راه اندازی کرنل لینوکس در ویندوز ۱۰ برای اولین بار توسط پروژه WSL 2

supermod 21 اردیبهشت 1398 ۰ دیدگاه

شرکت مایکروسافت بار دیگر قدمی در جهت نشان دادن علاقه‌‌ی خود به لینوکس و جوامع متن باز نشان داد. مایکروسافت در اقدامی بی‌نظیر، از راه اندازی کرنل لینوکس در ویندوز ۱۰ برای اولین بار توسط پروژه WSL 2 خبر داد. اتفاقی که تابستان امسال نهایی شده و اجرا خواهد شد.

اما پروژه‌ WSL 2 به معنی تبدیل شدن ویندوز ۱۰ به یک توزیع لینوکسی نیست؛ بلکه مایکروسافت قصد دارد یک محصول سفارشی از کرنل لینوکس را در ساختار درونی ویندوز ۱۰ ایجاد کند.

راه اندازی کرنل لینوکس در ویندوز 10 برای اولین بار توسط پروژه WSL 2

پروژه WSL 2 چیست؟

WSL 2 مخفف عبارت Windows Subsystem for Linux Version 2.0 بوده که به‌منظور پشتیبانی کامل از این پروژه، ویندوز ۱۰ مجهز به کرنل لینوکس مختص خود خواهد شد.

شرکت مایکروسافت چند روز پیش از پروژه WSL 2 رونمایی کرد و همچنین اعلام کرد که این پروژه عملکرد فایل‌های سیستمی ویندوز ۱۰ را افزایش داده و درنتیجه ویندوز از برنامه‌های لینوکسی بیشتری مانند Docker پشتیبانی خواهد کرد.

این اولین بار نیست که مایکروسافت یک هسته‌ی لینوکس را به بازار عرضه می‌کند. سال گذشته میکروسافت کرنل لینوکس Azure Sphere خود را معرفی کرد. اما این اولین باری است که یک کرنل لینوکس همراه با ویندوز وارد بازار خواهد شد.

مزایای استفاده از WSL 2

برخلاف Windows Subsystem for Linux Version 1.0 یا همان WSL 1 که از کرنل سازگار با لینوکس استفاده می‌کند، پروژه  WSL 2 مبتنی بر آخرین انتشار پایدار لینوکس خواهد بود.

با استفاده از کرنل لینوکس، مایکروسافت از تمام ویژگی‌های لینوکس مانند کانتینرهای داکر به‌صورت رایگان بهره خواهد برد و برنامه‌های آن بسیار سریع‌تر راه‌اندازی شده و حافظه‌ی کمتری هم استفاده خواهد شد.  شرکت مایکروسافت اعلام کرد:

“با انجام آزمایش‌های اولیه مشخص شد WSL 2 حدود ۲۰ برابر سریع‌تر از WSL 1 راه‌اندازی می‌شود.”

استفاده از کرنل لینوکس سفارشی

درحالی‌که کد منبع برای کرنل لینوکس از سایت Kernel.org دریافت می‌شود، مایکروسافت اعلام کرد که برای به‌روزرسانی و بهبود امنیت ویندوز ۱۰ از کرنل سفارشی خود استفاده خواهد کرد.

راه اندازی کرنل لینوکس در ویندوز 10 برای اولین بار توسط پروژه WSL 2

علاوه بر این مایکروسافت کرنل WSL 2 خود را در Github میزبانی خواهد کرد و آن را به صورت کاملاً متن باز قرار خواهد داد تا توسعه‌دهندگان و محققان بتوانند در کرنل WSL 2 مشارکت کنند. مایکروسافت همچنین زیرساخت‌هایی را فراهم خواهد کرد تا توسعه‌دهندگان بتوانند کرنل سفارشی خود را ایجاد کنند.

بر اساس آخرین خبرها، پروژه WSL 2 تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۹ بر روی ویندوز ۱۰ راه‌اندازی خواهد شد. علاوه بر کرنل لینوکس، شرکت مایکروسافت از به‌کارگیری برنامه جدید ترمینال ویندوز خبر داد که باعث کار کردن بهتر WSL 2 خواهد شد. منبع کد ترمینال ویندوز هم در سایت رسمی گیت‌هاب در دسترس است.

مطالب مرتبط:

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.