قوانین و مقررات و گواهی‌های جهانی دیتاسنترهای زیست سازگار است.

قوانین و مقررات و گواهی‌ها در زمینه دیتاسنترهای زیست سازگار

در این خصوص به هدف پیاده‌سازی پروژه دیتاسنترهای زیست سازگار، ابتدا موقعیت جغرافیایی محیط از نظر شرایط آب و هوایی و اکوسیستم‌های موجود برای تعیین بهترین دستورالعمل بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته شده است.

این بررسی به همت متخصصان به هدف تعیین کارآمدترین راه‌کار کمک به صنعت دیتاسنتر که بتواند از نظر مصرف انرژی بیشترین سازگاری با محیط زیست را داشته باشد انجام می‌شود. در نهایت شیوه‌نامه عملی به‌دست آمده، برای همه دیتاسنترهای قدیمی و جدید که با پروتکل‌های دیتاسنترهای زیست سازگار مطابقت دارند قابل‌اجرا است.

به‌طورکلی، چرخه حیات دیتاسنتر به قسمت‌های مدیریت، طراحی، ساخت، تدارکات، نگهداری، بهره‌برداری تقسیم‌بندی می‌شوند.

اصلی‌ترین حوزه‌های مقرراتی که بخش گواهی اجرای پروژه‌های احداث دیتاسنتر سبز را شامل می‌شوند، به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • تجهیزات عمومی
  • سیستم خنک‌کننده
  • سیستم دریافت نیرو
  • نظارت و مدیریت و بهره‌وری انرژی
  • استقرار تجهیزات فناوری اطلاعات
  • سیستم کاربری فناوری اطلاعات
  • سیستم استقرار خدمات فناوری اطلاعات
  • مخابرات و کابل‌کشی شبکه
  • ساخت‌وساز زیست سازگار
  • مدیریت و نگهداری
  • خروجی‌های زیست سازگار

راهنما و شیوه‌نامه عمل توسط BEAM Society Limited با همکاری گروه وسیعی از محققان ازجمله متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت متشکل از اپراتورها، فروشندگان، مشاوران، استادان دانشگاه، نهادهای حرفه‌ای و دولتی تهیه‌شده است. در ادامه این برنامه مرجع، برای متولیان و متخصصان صنعت دیتاسنتر و همچنین دفاتر و ادارات انتشاریافته و توسط آن‌ها پذیرش‌شده است. از طرفی دیگر BEAM Society Limited همچنین ابزار ارزیابی BEAM Plus Data Centers را برای ارزیابی – گواهی دیتاسنتر سبز توسعه داده است. برای دانلود به این لینک مراجعه کنید.

دیتاسنترهای سبز

قوانین و مقررات و گواهی‌ها

تاریخچه مقررات مصرف انرژی دیتاسنترهای زیست سازگار

تلاش برای محقق ساختن فناوری دیتاسنتر سبز از سال ۱۹۸۰ توسط موسسه Uptime آغازشده است.

در سال ۲۰۰۷ توسط گرین گرید، موضوع مهم توان مصرفی انرژی (PUE) برای مصرف انرژی مطرح شد که به نام استاندارد واقعی پایش بهره‌وری انرژی نام گرفت. همان‌طور که دیتاسنتر‌ها از برق بسیار زیادی استفاده می‌کنند، برای افزایش پایداری و سبز نمودن این فناوری باید آگاهی لازم به مقدار مصرف انرژی دیتاسنتر را داشته باشید.

زمانی که گرین گرید برای اولین بار استاندارد PUE را معرفی نمود، مقدار مصرف انرژی را بین اعداد ۲.۵ تا ۳.۵ اندازه‌گیری کرد. در ادامه بر اساس توجه به این موضوع نتیجه‌های به‌دست‌آمده به سطوح ۱.۵ کاهش یافت. امروزه می‌توان بهترین عملکرد‌ها را در حدود ۱.۱ PUE نیز مشاهده کرد.

در سال ۲۰۱۴، موضوع صرف انرژی‌های زیاد برای خنک‌سازی دیتاسنتر توسط گروه تحقیقاتی ASHRAE منتشر شد. بر این اساس مشخص شد که انرژی زیادی برای تبخیر آب و مرطوب‌سازی صرف می‌شود. اما می‌توان با کاهش سطوح RH در دیتاسنتر، صرفه‌جویی بسیار زیادی را در اتلاف انرژی ایجاد کرد.

استفاده از دیتاسنترهای زیست سازگار در قاره آسیا

امروزه در قاره آسیا و اقیانوسیه موضوع داغ استفاده از دیتاسنترهای سبز، به هدف اجرای قوانین زیست‌محیطی و اعمال شیوه‌نامه‌های امنیتی سبز در حال اجرا است. به همین منظور سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار را به تحقق این صنعت اختصاص داده‌اند. اما باوجود مساعدت دولت‌ها برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی، موضوع مهمی که موجبات اختلال را برای اجرای این پروژه مهیا کرده، اشتهای بیش‌ازحد این تأسیسات برای مصرف انرژی برق است.

با توجه به آنلاین شدن کسب‌وکارها، روزبه‌روز تقاضا برای ذخیره‌سازی داده‌ها بیشتر می‌شود. بر این اساس استقبال شرکت‌ها برای استفاده از رایانش ابری بیشتر شده و این موضوع انفجار داده‌هایی که باید ذخیره‌سازی و پردازش شوند و رونق سرمایه‌گذاری برای دیتاسنتر‌ها را به دنبال دارد. اما طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۰، مصرف برق جهانی دیتاسنتر‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تراوات ساعت بوده است که این موضوع با میزان استاندارد مصرف برق جهانی فاصله داشته و مشخص است که شرایط کاهش مصرف انرژی را شامل شده است.

طراحی دیتاسنترهای زیست سازگار

هدف بیشتر کسب‌وکارها تا سال ۲۰۵۰ رسیدن به بیشترین کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی مخصوصاً در دیتاسنتر‌ها است. به همین خاطر برای طراحی یک دیتاسنتر سبز و پایدار، لازم است که راه‌کارهایی را برای اعمال صرفه‌جویی و افزایش کارایی انرژی و کمک به سلامت سیاره زمین و محیط‌زیست انتخاب کنید. در ادامه منابع انرژی موجود را با منابع تجدیدپذیر و سبز جایگزین کنید. این کار شرایط تولید گاز کربن CO2 را به حداقل رسانده و موجبات کاهش تخریب اتمسفر را به دنبال خواهد داشت.

دیتاسنتر سبز

برای رسیدن به یک سیستم عملی کاملاً سبز برای دیتاسنترهای زیست سازگار، به یک رویکرد طراحی سه‌جانبه نیازمند است.

  • صرفه‌جویی در انرژی
  • بهره‌وری انرژی
  • استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر

مقررات استفاده از سخت‌افزار سبز

برای تحقق فناوری پایدار در دیتاسنترهای زیست سازگار، می‌توانید از

  • سیستم‌های UPS، تجهیزات سخت‌افزاری پردازش رایانه و تجهیزات خنک‌کننده بسیار باقابلیت‌تری استفاده کنید.
  • کاربری از سرورهای دارای رتبه Energy Star می‌توانند به بهترین حالت بهره‌وری انرژی را بهبود بخشند. به‌خصوص زمانی‌که قرار باشد از تجهیزات IT حداکثر استفاده انجام شود.
  • در کنار آن می‌توانید سخت‌افزارهای قدیمی‌تر را با تجهیزات جدید جایگزین نمایید.
  • سرور‌های بی کاربرد را خاموش‌کنید، یا از راه‌کار‌های مجازی‌سازی و یکپارچه‌سازی برای بهبود کاربرد سخت‌افزار‌ها استفاده نمایید.
  • شرایط پیاده‌سازی UPS های بدون ترانسفورماتور و مدولار با داشتن ظرفیت بالای کاربری را اجرایی کنید.
  • زیرساخت‌های خنک‌کنندگی با بازدهی بالا را در دیتاسنتر‌ها فراهم آورید.
  • از تجهیزات خنک‌کننده غوطه‌ور مایع خنک‌کننده مستقیم مایع استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه دیتاسنتر خود را سبزتر کنم؟

  • ادغام سرورها: سرورهای مرده را خاموش‌کنید و سرورهای موجود خود را بهینه کنید.
  • ارتقاء سرورها: تجهیزات سرور‌های موجود را به امکانات مدرن مجهز نمایید.
  • تغییر به برق با راندمان بالا: شرایط مصرف برق را با اعمال راه‌کارهای مدرن و بهینه سبز نمایید. از دستگاه‌های مبدل‌ انرژی سازگار با طبیعت برای شارژ منبع نیرو استفاده کنید. مانند باد و آب

چگونه مراکز داده می‌توانند پایدارتر باشند؟

امروزه خوشبختانه راه‌های مختلفی برای ایجاد بهبودهای اقتصادی و سازگاری با محیط‌زیست برای کاربری از دیتاسنتر‌ها وجود دارد.

  • تغییر حالت استفاده از USP ها به حالت ECO
  • تنظیم دما
  • استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر
  • بازیافت یا استفاده مجدد از تجهیزات

کدام کشور‌ها در زمینه‌ی تأسیس دیتاسنتر سبز پیشرو هستند

در قاره اروپا کشور‌هایی از جمله نروژ، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، پرتغال، ایرلند و فرانسه و ایالات‌متحده بیشترین مراکز داده سبز را در جهان دارند. در این میان اروپا دارای بیشترین و خاورمیانه و آفریقا کمترین مراکز داده سبز را به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز فیس‌بوک و گوگل ساخت یک کابل فیبر زیردریایی جدید ماوراء اقیانوس اطلس به نام HAVFRUE را در پرونده کاری خود ثبت کرده‌اند.

دیتاسنتر زیست سازگار چگونه می‌توانند بر محیط‌زیست تأثیر بگذارند؟

مراکز داده در زمینه‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای، ۲ درصد از کل انتشار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. جدای از آن می‌توان به E-Waste همان زباله‌های الکترونیکی که از فعالیت‌های به‌روزرسانی دیتاسنتر است نیز اشاره کرد.

بر اساس گزارش اخیر EPA، به‌طورکلی زباله‌های الکترونیکی میزانی برابر ۲٪ از زباله‌های جامد و ۷۰٪ از زباله‌های سمی جهان را تشکیل می‌دهد.

چرا کاربری از دیتاسنترهای زیست سازگار مهم هستند؟

تغییر ماهیت دیتاسنتر‌ها به فناوری پایدار و سبز نه‌تنها برای صرفه‌جویی در انرژی، بلکه برای کاهش نیاز به زیرساخت‌های خنک‌کنندگی گران‌قیمت و البته نجات سلامت محیط‌زیست نیز مؤثر است. استفاده از انرژی‌های‌ پایدار یا تجدید پذیر می‌توانند نوید داشتن یک منبع انرژی فراوان و قابل‌اعتماد را که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بازده مصرف برق (PUE) را کاهش دهد را به جهان معرفی کند.

استفاده از چه فناوری‌هایی در دیتاسنتر سبز اهمیت دارد؟

  • احداث دیتاسنتر در مناطق سردسیر
  • استفاده از حداقل مصالح ساختمانی در اتاق سرور
  • استفاده از منابع طبیعی برای سیستم‌های خنک‌کنندگی و تأمین برق مانند باد و آب
  • استفاده از فناوری‌های تجدید پذیر مانند: پمپ‌های حرارتی، فتوولتائیک و خنک‌کننده‌های تبخیری
  • استفاده از سیستم‌های رایانش ابری و مجازی‌سازی شده
  • استفاده از سیستم‌های سرمایشی و عایق‌بندی
  • استفاده از تجهیزات بازیافت پذیر مانند کف کاذب از جنس گالوانیزه

نتیجه

استفاده از دیتاسنترهای زیست سازگار به نیت نجات زندگی در سیاره زمین، موجب کاهش تولید و انتشار گاز کربن خواهد شد. از طرف دیگر این فناوری می‌تواند در زمینه‌ی صرفه‌جویی و مصرف بهینه از منابع انرژی نیز بسیار کارآمد باشد. با توجه به پیشرفت علم و وجود تنوع در فعالیت‌ کسب‌وکارها، روزانه نرخ تولید داده‌ها افزایش‌یافته و نیاز به استفاده از سیستم‌های جمع‌آوری، ذخیره‌سازی به هدف تحلیل از داده‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل اهمیت استفاده از دیتاسنترهای زیست سازگار نیز روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.